{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.573 visninger | Oprettet:

Glidetøjlen - tvangsmiddel eller hjælpemiddel? {{forumTopicSubject}}

Glidetøjlen - tvangsmiddel eller hjælpemiddel?
27-01-2017 07:45, af Cecilia Lindahl Aktuelt|
Glidetøjlen er, hvis den er brugt korrekt, et hjælpemiddel - ikke et tvangsmiddel, fortæller Hasse Hoffmann
Copyright Ridehesten.com
Det at bruge glidetøjle behøver ikke være en katastrofe; det er den, som har fat i tøjlen, som afgør, om glidetøjlen er et hjælpemiddel eller et tvangsmiddel.
Hvornår kan hjælpetøjler anvendes?
Formålet med at tage et hjælpemiddel i brug i hestens uddannelse er at nå målet; at hesten forstår og accepterer rytterens budskab. Det kan være langt mere slidsomt både for hest og rytter at forsøge at komme igennem et problem uden hjælpemidler. Glidetøjlen kan være med til at få hesten til at forstå, hvilken form den har bedst af at gå i.
Glidetøjlen, når den anvendes på en rigtige måde, skal møde hesten, når den slår fra - og give efter, når hesten giver efter. Fornemmelsen af om hesten er korrekt eftergivende, og om glidetøjlen giver efter, når hesten gør det - det er en fornemmelse, som man som rytter må have i fingrene. Og hvis man ikke har den fornemmelse, så er det, at glidetøjlen bliver et tvangsmiddel.
Ungheste bør generelt ikke rides med glidetøjle, for man kan ikke forlange af en unghest, at den skal gå i så snæver en ramme, som glidetøjlen skaber. Ungheste skal have lov til at slå med hovedet og lære at acceptere biddet på den rette måde. En martingal vil i ridning af ungheste være mere passende.
Lyst til at vide mere? Du kan læse mere om brug af glidetøjlen, i et uddrag af bogen: Dressur med hjerte og forstand af Hasse Hoffmann, i februar udgaven af magasinet Ridehesten 2014

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Glidetøjlen - tvangsmiddel eller hjælpemiddel?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #2   30. jan 2017 glidetøjlen er vel et hjælpemiddel som tvinger hesten i en ønsket position.
    ergo et tvangsmiddel, ds hesten ikke kan gå imod smiley

• #3   30. jan 2017 Forstår ikke hvor du vil hen med emnet?

• #4   30. jan 2017 Der er sikkert mange andre ting du heller ikke forstår, det er da et godt emne at tage op smiley

• #6   30. jan 2017 Sikke et ubehøvlet svar.

• #7   30. jan 2017
    Det kan ikke benægtes at det er tvang, eftersom hesten ikke har noget valg - den kan ikke slå fra. Så uanset om man er for eller imod, kan det ikke argumenteres imod at det tvinger hesten i en bestemt ramme, det er det der er formålet med tøjlen at placere hestens hoved/bestemme over det.

Den anden ting i hele for/imod er så hvilket formål man har med den, hvorfor man bruger den - og det er så der det kan diskuteres om formålet er en god idé at bruge den til.

• #8   30. jan 2017 Hvorfor er det ikke i orden at bruge på ungheste, men gerne på andre? Hvis hesten - om det er en unghest eller ej - ikke er klar til at gå i den bestemte holdning, så tvinger man den stadig til at gå i en snæver ramme.

Altså - ungheste skal have lov til at acceptere biddet på den rette måden.. men ældre heste skal ikke? Skal ikke have den tid det kræver for den enkelte hest at arbejde sig til resultatet?
    Jeg synes det lyder underligt.

• #9   30. jan 2017 Hmmm bopbop hvis jeg sådan læser det, og ser det op mod hvad min Hasse Hoffmann uddannede berider kan finde på mht glidetøjle, så er det et redskab til at rette op på et problem/en fejl, som er blevet tillært den "ældre" hest.

I den gode verden er alle heste uddannede korrekt, har ingen ridemæssige problemer - men sådan er virkelighedens verden desværre langt fra.
    Jeg har fx set en hel del heste løbe fra hjælpen i ch'er - og det havde man selvfølgelig stoppet før det blev en vane, hvis man som rytter var bevidst om det. Har man så fået en hest, som er "gone with the Wind" med det samme man nærmer sig et ch - og som sendes i træning e.l., så kan en glidetøjle være en hjælpetøjle i en periode, for at hesten kan lærer at ch uden at stikke hovedet til vejrs og smutte.

Jeg er helt enige i, at man selvfølgelig ikke burde være nået til at hesten indlært "løb for livet" - men er skaden sket, så hellere en god rytter der kan vise hesten hvad der ønskes med mindst mulig "kraft" i fx 14 dage, fremfor en rytter som ender med at sidde og flæske hesten for at få kontrol. Og til syvende og sidst kan hesten jo reelt miste livet på at "være uridelig".

Er en glidetøjle så noget enhver skal have i værktøjskassen i stalden ? Der kan jeg jo så kun tale for mig selv - og jeg ville simpelthen ikke ane hvordan jeg skulle bruge den korrekt, så man med mindst mulig tvang får bedst mulig resultat. Og jeg er så heldig, at jeg er rigtig god til at give efter og belønne på rette tidspunkt, så jeg har ikke haft det nødvendig at bruge sådan en ting på mine heste, hvilket jeg er yderst taknemmelig for.

Så skal alle glidetøjle brændes - nej
    Skal alle ryttere ride med en - nej
    Er der brug for den i den ideelle verden - nej

Mvh Charlotte

• #10   30. jan 2017 Flot rigtigt/skrevet Charlotte, det bakker jeg op smiley
    Jeg har selv brugt den i enkelte tilfælde og ikke følt jeg har mishandlet nogen hest af det smiley

• #11   30. jan 2017 Det har været diskuteret en del gange her inde, så emnet har været oppe før.

Men er for og har brugt den til min, og det har hjulpet hende og mig.

Har set, når det har været brugt som sutteklud og den nemme løsning, i troen på, at det var perfekt.

• #12   30. jan 2017 Pudsig timing med dette indlæg da jeg for første gang lagde en glidetøjle på min hoppe i dag, som jeg købte tilbage i september. Jeg prøvede hende tre gange, inden jeg købte hende, og hun var en frisk hest, men gik så fint til bidet og var meget lige til. Da hun blev min, stod hun i et par dage for at vænne sig til hendes nye omgivelser. Fra første gang jeg satte mig i sadlen og til i dag d. 30 januar, har jeg endnu ikke kunne genkende denne "lige til" hest, jeg troede, jeg havde købt. Hun har faret rundt, smidt mig af, slået fra og været møg ubehagelig at være rytter for. Hun har været til kiropraktor, massør (og ingen har kunne give en forklaring på hendes opførsel), fået ny tilpasset sadel (som er blevet tilpasset 2 gange, siden jeg fik den i midten af oktober!).
    Jeg valgte efter kort tid at flytte hende, da hun var meget stresset. Det nye sted var det bedre med stressen, men der var stadig stress i hende. I december fandt vi så problemet: mavesår. Primært grundet stress men også en smule foderbetinget, hvilket skyldes, at hun det "nye sted" gik på mudderfolde uden wrap eller hø. Behandling på 6 uger, og en dyrlæge- og medicinregning på noget der snart ligner 20.000kr.! Efter de 6 uger og aftaler om wrap/hø på folden, som ikke var blevet overholdt, tog vi hende til gastroskopi igen, hvor vi kun fandt rødme efter sårene, gudskelov. Derfra kørte vi hende direkte hen til et nyt sted med græs på foldene året rundt, faste rutiner og faciliteter på stedet = mindre stress for hende.

