Energi tilskud, eller eneste mulighed pause..?!? Energi tilskud, eller eneste mulighed pause..?!?
Hej igen Hg.
Tindur havde igen i dag ingen energi, på trods af at han forrige uge havde en fantastisk energi på banen. Jeg har oplevet mindre energi på denne årstid hvert år, dog var han i meget fyldigere form/mere huld end nu, han må nu ikke blive tyndere. Han har været sendt i træning i 3 mnd og har snart været hjemme i 2 uger.
Det skal ingen hemmelighed være at jeg egentlig ikke ønsker at han skal stå stille i nogle uger. Men hvis det er det der skal til så bliver det jo sådan..
Men jeg har egentlig lyst til at se om det ikke bare er den årlige energi løse periode, og jeg tænker på om den manglende energi også skyldes manglende energi fra foder..
De går på græs der ikke har blevet ordnet på 6 år og det er rigtig højt.. Så får han 500g Horselux Easy pellets og 100g Horselux Ølgær.
Da han var i træning fik han lidt Epona olie da han på et tidspunkt ej heller havde energi der..så måske jeg først burde forsøge med foder???
Hvad tænker I?
Jeg vil i hvert fald forsøge at træne ham i skoven på fredag og se hans energi der. Og så tager jeg stilling (også ud fra jeres råd ift) til hvad jeg burde gøre..
Mvh TT
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
jeg tror stadig at han er blevet trænet for hårdt/forkert i de tre måneder. (for meget spring)
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
jeg mener ikke man skal bruge 3 måneder på "intensiv" indspringning.
desuden mener jeg heller ikke at en hest i indspringning/begyndelse af springkarrieren skal springes 2 gange ugentligt + bom træning over en længere periode.
som ved alt andet skal der opbygges en anden form, o musklulaturen bliver brugt på en anden måde ved springning end ved f.eks. dressur eller distance.
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
men personen som har haft ehsten i træning, må vil kunne argumentere for sin måde at træne hesten på, og hvilken nytte det har at springe hesten 2x ugentligt, frem for 1x ugentligt.
hestens muskulatur skal kunne følge med, og hvis hesten bliver trænet for meget/ofte, så risikere du bare at ødelægge den fremgang der kunne havde været, hvis hestens krop ikke får tilstrækkelig ro og restitution - det samme med hestens mentale funktion.
nok skal hesten følge med fysisk, men mentalt er det lige så vigtigt at man tager hensyn til hesten, både mht. nyt sted, nye heste, nyt menneske, ny måde at træne på osv osv.
det undre mig, at du som er så "travlt" med at tage alt med ro, gerne lader din hest springe 2x ugentligt + bom-træning. det undre mig virkeligt. (intet ondt)
mar 2011
Mvh TT
jul 2005
Følger: 68 Følgere: 110 Heste: 12 Emner: 24 Svar: 2.552
For så er det da også lidt "hård kost" - især hvis hesten sædvanligvis også kun trænes 3 x ugentligt. Hvis det er korrekt forstået, så tror jeg nu også bare at hesten trænger til en pause. Jeg ville i hvert fald ikke begynde at give mere energirigt foder, hvis det er baggrunden.
Har du snakket med træneren om din problemstilling?
maj 2007
men hvis du har stor tiltro til træneren, så syntes jeg at du skal forhører dig ved hende
jeg har ikke problemer med at presse og forlange noget af en hest, og min grænse for hvornår nok er nok er sikkert også længere end din, men jeg ville aldrig springe en hest 2x om ugen, - jo hvis hesten var i topform og det hed 1x træning og 1/2 dage med stævne.
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Hvis han kun er redet 3 gange om ugen hvor to af dem har været inkl. springtræning og den sidste bom, så kan jeg godt forstå han er noget forvirret.
Hans kondi er ikke holdt vedlige på samme måde som han er vant til og han er blevet præsenteret for meget på en gang, ofte. Som han ikke har været vant til.
mar 2011
Men okay, point taken.. I mener han trænger til et par uger fri
Mvh TT
sep 2007
Det er ikke det at han ser det/trænes i det, men det at springe x flere om ugen + bomme - når han ikke er vant til det. Hans krop er ikke vant til at springe, den er vant til tur.
