{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
492 visninger | Oprettet:

Følsomme signaler {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Sagen er den, jeg har en pony som ikke er følsom i munden, og ikke kan styres ved hjælp fra tøjlerne - hun stopper/sænker farten altså kun ved hjælp af stemmekommando. Udover det har vi været så meget igennem, at hun heller ikke svare følsomt frem for mine ben.
Jeg har egentlig træningsmetoder som jeg vil bruge, men da jeg altid har brugt andres erfaringer og blandet dem sammen til noget jeg selv kan bruge vil jeg høre om i har en metode som har fungeret for jer? Som i kunne tænke at dele?:-)
Skal siges jeg er meget blød og følsom med mine hænder, og derfor gør det også ondt i hjertet når jeg skal give SÅ tydelige signaler - og hun alligevel løber alt for tungt og meget igennem tøjlen:-)
God aften

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Følsomme signaler
  • #1   31. okt 2017 Jeg har selv hørt efter hvad andre siger med træning, jord arbejde og meget mere. Hvor jeg faktisk fandt ud af jeg ikke rigtig havde brug for alt det der, det jo det som fungere for deres hest " Hvis de har en " så jeg læste rundt og fandt mit eget, som jeg tænkte. Uh, det skal jeg prøve. Hvor jeg til sidst fandt en som skrev om hun havde droppet alt og lavet hendes egen metoder.

Jeg er selv ikke fan af at bruge min hænder, og det eneste jeg bruger er mine ben til at hjælpe med navigering. Stop og stå, gå alt det der styre jeg med lyde og kommandoer. Så nå lille pigen laver det hun ikke må, så bruger jeg en pludselig lyd. Høj click lyd med munden, hurtigt fløjt eller en helt anden lyd med munden. Det for hesten til at midste fokus "Ikke alle heste er sådan, min mister fokus" og der ved stopper med at gøre det hun nu var igang med, som det var at hygge med kæden eller skubbe eller være en bølle XD.

Jeg har næsten lavet alt om til lyd, selv det at tage hende ud eller ind. Der laver jeg en meget lille click lyd som næsten ikke kan høres.

Bakke, højre og venstre nå jeg ridder er også for det meste kommando.
    Højre er skift også flytter jeg vægten lidt til højre og bruger min lille finger med tøjlerne. Og det samme med Venstre "jeg har kun løse tøjler". Og bakke, det er fingeren op i luften og sig bak, bak med en blød stemme.

Ved slet ikke om det jeg siger giver mening, men jeg vil nu sige. Find på dine egen øvelser, se hvad andre gøre. Se en masse videoer, guides online og hør venner ad hvad de gøre. Også måske se på de ting de gøre og ændre det du ikke er så vild med.

Og det skal også siges, jeg hader pisk. Kunne ikke finde på at bruge sådan en, har ikke rigtig behov for det heller. Og det skal lige siges jeg ingen expert er, har kun haft hest i snart et år. Men det her virker for mig smiley

Vær nu sød ingen hate, prøver bare at hjælpe og hvis man er uenig i det jeg gøre. Så bare hold det til en selv, som sagt. Det virker for mig

• #2   31. okt 2017 Christoffer:
    Tak for dit input!
    Kan starte med at sige, jeg bliver nødt til at have nogen faste signaler for mig, da jeg springer og pony ikke har været redet efter de - i mine øjne - rigtige principper fra starten af. Hun er virkelig en dame som er hamrende stærk - og derfor føler man også man har 12 kg i hver hånd, og jeg rider som sagt med bløde signaler i hånden - altså hvis hesten tillader det, som lidt er det problem jeg har. Hun er ikke følsom nok, og derved reagere for et let nok pres, til jeg syntes vi er i mål. Giver det mening?
    hvis jeg vil stoppe og hun vil frem, så går hun igennem tøjlen OG ben + vægt. Vi har stemmekommando for frem/stop men jeg ønsker de skal indlæres både for sæde men også for tøjle:)

Jeg har rigtig god erfaring med pisk, og bruger det gerne under min træning som forlænget arm - så det bliver jeg ved med:)

Ang. Andres erfaring har jeg fået meget ud af, at læse om andres problemer samt løsninger - og det har jeg brugt på 5 ponyer før, så det er ikke et

Nu er dette ikke rettet mod dig, men mod andre der evt følger med i opslaget: spore vælger jeg i denne omgang at lade være med at bruge, da jeg ønsker at bruge dem når pony forstår hvordan det hele hænger sammen:)

• #3   31. okt 2017 Hvis hesten ikke reagerer, så er spørgsmålet vel om den forstår hvad du mener?