Vi er nu kommet i gang med ridning igen, men hun fortsætter med at slå fra og løbe. Det er som at sidde på en tikkende bombe. Jeg har altid fået ros for min timing og føling med hesten, men sådan en type hest har jeg aldrig haft i hænderne før, og jeg har prøvet MANGE forskellige heste, og har fungeret som rytter på flere heste, hvor ejeren ikke har kunne finde vejen, men jeg har ikke kunne trænge igennem til min egen hest.
    Hun er som beskrevet tjekket fra hoved til ende, så i dag tog jeg en glidetøjle på hende. Hun var spændt som sædvanlig, hun gik i et højt tempo, slog med halen, men hun slog ikke fra. For hver gang hun prøvede, blev hun mødt af glidetøjlen.
    Synd? Det synes jeg faktisk ikke. Jeg synes, det er mere synd, at den her skønne hest fortsat tror, at hun har ondt i maven, og derfor har behov for at spænde sådan op under ridning. Glidetøjlen var løs, når hun gik almindeligt med hovedet, og jeg kunne mærke, at hun slog mindre fra. Hvis det er det, der skal til, så er det det, jeg gør.
    Jeg ved godt, at det i nogens øjne er usympatisk, men hvis glidetøjlen kan virke som en guide, så er det det jeg gør. Det kan også ses som en doven løsning, men jeg synes virkelig, at jeg har gjort alt, og jeg er overbevist om, at det vil gøre mere skade end gavn, hvis jeg vælger at fortsætte uden glidetøjlen. Min intention med glidetøjlen er, at rette op på en skade som er sket grundet mavesårene, som har gjort hende meget følsom overfor rytteren.

• #13   30. jan 2017 Jeg har en hest, jeg har haft et par år, var reddet lidt løst i det, der var lidt for mange ting den bestemte, det er svært at få sådan en hest på plads, ind imellem er der et par dage hvor vi lige skal blive enige om hvem der bestemmer, sådan et par dage hver anden måned, der kan jeg godt finde på at bruge den et par dage.
    Når jeg rider på på landevejstur, det gør jeg en gang eller to om måneden, der bruger jeg den også, hun finder fint på plads og går pænt, vi kan møde lastbiler og traktorer og jeg kan håndtere hende, uden den en lidt dårlig tur med megen urolighed, med den får vi begge en god tur smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#14   30. jan 2017 så længe man bare overvejer og tænker over hvorfor man bruger den - ser fordele og ulemper, samt overvejer dens virkning og hvordan den skal benyttes, så ser jeg intet galt i det smiley

• #15   30. jan 2017 Suk smiley endnu et... Ja lad os dog bare finde gode undskyldninger.. Dem er det efterhånden mange af..

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#16   30. jan 2017 dårlige undskyldninger for hvad team tindur?

• #17   30. jan 2017
    Diverse hjælpetøjler bruges til en hjælp - så er diskussionen så tit på, om det kunne være gjort, uden brug af den pågældende tøjle.

Fx: Oldenborger hoppe der går og spænder op i longe, gerne lidt tjept og slapper ikke af. Indspænding e.l på i longe eller ej?

Tja, der er den ene fløj der ville foretrække at lære hesten at søge ned uden noget og de der ville putte noget på.

Skulle jeg lære hende, at strække sig uden noget, ville det tage måneder, alt imens hun trænede underhals og modarbejdede resten af det arbejde vi laver. Derfor har hun noget på under longering, så hun får hjælp til at søge ned og slappe af.

• #18   30. jan 2017 For at kalde tvang for hjælp.. smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#19   30. jan 2017 team tindur: det er da en hjælp.

ellers så kom med et bedre argument for at lade hesten bruge sig forkert 3 måneder, hvis man kan rette op på noget på en uge - uden at det skader hesten..

om du bruder dog om det eller ej, så er det en hjælpemiddel hvis det benyttes korrekt

• #20   30. jan 2017 Gider faktisk ikke at diskutere noget der alligevel ender med at vi stadig ikke bliver enige.. Du ved godt selv at vi ikke gør.. Så lad os bare være enige i at være uenige med det samme i stedet for at spilde hinandens tid smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#21   30. jan 2017 team tindur: du siger at det bare er dårlige undskyldni ger. men du gider ikke forklare dig??

hvorfor så overhovedet skrive i debatten smiley

• #22   30. jan 2017 Som de fleste andre, at sige min mening smiley

Mvh TT

• #23   30. jan 2017
    Det er en hjælp, som vi mennesker kan bruge til at bestemme hvad hesten kan gøre - tvang, tja, det kan man også kalde det. Begrænsning, kan også bruges. Find selv på flere.

Selvom vi bruger det til at bestemme over hesten, fx at den ikke skal tage hovedet op - så det at man tvinger hesten til ikke at kunne glo skyer, at tage hovedet ned. Så ja, hjælpemidler fx en elastik chambon eller indspænding handler om tvang til ikke at se skyer ;o). Om end den formulering bare lyder underlig, begrænser eller bestemmer, lyder mere flydende.

Om end det er sjovt, at der er så stor fokus på ordet "tvang" i forbindelse med hjælpetøjler, men ikke i forbindelse med alle de andre ting, vi gør i forbindelse med heste :o).

• #24   30. jan 2017 Jeg tænker egentlig at det sagtens kan være hjælp og tvang på samme tid. Det kommer nok bare en del an på, hvordan vi hver især definerer ordene.
    Tvang er, for mig, når objektet ikke kan sige fra og har andre muligheder, men bliver nødt til at vælge det man bliver pålagt.
    Hjælp er i denne sammenhæng i forhold til et mål - et redskab der hjælper dig til at nå målet.

Der er da flere dagligdagsting, som ifølge mig teoretisk set er tvang (idet hesten ikke frit kan vælge selv, men er underlagt det valg vi tager), men som stadig vil betegnes som en hjælp. Jeg synes ikke nødvendigvis det er modsætningsfyldt. Men jeg synes også det er lidt for meget ordkløveri (som jeg ellers ikke har spor imod) smiley

• #25   30. jan 2017 Nu udøver jeg dog ikke decideret tvang på mine heste hvor de har ikke har en mulighed for at sige til/fra smiley

Mvh TT

• #26   30. jan 2017 Okay nu går jeg selv ind i det, men - man kan vel sagtens være underlagt tvang selvom man har muligheden for at UDTRYKKE modstand smiley

• #27   30. jan 2017
    De fleste mennesker tvinger deres heste på den ene eller anden måde - hesten der på tur en dag ikke vil frem ( og nej, den har ikke ondt, seperations angst eller noget som helst ). Jeg kender ikke en der ville undlade at bede hesten om at gå frem, med store bogstaver når man har bedt venligt - altså tvinge hesten til at gå frem.

Samme på andre punkter, så er det da muligt at hesten kan sige fra - meeen om vi helt hører efter er noget andet.

Når min dame synes det der travers noget er svært, så lytter jeg da og ved hun synes det er svært, men det gør altså ikke, at hun ikke blive bedt om at forsætte.
    Ligesom når damen har haft fri i to dage og derfor bukker, stejler og andet kreativt - så hopper jeg heller ikke af, så forsætter vi, til det er "kommet ud af kroppen ".

Osv. osv. - jeg tror langt de fleste hesteejere dagligt laver "frivillig tvang" som man nok ville kalde det, hvis det var et menneske. Gerda gider ikke med til tante Olgas fødselsdag, men det skal hun altså har forældrene bestemt - frivillig tvang ;o).