Hans muskler og kondi, er lavet til noget andet træning - som ikke er vedligeholdt imens. Så derfor har du problemet.
jeg ville som sådan ikke holde pause, jeg ville bare ikke forvente en ens kondi med før træningen, da hestens kondi ikke har været holdt ved lige.
Som nævnt i et andet indlæg, så er springtræning sjældent noget folk bruger en hel time på primært i galop. Men hvem ved - måske det er gjort.
Men de fleste, springer koncenteret i fx 15 minutter, resten af opvarmning/afskridtning.
Det svare lidt til at du tager en hest der er vant til tur ridning x tre om ugen alla 10-15 km og hiver næsen ind på den og rider dressur en time koncenteret x 3 om ugen - det er dens krop heller ikke vant til og musklerne heller ikke. Det er en anden måde og bruge sig på.
mar 2011
Mvh TT
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.504
Hvis han var min hest, ville jeg acceptere at lyst, energi, overskud what ever ikke er det samme som det plejer og så vil jeg bruge min energi på at ride nogle hyggelige timer, i forskellige dicipliner, forskelige ture, tempier, ruter osv.... helt ærlig hvem er ikke lidt små sløv i den lune sommer.
jul 2005
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 888 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.780
Der kan som jeg skrev i andet emne du skrev være noget under opsejling et sted i den..
VH Annette
aug 2007
Følger: 274 Følgere: 272 Heste: 15 Emner: 8 Svar: 665
Synes ikke du skal give den fri, men træne den og sørger for den tænker frem i ridningen.
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 7 Emner: 7 Svar: 264
Du fortæller din hest har været i træning et andet sted.
Har du overvejet om han måske er blevet stresset af flytte stald, redet af ny rytter, ny træningsform, nye forventninger og måske opgaver han ikke hele tiden har forstået eller magtet.
Ingen hentydning til at du ikke har valgt det bedste sted for at få din hest i træning. men måske din hest ikke har haft en anden opfattelse...
Det kan være mavesår !!! det kan vise sig på mange måder.
Vores fulblod, blev efter at være kommet hjem fra 3 ugers ferie på et andet ridested. pludselig meget træt ?
Han var frisk ( som en vædeløber jo er ;o) når vi påbegynde turen, men der gik ikke mange km så var han flad. Først troede jeg det var fordi han havde "dårlig kondi" efter 3 ugers ferie. men blev også lidt bekymret.
så dyrlægen blev tilkaldt og vi blev enig om at tjekke ham for mavesår.
og ja, det havde han. så han kom på en kur ( lidt dyrt ) men bagefter var man 100% sig selv igen.
Find "fejlen" før du prøver at foder ud af det. for det kan måske gøre situationen værre.
pøj pøj
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.868
Og blot for en ordens skyld: jeg hentyder til billedet af den tørre græsmark.
mar 2011
Rikke - okay
Kathrine - Jeg kommer ALDRIG til at træne mine heste 5-6 gange ugentligt da jeg har familie og børn der også skal have sin mor. Desuden har musklerne godt af en dags hvile. Så hver anden dag er hvad der bliver redet her. Og jeg plejer at stoppe før han er fuldstændig færdig, han gik pludselig ud som luften af en ballon.
Annette og HN P- Ja okay, jeg håber dog ikke det er tilfældet
Mimre - Ja jeg kan se hvad du mener, men jeg vil hellere have at de kan fylde maven uden at være bange for at de bliver tykke, og heller fylde noget i krybben da dette er nemmere at styre
Mvh TT
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Jeg ved godt at det er total ind med lavt stivelse og lavt sukker. MEN det der bare nogle gode energi kilder. Basse får en mysli baseret på korn, (sammen med struktur E) Når han får den kornbaseret mysli, så har han et helt andet energisæt, end når han ikke får den. Det foder du bruger er jo meget lavt på stivelse og sukker, der er ikke rigtig noget at arbejde på.
Så med mindre Tindur har en tendens til forfangenhed eller af anden grund ikke kan håndtere kulhydrater, så vil jeg ændre fodret til noget med mere kulhydrater i.
Dertil savner jeg en mineral bl i din fodring. Gerne en organisk en. Jeg har rigtig gode erfaringer med gemüse krauter fra st. hyppolyt. Min den nye er nu den 4 hest i rækken som har fået mere energi, efter de får denne mineral bl. Der går ca. 3-4 uger fra skiftet i mineral bl. til den øget energi kan mærkes i ridningen.
sep 2007
Fuldfoder som Horselux Easy og Struktur E skal der ikke tilsættes vitaminer til.
