Bukker i galop {{forumTopicSubject}}
Hej!
Jeg træner en 6-årig hoppe, hvor vi har et helt konkret problem med hende..
Hun bukker simpelthen som en tosse i galoppen. Det er så snart man sætter hende frem stopper hun på stedet og småhopper (eller storhopper) og bliver man ved med at presse hende, kan hun godt lægge an til at stejle.
Det er KUN når man drejer hende på volte (både i natur og på banen), men hvis man galoperer hende på ligeudstræk i skoven er der intet.
Vi har prøvet både at drive hende frem "igennem" bukkeriet, at dreje hende når hun begynder, at "bare at sidde" uden at presse hende men få hende i galop (dette har virket bedst ind til videre, men hun gør det stadig), at drive hende fra jorden, osv osv.
Hun gør det ikke i longe.
Vi forsøge at tage sadlen af - hun gjorde det stadig. Uden sadel og uden at drive har haft bedst resultat ind til videre, men hun gør det dog stadig.
Vi har haft en "grundig" massør ude, som har haft gode resultater med lignende situationer, og trods vi efterfølgende har gjort præcis hvad han har sagt (lavet øvelser, taget hende på lange "udstrakte" ture, er der desværre ingen forskel.
Har I nogle ideer til hvordan man evt kan træne det væk, eller hvad det kan være ?
Vi får nok en dyrlæge til at kigge på hende i morgen.
Hun har gjort det i et godt stykke tid (siden vinter).
Det er nok også værd at nævne, at der er absolut intet i skridt og trav, og hun er normalt en rigtig dygtig og samarbejdsvillig hoppe.
På forhånd tak!
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 24 Svar: 281
Mit bud er dog stadig at det er sadlen der klemmer på hendes skuldre. For selvom du har prøvet uden, bør du blive ved uden sadel et stykke tid. Så du får nogle reaktioner hvor hun søger fremad i hurtigere tempo og så rose hende til skyerne. Så hun finder ud af at det er sjovt at løbe frem og tage galoppen.
Selvom sadlen ikke er på kan hun godt huske hvor ubehageligt det er hver gang, de husker som elefanter de heste der ;). Så jeg ville sige, at af med sadlen og så overbevise hende om at det ikke gør ondt mere. Det kan være svært at forklare en hest det, så det må du bare overbevise hende om.
Held og lykke
jun 2007
Følger: 85 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 152 Svar: 1.563
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 24 Svar: 281
Så ja, jeg ville bare give det tid og så se hvad hun siger. Hvis der stadig er problemer om nogle uger ville jeg få en underviser ud og bedømme og rytteren måske sidder korrekt? For rytterens balance har også meget at sige når det gælder de unge heste
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
jun 2007
Rytteren har en smule urolige ben, men sidder ellers okay - og jeg vil sige, uanset er det sgu svært at sidde ordentligt når hesten tager hovedet ned mellem benene og hopper rundt Jeg ved godt at du mener hvordan hun sidder før, men hun sidder sådan set fint nok.
Lisette: I skridt og trav går hun rigtig godt, og har nogle rigtige fine bøjninger. Hun viger for ben, skyder ikke skulder, går helt afslappet, indstiller sig let til både højre og venstre side.
Grunden til vi prøvede at presse på hende er fordi jeg før har haft gode erfaringer med at "ride videre" når hesten bukker, i stedet for bare at stoppe op. èn ting du dog helt sikkert har ret i: Balance. Det mangler hun helt sikkert også. Hun har dog også gjort dette da hun faktisk har haft en langt bedre balance end hvad hun har nu.
Styrke kan du dog også have ret i. Det der undrer mig er blot, at de siger hun ikke altid har gjort det (jeg har ikke arbejdet med hesten så længe igen). Så det er noget der er kommet, og så vidt jeg har forstået er hesten ikke blevet redet anderledes siden hen.
jun 2007
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
Gør hun det i longe med sadel?
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
jun 2007
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
- Der kan være forskel på, hvordan hesten er bøjet/hvad der forlanges, hvorfor det kan genere med rytter og ikke uden
- Rytteren sidder skævt/påvirker uens på anden måde
- Sadlen passer ikke ordentigt, også selvom der ikke noget i longe
- Hesten er låst
jan 2012
Følger: 49 Følgere: 48 Heste: 4 Emner: 90 Svar: 757
jun 2007
Jeg tænker også, at en sadel der sidder forkert med en rytter i er mere smertefuldt/irriterende end bare sadlen uden vægt i. Så jeg tænker det kan være derfor hun reagerer anderledes. Vi har haft hende i longe med rytter, der gjorde hun det også
jun 2008
jun 2007
jun 2008
Bukker i galop