1.285 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 52 Svar

Energi tilskud, eller eneste mulighed pause..?!? Energi tilskud, eller eneste mulighed pause..?!?

Hej igen Hg.
Tindur havde igen i dag ingen energi, på trods af at han forrige uge havde en fantastisk energi på banen. Jeg har oplevet mindre energi på denne årstid hvert år, dog var han i meget fyldigere form/mere huld end nu, han må nu ikke blive tyndere. Han har været sendt i træning i 3 mnd og har snart været hjemme i 2 uger.
Det skal ingen hemmelighed være at jeg egentlig ikke ønsker at han skal stå stille i nogle uger. Men hvis det er det der skal til så bliver det jo sådan..
Men jeg har egentlig lyst til at se om det ikke bare er den årlige energi løse periode, og jeg tænker på om den manglende energi også skyldes manglende energi fra foder..
De går på græs der ikke har blevet ordnet på 6 år og det er rigtig højt.. Så får han 500g Horselux Easy pellets og 100g Horselux Ølgær.
Da han var i træning fik han lidt Epona olie da han på et tidspunkt ej heller havde energi der..så måske jeg først burde forsøge med foder???

Hvad tænker I?

Jeg vil i hvert fald forsøge at træne ham i skoven på fredag og se hans energi der. Og så tager jeg stilling (også ud fra jeres råd ift) til hvad jeg burde gøre..

Mvh TT

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Energi tilskud, eller eneste mulighed pause..?!?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #1   12. jul 2017 jeg ville give ham pause.

jeg tror stadig at han er blevet trænet for hårdt/forkert i de tre måneder. (for meget spring)

• #2   12. jul 2017 Sådan er deres primære føde smiley

Mvh TT

profilbillede
  • #3   12. jul 2017 AMT - Bare for nysgerrighedens skyld.. Hvordan mener du man skal træne en hest der er i træning for at indspringes? smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#4   12. jul 2017 team tindur: varrieret.

jeg mener ikke man skal bruge 3 måneder på "intensiv" indspringning.

desuden mener jeg heller ikke at en hest i indspringning/begyndelse af springkarrieren skal springes 2 gange ugentligt + bom træning over en længere periode.
    som ved alt andet skal der opbygges en anden form, o musklulaturen bliver brugt på en anden måde ved springning end ved f.eks. dressur eller distance.

• #5   12. jul 2017 Men kan du være mere specifik mht din korrekte trænings metode.. Hvis man står med en hest der ikke er et natur talent og har klumpe fødder, hvordan ville du træne denne til at kunne springe LD/LC. (som ikke ligefrem er meget) smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#6   12. jul 2017 team tindur: starte stille ud, som ved alt andet.
    men personen som har haft ehsten i træning, må vil kunne argumentere for sin måde at træne hesten på, og hvilken nytte det har at springe hesten 2x ugentligt, frem for 1x ugentligt.

hestens muskulatur skal kunne følge med, og hvis hesten bliver trænet for meget/ofte, så risikere du bare at ødelægge den fremgang der kunne havde været, hvis hestens krop ikke får tilstrækkelig ro og restitution - det samme med hestens mentale funktion.

nok skal hesten følge med fysisk, men mentalt er det lige så vigtigt at man tager hensyn til hesten, både mht. nyt sted, nye heste, nyt menneske, ny måde at træne på osv osv.

det undre mig, at du som er så "travlt" med at tage alt med ro, gerne lader din hest springe 2x ugentligt + bom-træning. det undre mig virkeligt. (intet ondt)

• #7   12. jul 2017 For at svare på det der undrer dig, så er det fordi jeg ikke syntes at det var meget, da der ikke var ret meget højde på det første lang stykke tid, og jeg stoler på personen da denne er kendt for at tage det roligt med hesten i fokus. Det var jo langt fra sådan at der blev sprunget 60 cm+ mere end 1 gang ugentligt. Man kan måske sammenligne lidt med at man ej heller forlanger at en ny hest skal gå i holdning i ret lang tid af gangen ej heller trænes for meget med fokus på dette smiley men man træner det stadig alligevel, bare blidt og ikke i ret lang tid af gangen smiley