• #28   30. jan 2017 Jo, selvfølgelig. Her kommer det jo an på hvordan modstanden bliver besvaret, om det er tvang eller ikke i min optik smiley og i hvilken hensigt handlingen har.. smiley og det er jo meget subjektivt.
    Jeg ville feks ikke nøle med at bruge tvang på mine heste hvis de feks stod med et hævet ben, men ikke ville have det spulet. Så ville jeg da spule, også selvom de viste at det ønskede de ikke! Det er nemlig ikke min egoistiske hensigt der ligger til grunde. Men hvis min hest pludselig stejlet når jeg satte mig i sadlen og det skyldes Ks, så ville jeg ikke ride den da det er en egoistisk handling der ligger til grunde. Så ville jeg forsøge at arbejde fra jorden og håbe på fremgang, udebliver denne må jeg bare acceptere at jeg har en foldbums smiley

Mvh TT

• #29   31. jan 2017 Uanset om man er til det ene, eller det andet.
    Har jeg fået en bedre hest, ved at bruge den i en periode og det har været for hendes skyld.
    Vi var ikke nået dertil, hvor vi er nu uden den
    Den er ikke så nødvendig mere, for vil da helst uden.
    Hun har bestemt ikke taget skade.

• #30   31. jan 2017 Tja. Det er jo tvang, idet hesten ikke kan vælge frit. Men i nogle tilfælde kan det være en nødvendig tvang, der vender en negativ vane. Jeg tvinger også min 3 årige søn til at få tøj på, og børstet tænder, ofte under stor protest. Fordi det er det bedste for ham, i forhold til at vente på han selv fanger idéen

• #31   31. jan 2017 Vi tvinger alle vores heste, til alt muligt forskelligt, sågar til bare at slæbe rundt på os.
    Men når vi smider hjælpetøjler, skarpere bid og andet på, så kompensere vi for feks. Manglende opdragelse, manglende muskler, manglende balance osv. Og når disse ting ikke bliver rette op men bare smukkeseret med hjælpe midler, så bliver det til en tvang jeg ikke bryder mig om.
    Det naturlige når man tvinges til at gå på en bestemt måde, uanset om man er hund, hest eller menneske, så stritter man imod, og det giver nogle uhensigtsmæssige spændinger og opbygning af forkerte muskler.
    Jeg kan godt forstå at man ønsker at skyde genvej og ikke skal bruge måneder på at træne en eller anden ting væk eller frem, men der er ingen måde at skynde på, et hvert forsøg på at forcere og fremskynde, giver uhensigtsmæssige reaktioner.
    Når du skubbes er du ikke blød og eftergivende, men spænder imod for ikke at falde, når du trækkes i spænder du op.
    Når hesten tvinges til at holde sit hovede i en bestemt position, vil den helt naturligt stritte imod, enten ved i bedste fald, at tage sit hovede længere ned for at slippe for presset og ubehaget, eller ved at bruge sine muskler til at skubbe til forhindringen for at få hovedet op i en mere behagelig stilling.
    Uden brug af hjælpetøjler har hesten mulighed for at slå fra, og hvile de muskler vi ønsker at opbygge, de bliver ømme og syre til, eller for at genvinde sin balance. Med tvang kan den ikke slå fra, og genvinde eller hvile.

Træning tar tid, men træning skal til hvis vi ønsker stærke og smidige heste.

• #32   31. jan 2017 En glidetøjle er jo ikke til at få en hest i en eller anden bestemt holdning, det er for at få den frem og ned, lige så snart den giver efter løsner man jo glidetøjlen, ja det gør den jo næsten af sig selv.
    En hest det der går med hovedet højt og sænket ryg, tager helt sikkert mere skade, så det der med at ride et halvt år forkert er nok mere usundt

• #33   31. jan 2017 At ride flere måneder "forkert" og belastende kan være en god diskussion i sig selv, MEN:

"En glidetøjle er jo ikke til at få en hest i en eller anden bestemt holdning, det er for at få den frem og ned"

Der må du nok lige gennemgå din sætning igen smiley Hvis ikke glidetøjlen er til at få hesten i en bestemt position, hvorfor bruger du den så?

• #35   31. jan 2017 Nu har jeg redet professionelt i længere årrække, uden nogensinde at være et kendt navn, eller vise mig særlig meget på stævnepladserne. Dette gjorde at jeg fandt min niche i tilridningsheste og "problemheste" og der har da været et par hundrede el. så igennem. Ud af alle disse heste har jeg brugt glidetøjler på 3!!! stk.
    Jeg indrømmer gerne at den første jeg brugte det på, var for at skyde genvej og fordi jeg ikke var dygtig nok.
    Nr. to havde et meget hidsigt temperament grundet dens fortid, og der var det kun muligt at nå ind til den igen via glidetøjlen, hvis den først hidsede sig op. Den hest havde jeg i 6 år og glidetøjlen var i brug en enkelt gang ca. hver 2. måned. Men den viden og erfaring jeg besidder idag, var det måske ikke nødvendigt.
    På den sidste blev den alene brugt som nødbremse. Hesten gik allerede supergodt fortil, og havde ingen dårlige oplevelse i bagagen eftersom den var tilredet af mig, men den kunne pludselig panikke ud af det blå, og så kunne den kun bremses med glidetøjlen. Ejeren var desværre ikke til sinds at få undersøgt om der lå en fysiologisk årsag til grund for panikanfaldene, så den kom hjem igen.
    De resterende 197 (ca.) har alle kunne rides og korrigeres uden den slags "hjælpemidler". Og de to af de tre jeg brugte den på, har sikkert også...
    Jeg må også hellere sige at flere af de heste og ryttere der har været igennem mig er endt på et meget højt niveau, uden nødvendigvis at være åbenlyse talenter og jeg har da også selv redet landsstævner.
    Glidetøjler ER tvang og KAN være gavnlige i meget, meget få tilfælde. At rytteren mener at hele ekvipagen får en god tur uden slåskamp og spændinger, vidner kun om rytteren utilstrækkelighed og stemmer absolut ikke altid overens med hestens oplevelse - den vælger bare det mindste af to onder og finder en måde at kompenserer på!
    Med den rigtige teknik, timing og indfølelse kan man faktisk meget hurtigt korrigere en fejlredet hest uden glidetøjler. Vel tager det en rum tid inden tingene er stabiliseret, men den tid har hesten brug for!
    Muskler opbygges ikke ved konstant belastning, men ved vekselvirkningen mellem belastning og afslapning. Derfor mener jeg også at man ikke skal tage det så tungt at hesten slår fra. Hesten mærker bedst selv hvornår musklerne har brug for afslapning og dermed blodgennemstrømning, som kan tilføre ilt og næringsstoffer. Derfor skal man hele tiden føle efter om hesten har brug for at strække hals, skridte osv. og det er desværre de færreste ryttere der besidder nok indføling til at vurdere hvornår man har presset nok, og hvornår hesten har brug for pause. Heller ikke alle heste er gode nok til at sige fra, og dem som er rigtig gode får ofte prædikatet: "problemhest".
    Dermed er vejen banet for misbrug af bl.a. glidetøjler. Og mange ryttere er slet ikke bevidst om hvilken skade de tilfører hesten med dem.
    Når hesten slår fra, kan det sagtens være fordi rytteren ikke har mærket at den havde brug for at strække hals et øjeblik. Det kan også være fordi den mangler balance, styrke eller at den ganske enkelt ikke er helt tryg ved øvelsen endnu. Her er løsningen ALDRIG glidetøjler, men i stedet tid og tålmodighed og korrekt træning.

• #38   31. jan 2017 Hasse Hoffman har da også gjort det meget godt smiley

• #39   31. jan 2017 Det har også Helgestrand.. smiley og så behøver vi vel ikke sige ret meget mere!

Mvh TT

• #40   31. jan 2017 Gitte: Rigtig fint indlæg! smiley

Ordet "hjælpemiddel" når det bruges i forbindelse med glidetøjler, indspændinger, pessoasele (torturindtrument fra helvede), chambon/gogue osv får mig til at skære tænder. Den eneste form for "hjælpetøjle" som jeg tilnærmelsesvis kan acceptere er denne type chambon, der ikke trækker næsen ind:
    https://www.hooks.dk/hest/udstyr-til-hest/chambon

Dog er alle disse div. snoretrækssystemer ikke noget jeg overhovedet bruger. Jeg gjorde det engang da jeg var ambitiøs stævnerytter -en verden hvor "hjælpemidler" i større grad er accepteret og før jeg begyndte at få et begreb om hestens anatomi, biomekanik og bevægapparat, samt de skadelige følgevirkninger der kommer i kølvandet på længere tids forkert træning.

