{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.772 visninger | Oprettet:

Springning og jeres hest sit udtryk... {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Ja det er ikke noget nyt at jeg kan finde på at stille sådan et spørgsmål smiley
Jeg er jo meget sensitiv ift Tindur sine signaler og hvad han udtrykker. Så derfor ville jeg høre med Jer der springer jeres heste.. Har jeres heste ørene fremme og virker glad hele tiden under springningen? Jeg har nemlig opdaget på billeder og film at Tindur har ørene fremme både før og efter springet, men over det har han ofte ørene lidt tilbage og ser ikke overlykkelig ud.. Måske han bare er konsentreret.. Men hvad tænker I?
Hvad gør jeres spring heste?
Gerne billede smiley
Det skal lige siges at Tindur ikke er den arbejdsomme type hest.. Fik han lov gik han på fold 24/7 365 uden at lave en skid.. smiley

Mvh TT

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Springning og jeres hest sit udtryk...
  • #1   19. okt 2017 Min egen ser sådan ud, men hun synes det er sjovt at få lov til at springe og lave noget smiley

profilbillede
  • #2   19. okt 2017 Ham som jeg har været så heldig at få lov til at springe på en gang om ugen, har for det meste ørene fremme.
    Men han synes også bare det er sjovt få lov til at springe smiley

profilbillede
  • #3   19. okt 2017 Så har jeg haft Lucky i træning, han havde bare altid ørene helt fremme, lige meget hvad vi lavede smiley
    Han var bare sådan en glad hos mig i hvert fald smiley

profilbillede
  • #4   19. okt 2017 Tænker at Tindur måske bare er meget opmærksom på dig og hvad du vil have ham til smiley
    Alting sker jo meget hurtigt over et spring, så tror bare han lytter om afsættet evt var ok, samt efter hvad du forventer af ham efter landingen?
    Snakker du normalt meget med ham når du rider? smiley

• #5   19. okt 2017 Jasmin har ikke ørene fremme konstant under springning. Hun kvikker når hun ser at der bliver slæbt støtter ud. Hun elsker at springe og hun er knald dygtig til det. Ørerne er altid fremme hen mod springene, men ikke altid over. Hun lægger ikke ørerne, men vender dem bagud mod mig.

Jeg tager det som at hun har fokus på mig, fordi jeg ikke er shit hot springrytter. Jeg har ikke sprunget rigtigt i knap 10 år og er først lige startet op igen, fordi jeg har fornøjelsen af en rutineret og bund ærlig hest som hende. Fordi jeg lige skal lære det igen (Jeg kan ikke se en afstand om det så gjaldt mit liv), så kommer jeg engang imellem til at holde en smule tilbage i hende, eller jeg kommer måske ikke 100% med altid. Så jeg har på fornemmelsen at hun har fokus på mig, når jeg bøvler lidt i det. Billedet er ikke fab, det er taget fra en video, som er sendt fra iphone til iphone, hvilket af en eller anden årsag volder kvaliteten.

profilbillede
  • #6   19. okt 2017 Sam har ørene fremme når han kan se vi rider mod springet. Resten af turen er ørene vendt mod mig, hvor han venter på signaler og koncentrer sig om dem smiley det er ganske normalt at de springer sådan smiley

Det er måske ikke helt nemt at se her, men han har ørene rettet ud til hver side, der var publikum og bane hjælpere som var meget spænende. Under det meste af turen af banen var ørene fremme hele runden på grund af folk, og spænende spring XD

profilbillede
  • #7   20. okt 2017 Jeg har desværre ikke så jeg kan lægge video op. Men her er et par billeder mere så I kan se hvad jeg taler om.. Det der er både godt og skidt (alt efter hvilken sammenhæng man ser det) er at Tindur siger fra. Han siger til hvis han ikke gider, hvis han har fået nok osv.. Så derfor må jeg hele tiden læse ham og regne ud hvad han siger... I dag gad han ikke rigtig så han forsøgte at slippe. Det gik ikke, også sprang han fint. Også stoppet jeg imens legen var god. Og så som så mange gange de sidste uger ville han egentlig ikke hjem.. Han ville gerne fortsætte.. Det har jeg ikke gjort.. Måske jeg så skal forsøge at vende om og lade ham springe mere..?
    Vel her er nogle flere billeder.. smiley

