{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.038 visninger | Oprettet:

Panikker ved trailerlæsning {{forumTopicSubject}}

Har haft udlånt min dejlige hest, men desværre passede hest og rytter ikke og han kom retur efter 12 dage.
Han har altid været nem at læsse i trailer, men nu er han panisk for at gå op og vil slet ikke læsses.
Det er ikke bare fordi han ikke vil, han stejler går bagover og ødelagt flere grimer.
Desværre kæmper han så meget imod at hans grime skar hul i hans ganache, så han endte med at dyrlægen måtte ud og sy ham med 5 sting.
Alt for at ikke komme i trailer smiley
Før udlånet tog det maks 10 min og en enkelt longeline løst bagved så gik han op i trailer og i lastbil gik han op uden hjælp og gerne før mennesket nåede med op.
Mange siger træn med at fodre hver dag i traileren, men har ikke lykkedes med at lokke ham op og kan jo ikke sulte hesten.
Nogen der kender nogen gode trailertrænere i silkeborg eller omegn?
Kan ikke bruge en hest som ikke kan læsses og har ikke lyst til at sende ham til slagt da han kun er 7 år gammel.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Panikker ved trailerlæsning
  • #1   3. apr 2017 Prøv at kontakt Agnete Gargulak:
    https://www.facebook.com/AgneteGargulak/

Men det er en super god ide det med at foder dem der oppe.. Hvis han ikke gå der op, så stil den ud, evt. før rampen og lad ham spise der. Du skal lave en ny association om at traileren er det fedt sted at være.

• #2   3. apr 2017 Wow hvordan gik den lige fra ubrugelig hest pga ikke kan læsses til slagtning??
    Selvfølgelig skal hesten da ikke slagtes smiley

Tænker at låner har været hård ved hesten?

Men uden at have set din læsning, så vil jeg mene at du også har fejlet.

At hesten kæmper så meget at den kommer til skade, tyder på at du presser ham for langt.
    Måske ud fra en forventning om at han plejede at være let at få ind?

Start forfra, forvent at han er en unghest der skal lære det på ny.

Og så ville jeg få hjælp af nogen der formår at arbejde med hesten på dens præmisser.

Jeg kan stå inde for merete stenner, hende kan du finde på Facebook og YouTube.

Og Camilla stormont herinde. Ville starte med at skrive til hende.

Lige nu fejlindlærer du læsningen, det bliver en dårlig oplevelse for jer begge, den følelse vil blive siddende i hesten.

Der er udgivet en ny bog om trailerlæsning, god bog, den ville jeg enten låne eller købe hvis jeg stod med det problem.

• #3   3. apr 2017 Lisette Norah har hjulpet en masse ryttere med deres heste, du kan se mere på hendes hjemmeside.
    http://lisettenorah.dk

Jeg kan godt anbefale hende smiley
    Mener også hun har lavet en e-bog om trailertilvænning.

• #4   3. apr 2017 Tænker bare hvorfor holde så hårdt fat i en hest der kæmper imod, at der går hul i den?? Tror i da at i kan hive hesten op? Hvem tror i er stærkest når det kommer til stykket. Det er da ikke måden at prøve at få en hest i trailer på. Undskyld mig men kan ikke forstå man prøver at lægge arm med en hest, det er ikke vejen frem.

Jeg har selv haft en hest der ikke ville i trailer, og der var vejen frem at mønstre hende. Gå med hende som hun skulle mønstres og hold hende foran benene som når du rider. Jeg går med slapt og langt torv på siden af hende og en dressurpisk jeg dupper hende med på bagen. Reagerer din hest ikke på dup må du jo prøve til den reagerer.

Jeg har selv haft professionel ud til min dengang hun ikke ville. Det hjalp overhovedet ikke, men det hjalp til min gamle pony. Så det er forskelligt fra hest til hest om det kan anbefales. Den der hjalp mig til at hun går op ved mønstring var min træner. smiley

• #5   3. apr 2017 Jeg ville prøve at få hjælp fra en træner som er specielt gode til at træne heste i læsning af trailer på hestens præmisser.
    Så kan du både få vejledning til fremad rettet når du læsser hest, men de kan samtidig hjælpe dig med at læsse hesten smiley

• #7   3. apr 2017 Det gør sgu lidt ondt at høre, at hestens værd er bedømt på hvor vidt den kan gå i traileren eller ej... det slagter man da ikke en hest for !

Når det så er sagt, så er jeg helt og aldelse enig med TurboHesten - du er simpelthen gået for langt og har overskredet din hests grænser, i stedet for at lytte. Få hjælp og start evt. selv ud med at du hver dag (hvis du har egen trailer), så går du ud til traileren med hesten, også starter I bare med at hygge omkring den. Have rampen nede, lad hesten græsse eller lign, giv godbidder så den bliver associeret med at traileren ikke er farlig. Også arbejds ligeså stille med at få et ben op på rampen ad gangen og ros.
    Jeg snakker selvfølgelig over flere dage, så det ikke bliver tvang, men samarbejde...