Hestens biomekanik er et utrolig spændende emne og diskuteres livligt i mange fora, men der er visse ting man ikke kan diskutere ud af. Det er ikke fysisk muligt for hesten at bruge sig korrekt hvis halsen er højeste punkt og næsen samtidig er bag lod -hvilket er den effekt man opnår når disse tvangsmidler der går fra bid til gjord/sadel eller fra hånd-bid-gjord er i brug (dvs de ikke hænger HELT løs). Bagbenene kan simpelthen ikke træde så langt ind under tyngdepunktet som ønsket, når hesten går bag lod og overlinien dermed bruges forkert. Hestens overlinie er som en elastik bestående af muskler, sener, ledbånd, ligamenter m.m. og som alle ved har en elastik en vis begrænsning. Vi ønsker indundertrædning til centrum, bøjning i haserne og dermed bæring på bagparten og det kræver meget af denne "elastik", som man kan sige starter i nakkebåndene og går hele vejen over ryggen og helt ned til hvor sener og ligamenter hæfter på de nederste tåknogler i bagbenene. Denne elastik er ikke lang nok hvis hesten både krølles ind bag lod og samtidig skal træde ind under tyngdepunktet.

Der er jo mange heste i sporten der ikke kan holde til det og det taler sit eget tydelige sprog. En blanding af uhensigtsmæssig træning og dårligt fundament, fordi der i højere grad avles efter sportslige egenskaber fremfor holdbarhed, gør at rideheste ikke bliver særligt gamle -se bare på forsikringernes opgørelser. Når så hestene skades, er det desværre hovedparten der ikke har tid eller lyst til at give hesten den ro den skal have, for at skaden heles.

Netop det med "tiden" bringer os igen tilbage på sporet og såkaldte "hjælpetøjler" betragtes som en hurtigere vej til målet -der er endda en i tråden der åbenlyst skriver at det vil tage måneder, at få hendes hest til at slappe af og derfor går det hurtigere med indspændinger i longen.
    Det tager ÅREVIS at uddanne en hest fra unghest til man når de tilnærmelsesvis "sjove øvelser" og vælger man at springe grunduddannelsen over, hvor hesten styrkes og finder sin balance, vil man enten aldrig kommme forbi L-niveau eller kæmpe sig frem til det højere niveau på bekostning af lette, fine hjælper og harmoni -måske endda hæmmes af skadede heste som resultat af den uhensigtsmæssige træning.

Det er jo bevist over flere hundrede år at hesten kan uddannes på en måde, hvor den ikke går i stykker af at vi sidder på den og beder den om at udføre alle mulige øvelser uden at skulle bruge alle mulige tvangsmidler. Men det ER virkelig svært at uddanne en hest og nogle har bare sværere ved det end andre pga manglende finføling og sans for timing.
    Fortalere for disse "hjælpemidler" forsvarer så brugen af dem, ved at forklare at "ved rette brug" er disse en hjælp, hvilket så leder tankerne hen på hvad "rette brug" er og om folk er i stand til at vurdere dette. Det bliver så ret subjektivt omkring "rette brug" samt hvilke tanker folk har om deres egen kunnen og formåen.
    Jeg har jo bla selv været der og jeg synes dengang at jeg i dén grad var i stand til vurdere mine egne evner og var da absolut i stand til bruge en glidetøjle korrekt.
    Heldigvis er meget vand løbet gennem åen siden og jeg har lært at det ikke bare er så ligetil at uddanne en hest og at det tager mange år og genveje kan koste dyrt.
    Jeg lærer stadig en hel masse hele tiden og denne proces bliver man jo aldrig færdig med, men den dag idag nyder jeg i meget højere grad VEJEN til målet end dengang hvor jeg var meget optaget af at nå selve målene.
    Jeg respekterer de momenter hvor min hest ikke er i den ønskede ramme, velvidende at det er pga han endnu ikke har styrken og balancen, til at gå der hele tiden og han bliver helt sikkert ikke tvunget i en ramme med nogen tvangsmidler.

• #41   31. jan 2017 Jeg synes det er meget fint med den debat indlægget har skabt smiley
    Det er jo sådan at lige så snart man tager en hest ind fra naturen og bruger den i forskellige sammenhæng i forbindelse med mennesker, så vil den blive udsat for tvang, selv det sidste indlæg, vil jo også give en grad af tvang, så vil man ikke gøre brug af nogen form for tvang/underkastelse i forhold til mennesker skal man lade dem blive ude i naturen. smiley

• #42   31. jan 2017 Peter L: ja der vil altid være element af "tvang" når vi har tæmmet hesten og hånden på hjertet, så har de fleste af os hest for at ride på dem, hvilket indebærer at vi jo bestemmer over alle aspekter i hestens liv.

Men der er en verden til forskel på hvordan denne dominans eksekveres! Ja jeg bestemmer hvilken føde de skal have, foldtid, hvilke artsfæller den skal gå sammen med osv. og jeg beder mine heste lave alle mulige øvelser og bevæge sig på en bestemt måde. Altsammen komplet naturstridigt, men jeg tager i meget stor udstrækning hensyn til deres naturlige behov og tænker utrolig meget over at bruge træningsteknikker der giver hesten mulighed for at sige fra eller "følge dansen". Jeg prøver hele tiden at lære mere om indlæringsteori og sætte mig ind i hvordan hesten er sat sammen fysisk og psykisk, for derfor at bruge disse informationer fornuftigt i min træning hvor det ikke er nødvendigt at gøre brug af udstyr der afskærer hestens mulighed for at sige fra.

Pt fordyber jeg mig meget i dressuren for hånd og selvom det har været rigtig meget jordarbejde og knap så meget ridning de sidste måneder, så er hesten tydeligvis blevet meget stærkere og øget sin balance betragteligt. Fra at galoppere i høj fart og nærmest ligge ned i hjørnerne pga manglende styrke og balance, kan han nu give mig korte sekvenser af en meget samlet galop i temmelig høj kvalitet under rytter iført intet andet end kapsun og lammepad.

Jeg lyder pludselig som en af de der hellige der rider bidløs og bomløs, men sandheden er at jeg rider med det der passer bedst til hesten, mig og vores uddannelsesniveau. Min balance skal skærpes -derfor lammepad og kapsunen fordi det er der hvor han er i sin uddannelse. Han går da med bomsadel og muffebid til Welsh-arrangementer pga reglement, men målet er de højeste samlede øvelser på en hånd og blank kandar, så jeg er ikke mere "hellig" end at sadel og bid er "tilladt".

Men jeg har helt sikkert oplevet en meget større succes, siden jeg ændrede min opfattelse omkring hvad ridekunst er og jeg har tydeligvis gladere og sundere heste, end dengang jeg var den type der red med glidetøjle, havde et kæmpe Arsenal af div "mere eller mindre pædagogiske bid" og ikke havde ret megen indblik i hvordan en hest egentlig tænker og fungerer.

• #43   31. jan 2017
    Well JP, det er jo der folk går forskelligt af hinanden :o) Fordi du og jeg ser forskelligt på tingene. Du ser det som flere år, før man når til de "sjove øvelser" - en tidsramme jeg ikke ser.

Vi ser sikkert også forskelligt på, hvad korrekt træning er og hvordan det skal se ud.

Jeg har selv været meget bag lod forskrækket, anti bag lod - det var et bandeord, virkelig et bandeord og måtte aldrig ske. Jeg har været til frem og ned, lange løse tøjler, hestens præmisser, hesten skal være klar til det man byder den - og den skal selv tilbyde det.

