{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.098 visninger | Oprettet:

Første placering til C-stævne - den bette fede {{forumTopicSubject}}

Her i weekenden skete det, som jeg og min berider aldrig troede ville ske - bette fede Pinot fik sin første placering til C-stævne - oven i købet i et "hårdt felt" af gode heste og dygtige ryttere smiley

Lene Viuff min berider er lige blevet mor for 4 måneder siden, og har derfor ikke kunnet ride heste i lang tid - men var frisk på at pakke baby og kører til stævne på Pinot alligevel smiley ( sej kvinde )
Pinot blev afleveret hos Lene ugen før stævnet, så de lige kunne finde hinandens knapper - så da Lene og Pinot lørdag rider op af banen i MB1, der har hun siddet på ham 7 gange siden november sidste år.

Men de går ind og leverer et supersejt ridt - lidt småfejl hist og pist - men super flow alligevel.
Og de bliver af dommeren belønnet med 67,3% og kommentar :
Funktionel og glad hest, dejlig positivt ridt.
Og det udløste en grøn roset - 6 plads ud af 22 starter smiley
Her er video af ridtet :
https://m.youtube.com/watch?v=U9cmYaSYx5M

Søndag var det så 8'ende dag i sadlen på Pinot - og denne gang ville Lene godt starte lidt højere end MB - så de var meldt til i MA1.
Igen et fornuftigt ridt med lidt småfejl hist og pist - men total respekt for at kunne ride samling i Pinotten så tæt på sin fødsel.
Her er video af ridtet:
https://m.youtube.com/watch?v=3fbKywDqc9I

Og nu med en ny dommer, som også kunne lide hvad hun kiggede på smiley
Denne gang blev det til 65,6% - og 1 uplaceret - sølle 0,14% fra en blå roset smiley
Efter en lille snak med dommeren, som er A+ dommer, så blev vi anbefalet at starte ham i endnu højere klasser, fordi Pinot ikke er en gangmaskine og skal ud og vise det han kan, som er al det ridetekniske - hvilket er det som er svært for de fleste smiley
Det er fedt, at en dommer på højt plan og vant til dressur på højt niveau, ser positivt på min lille lavstammede småtykke Pinot smiley

For de af jer som har læst med så langt, og som måske ikke kender historien bag Pinot,så er det en meget sjov historie.
Pinot er indkøbt for 9 år siden som 1 års selskabsplag til min anden hingsteplag - stod i den store sum af 8000 kr og en pakke smøger.
Han er af ukendt afstamning, og det som de fleste vil kalde af gammeldags lavstammet type af oldenborgpræg 165 cm i stang.
Han er verdens rareste sødeste hest - og er en fest at ride på smiley

Lene har altid elsket den lille hest, og har altid holdt på, at han "bare" skal uddannes til de højere klasser - omend vi begge altid har været enige om, at en "rosette-hest" DET bliver han aldrig.
Men nu er det så sket at hans første roset på c-plan er hjemme - og om end de næppe kommer i en lind strøm, så er det FEDT at dommerne kan se den kvalitet Pinot har ridemæssigt, når nu han ikke kan stritte med forben eller lave travøgninger så englene synge smiley

Så jeg håber Pinot's historie kan inspirer folk til, at selv med en billig og almindelig hest, så kan man godt træne og få ros til stævner for det arbejde der er lagt i hesten.

Mvh Charlotte


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første placering til C-stævne - den bette fede
  • #1   7. sep 2017 Dejlig læsning - tillykke med resultatet smiley

  • #2   7. sep 2017 dejligt at læse, sikke en inspiration smiley Jeg har selv en hest der ikke er nogle gangmaskine, ganske kedelige gangarter og en noget skuffet lære (dømmer heste til kåringer ved siden) da han så min hest løbe frit i hallen XD når folk kigger på ham ser de ikke en dressur hest, men alligevel er han super lærenem og er sindsyg øvelsesstærk, og generel er han bare stærk trods hans lille krop og elsker at lære nyt smiley jeg håber også på at komme ud og starte større klasser i det nye år, men tiden må vise hvad der skal ske til den tid smiley

  • #3   7. sep 2017 god ting at læse
    vh Annette


  • #4   7. sep 2017 Dejlig læsning - og ja, med en arbejdsvillig hest og en rytter som kan ride, så kan man komme langt smiley
    Tillykke med resultatet!


