769 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

træning af unoder-unghest træning af unoder-unghest

hej Hg, håber på at få lidt hjælp herinde fra:-)
.
min shetlænder hingst på snart 3 år, har et stykke tid haft en vane ned at nappe efter den der trækker med ham, når vi går ved vejen. jeg kan ikke finde ud af hvorfor, og ved ikke hvad jeg lige skal gøre ved det. nogen der har ideer?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Moving out cleaning 800 kr.
  • Break a lock of storage as I have lost the key for it. 350 kr.
  • Hanging curtains 800 kr.
  • Vi har køb en Elektrisk bil til vores barn- bilen hedder Toyota FJ Cruiser til 3 år og vi vil gerne have den komplet samlet til idag 350 kr.
  • Etablere udendørs stikkontakt 1.500 kr.
  • Samle børnemøbler 550 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  træning af unoder-unghest
  • #1   1. apr 2017 For han ofte godbidder ? smiley

• #2   1. apr 2017 nej, han får kun en eller to når vi træner tillid.

• #3   1. apr 2017 Hmmm, når jeg har haft heste der nappede har jeg med min hånd trænet at der er en godbid inden i min lukkede hånd, når hesten så enten slikker på den eller nusser den pænt i stedet for at nappe eller lignede har den fået godbidden. Det har hjulpet i al adfærd da han/hun så har lært at høn ikke kommer nogen vejene ved at nappe. Jeg ved dog ikke om det virker når du normalt slet ikke træner med godbidder smiley

• #4   1. apr 2017 jeg har fået forslået at han bare skal have et otdenligt rap over snuden men syntes bare at det lyder meget volsomt når han er så ung osv.

• #5   1. apr 2017 Altså jeg går generelt ikke ind for at give et rap med mindre hesten virkelig bider hul på dig eller lignede. Måske det ville være en ide at bede ham gå 1 meter bag dig og så langsomt få ham op på siden af dig. Hver gang han bider kan du pænt sende ham ned bag dig igen. På den måde lærer han at du leder uden at skulle slå ham

• #6   1. apr 2017 jeg er nemlig heller ikke så vild med slå metoden. sende ham ned bag mig? altså han plejer somregel at gå ved siden af mig. så hvordan får jeg ham sendt bag mig?

• #7   1. apr 2017 Jeg benytter mig af mit kropsprog, jeg begynder at gå foran hesten, og hver gang hesten forsøger at komme op ved siden af mig, bruger jeg mit kropssprog til at signalere at høn skal blive bagved, ved at rette mig ip og evt vifte med armene. Hvis det ikke virker ryster jeg i torvet, først lidt og så mere og mere hvis det ikke virker. Det vigtige er at stoppe presset idet hesten reagere på det du gerne vil have den til. Det bedste du kan gøre for hesten er nemlig at være afslappet, så der er den bedste belønning. Du burde kunne slå sådanne øvelser op på nettet med dybere forklaringer smiley

• #8   2. apr 2017 Søg evt på youtube, så du kan se det blive gjort

• #9   2. apr 2017 tror jeg forstod det. det vil jeg da iværtfald prøve.

• #10   2. apr 2017 Jeg har også sådan en bisse. Han er strid mod alle og har bidt hul på flere og givet andet blå mærker.
    Han bider stadigvæk efter mig og han er ikke typen jeg lige vender ryggen til. Men han er blevet MEGET bedre.
    Han gør det så i ridehal, så ved ikke om det kan hjælpe dig hvis dit kun er ude på vejen.
    Men jeg har gjordt det med ham her at jeg har sagt "Ahh" højt. Forsætter han så sender jeg ham meget bestemt ud på en volde som straf.
    Jeg bruger også det at bakke ham. Det har jeg dog ikke oplevet at det fungere så godt.
    Jeg har også benyttet mig af "hvem flytter hvem" for at skabe noget respekt. Dvs jeg vil være i stand til at flytte på ham som det passer mig.
    Og vider han efter mig så flavre jeg med arme og træder ind mod ham, så han er den der skal bakke væk. Men han er så også typen der trækker sig.

Alle disse ting har i fællesskab gjordt en stor forskel. Han bider stadigvæk i alle andre, men han har en helt anden respekt for mig.

Så måske det kan give mening for dig noget af det? smiley

• #11   2. apr 2017 Det hænger sikkert sammen med han er hingst.. Hingste går efter magten og nu er han i sine glade teenageår hvor hormonerne virkelig giver den gas.. Han prøver at få magten.. Du skal tage lederrollen!

• #12   2. apr 2017 Marker med din albue mod ham, når han vil nappe og sig nej eller hvad du nu siger når du vil have ham til at stoppe i noget. Husk at rose bag efter.

• #13   2. apr 2017 Det kan ikke nytte noget, at du er alt for blid.. Du skal være i stand til at sige fra også på den hårde måde.. Den var ikke gået i en hesteflok, der ville han have fået et los, så du skal ikke have dårlig samvittighed over at klappe ham en. Men det er en hårfin grænse mellem hvornår det er virksomt og hvornår det bare er vold..