Mvh TT

• #8   12. jul 2017 Er hesten kun redet 3 x ugentligt, hvoraf 2 x har været springtræning under træningsperioden - eller hvordan?
    For så er det da også lidt "hård kost" - især hvis hesten sædvanligvis også kun trænes 3 x ugentligt. Hvis det er korrekt forstået, så tror jeg nu også bare at hesten trænger til en pause. Jeg ville i hvert fald ikke begynde at give mere energirigt foder, hvis det er baggrunden.

Har du snakket med træneren om din problemstilling?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#9   12. jul 2017 men lave spring kan for en ny stadig være for meget hvis det er to gange ugentligt.

men hvis du har stor tiltro til træneren, så syntes jeg at du skal forhører dig ved hende smiley

jeg har ikke problemer med at presse og forlange noget af en hest, og min grænse for hvornår nok er nok er sikkert også længere end din, men jeg ville aldrig springe en hest 2x om ugen, - jo hvis hesten var i topform og det hed 1x træning og 1/2 dage med stævne.

• #10   12. jul 2017 Kathrine - er i dialog med træneren. Ja det er rigtig forstået. Jeg sendte en hest afgårde der blev redet ca 10km mandag, onsdag og fredag hvor 6km udelukkende var trav/galop, også red vi en af disse dage en tur på omkring 20km hver 14 dag ca. smiley

Mvh TT

• #11   13. jul 2017
    Hvis han kun er redet 3 gange om ugen hvor to af dem har været inkl. springtræning og den sidste bom, så kan jeg godt forstå han er noget forvirret.

Hans kondi er ikke holdt vedlige på samme måde som han er vant til og han er blevet præsenteret for meget på en gang, ofte. Som han ikke har været vant til.

• #12   13. jul 2017 Jeg er overrasket over at I mener det er meget at blive præsenteret for på en gang.. Altså hvordan kunne jeres heste overhovedet blive tilredet hvis de ikke kunne kapere 3 ting (bomme, støtter, spring)?!?! Det er jo ikke sådan at han aldrig havde set et spring eller bomme før han tog afsted smiley
    Men okay, point taken.. I mener han trænger til et par uger fri smiley

Mvh TT

• #13   13. jul 2017
    Det er ikke det at han ser det/trænes i det, men det at springe x flere om ugen + bomme - når han ikke er vant til det. Hans krop er ikke vant til at springe, den er vant til tur.

Hans muskler og kondi, er lavet til noget andet træning - som ikke er vedligeholdt imens. Så derfor har du problemet.

jeg ville som sådan ikke holde pause, jeg ville bare ikke forvente en ens kondi med før træningen, da hestens kondi ikke har været holdt ved lige.

Som nævnt i et andet indlæg, så er springtræning sjældent noget folk bruger en hel time på primært i galop. Men hvem ved - måske det er gjort.
    Men de fleste, springer koncenteret i fx 15 minutter, resten af opvarmning/afskridtning.

Det svare lidt til at du tager en hest der er vant til tur ridning x tre om ugen alla 10-15 km og hiver næsen ind på den og rider dressur en time koncenteret x 3 om ugen - det er dens krop heller ikke vant til og musklerne heller ikke. Det er en anden måde og bruge sig på.

• #14   13. jul 2017 Den er jeg fuldstændig med på Maria smiley men jeg er temmelig sikker på at han ikke blev trænet i for lang tid af gangen. smiley Han er en der også siger tydeligt ifra når noget bliver hårdt. Også demonstrerer han. Dette har personen ikke oplevet med ham smiley

Mvh TT

• #16   13. jul 2017 Jeg mener ikke han trænger til fri som i gå på fold og lav ikke en skid. men jeg mener heller ikke at han har behov for ekstra indtag for at få mere energi.