  • #5   7. sep 2017 Dejligt at læse! Stort tillykke med det flotte resultat smiley

  • #6   7. sep 2017 Tillykke med det rigtig flotte resultat. smiley Jeg havde også været pavestolt! smiley Dejligt at læse om at der i det mindste kan lykkedes andre når man selv føler man har en hest der bare ikke dugger til det man arbejder imod.

    Mvh TT


  • #7   7. sep 2017 Tak for de pæne ord smiley

    Lene er en fantastisk dygtig og sympatisk rytter OG underviser - og det er en fed form for undervisning, når vi på vej til stævnet snakker om, hvordan øvelsen skal startes, hvor man skal passe på fordi Pinot formentlig vil stive sig lidt præsis der, hvor de halve parader skal ligges undervejs - alt det man ikke ligger mærke til, men som en rytter med erfaring og overskud kan forholde sig til før et stævne smiley

    Så mangler vi bare, at jeg kan lærer at slappe lidt af, når jeg selv skal starte - så det ikke bare bliver et tidsræs på at få programmet overstået og komme væk fra "den farlige dommer" smiley

    Mvh Charlotte


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.710
    #8   7. sep 2017 jeg tror du mangler at nævne den gode rytter som har uddannet hest!!! smiley

    dejlig fortælling.


  • #10   8. sep 2017 Ja I har ganske ret - det har kostet flid og penge til undervisning at uddanne ham - og det her er selvfølgelig også en historie om, at alting bare lige "flasker sig". At Lene og jeg møder hinanden, da jeg lige står med de to unge heste og skal til at tilride - og at vi forstår hinanden, og har den samme philosofi ang dressur. Og ikke mindst at jeg har økonomi til træning ect.

    Det der nok er det vigtigste for mig i denne historie er, at man ikke bare "afskriver" den almindelige hest - fordi passet er grønt, og eksteriøret ikke er en avlshingst smiley
    De fleste havde nok ikke gidet at lige kræfter/penge i at uddanne en sådan lavstammet fætter uden flashy gangarter - men Pinot er beviset på at der reelt ikke findes "dårlige heste", og at har man lyst, tid og muligheder, ja så gælder det bare om at knokle på, hvis man holder af den hest man har smiley

    Og ja grunden til at jeg er stolt over resultater er også, at uden min daglige træning, så kunne Lene ikke bare sætte sig op og "vupti vupti" ride en MA - det ved Lene også, og hun er ved at dø af grin over vores konstalation og at det virker smiley

    Det jeg glæder mig over er, når jeg kommer rundt i rideklubber, så kigger folk underligt på os, når vi kommer iklædt kandar ect - når jeg så varmer op er det ikke bedre - dyb og lang får ikke Pinotten til at se mere højbenet og elegant ud smiley Men når vi så begynder, så kan de fleste se, at den kan jo noget - og mange må hen og spørge om hvad kan den, og hvad har han gået, og så er det fedt at kunne sige bla bla bla - og de fleste kan faktisk godt se at det er en rigtig guttermand man rider rundt på.
    Og når man tænker på, at en af mine gode venner sagde til mig, da Pinot var 4 år og nytilredet - den ville pynte på en middagstallerken, og nu går den placering på C-plan og har startet B-stævne til fornuftigt resultat, så er det fedt, at min kammerat nu hver gang siger, det er ikke tit jeg tager fejl, men vil du undskylde til Pinot at jeg sagde grimme ting om ham smiley

    Mvh Charlotte


  • #11   8. sep 2017 Enig med dig langt hen ad vejen - men den her, den holder altså ikke vand:
    Pinot er beviset på at der reelt ikke findes "dårlige heste"

    - for jo, det gør der helt bestemt, og nogen af dem har også fine røde pas smiley
    Pinot er måske ikke særlig højtstillet - men ligefrem lavstammet, det kan jeg nu heller ikke se - og han vender helt korrekt i alle vinkler. Et godt eksteriør er forudsætningen for brugen, for en hest som "vender rigtigt i begge ender" har meget lettere ved tingene, uanset hvor lange eller korte skridtene er....


