853 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Tilkørsel - problemer Tilkørsel - problemer

Hejsa kære HG

Sidder her, efter jeg har fået en besked fra personen der har fået til opgave at tilkører min hest og er mega usikker på om det hele ender lykkeligt.

Jeg har sendt min shetlænder hoppe ud til en erfaren kusk, en kusk hvor jeg kan lide hans omgang med hestene og hans måde at håndter problemer på, og har haft stor tiltro til hele tiden og har det stadig, er bare usikker på situationen.

Han gav mig desværre den nyhed at min hoppe reagerede træls på at få vogn på, altså at hun stod på 2 ben, prøvede at få røven under sulkystængerne og hadet at have noget bagved sig. Han fortalte at han vil gå tilbage til det hun kunne finde ud af og havde det godt ved, nemlig lange liner, og derefter begynde med dæk.
Ligeledes vil han give hende skyklapper på for at hun skal tænke fremad og ikke opad, så han prøver at finde en løsning for at snakke hende ud af problemet hvilket jeg virkelig sætter pris på, og har fuld respekt for.. Men hvordan skal jeg egentlig forholde mig til det 'ballade' hun laver? Er der mulighed for at hun bliver en god kørehest selvom hun laver al det ballade eller er der bare ikke en kørehest gemt i hende?

jeg søger andre der har oplevet noget ligende, hvad blev resultatet? Ingen kørerhest eller blev der en fin en af slagsen? og hvilke slags ballade lavede din hest?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Kitchen clogged 750 kr.
  • Flyt tørretumbler 450 kr.
  • Reparation af kabelfejl på robotplæneklipper 1.300 kr.
  • Furniture Assembly 2.200 kr.
  • Hente to døre i bauhaus Roskilde Montere døre og dørhåndtag i Jyllinge 2.100 kr.
  • rep. af hul i vandrør 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilkørsel - problemer
  • #1   16. okt 2017 Det lyder lidt som om hun er bagsky.
    Vi havde en hest med samme problem, her hjalp det at gå tilbage til grundøvelserne og vænne hesten til at have noget bag sig, svinge torv om røven/bagbenene ovs.

De små bliver oftest ikke træne voldsom meget i grundprincipperne, eftersom de er nemmere at håndterer og folk er lidt mere ligeglade smiley

• #2   16. okt 2017 skyklapper hjælper ikke nødvendigvis på at de rejser sig. jeg har en som rejser sig når han skal starte med vognen kun pga iver for at arbejde. og han har skyklapper på.

• #4   16. okt 2017 Følger lige med, har en større pony der gør det samme.

• #5   16. okt 2017 Jeg har altid trukket vognen bag hestene i starten, uden at sætte den på, så de vænnede sig til, at der var noget, der fulgte efter dem.

• #6   16. okt 2017 Hvilken kusk har du sendt den til? smiley

• #7   16. okt 2017 Der er rigtig mange heste, som reagerer meget voldsomt på vognen færste gang - også uden at det har noget at sige senere hen. Det forekommer mig meget fornuftigt at give den skyklapper på, og gå tilbage til en opgave hesten er tryg ved.

• #8   17. okt 2017 Tak for jeres svar alle sammen smiley
    Karen D, han har altid én hjælper med, og den gang han prøvede vognen var der to.

Jh han har lavet en masse øvelser nede bagved for at hun skulle blive fortrolig med vognen og lyde bagfra, men da han spændt vognen for kunne hun ikke finde ud af at hun skulle trække og prøvede at komme ud af stængerne. Håber med mere øvelse han kan vise hende vejen også med vogn.

Jeg har sendt hende til Seedorf, der har kørt en del i sporten både dressur, maraton og kegle. Han har tilkørt flere store heste og shetlændere! Hans arbejde er fantastisk.

Mimre det beroligere mig lidt med din besked, dejligt at høre der er nogle der frygter vognen mere end andre

• #9   17. okt 2017 Hvis hun ikke har lært at trække er det da klart den bliver forvirret. Små skridt! En ting af gangen!

• #10   17. okt 2017 Team J hun har jo egentlig trukket, og har vært rigtig god til at trække dæk.. Men det blev bare for meget for hende med vognen, heldigvis sendt jeg hende i tilkørsel og står ikke med problemet selv, og kan nu se problemet blive løst på bedst mulig måde smiley

• #11   17. okt 2017 Team J - langt fra alle starter med at trække alverdens skrammel, før man spænder en vogn efter.. så "det er da klart, når den ikke har lært at trække", er altså en sandhed med modifikationer. Vores har f.eks. aldrig trukket noget, før vognen kom på (men er naturligvis forberedt inden fra jorden, det er klart, og også vænnet til vogn osv. først).
    hvordan man tilkører varierer meget - nogen ville jo f.eks. ALTID starte op i tospand med rutineret makker, mens andre sværger til tilkørsel som enspænder først.

Ikke alle heste er egnede til kørsel, enten fordi de bare fra naturens hånd ikke dur til jobbet eller fordi de har trælse oplevelser i bagagen. Men at hesten en enkelt gang har reageret uhensigtsmæssigt ville jeg ikke straks afskrive den på (afhængig af hvordan den har reagere naturligvis) - lyder til, at kusken tænker rigtigt nok, ved at gå nogen skridt tilbage. Så må man jo se, hvordan den reagerer fremadrettet.

Ditte - Både Axel og De'or har stejlet med vogn - ikke af skræk over vognen, men fordi de er varme heste der kan reagere lidt voldsomt på visse ting. Med tid og træning er dette dog stoppet. Er hesten skrækslagen for alt det, der sker bagved, ville jeg være mere bekymret.
    Har i overvejet at smide en sparkerem på? Den forhindrer hesten i at bukke/sparke og kan således gøre det lidt mere sikkert for både hest og kusk. Den kan naturligvis ikke erstatte træning, for hesten skulle jo helst ikke begynde at slå efter vognen - men HVIS noget lignende sker igen, er det dog lidt mere sikkert for alle parter. De'or bliver aldrig kørt uden, fordi han kan finde på at slå røven i vejret i kådhed, den første gang han springes an i galop.

• #12   18. okt 2017 Michelle

Du kan sagtens lære en hest at trække uden at have noget skrammel efter den.
    Jeg har ikke sagt den skulle ha noget efter sig.

Ts: er det den pony som havde en ulykke?

• #13   18. okt 2017 Michelle w tak for at dele dine oplevelser og en opmuntrende kommentar.
    Har selv trænet Maisie fra jorden af, hvor hun også her har reageret ved at stejle hvis det blev for meget, men med mere træning i at gøre de samme ting igen og igen, er hun holdt helt op. Måske er hun bare en dame der skal se tingene an lidt flere gange og en man skal snakke til fornuft smiley

Jeg er hvert fald stadig utrolig glad for mit valg om at sende hende i tilkørsel hos en jeg har tilliden til, og som læser min hoppe utrolig godt. Håber på hun på et tidspunkt er klar til vognen, ellers er vi bare blevet de oplevelser rigere

• #14   18. okt 2017 Hvis jeg var dig ville jeg snakke med kusken omkring det da han arbejder med hesten og han ved i hvilken situationer den gør det i, og det lyder som en god plan han har med at gå lidt tilbage og tage det derfra, det ville jeg selv have gjordt. Det lyder som om den bare skal have lidt mere træning, uden at have set hesten tror jeg at den kan blive en god lille kørehest men noget træning. smiley

Kommentér på:
Tilkørsel - problemer

Annonce