Det er jeg stadig - men ikke i den ekstreme kategori som før. Så ved jeg godt at nogen vil argumentere for at hvis det ikke fungerede for mig, så var det bare fordi jeg gjorde det forkert og ikke havde nok tålmodighed!
    Men hey, det er også helt i orden og mene det :o).

Jeg har fundet et sted midt i det hele hvor kompromisser, at kigge på den enkelte hest og ikke gå så meget op i hvad andre mener man skal gøre, at dit og dat er forkert og synd, er noget der skal diktere hvad og hvordan jeg træner.

Så ja, derfor har jeg valgt et kompromis med en tidligere vallak jeg red som ikke anede hvad frem og ned og at have tillid til tøjlen, søge hånden, strække sig frem til biddet var for noget. Da han endelig begyndte på det, endelig begyndte og strække sig og være tryg ved kontakten så var jeg bedøvende ligeglad med at det var bag lod - det kan pilles af senere, bare at tilliden til kontakten var der og strækket.

Ligesom jeg med hoppen du nævner i "tiden" delen af dit indlæg, så finder jeg det med hende vigtigere at få en afslappet hest, rolig, så lytter til mig, end hvor hendes hoved er.

Jeg kunne sagtens have brugt år på at vente på, hun ikke længere blev bange for mørket uden for, de hvide pletter der ikke er støvet på barrieren, hendes egen møg osv. men det giver ikke mening i min træning, at hun skal træne underhals, gå med sænket ryg mm. istedet for at slappe af.

Så jeg er ret ligeglad med at hun ryger bag lod, så længe hun slapper af, er til at snakke med og rolig, så kan bag lod delen pilles af senere :o).

Men det er det med ridning - vi to har forskellige veje til rom, vi kan nok opnå det samme, men vejen dertil er forskellig.

Og hallejua for det. Jeg er bare en anelse træt og får en anelse lange patter af efterhånden, at vi skal være efter hinanden i hesteverdenen, for at gøre tingene forskelligt - når vi sådan set også vil noget forskelligt, hvorfor så slå sådan til hinanden?

Jeg kan sagtens forstå hvorfor folk gør anderledes end mig, jeg har selv gjort anderledes. Men fordi andre gør anderledes, har jeg ikke behov for at fortælle andre, hvor forkert de er på den og hvor synd for hesten det er.

Hvis der en gang imellem kunne være lidt nysgerrighed, snak mellem folk så man måske kunne finde baggrunden for folks bevæggrunde - ikke fordi man skal være enig, men bare vise lidt interesse og forsøge at forstå hvorfor andre vælger som de gør, det har de fleste en grund til også selvom man ikke er enig i årsagen :o).

Det ville være rart. Jeg tror de folk, jeg tidligere har banket oven i hovedet og fortalt hvor forkert på den de var, hvor synd for hesten det var osv. havde fortrukket det frem for banken oven i hovedet og moralprædiken.

• #44   31. jan 2017 Ja men det er da rigtig fint alt det du har sat dig ind i, så klog er jeg ikke, jeg har haft hest i mange år, holdt en pause på 30 år, er gået på pension og fået hest igen, der er da sket store fremskridt og man tænker anderledes nu, før i tiden kunne det meste klares med et rap i rø---,
    jeg tænker også anderledes nu end før i tiden, den hest jeg har elsker jeg overalt på jorden, og vil da ikke skaden den, men med det temperament den har er jeg da nødt til at vise vejen en gang imellem, jeg rider for at opnå det bedste samspil mellem mig og hesten, og det giver både op og nedture.
    Men ellers forsøger jeg at bruge min sunde fornuft, der har ikke været større udfordringer endnu end vi kan klare dem.
    den tager alt i terræn, la dressur og springer fra 1 meter til 130 alt efter hvad det er for type spring, jeg har kun haft dyrlæge til rutinetjek og vaccinationer smiley

• #46   1. feb 2017 Tak tak smiley

• #47   1. feb 2017 "Krikken..": når man læser dine indlæg, skriver du ting som jeg til dels er enig i, men når hestens adfærd i din hverdag bliver lidt problematisk/ udfordrende, så er det at du tager "hjælpemidler" i brug istedet for at at bruge "måneder" på at gribe problemet anderledes an.
    Her er det at vi ikke bliver enige, for der er jo metoder hvor man lærer hesten at slappe af uden at den fikseres i en bestemt form.
    Ulempen ved "genveje" er at man ikke altid får fat i problemets rod og div "hjælpemidler" kan skjule symptomerne men ikke løse problemet. Desuden går der masser af "fremragende underhalse" rundt på de danske rideetablissamenter på trods af både glidetøjle, chambon, pessoaseler osv og ser oftere heste med underlig muskelsætning ved hyppig brug af "hjælpemidler" end heste der trænes efter andre principper.

Heldigvis bliver flere og flere ryttere opmærksomme på andre træningsteknikker og gør sig bevidst om at man gennem viden om indlæringsteori får større succes i træningen.
    Så vi må være enige om at være uenige.;-)

• #48   1. feb 2017 Thomine: takker! Så føler man sig da ikke helt alene!;-P

Peter L: du vil blive overrasket over hvor mange heste der går rundt med smerter uden ejer er bevidst om det. Heste er utrolige dyr der kan leve og overleve med de mest vanvittige skavanker.
    Som beslagsmed er man meget i kontakt med heste med skader i bevægapparatet og jeg snakker ligeledes en hel del med dyrlæger mht fx beslag og der er rigtig mange heste der rides forkert, hvilket skaderne så bevidner.

• #49   1. feb 2017 " Heldigvis bliver flere og flere ryttere opmærksomme på andre træningsteknikker og gør sig bevidst om at man gennem viden om indlæringsteori får større succes i træningen. "

Det er netop den del jeg får lange patter af, for at sige det lige ud - hvorfor skal der lige smides en stikpille? Lige smides en " du er iøvrigt forkert på den, men det går den rigtige vej heldigvis af hvad JEG synes er rigtigt ".

Jeg ved godt der findes andre måder- jeg har en kæmpe værktøjskasse, den kasse tilpasses den enkelte hest. Lige for hende her er det så det her der fungere :o). Hvis kapsun fungere for en anden, grime fungere for en anden, fast chambon for en tredje - å er det sådan det gøres. Hvis en hest duer med en slags ridning, en anden noget andet osv. - jeg gider ikke låse mig fast på at tingene SKAL foregå på en bestemt måde, efter en bestemt stil.

Og ja, vi er helt enige om at være uenige - selvom jeg sagtens kan forstå hvorfor du gør som du gør og mener som du gør, for jeg har haft det på helt samme måde.

• #50   1. feb 2017 Krikken - jeg kan dog tydelig huske dengang jeg kom med et tips til dig ift en mulig træningsform for Fleur da du havde problemer med hendes stjernekiggeri, men du gad ikke at tøffe rundt og bruge en hel masse tid på at lære hende at det var okay at gå med hovede i bringehøjde... smiley så man er vel lige gode om at få lange patter som du kalder det smiley

Mvh TT

• #51   1. feb 2017
    Team Tindur

Jeg tror du har misforstået en anelse :o). Og jeg ved ikke hvor du har det fra, eftersom at jeg da jeg fik Fleur var all in for lange løse tøjler og red sådan de første to år.

De "lange patter" kommer ikke af folk der ikke gider tage imod råd - det må man skam helt selv om, så den har du misforstået.

Det kommer af, at vi heste folk - fx som du gør nu, skal stikke til hinanden, liiiiiige gå lidt til hinanden, påpege at folk er forkert på den, liiige sige at det er synd for hesten, liiiige sige at det man selv gør er bedre, lige være lidt overlegen.