Hvis hesten ikke forstår de signaler du vil give, kan den jo ikke reagere på dit ønske.
    Du siger det jo selv - den er ikke oplært efter de signaler du mener er korrekte...

Hvad med at bakke tilbage til start, og prøve basis signaler.
    Hvis den kan ting er det dejligt.
    Ellers så starter du der og går videre når den kan.

• #4   1. nov 2017 Doktor Who:
    Jeg søger træningsmetoder til hvordan jeg som i teksten, skriver om det jeg vil have hende til;-)

• #5   1. nov 2017 Back to basic. Hop af hesten, væbne dig med godbidder og en masse tålmodighed. (vi starter med det vigtigste signal, stop og ned i gangarter) Bed din hest om at gå, træk blidt i tøjlen og bed den om at stoppe (brug dit signal, det du bruger nu med stemmen.) hesten stopper, ros op i skyerne og giv godbid. Dette bliver du ved med og så vil du se hun begynder at stoppe når du trækker blidt i tøjlen. Så kan du tage det fra ryggen. Jeg har en kommando der hedder "rooo" det betyder at min hest skal sakne farten, ikke skifte gangeart. Jeg bruger den sammen med et blidt træk i tøjlen uden at bede om stop. Det er samme princip som ovenfor. Fra jorden, I går stærkt, og så træk blidt. Når du mærker den er ved at stoppe/går ned i hastighed så giv efter på tøjlen og ros. smiley Min 2års er meget kvik. Han fandt ud af at der kom godbidder hvis han gik stærkt og jeg så bad om "roo" og trak i tøjlen. Han var dygtig de første gange, men så begyndte han at gå stærkt lige efter i håb om at få flere godbidder.. Så nu går vi bare, og bruger stop signalet for en stund smiley

Mvh TT

• #6   1. nov 2017 Team Tindur:
    Tak! Det må jeg prøve nu hun ikke kan rides de næste par dage. smiley

• #7   1. nov 2017 Bare husk at det blide træk skal være FØR din stemme smiley god arbejdslyst smiley

Mvh TT

• #8   1. nov 2017 Jep, hvis hun reagerer godt på stemmekommandoer er Tindur's forslag rigtig godt.
    Min vallak har "prr" der betyder sæt tempoet ned og "stå/stop" der betyder at stoppe, sjovt nok. Han stopper altså ikke uden sin stemmekommando, lige meget hvor meget hvor meget der bliver hævet og sleddet i tøjlerne. Med kommandoen kan han stoppes uden kontakt bare ved lige at bevæge hænder og krop lidt så han kan se/mærke at der bliver givet et signal sammen med kommandoen. Jeg rider normalt med helt løse tøjler (skovtursrytter) og det er kun når han er meget ophidset, at det er nødvendigt med decideret kontakt for at han stopper.

Jeg plejer også gerne at belønne stop med godbidder eller nus, især når jeg er ude med andre eller i lignende situationer hvor han kan være rigtig overgearet. Så selvom det er skide sjovt at få lov at løbe derud af for fulde gardiner, så er det også rigtig sjovt at blive bedt om at stoppe, for så får man jo en godbid smiley

Derudover har jeg skiftet fra bid til bidløs. Han reagerer måske en 20% bedre på det bidløse end biddet.
    Klikkertræning er også rigtig effektivt og har helt sikkert hjulpet rigtig meget også.

Kommentér på:
Følsomme signaler

Annonce