  • #12   8. sep 2017 Mimre - det har du selvfølgelig ret i.

    Pinot er ikke en topmoderne model, men havde været fin i 80-90'erne, hvor der var en hel del ollebolle i hestene den gang - Uffe korshøjgaard ect.

    Og ja han vender rimelig rigtig eksteriør mæssigt - lidt kort hals, lidt stejl skulder, men ellers en god stærk overlinie - selvom man ikke helt kunne se det som 1,5 års hingste plag smiley

    Men det er rigtig, nogle heste vil have deres eksteriør svært meget imod sig, fx dårlig halsansætning, ben der træder bagud fremfor ind under sig ect.
    Men selv de tror jeg kan rides "bedre", hvis de trænes skånsomt og korrekt - omend de måske aldrig når til ch'er rent fysisk.

    Det der bare er, er at der rent faktisk findes rigtig mange gode heste ude i det ganske land, hos rigtig mange amatører - så man skal ikke afskrive en hest pga manglende afstamning, eller fordi en dommer i en lc har sagt den ikke kan vise en øgning smiley

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • #13   8. sep 2017 Stort tillykke herfra.
    Jeg har fuldt med fra sidelinjen i mange år, så det er så dejligt når det lykkedes.

    I er til inspiration for mange, i hvert tilfælde for mig.


  • #14   8. sep 2017 Det med at folk kigger kan jeg godt huske. Den gang man red med kandar fra La2 og op og jeg kom med min lille tøndeformede små fede fjoller og varmede op sammen med alle de flotte DV'er. Der blev også kigget skævt, ( den gang var der længere mellem fjollerne på la niveau, end der er i dag, min var den eneste blandt de nabo klubber vi red stævne med)

    I dag gør det mig glad, når jeg får en total rå fjoller i hænderne, hvis gang ikke er noget at skrive hjem over. Og se ændringen i fjollerens gang når den løber frit, itakt med skolingen.

    Det må du Charlotte også have oplevet.


  • #15   8. sep 2017 Ja fjordheste kan også - ved min veninde har den samme oplevelse, nårhun kommer tullende med sin fjordbolle, og på et tidspunkt begynder at træne piaff og changementer smiley

    Ja gangen har ændret sig med træningen - han har altid været taktfast, men han har fået meget mere volumen i sine bevægelser, omend hans yndlingsdel er samling mere end udstrækning smiley
    Det sjove er også, at Lene og jeg altid har knoklet med især travøgningerne - man har skulle have haft et nyrebælte på, og så krydse fingre for at man overlevede en "fri trav". Nu har han jo vitterligt fået noget der ligner øgning i sin trav, og man er som rytter ikke døden nær efter en diagonal smiley

    Især gangen viser jo tydeligt om man er på rette spor i træningen - det er møj nemmere at ride gangen i stykker på en hest, fremfor at forbedre den.

    Mvh Charlotte


  • #16   8. sep 2017
    Tillykke med det, så er der håb forude for den bette skid og jeg ;o).

    Det er også sjovt at komme tullende på en pony i LA, imens alt der tøffer omkring en og er på startlisten ofte er efter " Blue Hors don et eller andet ".

    Og det er også tydeligt, at gangarter betyder mindre i LA end de gør i LC. I en LC kan man vade ind på en hest der ser godt ud og med gode gangarter og score en del bedre og lettere end på en lavbenet Musse der ikke ejer det der minder om svæv.


  • #17   10. sep 2017 Godt gået. Op i prix st George med jer

  • #18   10. sep 2017 PSG har han startet til landsstævne sidste år - og det skal han helt sikkert ud i igen. Jeg tror nærmere at Lene går og overvejer INT - og jeg er i gang med at kigge lidt efter nogle showklasser her senere på året - jeg synes han lige skal have lidt tid for at hive bedre smiley

    Mvh Charlotte


  • #19   15. okt 2017
    Charlotte, du er altså nød til at oprette en facebook side om dine to musser ;)!
    Så vi kan følge mere med smiley


Kommentér på:
Første placering til C-stævne - den bette fede

Annonce