Istedet for at være nysgerrig, have en dialog og snakke om tingene - uden nødvendigvis at være enig. Men for at forstå hvorfor folk gør som de gør.

• #52   1. feb 2017 "Krikken..": det er ikke stikpiller jeg kommer med og jeg har på intet tidspunkt sagt at der kun er én måde at gøre det på eller at jeg har fundet den hellige gral mht hvilken metode der er bedst at træne alle typer af heste med.

Hvis du læser fra ende til anden hvad jeg skriver i mine nogle gange alt for lange indlæg, vil du kunne læse at jeg er i en konstant læreproces og prøver at finde så meget info om hvordan heste lærer, tænker og biomekanisk fungerer for at prøve at finde frem til den bedst mulige måde at gøre tingene på -men uden at hesten skal opleve smerte, usikkerhed og utryghed.

Der er ikke én universal måde at træne alle heste og ryttere på og jeg plukker hvad jeg kan bruge fra forskellige individuelle hestetrænere og genrer. Men der er i den grad ryttere, genrer og træningsmetoder jeg viger langt udenom og jeg kan fx ikke se noget som helst smukt i den ridning vi fx så i Rio.

Når folk som ellers har gode intentioner om træningsmetoder så "giver efter" og putter div snorehejs på hesten som begrænser dens mulighed for fx at "slå fra", ja så har min i min bog bremset sin udvikling. Man er gået fra at tale til sin hest gennem vores hjælpere, til at fjerne hestens mulighed for at svare dig når du beder den om noget.
    Der er ryttere der har det udemærket med denne form for "envejskommunikation", men jeg håber du måske genfinder noget af den ideologi og videbegærlighed du må have haft tidligere og som fik dig til at stoppe op og lede efter andre måder at gøre det på.

• #53   1. feb 2017
    " Der er ryttere der har det udemærket med denne form for "envejskommunikation", men jeg håber du måske genfinder noget af den ideologi og videbegærlighed du må have haft tidligere og som fik dig til at stoppe op og lede efter andre måder at gøre det på. "

Så fordi man kan bruge noget ind imellem, fordi det passer til den enkelte hest i den enkelte situation. Så har man glemt sin videnbegærlighed for altid.
    Igen, sådan en sætning, er for mig en stikpille en "hive ned over hovedet på", en " jeg er klogere end dig ". Det er virkelig ikke noget der opfordre særligt meget til dialog.

Uhm nej, jeg har faktisk en kæmpe samling af undersøgelser og artikler og samler lidt på det og følger med i forskning ;o).

Jeg vælger bare at kigge på den enkelte hest, istedet for at se firkantet på tingene - hvilket fungere særdeles super, i forhold til den firkantethed jeg havde før.

Jeg synes det er skønt med mange ting i en værktøjskasse. Istedet for at følge en bestemt idelogi og måde at gøre tingene på. De fleste jeg ser gøre det, vandre rundt i stampe og snakker vidt og bredt om alt det de vil nå og hvor dygtige de er - men det er bare ikke til og se på deres heste.

Vi ser helt sikkert forskellige ting som korrekt træning. Jeg ved ikke om du har fået indtryk af at jeg bare smider glidetøjler og indspændning på samtlige heste jeg møder - hvis ja, så har du forstået heeeeeelt forkert.

Jeg ved helt sikkert de ting du også ved om biomekanik, indlæring osv. osv. - jeg foretrækker bare og kigge på den enkelte hest, se hvad der fungere. Som jeg har nævnt før.

Også kommer de "lange patter" lige ind i billedet igen - fordi, det er det man bliver snakket ned til med, at vælge en anden måde.

Jeg oplever sjældent folk der rider " traditionelt" tale ned til folk der ikke gør, men omvendt, så er der meeeeget tit moralprædikner fra den anden vinkel med biomekanik osv. osv. og hvor forkert tingene gøres og hvor synd for hestene det er. Det er virkelig til at blive træt af og hører på - og hvis jeg skal fortælle en lille hemmelighed, så er det ikke metoden man skal bruge for at konventere nogen.
    Men folk er gode til at rotte sig sammen i flok - især på fx facebook hvis der kommer en video op, så kan indlægshaveren hurtigt få af vide af 20 der er enige om at løse tøjler er vejen frem, at vedkommende er forkert på den og det er synd for hesten. Bryder en ind og forsøger at forsvare eller forklare, så ryger personen straks med og bliver fortalt hvor forkert denne person er på den.
    Det er lidt det jeg forsøger og sige jeg er træt af :o)

• #55   1. feb 2017 "Krikken..": jeg kan ikke forestille mig at du er den meget typiske traditionelle rytter der tvinger alle heste du møder ind i nogle forkerte rammer med div hjælpemidler. Tværtimod tror jeg du har snuset til en del forskellige genrer, men løbet sur i det og ikke følt at du kom nogle vegne.

Jeg prøver bestemt ikke at lyde bedrevidende, men forsøger at skrive tingene på en pæn og ordentlig måde og det er meget muligt at du føler dig talt ned til og dårligt behandlet, men så håber jeg at der er andre der læser med og måske får sat nogle tanker igang.
    Jeg har stor respekt for mange af dem jeg kender i hverdagen/dem jeg følger på div medier, men respekten bunder i respekten for hesten og ridekunsten. At man stiler imod et samarbejde hvor hesten af lyst udfører opgaverne og ikke fordi den ikke har andre muligheder.

• #56   1. feb 2017
    Der er ting som ikke er gavnligt for hesten, men langt de færreste ting i hesteverdenen har man 100% fakta på.
    Jeg har aldrig set en undersøgelse på at fx glidetøjler giver hesten gigt ( bare et eksempel ), eller at en pessoa giver forbenet dragtbrusk ( igen et eksempel ).

Men vi har undersøgelser på at for meget stivelse i hestens foder, giver stor sandsynlighed for mavesår, jeg husker ikke lige hvor mange x.

• #57   1. feb 2017
    JP, jeg har så fortalt dig, de ting/vendinger du bruger der er nedladende ;o).

" At man stiler imod et samarbejde hvor hesten af lyst udfører opgaverne og ikke fordi den ikke har andre muligheder. "

Hvem gør ikke det? Hvilken rytter gør ikke det? Ligesom udtrykket " på hestens præmisser ". Hvilken rytter rider ikke på hestens præmisser?

Vi stiler vel alle sammen efter det - men vi er nok bare ikke enige om, hvordan det ser ud. Og hvorfor skal vi dog også det :o). Kedelig verden, hvis det hele var ens og alle var enige.
    Så du behøver slet ikke fortælle mig hvor forkert jeg gør tingene og hvor synd det er, at jeg ikke forsatte som før - jeg har vejet op og ned, har tænkt over tingene, kender fordele og ulemper :o).

Faktisk lidt sjovt i en debat, at kunne genkende så meget af en selv i en anden, det er underligt - men lærerigt.

• #58   1. feb 2017 Når nu vi har fået den fikse ide at vi skal sidde på hesten "for sjovs skyld" og bede den at udføre (for mange) ret hårde opgaver, så har vi et ansvar for at forberede hesten så godt som muligt på de opgaver vi stiller den.
    Vi har et kæmpe ansvar fordi vi for det første har de største hjerner og for det andet er vi dem der bevidst eller mere eller mindre ubevidst kan påføre dyret skader med vores fikse ideer.

Hestens anatomi lyver ikke og man er i sporten ved at have fagfolk der erkender, at vi er ved at nå loftet for hvad der er muligt for hestene at udføre.
    For at komme tilbage til det med tiden: vi ser purunge heste gå et niveau som de ihvertfald ikke sås på for fx 25-30 år siden. Det er bare blevet mere og mere almindeligt at de startes så tidligt og skal nå op på S-niveau inden de er 8-10 og går på pension når de er 15-17 år gamle -bortset fra dem der aldrig når pensionalderen.