Fx, så har min hoppe fået den opfattelse, at hun kunne tillade sig at sparke efter en, hvis man tjattede meget blidt til hende på bagbenene med en pisk eller sådanset bare lagde hånden på numsen af hende, hvis hun skulle i trailer.. Der har været afregning ved kasse 1, når hun har opført sig sådan og hun accepterer nu fuldt ud, at man gør det ved hende.. Hun går desuden i trailer selv nu..

• #14   2. apr 2017 Jeg er så uenig i at man skal klappe hesten en, og især at forsvare det med at hestene selv gør det i flokken.
    Heste sender så mange signaler inden de sparker eller bider. Signaler du ikke er i stand til at sende.
    Det kan sagtens løses på anden vis. Og desuden så skal du virkelig også vide hvorfor hesten bider hvis du vil klappe den en.
    Har du en hest der er utryg ved mennesker og derfor siger "gå væk" ved at bide. Jamen så forstærker du bare dens frygt for mennesker ved at klappe den en smiley

Der findes positiv og negativ straf.

Positiv straf - du tilføjer noget ubehageligt. F.eks et slag. Hvilket mindsker en adfærd.
    Dette kan dog også være at tilføje noget andet ubehageligt, f.eks at blive sendt ud på volte i trav. - altså: "at blive udelukket fra flokken"

Negativ straf - Du fjerne noget godt eller noget godt udebliver. Hvilket formindsker en adfærd.
    F.eks udeblivelse af en godbid, eller anden form for belønning.
    Det kan være du har bedt om en øvelse, når hesten bider efter dig så fortsætter du med ønskede øvelse. Hesten får altså ikke ros.
    Det kan også være du giver en godbid eller klør hesten hver gang den har gået 5 meter uden at bide. Så kan du senere sætte længden op så det er 6 meter. Så 8, så 10 osv. smiley

• #15   2. apr 2017 Jeg vil give Bettemus ret. Det kræver virkelig at man læser hestens kropssprog og ved hvordan man skal reagere i hvilke situationer.

Anna C kom med en god måde at træne på i lige dit tilfælde. Det er også noget du kan træne i hallen/banen, og det ville jeg nok starte ud med hvis jeg var dig. For træningen i sig selv er en god ting, og behøver ikke kun at blive brugt fordi han bider på tur.

Jeg selv er lidt af den opfattelse, enten så reagere man eller også ignorer man. 117 flatte nej'er er bare ikke vejen frem - men det går så sandelig også an på hvad det er hesten gør som er uønsket. I visse situationer hvor det bliver farligt, skal man virkelig læse situation rigtigt, for tingene bliver virkelig sværere at rette op på, hvis du læser hesten forkert - eller super farligt.

Ofte hører jeg den der med "Du skal bare dominere den og vise hvem der er lederen og bestemmer bla bla bla..." - overfor en hest som kan virke super dominerende eller små-truende. Min gamle dreng var typen folk ville sige var livsfarlig og ultra dominerende. Han frontede og bed folk i boksen eller hvis han var løs. Han var ikke dominerende, men super utryg og var så vant til at mennesker ville han ondt, at han reagerede på den måde han havde fundet ud af, som holdte folk væk fra ham. Der havde folk arbejdet hårdt med hårdt, og det gjorde ham kun mere aggressiv. Plus han var i et smertehelvede...

Til at starte med, når jeg striglede ham, blev jeg altid nød til at holde i grimen, for at være sikker på at han ikke vendte sig om for at æde mig. Til sidst i mit ejerskab stod han og nærmest sov når jeg nussede omkring ham, med både strigler, sadel og det hele. Hvis andre kom for tæt på eller pludselig lagde en hånd på ham, så spændte han op, men han åd dem ikke. Jeg kunne sagtens have ham fri til sidst. En gang imellem kom vanen frem, men det var så tydeligt at se på ham, at han blev ligeså overrasket som jeg, og mange gange var det et ret faldt forsøg. Jeg har stadigvæk ar efter de gange han rigtig fik fat, men den hest havde bare været så misforstået på alle leder og kanter.

Så nej, det handler ikke bare om straf når det er uønsket, det handler om at læse hinanden rigtigt og tænke over hvad man udstråler med sit kropssprog. Virker du selvsikker eller usikker? - min gamle reagerede voldsomt på usikkerhed, men afslappet på selvsikkerhed.

Det blev lige lidt langt, sorry, men fik vist det frem jeg ville? xD

• #16   3. apr 2017 personligt syntes jeg at jeg er meget selvsikker. han har mere respekt for mig end han har for andre. har bare altid haft det sådan at jeg bliver nædt tilat være selvsikker omkring heste, hvilket jeg også altid har været uanset hvad, for at de ikke skal være utryge ved mig. forstår din pointe. vi har ingen ridebane/ridehal der hvor han står lige nu, og der hvor min store hest står, skal jeg nemlig trække ham hen.