Men få hjælp - Det er nok det du kommer længst med smiley

• #8   4. apr 2017 Jeg har en hest der har ødelagt et par trailere da han associerer traileren med adskillelse fra sin flok. Jeg har trænet ham i at traileren er et godt sted men jeg turde ikke at lukke ham inde i frygt for at han splittet den ad da han løber ud hvis han hører en farlig lyd. Og når jeg ikke selv har en trailer så kom det ikke på tale, så han er sendt i træning og videreuddannelse i både spring og trailer træning hos Camilla Stormont. På vej der op blev han bedøvet smiley Jeg kan på det varmeste anbefale Camilla. Og hvis ikke har man også Linette Christensen smiley

Mvh TT

• #10   4. apr 2017 når man træner med en hest der har et traume er regel nr 1. reducer/eliminer årsagen til traumet. DVS giv din hest plads og fred og ro til at se på traileren med andre øjne.. lad den vide at der ikke er et ultimatum.. og frem for alt, lad være med at forlange noget som helst! det er dybt urealistisk at forlange at hesten går lige op bare fordi den HAR gjort det før. hvis den er blevet bange er der ikke noget der hedder har gjort. kun her og nu. og her og nu ÆDER din trailer din hest! du skal give hesten en let opgave. lad den evt stå 3 m fra traileren og æde sin middagsmad hver dag i en uge. uge 2. 2 m fra traileren. uge 3. 1 m fra traileren. når hesten er så langt at han ikke hele tiden leder efter en flugtvej så begynd at DU bevæger dig rundt på rampen, inde i traileren, bank lidt på siderne og husk evt at have et longetov i så han kan komme væk hvis han bliver bange. og bliv ved at reducere afstanden ind til traileren fodre den på rampen og sådan. det tager lang tid at træne en hest med et traume og det bliver kun værre af at lægge et urealistisk pres på den. håber du får hjælp til den. og ellers tager jeg gerne i mod frem for slagtning!

• #11   5. apr 2017 http://www.us-mustang.com/horsehotel/trailert.asp
    Prøv og kontakte dem her.:-)

• #12   5. apr 2017 Min gamle lånedreng ville absolut ikke i trailer og ødelagde både kæde, grime og hovedtøj, samt longetorv.

Vores træner havde ham i hænder i 2 timer. Da han var færdig stod der en rolig hest og spiste af sine godbidder, bundet og klar til afgang.

Vi startede med at tage ham ud og strigle ham ved siden af traileren og give ham morgenmad imens.
    Derefter fik min træner ham til at gå over rampen, for er hesten bange for rampen eller af anden årsag nægter at gå over den, kommer den i hvert fald aldrig op i traileren.
    På den både forbandt hesten ikke lyde af rampen med det lille klaustrofobiske rum en trailer nu engang er.
    Til sidst gik han helt roligt over rampen.
    Derefter fik han ham til at stå på rampen og nusse og få et par godbidder.
    Så begyndte han langsomt at få hans ben op på traileren, et ben af gangen indtil han var helt afslappet og rolig ved hvert ben.
    Hver gang han satte det ønskede antal ben på rampen bakkede han ham ud og gik et par meter væk, nussede og gik tilbage.
    Til sidst da han havde haft alle be. på rampen flere gange fik han lidt godbidder inden vi gik videre.
    Så startede vi skridt for skridt at gå ham op og bakkede og gik et par meter væk hver gang indtil han var rolig ved at stå hvor han stod.
    Han tilbød endda selv at gå op i traileren selv til sidst smiley

Har hjulpet et par af vennerne med deres heste, havde jeg været i området ville jeg hjertens gerne hjælpe dig.

• #13   5. apr 2017 Har idag haft en monty roberts træner ude, det gik godt og vi har fået trænet på den gode måde.
    Desværre var han strandet i byen til træning og der var ingen staldplads til ham, derfor blev han tvunget op.
    Grunden til slagt kan blive alternativ er fordi jeg ikke sælger mine heste, da jeg tidligere har prøvet at sælge og det endte rigtit skidt for den hest, endte med at købe den retur og der var hun helt ødelagt og endte med at blive aflivet 2 år senere smiley Den blev også solgt til en jeg stolede på og derefter vidersolgt osv.

• #14   7. apr 2017 Hvorfor pokker var i strandet i byen, og han så skulle tvinges op? Det forstår jeg ikke lige?

• Marianne J
    Marianne J Tilmeldt:
    apr 2017

Følger: 1 Svar: 1
    #15   9. apr 2017 Hej BestBreed Mustang er rigtig god til trælertræning, så jeg syntes at du skal ringe til dem

• #16   14. apr 2017 Sanne Kusk, havde taget ham med til undervisning, men der var ingen bokse frie og så var han nødt til at med hjem

• #17   14. apr 2017 Kato har lært at gå i trailer igen og har været med i byen et par gange nu, og det er uden tvang og longetove bagom ham smiley

profilbillede
Kommentér på:
Panikker ved trailerlæsning

Annonce