Jeg ville bare skridte ham noget tid og ellers træne normalt, så kondien kommer igen.
jul 2015
Jeg var til et foredrag med en hovtrimmer, hun mente klart, at der ikke var nok i div. fuldfoder, til at holde en sund hovkvalitet. Der skal altid tildeles vitaminer og mineraler ved siden af.
Dette har jeg også selv erfaret, efter jeg får 1½ år siden begyndt at give både fuldfoder og mineral bl., Der var en tydelig farveforskel i hovvægen, ligesom den nu udvoksede hov, er stærkere end den har været de sidste 5-6 år.
Og da der skal ret meget til før hesten får meget, er der ingen fare for overdosering, ved at give 100 g mineral bl også.
Men ønsker man kun af fodre, således at hesten undgå mangel symptomer, så er det korrekt, at der er nok i fuldfoder. Men jeg giver også mineral bl ved siden af, da jeg synes rigtig godt om de stærke hove. Det er jo en smags sag.
sep 2007
Well, producenterne skal komme med noget vejledende når folk ikke har analyse på deres grovfoder. Uden en analyse kender man kun halvdelen af ens fodring - dermed aner man ikke om det er tilpas, under dosering eller overdosering.
Ekstra vitaminer behøves ikke for stærke hove - min har ganske glimerende hove og har altid haft uden ekstra, ligesom mange andre.
Derimod så er folks problemer tit heste på græs - tørre hove har intet med tørke og gøre, men hove der ikke tåler græs. For lange intervaller, forkert beskæring og foder med for meget stivelse/sukker i.
Nogle ting er lette at overdosere, andre er ikke - en ting som selen tilskud skal man ikke bare give, uden at have en blodprøve på det. Zink er noget andet.
jul 2015
Jeg har heller ingen problemer på græs, da mine heste stadig får fuld vinder fuldfoder + mineraler når de er på sommergræs. ingen tørre eller revne hove,
Min den gamle har ikke haft smed i 6 år, han klare det selv (han bliver tjekket, men der er intet at komme efter), og han har de flotteste og stærkeste hove i flokken (da jeg fik ham kunne han ikke gå uden sko, utroligt hvad god fodring kan rette op på). og han får kornbaseret musli = meget stivelse. Nej, han passer ikke ind i nogle kasser og systemer, han er lidt uden for nummer.
Med hensyn til selen, så må en hest i følge Landbrugs rådgivningscenter bogen fodring af heste: max må 22 mg. selen om dagen, dvs. næsten 3 kg. gemüse kraüter minemal bl. Det er alligevel en del. og den bør have 1,5 mg. der er trods alt noget af et spænd mellem mangel symptomerne og til overdosering.
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Derudover kan man nok ikke regne med at der er helt nok i græsset til at de er dækket ind, jeg ved ikke hvad det du giver ved siden af gør for hesten, men den bør nok få noget foder ved siden af.
Til sidst vil jeg lige sige at jeg da ikke håber at hesten i 3 måneder kun er blevet redet 3 gange om ugen hvoraf 2 var med spring? Det kan på ingen måder være godt eller sundt. Hvis det er tilfældet har du muligvis nu en hest helt ude af kondi, hvilket også kan skyldes dens manglende energi.
Dertil forstår jeg så heller ikke lige tankegangen i at indspringe en hest 2 gange om ugen i 3 måneder, hvilket jeg kun ville gøre på en hest i god form der er vant til at springe (som jeg gør med min egen). Men vi træner jo forskelligt.
sep 2007
Det er dejligt det virker for dig, jeg synes bare det er ærgerligt at en trimmer vælger og udtale sig sådan til et foredrag og mange mennesker uden uddannelse bag. Men det er en anden diskussion.
jul 2015
Hun kom med hendes erfaring, jeg afprøvede den i praksis, og det viste sig at holde stik i mit hestehold.
For mig kunne det være rart, hvis der kom lidt fokus på, at de værdi vi beregner foderplaner efter er minimums værdier, dvs. der hvor hesten ikke længere har mangels symptomer. og de er dannet på baggrund af forsøg med grise/køer/galopheste i max træning.