Hvis han var min hest, ville jeg acceptere at lyst, energi, overskud what ever ikke er det samme som det plejer og så vil jeg bruge min energi på at ride nogle hyggelige timer, i forskellige dicipliner, forskelige ture, tempier, ruter osv.... helt ærlig hvem er ikke lidt små sløv i den lune sommer.

• #17   13. jul 2017 Så lyder det i mine ører til at hesten ikke har været i særlig god form inden den blev sendt afsted - at springe 1-2 gange i ugen ville jeg godt kunne gøre på en hest i god form - hvilket for mig er en hest der er i træning 5-6 dage i ugen (med varierende intensitet) - og trænet mere på bane og ikke kun på tur. Jeg ville ikke give hesten helt fri, men blot tage den lidt med ro i træningen og arbejde løsgørende og så mærke godt efter - og endelig ikke nå til det punkt hvor hesten bliver træt, men stoppe før.

• #18   13. jul 2017 Skridt og som overstående skriver løsgørende hvis ikke den dur som før om 10-14 dage ville jeg tage fat i dyrlægen
    Der kan som jeg skrev i andet emne du skrev være noget under opsejling et sted i den..
    VH Annette

• #19   13. jul 2017 Helt enig med Kathrine. Hvis jeg fik en hest i træning som skulle indspringes, så vil jeg som træner også ride meget dressur og ikke kun træne spring. Og ikke kun 3 gange i ugen, på en hest, som jeg formoder var i god form inden. Og på 3 måneder, så skal hesten se godt ud og være i god form.

Synes ikke du skal give den fri, men træne den og sørger for den tænker frem i ridningen.

• #20   13. jul 2017
    Du fortæller din hest har været i træning et andet sted.
    Har du overvejet om han måske er blevet stresset af flytte stald, redet af ny rytter, ny træningsform, nye forventninger og måske opgaver han ikke hele tiden har forstået eller magtet.
    Ingen hentydning til at du ikke har valgt det bedste sted for at få din hest i træning. men måske din hest ikke har haft en anden opfattelse...

Det kan være mavesår !!! det kan vise sig på mange måder.
    Vores fulblod, blev efter at være kommet hjem fra 3 ugers ferie på et andet ridested. pludselig meget træt ?
    Han var frisk ( som en vædeløber jo er ;o) når vi påbegynde turen, men der gik ikke mange km så var han flad. Først troede jeg det var fordi han havde "dårlig kondi" efter 3 ugers ferie. men blev også lidt bekymret.
    så dyrlægen blev tilkaldt og vi blev enig om at tjekke ham for mavesår.
    og ja, det havde han. så han kom på en kur ( lidt dyrt ) men bagefter var man 100% sig selv igen.

Find "fejlen" før du prøver at foder ud af det. for det kan måske gøre situationen værre.

pøj pøj

• #21   13. jul 2017 Det er der jo ingen føde i, det der. Mine heste ville heller ikke kunne præstere noget på dén foderplan smiley
    Og blot for en ordens skyld: jeg hentyder til billedet af den tørre græsmark.

• #22   13. jul 2017 WiTraver - ja vi træner forskelligt, min skal jo overhovedet ikke præstere på den måde smiley

Rikke - okay smiley

Kathrine - Jeg kommer ALDRIG til at træne mine heste 5-6 gange ugentligt da jeg har familie og børn der også skal have sin mor. Desuden har musklerne godt af en dags hvile. Så hver anden dag er hvad der bliver redet her. Og jeg plejer at stoppe før han er fuldstændig færdig, han gik pludselig ud som luften af en ballon. smiley

Annette og HN P- Ja okay, jeg håber dog ikke det er tilfældet smiley

Mimre - Ja jeg kan se hvad du mener, men jeg vil hellere have at de kan fylde maven uden at være bange for at de bliver tykke, og heller fylde noget i krybben da dette er nemmere at styre smiley

Mvh TT

• #23   13. jul 2017 Jeg tænker fodring.