Der er noget galt med måden især heste i sporten trænes på og så må man kigge indad og skifte kurs.

• #60   1. feb 2017 I Går red jeg dressur og i dag har jeg sprunget og hver gang jeg starter op får den lov at gå frem og ned helt uden brug af nogen ting meget let på hånden, jeg har sprunget måske 20-25 spring ingen nedslag, derefter en rask tur ud over marker, den var rigtig tændt, skridt ca. 1 kilometer hjem, hesten virkede glad og også jeg var meget lykkelig smiley nu går de ude et par timer, går og bilder mig ind de har et godt liv, de løb da rundt og slog røven i vejret smiley

• #61   1. feb 2017 Krikken - ja de første to år.. Dengang syntes jeg også at du måske var lidt for meget, men du havde mange gode pointer. Det var på slutten af disse to år hvor du udtrykte opgivenhed ift. Fleur. Her kom jeg med en mulighed for dig, men du valgte at opgive og gå i den modsatte grøft da du blev træt af den lange vej, hårde og til tider sure arbejde smiley det er noget jeg personligt er ked af for havde du ikke opgivet så havde du været endnu et forbillede for unge piger der ikke har fundet sin nisje.
    Jeg er opdraget på den gammeldagse måde ift. Hestene. Men det gjorde simpelthen så ondt i mig hver gang disse heste fik tæsk af den ene eller anden grund, eller blev misforstået el. Jeg skulle ønske jeg dengang havde et sundt ideal uden et lukket sind. Det kan være du tror at jeg mener jeg har fundet den "sande vej". Men så tror du forkert. Jeg holder mig altid åben og nysgerrig ift. Træningen af min hest. For han er vigtigere for mig end at vinde rosetter og få gode procenter. Så det må tage den tid det tager smiley

Mvh TT

• #62   1. feb 2017 Det er så ikke det jeg oplevede Tindur, det var ikke derfor jeg ændrede mening :o).

Den forandring du snakker om, er egentligt bare at jeg har ændret mig fra at være meget firkantet til ikke længere at være firkantet og kun mene der er en vej til rom.

Jeg vil langt hellere være et forbilled for unge, hvor jeg kommer ud og starter stævner, har forskellige redskaber og måder at gøre tingene på end jeg vil være et forbilled der rider rundt for lange løse tøjler og være sur på DRF og alle der gør anderledes end mig.

De jeg kender, der red som jeg gjorde, på daværende tidspunkt rider stadigvæk sådan - folk er enten ikke kommet videre, eller også så har de ændret mening/ridestil og dermed ikke længere rider sådan.

Første gang jeg hørte om støvsugerridning, frem og ned osv. var for 10 år siden da jeg begik mig på HN, som jeg gjorde en del før Hestegalleri. De folk der snakkede om støvsugerridning, frem og ned osv. er ikke kommet videre eller har skiftet ridestil.

Jeg tillader mig forsigtigt og nævne Sandra der blogger herinde, hun red også frem og ned, støvsugerridning og det var eneste vej frem - lige så firkantet som jeg var. Men hun har også ændret syn på tingene.

Bare fordi man ændre syn og ikke er nær så firkantet, betyder det ikke at jeg ikke er all in for frem og ned til heste ude af kondi og ungheste, at man ikke forstår principperne og billiger det. Det der er sluppet, er den firkantethed, der meget let opstår. Og det synes jeg er trist.
    For folk har tit noget rigtigt fornuftigt og sige, men måden det bliver sagt på, er ikke særligt smart og opfordre ikke nogen til at ændre mening eller suge viden til sig.

Lisette, min kommentar om facts går mest på at folk har det med at smide " videnskabeligt bevist at det er skadeligt " om sig til højre og venstre, uden de har noget på sig, der bakker det op. Også er det bare et dårligt argument.

JP, jeg tror slet ikke at vi er så uenige som du måske tror :o). Diskussionen om ungheste i sporten, er en helt anden.

Jeg er enig med dig i at biomekanik er som den er, men ind imellem fx med den store vallak som jeg beskrev, så kan jeg godt ligge det til side for en stund, fordi det er en vej mod målet, at det ikke er det jeg ønsker, men at det i situationen er det der virker og hjælper på problemet, så kan det altid fikses bagefter.
    Og der er jeg godt klar over at folk gør det forskelligt og har forkellige tilgange til de problemer vi hestemennesker kan støde på - men det er da bare fedt synes jeg, at man kan gøre det på mange måder, det er en dejlig ting, hvis man står i stampe, at folk måske har oplevet en situation som man selv står i og kan hjælpe en med.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#63   1. feb 2017 spot on krikken :-)!!

• #65   2. feb 2017 Lillian - hvis du læser hvad jeg skrev så sammenlignet jeg IKKE andet end at de begge er kendte! Så ro på, og få paraderne ned.

Mvh TT

• #66   2. feb 2017 Lillian: glidetøjlen må aldrig bruges som tvang? Hvordan søren bruger du den så? Det mener jeg som et oprigtigt spørgsmål.

Med glidetøjlen giver du ikke hesten mulighed for at slå fra og gå som den finder behageligt (om det så er godt for den eller ej) - som du selv siger "hjælper den hesten til at være eftergivende".
    Ergo tvinger du hesten til at gå i en bestemt holdning, idet du fratager den muligheden for at vælge en anden end dette.

Jeg forstår virkelig ikke, hvorfor der er så meget modstand mod at tale om tvang. Det er jo bare sådan det forholder sig. Det burde man ikke skamme sig over. Hvis man gør det, så skal man nok ikke bruge glidetøjlen alligevel smiley

• #67   2. feb 2017 Jeg har været på arbejdsmarkedet i 53 år, kom ud af skolen som 14 årig, det har da ikke været lige sjovt altid, masser af regler, nogle nemmere end andre, det var på en medicinalfabrik, vi skulle bruge udstyr for ar beskytte os selv, det var ikke altid lige behageligt.
    hest er nu engang født som hest, og den er kun født for at vi kan gøre brug af den, den må så også rette ind for at vi kan bruge den, der kan så være situationer hvor vi må vise vejen, hvis der skal være nogen mening med at vi går og fodrer den og holder liv i den.
    Det må ikke være en kamp hver dag, men der er ikke noget galt i at vise den vejen smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

• #68   2. feb 2017 Jeg er pænt meget i tvivl om du bare er dybt ironisk i alt du lige skrev, Peter? smiley

• #69   3. feb 2017 Fünke: godt skrevet!

Man kalder GT et "hjælpemiddel" og fortalere for den vil ikke være med til at kalde det tvang, men den tvinger jo hesten ind i en bestemt ramme hvor det ikke er muligt at bevæge sig udenfor denne ramme. Dvs den kan enten "give efter" eller spænde op imod den, men ikke sige slå fra og hestens mulighed for hvile/løsne musklerne imellem arbejdssekvenserne er i endnu højere grad helt i rytterens vold. Når så ryttere som TS fx skriver så fint "at man må vise den vejen" og "at hesten skal rette ind" -hvilket jo ikke er udtalelser der er enestående, men ofte snarere reglen end undtagelsen i visse kredse, ja så ser jeg i den grad et problem med GT!

Hvis der overhovedet er nogen der formår at bruge den ordentligt -dvs så løs at hesten KAN strække sig og have næsen foran lod, så er den jo overflødig i 99,99% af tilfældene!

• #70   3. feb 2017 Jeg syntes det er godt at menneske er gode ved dyrene, men noget af det er ude af proportion, noget er det der står i forskellige emner er uden sund fornuft, mange har sat sig meget ind i det tekniske, men glemmer at tænke, det er dyr og ikke mennesker.

• #71   3. feb 2017 Jeg ville aldrig ride med glidetøjle!! Jeg ser det ikke som hjælpemiddel, men som tvangsmiddel.