Mvh TT

profilbillede
  • #8   20. okt 2017

profilbillede
  • #10   20. okt 2017

profilbillede
  • #11   20. okt 2017 Det er SÅ dejligt at se jeres billeder og høre jeres erfaringer smiley det at Tindur siger ifra gør jo at jeg bliver lidt sådan: "åh nej, er det fordi han ikke kan lide det/er det for ubehageligt for ham agtigt"... smiley i perioder.. Og forvirringen bliver ikke mindre af at nu refuserer jeg, nu springer jeg og jeg vil ikke hjem! Men jeg ser ud som om jeg hader det smiley smiley

Mvh TT

• #12   20. okt 2017 Altså det at han overhovedet har ørene fremme er ikke lig med et tegn på at han er glad, men måske mere opmærksom på det der er foran ham, lidt ligesom hvis en hest får øje på noget, og den kigger meget på det, så betyder det jo ikke nødvendigvis at den lige er glad. Ikke at jeg siger at den er sur. Men derfor betyder det jo så heller ikke nødvendigvis at når den så over springet ikke har ørene fremme mere, så er den sur. Det er nok mere fordi den er koncentreret eller fordi den skal anstrenge sig, ligesom du måske heller ikke selv sidder og smiler hele vejen over hvert spring. Men det betyder jo ikke at du er sur.

Noget andet er ... gør jer selv den tjeneste at lån eller køb en spring- eller kombineret sadel. Medmindre det der er en sådan en, for så skal du da godt nok have de bøjler op smiley Det vil være meget bedre for både dig selv og hesten og for hele springtræningen i helhed. Det vil være godt for balancen og vægtfordelingen hvilket er ret vigtigt smiley du vil også kunne følge meget bedre med og på den helt rigtige måde!

• #13   20. okt 2017 Nu er min hest godt nok sådan en der godt kan synes det hele er meget “wauw” hun har tendens til at overspringe lidt og “kigge” lidt på springet, uden det er negativt. Derfor tænker jeg at hendes øre tit er fremme især både før og over springet smiley

profilbillede
  • #14   20. okt 2017 Welle er glad under hele træningen, og det skifter over springet, om de er fremme eller "slappe" smiley

profilbillede
  • #15   20. okt 2017 smiley

profilbillede
  • #16   20. okt 2017 Det er en spring sadel jeg har smiley min underviser har aldrig bedt mig om at have kortere bøjler og jeg modtager undervisning hver Tirsdag.. smiley

Mvh TT

• #17   20. okt 2017 Min har gerne ørene ud til siden, men det har hun også når hun løsspringer.. Jeg tror det er tegn på koncentration - jeg kan nemlig mærke på andre aspekter at hun er VILD med at springe smiley :-)

Og jep - jeg ville også give bøjlerne et par huller op smiley

profilbillede
  • #18   20. okt 2017 Har både haft heste som ligger ørene tilbage og som har dem fremme samt skifter..

min nuværende hoppe har dem stortset altid fremme i springning, men hun er også ekstremt fokuseret på springet.. så slemt at hun har haft tedens til at gå ned i trav fordi hun glemte vi ikke bare skulle kigge på springet men faktisk over det smiley men nu har rytteren fundet knappen så hun bar går fremad og er begyndt selv at søge over springet så det super smiley

i dressur tilgengæld der er de stortset altid tilbage, der lytter hun ekstremt meget til hvad der sker bag hende og holder sit fokus der i stedet smiley

profilbillede
  • #19   20. okt 2017 Og ja som en anden siger bøjlerne op vil gavne dig en hel del er jeg sikker på smiley

min part rytter prøvede lige den anden dag da hun sprang først med bøjler til den lange side, og ja de kom da over men hun så ikke pæn ud og hoppede en del rundt i sadlen, samt hesten ikke var 110% med over, så satte vi bøjlerne 2 huller op og bank så var de så meget mere flydende og det var tydeligt på min hest også at hun følte sig mere fri til rent faktisk at springe samt rytter sad så meget bedre