Jeg ved godt at det er total ind med lavt stivelse og lavt sukker. MEN det der bare nogle gode energi kilder. Basse får en mysli baseret på korn, (sammen med struktur E) Når han får den kornbaseret mysli, så har han et helt andet energisæt, end når han ikke får den. Det foder du bruger er jo meget lavt på stivelse og sukker, der er ikke rigtig noget at arbejde på.

Så med mindre Tindur har en tendens til forfangenhed eller af anden grund ikke kan håndtere kulhydrater, så vil jeg ændre fodret til noget med mere kulhydrater i.

Dertil savner jeg en mineral bl i din fodring. Gerne en organisk en. Jeg har rigtig gode erfaringer med gemüse krauter fra st. hyppolyt. Min den nye er nu den 4 hest i rækken som har fået mere energi, efter de får denne mineral bl. Der går ca. 3-4 uger fra skiftet i mineral bl. til den øget energi kan mærkes i ridningen.

• #24   13. jul 2017
    Fuldfoder som Horselux Easy og Struktur E skal der ikke tilsættes vitaminer til.

Jeg ville bare skridte ham noget tid og ellers træne normalt, så kondien kommer igen.

• #25   13. jul 2017 Krikken: det er der delte meninger om. altså om der er nok vitaminer i fuldfoder eller ej.

Jeg var til et foredrag med en hovtrimmer, hun mente klart, at der ikke var nok i div. fuldfoder, til at holde en sund hovkvalitet. Der skal altid tildeles vitaminer og mineraler ved siden af.

Dette har jeg også selv erfaret, efter jeg får 1½ år siden begyndt at give både fuldfoder og mineral bl., Der var en tydelig farveforskel i hovvægen, ligesom den nu udvoksede hov, er stærkere end den har været de sidste 5-6 år.

Og da der skal ret meget til før hesten får meget, er der ingen fare for overdosering, ved at give 100 g mineral bl også.

Men ønsker man kun af fodre, således at hesten undgå mangel symptomer, så er det korrekt, at der er nok i fuldfoder. Men jeg giver også mineral bl ved siden af, da jeg synes rigtig godt om de stærke hove. Det er jo en smags sag.

• #26   13. jul 2017
    Well, producenterne skal komme med noget vejledende når folk ikke har analyse på deres grovfoder. Uden en analyse kender man kun halvdelen af ens fodring - dermed aner man ikke om det er tilpas, under dosering eller overdosering.

Ekstra vitaminer behøves ikke for stærke hove - min har ganske glimerende hove og har altid haft uden ekstra, ligesom mange andre.

Derimod så er folks problemer tit heste på græs - tørre hove har intet med tørke og gøre, men hove der ikke tåler græs. For lange intervaller, forkert beskæring og foder med for meget stivelse/sukker i.

Nogle ting er lette at overdosere, andre er ikke - en ting som selen tilskud skal man ikke bare give, uden at have en blodprøve på det. Zink er noget andet.

• #27   13. jul 2017 Jeg kan kun referer hvad hovtrimmerne fortalte, og hvad jeg selv har erfaret.

Jeg har heller ingen problemer på græs, da mine heste stadig får fuld vinder fuldfoder + mineraler når de er på sommergræs. ingen tørre eller revne hove,

Min den gamle har ikke haft smed i 6 år, han klare det selv (han bliver tjekket, men der er intet at komme efter), og han har de flotteste og stærkeste hove i flokken (da jeg fik ham kunne han ikke gå uden sko, utroligt hvad god fodring kan rette op på). og han får kornbaseret musli = meget stivelse. Nej, han passer ikke ind i nogle kasser og systemer, han er lidt uden for nummer.

Med hensyn til selen, så må en hest i følge Landbrugs rådgivningscenter bogen fodring af heste: max må 22 mg. selen om dagen, dvs. næsten 3 kg. gemüse kraüter minemal bl. Det er alligevel en del. og den bør have 1,5 mg. der er trods alt noget af et spænd mellem mangel symptomerne og til overdosering.