• #17   3. apr 2017 Man kan som menneske SAGTENS lære hesten signaler/advarsler først! Jeg rykker først på skuldrene, rister på ærmerne, hovedet og kræmter som små signaler. Dette har mine heste lært er advarsler om at stoppe en given adfærd, hvis adfærden deres er så voldsom at den kræver videre tiltag så kan jeg finde på at være fysisk. Dog er dette noget der nærmest aldrig sker da Tindur er blevet ældre og har lært acceptabel opførsel(for det meste) og Rocky er så nem(endnu) og blid. smiley

Mvh TT

• #18   3. apr 2017 Super.
    Ja kan godt se at det gøre det lige lidt svære med hensyn til træningen. I har ikke en indkørsel eller en lille grusvej knap så befærdet? - mere fordi jeg tænker at så er der mindre risiko for at han pludselig kommer i vejen for en bil eller lign. ved en større vej... Nu kender jeg selvfølgelig ikke dine omgivelser, og du ved bedst hvor det er bedst at træne nye ting end jeg smiley Men ja, og meget af min kommentar var ligeså meget svar til de andre kommentarer der er blevet skrevet smiley

• #19   3. apr 2017 det er en lang grusvej op til hvor han bor, og vejen vi går på normalt er heller ikke særlig trafikeret. normalt bruger vi marken eller græsstykket uden for marken. til at træne på, men vil også gerne i ridehal/på ridebane at træne snart.

• #20   3. apr 2017 Okay, altså hvis han ikke giver dig store problemer, så kan du vel sagtens trække ham til banen/hallen smiley

• #21   3. apr 2017 jeg vil iværtfald prøve, ogellers må jeg jo bare prøve at komme mere ud til ham og træne.

• #22   3. apr 2017 Det er bare en rigtig unode-ting. Typisk unghesteting. Går den, så går den jo. Og især i den alder dér begynder de at have lidt flere kræfter og prøver forskellige ting.

Herhjemme bliver det et "NEJ!" og så bliver hesten bedt om at bakke hurtigt tilbage. Evt. vifte lidt med armene. Så undgår man at slå dem, og man beder dem om meget hurtigt at bakke ud af dit "personlige rum". Nok lidt ligesom heste i naturen ville gøre smiley Det er vigtigt, den straks reagerer, når du beder den gå væk fra dit rum, - ellers må du vifte lidt kraftigere med armene eller virkeligt bruge dit kropssprog.

Min 4 års Michellino er i hvert fald udemærket klar over, at det er et no-go.

Mange af vores elevheste i rideklubben er pisse frække med pigerne, men jeg kan love dig for, der ikke er nogen af dem, der bider efter mig mere smiley Det gør de kun én gang, og på denne måde, får man det løst, uden du behøver at slå dem på snuden eller bringen, (hvilket mange jo ellers gør som refleks, og det vil heste i naturen jo også ofte gøre, så helt galt er det jo heller ikke).
    - Bider eller sparker din hest lederhesten på folden, så giver de jo nok også igen smiley

Jeg foretrækker dog bakke-metoden, da det er meget autoritært for mange heste, og samtidigt uden den der ubehagelig situation, som ser meget voldsom ud smiley

Held og lykke. Hihi, han er bare lidt fræk smiley Ser skøn ud ellers

• #23   3. apr 2017 det er da helt klart noget jeg vil prøve, og tak:-)

• #24   4. apr 2017 Er helt enig i det #22 skriver, at være truende i sit kropssprog og bakke er en handling der gør, at hesten føler sig underdanig og viger for dig. Min napper også og forsøger at komme foran og brase ind i mit rum. Decideret bidder hun, så klapper jeg hende en over kystøjet - det er IKKE i orden.

• #26   6. apr 2017 "Det hænger sikkert sammen med han er hingst.. Hingste går efter magten og nu er han i sine glade teenageår hvor hormonerne virkelig giver den gas.. Han prøver at få magten.. Du skal tage lederrollen!"

"Den var ikke gået i en hesteflok, der ville han have fået et los"

"og det vil heste i naturen jo også ofte gøre, så helt galt er det jo heller ikke"

.... Haha lol ja, din hingst vil overtage verdensherredømmet og du skal vise du er førerhoppen!!!! smiley :D Han tror helt sikkert du rangerer under ham så derfor skal du bare vise du er lederhesten! Fordi som vi alle ved så tror heste jo at vi mennesker OGSÅ er heste

Undskyld, jeg kunne simpelthen ikke lade være med at tage pis på nogle af kommentarerne. In all seriousness - Julie, har du egentlig lagt mærke til hvordan han opfører sig inden eller opdager du det først når han rent faktisk napper dig? Jeg mener mere, om der kan være noget, der leder forud for det, og du allerede dér kan sætte en grænse og (kombineret med de øvelser som andre har foreslået) sige "ah", "nej", skubbe væk eller hvad du nu bruger med din hest - og så selvfølgelig god ros for at gå afslappet ved siden af dig.

• #27   6. apr 2017 ja, self holder jeg altid øje med hvordan han opføre sig når jeg er sammen med ham.

• #28   6. apr 2017 jeg er altid meget bevist om hvor jeg har ham, også hvis han bliver forskrækket(sker næsten aldrig but you never know) eller vil æde græs osv. og der holder jeg også tit øje ned adfærd. på marken ser jeg også tit på hvordan han opføre sig:-)

Kommentér på:
træning af unoder-unghest

Annonce