• #20   20. okt 2017 TT
    Det er også blot et tip, for jeg kan se at dine fødder er langt inde i bøjlerne og du har ikke hælene nede, da du nærmere står på tæer i bøjlerne, hvilket er er tegn på at de er for lange. Når man springer skal man gerne have hælene ned og kun støtte på spidsen af foden i stedet for at hele foden kommer ind i bøjlen (sådan er det jo også i dressur). Dine ben skal også gerne bøje, og jeg kan se du har helt strakte ben, hvilket også er er tegn på at de er for lange, da du prøver at komme i let sæde men du kan ikke komme langt nok op.
    Det vil for det første se meget bedre ud hvis du fik bøjlerne lidt op. Men det vil altså også gøre rigtig meget for din balance og selve vægtfordelingen i din krop, og også for hurtigheden i dig, hvilket er super vigtigt i spring. Du vil kunne følge med hesten over springet på en helt anden måde, og når i lander vi du også være mere i balance.
    Jeg kender i hvert fald ikke nogen kompetent springtræner der ikke ville sige du skulle have bøjlerne op smiley

Det er blot et tip, men jeg vil vædde med at det vil gøre en kæmpe forskel for jer smiley Det er også en “fejl” som rigtig mange ryttere der måske var mere dressurryttere men nu er begyndt til spring, laver. Eller for mange der bare er nye i spring, hvilket jeg kan forstå på det hele at du er. smiley

• #21   20. okt 2017 Min hest er ud af spring afstamning, og har altid udvist interesse for at springe, men jeg begyndte for lidt tid siden også at lægge mærke til, at hun oftest har ørerne helt tilbage på billeder når hun er i luften. Jeg begyndte at tænke, åh nej er der noget som gør ondt, er hun utilfreds osv. men som det er skrevet her, tænker jeg at det er hende som koncentrerer sig, og stadig øver sig i at bruge sin krop henover et spring (hun er ung og uerfaren) smiley
    Hvis man i øvrigt selv er aktiv med stemmen (hvilket jeg meget er under løsspring), eller en ridelærer står og kommenterer imens, kan dette jo også påvirke.

profilbillede
  • #22   20. okt 2017 Smilla er den type hest, som altid har ørerne helt fremme under spring. Men hun har også dage, hvor hun ikke gider springe, også handler det bare om at få nogle gode spring. De dage er heldigvis sjældne. Jeg har aldrig tænkt over hendes udtryk, når vi springer, men jeg har da tænkt over, hvor sjovt hun egentlig synes, det. Vil da vurdere hende som værende meget tilfreds smiley

profilbillede
  • #23   20. okt 2017 Jeg forsøger så med et par huller op på tirsdag. smiley

Mvh TT

• #25   20. okt 2017 Trinity har stort set altid ørene fremme. Her er hun opmærksom og klar på opgaven. Det er tydeligt og mærke, hvis hun ikke synes det er fedt at springe - så laver vi noget andet istedet smiley

profilbillede
  • #27   25. okt 2017 Flower har næsten aldrig ørene fremme, fordi hun lytter på hvad jeg siger. Snakker nemlig rigtig meget med hende smiley

profilbillede
  • #29   26. okt 2017 Min traver, har meget gå-på mod. Men han stresser også ufattelig nemt. Man skal overhovedet ikke tænke på at have en pisk med - selvom det bare er en forlænget arm - så flyver han rundt, fnyser og er en tikkende bombe. Bruger man armene og stemmen går det bare super fint. Men for hans egen skyld er vi begyndt at træne med pisk - han skal jo ikke være bange for den.. smiley

Men umiddelbart ser han da rimelig 'glad' ud. smiley

profilbillede
  • #30   26. okt 2017 Min islænder er bare lalleglad. Han elsker at springe! smiley

profilbillede
  • #31   26. okt 2017 Vel at løsspringe kan han overhovedet ikke kapere... Hans flugtinstinkt sætter i og han løber rundt og ser næsten ikke hvad han laver. Så det er droppet. Med rytter på så går det meget bedre smiley

Mvh TT

• #32   26. okt 2017 Også opdagede jeg en meget interessant ting her for en uge siden.. Det har jo været således at de sidste mange gange når vi er til undervisning, så ville Tindur ikke ud af ridehuset og hjem.. Jeg tænkte jo at det var fordi han ikke ville væk fra de andre heste, og at det intet havde med springningen at gøre... Men i forrige uge var der jo ferie og Ingen undervisning, så i torsdags så tog jeg børnene med og satte op spring på ridebanen og sprang ham lidt der.. Til min store overraskelse, så ville han ej heller ud af banen og hjem derfra.. smiley så jeg tror måske herren godt kan lide at springe, at vi har fået glæden tilbage smiley

Mvh TT

• #34   26. okt 2017 Måske du har ret smiley han trives måske i rampelyset smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Springning og jeres hest sit udtryk...

Annonce