• #28   13. jul 2017 Heste har da brug for en pause på samme måde som os mennesker har! Giv ham en uge eller 2 fri, helt fri hvor han kan få lov at gå og være hest og ikke kigge på en sadel. Min hest bliver også tit lidt mere tam her om sommeren (specielt på varme dage), og hun får altid hver sommer 1-2 ugers helt fri, hvor hun kan gå og hygge sig.

Derudover kan man nok ikke regne med at der er helt nok i græsset til at de er dækket ind, jeg ved ikke hvad det du giver ved siden af gør for hesten, men den bør nok få noget foder ved siden af.

Til sidst vil jeg lige sige at jeg da ikke håber at hesten i 3 måneder kun er blevet redet 3 gange om ugen hvoraf 2 var med spring? Det kan på ingen måder være godt eller sundt. Hvis det er tilfældet har du muligvis nu en hest helt ude af kondi, hvilket også kan skyldes dens manglende energi.
    Dertil forstår jeg så heller ikke lige tankegangen i at indspringe en hest 2 gange om ugen i 3 måneder, hvilket jeg kun ville gøre på en hest i god form der er vant til at springe (som jeg gør med min egen). Men vi træner jo forskelligt.

• #29   13. jul 2017
    Det er dejligt det virker for dig, jeg synes bare det er ærgerligt at en trimmer vælger og udtale sig sådan til et foredrag og mange mennesker uden uddannelse bag. Men det er en anden diskussion.

• #30   13. jul 2017 krikken - hvad er det helt præcis du mener er ærgerligt?

Hun kom med hendes erfaring, jeg afprøvede den i praksis, og det viste sig at holde stik i mit hestehold.

For mig kunne det være rart, hvis der kom lidt fokus på, at de værdi vi beregner foderplaner efter er minimums værdier, dvs. der hvor hesten ikke længere har mangels symptomer. og de er dannet på baggrund af forsøg med grise/køer/galopheste i max træning.

Dertil har hver hest en helt unik tarmbakterie, således det er forskelligt fra hest til hest, hvad den har brug for af næringsstoffer.

Så i bund og grund aner vi ikke et klap om, hvor mange vores egen helt unikke hest skal have af minealer og vitaminer sådan helt præcist. Vi ved kun ca. hvornår der opstår mangelsymptomer.

Ud fra den viden, kan jeg ikke se problemet i at tildele hesten ekstra vitaminer og mineraler, og da slet ikke når det direkte kan aflæses i bedre hovkvalitet. Og når chancen for overdosering er så langt væk. Så vil jeg hellere give min hest ekstra, og være helt sikker på han får hvad han skal have, når jeg på ingen måde kan vide hvor det optimale niveau ligger, end at ligge nede og fedte rundt omkring minimums værdierne.

Men det er jo en holdnings sag.

• #31   13. jul 2017 TT: Helt fair - siger jo heller ikke at det er den eneste rigtige måde at træne en hest på - men så ville jeg have overvejet om det så var fair at sende hesten afsted i træning - for hvad er formålet hvis man får en udkørt hest hjem igen? Så ville jeg have foretrukket at træneren havde øget træningen gradvist til flere gange i ugen - så grundformen var blevet bedre inden selve springningen - og ellers ville jeg have gået mere blidt til springtræningsdelen over en endnu længere periode end 3 måneder.

• #32   13. jul 2017 Husk på at VI HGer bag skærmen ikke er berettet til at dømme om denne hest er trænet korrekt eller ej, da vi ikke kender til situationen/sandheden.

Jeg vælger at tro, at hvis man sender sin elsked hest til springtræning ( hvilke vores også har været ) så har ejeren grundigt vurderet situationen, og undersøgt om det hun ønskede og forventede også var det rytteren kunne levere.
    Det er ikke ualmindeligt at hesten bliver sprunget 2 til 3 gange om ugen. men den går jo ikke max højder hver dag eller hver uge. nogle gange er det bare teknik og andre gymnastik og til afveksling måske lidt hop i naturen.