Dertil har hver hest en helt unik tarmbakterie, således det er forskelligt fra hest til hest, hvad den har brug for af næringsstoffer.
Så i bund og grund aner vi ikke et klap om, hvor mange vores egen helt unikke hest skal have af minealer og vitaminer sådan helt præcist. Vi ved kun ca. hvornår der opstår mangelsymptomer.
Ud fra den viden, kan jeg ikke se problemet i at tildele hesten ekstra vitaminer og mineraler, og da slet ikke når det direkte kan aflæses i bedre hovkvalitet. Og når chancen for overdosering er så langt væk. Så vil jeg hellere give min hest ekstra, og være helt sikker på han får hvad han skal have, når jeg på ingen måde kan vide hvor det optimale niveau ligger, end at ligge nede og fedte rundt omkring minimums værdierne.
Men det er jo en holdnings sag.
jul 2005
mar 2009
Jeg vælger at tro, at hvis man sender sin elsked hest til springtræning ( hvilke vores også har været ) så har ejeren grundigt vurderet situationen, og undersøgt om det hun ønskede og forventede også var det rytteren kunne levere.
Det er ikke ualmindeligt at hesten bliver sprunget 2 til 3 gange om ugen. men den går jo ikke max højder hver dag eller hver uge. nogle gange er det bare teknik og andre gymnastik og til afveksling måske lidt hop i naturen.
Slå kold vand i blodet, og stol på at hun har gjort det i bedste mening, og har valgt et sted og en form hun føler er rigtigt for hende og hendes hest.....
For syntes hun ikke det var et et OK sted, og træning, havde opslaget nok handlet om dette.......
Tro på det gode, til det modsatte er bevist
mar 2011
Mvh TT
dec 2006
Kender ikke direkte til TT baggrund, men siden hun sender hesten til indspringning er det måske ikke springning der er hendes hovedemne, og dermed er det self heller ikke i en ond mening at hun valgte som hun gjorde, men mere fordi hun tænkte hun ikke selv vidste nok om det, så hun lod andre om det. Hvilket jeg synes er en god beslutning, det er mere måden det så er blevet gjort på, som jeg rynker lidt næse over
mar 2011
Ift mine spring kompetencer så har jeg sprunget lidt før Tindur. Dog har disse heste været "selvgående" og haft en drive ift springningen, også min tidligere lånehest som ingen havde sprunget før mig. Hun var dog af spring afstamning og derfor nem at springe. Da jeg startede med at ville springe Tindur så kunne jeg mærke at mine kompetencer ikke var gode nok da der ingen drive var og han sprang som en tumpe... Så derfor sendte jeg ham afsted til en person jeg ved kan behandle ham korrekt ift hans nervøsitet og sind, og som lytter til hestene og ved hvad man laver.
Mvh TT
dec 2006
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.719
mar 2011
Da Tindur blev sendt til hende så trænet vi 10 km hvor 6 km primært var trav/galop. Og vi havde et par 20km uden problemer. Det er for mig noget der er en okay form. Han var halt i sen sommeren 2016 og han var i ønsket form da vi gik på ferie. Tindur kaperer ikke fuld ridning. Han bliver mere nervøs og stresset. Så derfor er der KUN 3 dage han skal ud og trænes. Det er forsøgt flere dage ifb med genoptræning men det bliver et mareridt at ride ham.
Nej Tindur er ikke et natur talent. Og Atypisk en traver på alle områder.. Men jeg håber da vi kan komme ud at starte nogle jagter med årene.
Han fik hø ad libitum der er næringsfattigt i de tre måneder, og han har det græs der er på folden. Jeg ønsker ikke at fodre med wrap her nu da det er nemmere at styre vægt via krybben da han normalt er en nøjsom hest.
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
mar 2011
Ad libitum er i min verden spis hvad du kan.
Da han var afsted fik han spise alt hvad han kunne af hø. Det var mere næringsfattigt end det jeg havde her hjemme, noget der forklarer det mindre huld. Der er analyse på høet. Det har jeg ikke af min wrap her hjemme, og det er kraftigere selvom jeg har forholdsvis næringsfattig wrap.