Slå kold vand i blodet, og stol på at hun har gjort det i bedste mening, og har valgt et sted og en form hun føler er rigtigt for hende og hendes hest.....
    For syntes hun ikke det var et et OK sted, og træning, havde opslaget nok handlet om dette.......

Tro på det gode, til det modsatte er bevist smiley

• #33   13. jul 2017 HN P - mange tak smiley du har fuldstændig ret, tak for at du kan se det smiley

Mvh TT

• #34   13. jul 2017 Selvfølgelig har hun ikke gjort noget med sin hest i en ond mening, det tror jeg ikke der er nogen der tænker. Dog behøver noget der er gjort i en god mening ikke nødvendigvis at være det bedste/klogeste valg, hvilket nu evt kan ses i hestens manglende energiniveau. Sådan tænker jeg i hvert fald smiley

Kender ikke direkte til TT baggrund, men siden hun sender hesten til indspringning er det måske ikke springning der er hendes hovedemne, og dermed er det self heller ikke i en ond mening at hun valgte som hun gjorde, men mere fordi hun tænkte hun ikke selv vidste nok om det, så hun lod andre om det. Hvilket jeg synes er en god beslutning, det er mere måden det så er blevet gjort på, som jeg rynker lidt næse over smiley

• #35   13. jul 2017 LM C - Vel nu er det så langt fra første gang jeg står med en Tindur uden energi.. Dette uanset hvem, hvad, hvilket.. Men det er første gang han har tabt sig så meget på ad libitum hø/græs og første gang hvor jeg overhovedet ikke har trænet i skov. Jeg har haft perioder hvor jeg primært har redet bane, og så taget en skovtur, hvor energien ikke fejlet noget.
    Ift mine spring kompetencer så har jeg sprunget lidt før Tindur. Dog har disse heste været "selvgående" og haft en drive ift springningen, også min tidligere lånehest som ingen havde sprunget før mig. Hun var dog af spring afstamning og derfor nem at springe. Da jeg startede med at ville springe Tindur så kunne jeg mærke at mine kompetencer ikke var gode nok da der ingen drive var og han sprang som en tumpe... Så derfor sendte jeg ham afsted til en person jeg ved kan behandle ham korrekt ift hans nervøsitet og sind, og som lytter til hestene og ved hvad man laver.

Mvh TT

• #36   13. jul 2017 Helt fair - også bare min mening om måden det er blevet gjort på, og mit bud på hvorfor han mangler energi.

• #37   14. jul 2017 Hm. Når han taber sig, trods massere af mad, virker energiforladt og har været flyttet i træning, så tænker jeg umiddelbart at det måske kunne være mavesår.

• #39   14. jul 2017 Nana - For det første handlede dette overhovedet ikke om hende og hendes træning. Og det er dig der har nu offentliggjort hende! >:(Jeg har på intet tidspunkt nævnt hendes navn i dette indlæg da jeg ikke syntes det var på sin plads, da folk tydeligvis begynder at inddrage træningsmetoder i dette hvor jeg ønskede hjælp til manglende energi niveau og evt løsning.
    Da Tindur blev sendt til hende så trænet vi 10 km hvor 6 km primært var trav/galop. Og vi havde et par 20km uden problemer. Det er for mig noget der er en okay form. Han var halt i sen sommeren 2016 og han var i ønsket form da vi gik på ferie. Tindur kaperer ikke fuld ridning. Han bliver mere nervøs og stresset. Så derfor er der KUN 3 dage han skal ud og trænes. Det er forsøgt flere dage ifb med genoptræning men det bliver et mareridt at ride ham.
    Nej Tindur er ikke et natur talent. Og Atypisk en traver på alle områder.. Men jeg håber da vi kan komme ud at starte nogle jagter med årene.
    Han fik hø ad libitum der er næringsfattigt i de tre måneder, og han har det græs der er på folden. Jeg ønsker ikke at fodre med wrap her nu da det er nemmere at styre vægt via krybben da han normalt er en nøjsom hest.

Mvh TT

• #40   14. jul 2017 Nana - By the way så er jeg i dialog med hende, og jeg har som sagt længere oppe fuld tillid til hendes træning og metode ift springningen.

Mvh TT

• #42   14. jul 2017 Jeg har med vilje ikke nævnt hendes navn da jeg ikke har villet udstille nogen da jeg var bange for at det skulle blive sådan noget i stedet for det emnet handler om, hans pludselige manglende energi, og hvordan jeg burde gribe det an.

Ad libitum er i min verden spis hvad du kan.
    Da han var afsted fik han spise alt hvad han kunne af hø. Det var mere næringsfattigt end det jeg havde her hjemme, noget der forklarer det mindre huld. Der er analyse på høet. Det har jeg ikke af min wrap her hjemme, og det er kraftigere selvom jeg har forholdsvis næringsfattig wrap.
    Min mark er 6år gammel, og uden at være helt sikker så tror jeg den er sået dengang med blanding 60. Jeg har lagt om 1/3 af folden med Horsemax 60S. De kommer ud på dette stykke om natten om et par uger.
    Tindur spiser i gennemsnit 13 kg fra småmasket net om vinteren. Om sommeren sikkert mere da det er græs..
    Jeg har flere gange tænkt om jeg burde sætte ham på andet foder med højere FE. Da jeg i flere perioder har faldt ind i manglede energi. Men da han er nøjsom så er jeg bange for at have en tyk hest lige pludselig.
    Han har efter han kom hjem taget lidt på opdaget jeg i dag, da jeg nu var nødt til at gå ud et huld i gjorden. smiley så jeg er i tvivl om hvad jeg burde gøre... Give ham noget energi tilskud? Eller vente..?
    Du må meget gerne komme med forslag. Jeg ønsker bare ikke at folk bliver udstillet. For hvis nogle ønsker at gå efter manden i stedet for bolden så finder de det jo ud. Men så ved man hvordan den personer så er..

Mvh TT

• #44   15. jul 2017 Der er flere der snakker om mavesår.. Hvilke symptomer er det I mener han har på dette? smiley
    Jeg kan nemlig ikke se hvorfor han skulle have det/se symptomer..

Mvh TT

• #46   15. jul 2017 Det er også et symptom på så meget andet.. Han opfylder ingen af de ting der skrives som symptomer på mavesår hos netdyredoktor. smiley

Mvh TT

• #47   15. jul 2017 Fleur havde heller ingen klassiske symptomer smiley Det er der mange heste der ikke har. Hendes eneste var sur på ben ved pres med dem og lagde øre af gjord og sadel.

God huld, Lidt for tyk,god appetit og præsterede super godt lige indtil hun blev sur på benene fra den ene til den anden dag.

Mavesår er pisse irriterende og har sjældent noget med klassisk og gøre.

Om end de mange med kræsne heste, burde tjekke hesten for kræsne heste findes sjælden. Ofte er løsningen i maven.

• #48   15. jul 2017 Vel, han reagerer ikke på noget af ovenstående (altså negativt smiley ) smiley

Mvh TT

• #50   16. jul 2017 TT har du fået ham tjekket for orm eller mangler... nu har jeg lige været inde og se dine billeder af ham, og helt ærligt så ser han temmelig mat ud

• #51   16. jul 2017 Han blev tjekket for orm der oppe, hvor jeg fik at vide at han havde orm og blev behandlet. Jeg skal dog her til September igen have taget en ny udvidet prøve af alle hestene. Han får nu 2 uger ferie, også må jeg se hvordan han er bagefter og hvad jeg så gør... For orm giver jo sløvhed osv. Og ikke sikkert at kuren har taget alle. smiley