Min mark er 6år gammel, og uden at være helt sikker så tror jeg den er sået dengang med blanding 60. Jeg har lagt om 1/3 af folden med Horsemax 60S. De kommer ud på dette stykke om natten om et par uger.
Tindur spiser i gennemsnit 13 kg fra småmasket net om vinteren. Om sommeren sikkert mere da det er græs..
Jeg har flere gange tænkt om jeg burde sætte ham på andet foder med højere FE. Da jeg i flere perioder har faldt ind i manglede energi. Men da han er nøjsom så er jeg bange for at have en tyk hest lige pludselig.
Han har efter han kom hjem taget lidt på opdaget jeg i dag, da jeg nu var nødt til at gå ud et huld i gjorden.
Du må meget gerne komme med forslag. Jeg ønsker bare ikke at folk bliver udstillet. For hvis nogle ønsker at gå efter manden i stedet for bolden så finder de det jo ud. Men så ved man hvordan den personer så er..
Mvh TT
mar 2011
Jeg kan nemlig ikke se hvorfor han skulle have det/se symptomer..
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
God huld, Lidt for tyk,god appetit og præsterede super godt lige indtil hun blev sur på benene fra den ene til den anden dag.
Mavesår er pisse irriterende og har sjældent noget med klassisk og gøre.
Om end de mange med kræsne heste, burde tjekke hesten for kræsne heste findes sjælden. Ofte er løsningen i maven.
mar 2011
Mvh TT
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.504
mar 2011
Mvh TT
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 6
Er du i tvivl om han får rette tilskud, så få dyrlægen til at tage en detaljeret blodprøve. Nogle racer har særlige behov.
Og ellers så er mavesår også en mulighed. Du kan evt. tjekke den lidt selv inden du ringer til dyrlægen.
https://m.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4
En energiforladt hest ville jeg altid få dyrlægen til at se på hvis det står på over længere tid.
nov 2007
Følger: 151 Følgere: 391 Heste: 5 Emner: 140 Svar: 1.623
Jeg tænker at i denne varme er der ikke mange der har energi - jeg har selv 2 der har lig 0 energi ind til mørket og varmen sænker sig - så kan de spurte rundt -
mar 2011
Lisette - okay.. Noget alternativt for mig.. Men måske jeg prøver
Mvh TT
mar 2009
Vores mavesårs hest, mistede energien og tabte sig. han blev undersøgt ordenligt på et dyrehospital, hvor de har alt hvad de skal bruge for at lave en grundig undersøgelse.
Hesten fik konstateret mavesår, af mild grad, men han reagerede bare meget kraftigt på det.
Det næste. stol ikke kun på hvad du læser her på nettet, det er kun en retningslinje, IKKE et resultat.
Jeg vil anbefale dig at få den undersøgt nu, og så udelukke hvad den største procentdel af dine med HGer vurdere din hest fejler.
Når den er undersøgt. vil du måske/måske kunne udelukke mavesår. og komme vider med din nye viden om hvordan de hest kan få det godt igen.
Ja det koster tid og penge, for at få et dyrehospital til at tjekke din hest.
Men det ved man når man køber hest, at sådan nogle regninger pludselige dukker op, og de kommer altid på et uheldigt tidspunkt.
Men trives din hest ikke er det DIT ansvar at få rette op på det, så hurtigt som muligt....
Jeg håber du snarrest kan skrive hvilke diagnose dyrehospitalet gav din hest, efter endt undersøgelse.
Jeg holder stadig på at jeg tror din hest har pådraget sig mavesår, uanset hvad du har Google dig frem til....,
Pøj Pøj.... Jeg ser frem til at høre hvad Dr. Dyr har sagt
maj 2016
Følger: 49 Følgere: 5 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 34
For hvis det er sådan kunne det måske være en ide at give lidt elektrolytter.
Min hoppe får det især når det er varmt, og hun derfor sveder meget, men også når hun arbejder hårdt. Såsom på en 5-dages ridelejr eller op til et heldagsstævne.
Min får noget mere energi når jeg giver det, så derfor fodre jeg altid med det om aftenen.
Men ellers så kunne man prøve at give ham en lille pause:)
mar 2011
Mvh TT
nov 2007
Følger: 151 Følgere: 391 Heste: 5 Emner: 140 Svar: 1.623
Energi tilskud, eller eneste mulighed pause..?!?