Mvh TT

• Dorthe T
    Dorthe T Tilmeldt:
    jan 2016

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 6
    #52   16. jul 2017 Jeg kan se du har fået tjekket for orm. Det første de æder er B-vitamin, så jern, så andre vitaminer og til sidst mineralerne. I tilfælde af orm kan man fodre nok så korrekt, da hesten ikke når at få glæde af det. Efter ormekur giver jeg ekstra vitaminer, hvis den virker energiforladt, med fokus på B og jern. Og ved mistanke om flere orm ville jeg ikke vente til sep. med næste prøve. Jo længere tid des flere orm udvikles der. Og nogle heste er svære at slå orm ned på. Sidste år fik min 4 ormekure inden det lykkedes. Og han får orm straks, der er den mindste sandsynlighed for det. (Han er en yderst god og imødekommende vært?????????)
    Er du i tvivl om han får rette tilskud, så få dyrlægen til at tage en detaljeret blodprøve. Nogle racer har særlige behov.
    Og ellers så er mavesår også en mulighed. Du kan evt. tjekke den lidt selv inden du ringer til dyrlægen.
    https://m.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4
    En energiforladt hest ville jeg altid få dyrlægen til at se på hvis det står på over længere tid.

• #53   17. jul 2017 hvad tid på døgnet har du redet ham?

Jeg tænker at i denne varme er der ikke mange der har energi - jeg har selv 2 der har lig 0 energi ind til mørket og varmen sænker sig - så kan de spurte rundt -

• #55   17. jul 2017 Little John - Aften.. smiley
    Lisette - okay.. Noget alternativt for mig.. Men måske jeg prøver smiley

Mvh TT

• #56   17. jul 2017 Vil du virkeligt vide hvorfor din hest reagere som den gør, så få den undersøgt at en RIGTIG HESTEDYRLÆGE ikke en af dem der vacciner og tager ormekur mm.

Vores mavesårs hest, mistede energien og tabte sig. han blev undersøgt ordenligt på et dyrehospital, hvor de har alt hvad de skal bruge for at lave en grundig undersøgelse.
    Hesten fik konstateret mavesår, af mild grad, men han reagerede bare meget kraftigt på det.

Det næste. stol ikke kun på hvad du læser her på nettet, det er kun en retningslinje, IKKE et resultat.

Jeg vil anbefale dig at få den undersøgt nu, og så udelukke hvad den største procentdel af dine med HGer vurdere din hest fejler.
    Når den er undersøgt. vil du måske/måske kunne udelukke mavesår. og komme vider med din nye viden om hvordan de hest kan få det godt igen.

Ja det koster tid og penge, for at få et dyrehospital til at tjekke din hest.
    Men det ved man når man køber hest, at sådan nogle regninger pludselige dukker op, og de kommer altid på et uheldigt tidspunkt.

Men trives din hest ikke er det DIT ansvar at få rette op på det, så hurtigt som muligt....

Jeg håber du snarrest kan skrive hvilke diagnose dyrehospitalet gav din hest, efter endt undersøgelse.

Jeg holder stadig på at jeg tror din hest har pådraget sig mavesår, uanset hvad du har Google dig frem til....,

Pøj Pøj.... Jeg ser frem til at høre hvad Dr. Dyr har sagt smiley

• #57   18. jul 2017 Er det sådan at han også sveder efter træning?
    For hvis det er sådan kunne det måske være en ide at give lidt elektrolytter.
    Min hoppe får det især når det er varmt, og hun derfor sveder meget, men også når hun arbejder hårdt. Såsom på en 5-dages ridelejr eller op til et heldagsstævne.

Min får noget mere energi når jeg giver det, så derfor fodre jeg altid med det om aftenen.

Men ellers så kunne man prøve at give ham en lille pause:)

• #58   18. jul 2017 Han får pause nu de næste to uger, og dyrlægen kommer den 24 hvor jeg vil tage en snak med hende. Han fik ekstra salt i når han svedet meget men den manglende energi var der pludselig efter 2 dages fri hvor fredagen gik glimrende smiley

Mvh TT

• #59   18. jul 2017 har han ikke direkte adgang til saltsten/ himalaysten? - hmm det lyder underligt - men jeg vil stadig påstå at det er pga varmen/ den trykkende luft

Kommentér på:
Energi tilskud, eller eneste mulighed pause..?!?

Annonce