Efter min mening, så hvis man er en dygtig rytter, så kan man få sin hest i holdning uden glidetøjlen, som efter min mening tvinger hesten ned.

Jeg er begyndt at se mange på rideskoler, hvor eleverne, der er totalt urutineret rider med glidetøjler uden undervisning fra en ridelære, og dette er efter min mening dyreplageri!

Hvis man endelig skal ride med glidetøjle, så skal det være en professionel berider, der har forstand på hesten og dens anatomi!
    Ikke uvidende unger, der har en pony/hest i "dårlig periode", også skal den bare tvinges ned.

Men igen, hvis man er en dygtig rytter, så vil man ikke gøre brug af "snydemidler", for det er jo at springe over hvor gade er lavest.
    Man kan se det som, at når et menneske skal lære at gå i split eller spagat, så kræver det tid, smidighed og styrke og man kan ikke bare få smidt 1000 kg ovenpå sig, så man bliver nødt til at gå ned i split eller spagat. det synes jeg er det samme som at smide en glidetøjle på en hest.

Jeg er meget mod glidetøjle.

• Maria L
    Maria L Tilmeldt:
    sep 2012

Følger: 1 Svar: 5
    #72   3. feb 2017 En glidetøjle er og bliver et tvangsmiddel, idet den tvinger hesten i en given holdning.
    En glidetøjle er et resultat af rytteres dovenhed eller selvindsigt, idet en hest der arbejder korrekt i bag ALTID vil gå i korrekt holdning, de kan ikke andet fysiologisk, det er en naturlov. Så når hesten ikke går korrekt fortil, er det udelukkende et billede på at den ikke arbejder korrekt bagfra og det er da en super ledetråd for os som ryttere. At en hest f. eks. løber fra hjælpen som Charlotte M beskriver det, er et billede på at halvparaden ikke fungerer. Hvis du rider en halvparade og hesten arbejder korrekt bagfra, vil den komprimere bagbenet, sænke bagparten og således tages farten af. Det er også en naturlov. Og at det netop er vores beridere der bruger glidetøjlen, er for mig en falliterklæring for ridesporten, det burde da om nogen være dem der formår at ride hestene korrekt. De er et forbillede for deres ryttere og ser rytterne deres berider anvende glidetøjle, ja så må de også hellere gøre det.
    At Hasse Hoffmann ligger ansvaret om at lære at gå dressur over på hesten provokerer mig voldsomt. Vores heste KAN allerede gå dressur, det er f...... vores opgave som ryttere at lære at ride dressur. Og det gør vi ved at øve os og blive dygtigere. En glidetøjle lærer os ikke en dyt andet end at lære at bukke nakken, det lærer os ikke at ride hesten korrekt til bidet og risikoen for skade er stor. Så kommentarer som at vi skal vise dem den rette vej med en glidetøjle er total mangel på selvrefleksion. Rider du korrekt er der ikke noget behov for glidetøjlen, så drop dovenskaben og øv dig! Hesten skal vise os ryttere vejen og være vores læremestre, ikke omvendt. Og ja, heste er ikke mennesker og skal ikke behandles som sådan, men jeg går ud fra Peter, at du gerne vil have en hest der holder og det får du ikke ved at ride ukorrekt.
    Det var dagens sure opstød!

• #73   3. feb 2017 Det er måske ikke helt rigtigt at urutinerede ryttere rider med glidetøjle, men det er da et stort problem at mennesker der går på rideskole og vil lære at ride, de fleste rideskoleheste går med sænket ryg og ikke særlig gode at være på, hvis man sådan rent teoretisk satte måske indspændingstøjler på dem ville rytteren, mærke hvordan det skulle føles at sidde på en hest, og måske hurtigere kunne lære at ride.
    Jeg er godt klar over at det ikke er gennemførligt, men egentlig var det jo det de skulle prøve.
    Jeg er ikke skamfuldt over det jeg gør med min hest, jeg nyder det meget og tror også min hest har det godt.

• #75   3. feb 2017 Maria L: jeg kan rigtig godt li' dit sure opstød!;-D

Peter: der kan godt være at du er så og så gammel og har mange års erfaring osv, men du er simpelthen nød til at indse at det ikke er placeringen af hestens hoved, der bestemmer om ryggen er oppe eller nede! Hvis man tror at ryggen kommer op og bagbenene ind ved at trække hestens hoved ned med hjælpemidler (glidetøjle eller indspændinger som som du nævner vil "gavne" rideskoleheste), så tænker du bagvendt. Det er stadig ikke fysisk muligt at sænke bagparten, bøje haserne og træde ind under tyngdepunktet hvis hesten rykkes ind bag lod (hvilket sker for 99% af tilfældene med disse "hjælpemidler").

Du tænker faktisk omvendt. Hvis man aktiverer bagparten og beder bagbenene træde ind til centrum, vil hovedet automatisk placere sig i holdning, netop fordi det fysiologisk er det sted hvor det er behageligt for hesten at gå, når den bærer sig på bagparten. Altså korrekt og "ærlig" holdning uden at blive trukket derned, er en følgevirkning af bæring på bagparten.
    Hvorfor det er blevet så vigtigt for mange at "hesten går til biddet" forstår jeg simpelthen ikke, for det er jo en bagvendt måde at tænke på?
    Det er jo bla også derfor rigtig mange heste bliver slidt i stykker før tid, da alt for mange ryttere rider på forparten og lægger alt for meget fokus på hvor hesten har sit hoved, fremfor at koncentrere sig om at lære den at flytte vægten bagud.
    Forparten er fra naturens hånd belastet da hesten bærer 60% på forparten og 40% på bagparten. Når rytter kommer på sidder denne klart mere på forparten end bagparten og forparten belastes yderligere af rytteren. Derfor er det så vigtigt for hestenes holdbarhed at vi lærer den at flytte vægten bagud, så der kompenseres for dem ulempe det er at have rytter på ryggen.

Ja vore dages heste "er lavet" til at vi rider på dem -det er jo de fleste hestes eksistensgrundlag som verden er idag. Men derfor er det ikke ensbetydende med at det er i orden at slå hjernen fra og bare (mis)bruge hesten som den sportsrekvisit den i princippet er.
    Ingen her i tråden skriver at heste er mennesker. Vi er vist alle enige om at det er dyr. Men fordi de er dyr og vi er mennesker, giver det os ikke ret til at påføre den smerte og ubehag. Faktisk står det jo i dyreværnsloven at dyr skal beskyttes mod smerte og ubehag.
    Hvor grænsen så går er jeg MEGET gråzone, men man kan vælge at lukke øjnene eller åbne både øjne og sind og bruge den kæmpehjerne vi mennesker er udstyret med til noget fornuftigt, fremfor bare at sætte vores vilje igennem overfor dyr der får frataget deres muligheder for at sige fra.
    Vi siger jo ikke at hesten skal pusse-nusses og endelig ikke må få sved på panden og skal pakkes ind i vat og behandles som et lille barn -men vi siger at man bør forstå hvad der er fysisk muligt for dyret og vi ikke stiller den opgaver som det ikke er muligt for den at løse!

• #76   3. feb 2017 Malle: Jeg vil da tværtimod mene, at man ikke er rutineret nok til at ride med dette redskab, hvis man bruger "det forhindrer den i at stikke snuden i vejret" og "det er ikke tvang" i samme sætning.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor man kæmper så indædt mod det her. Du har lige fortalt, at det er tvang - hesten har ikke andre muligheder end at gå hvor du vil have den. Kom nu videre. Gitte forklarer rigtig fint hvordan man kan stå i en situation og vurdere at en glidetøjle er nødvendig, men anerkender også samtidig, at det selvfølgelig er tvang, idet man fratager hesten valget.
    Bruges en glidetøjle korrekt er det stadig tvang. Jeg fatter ikke, at der skal bruges så meget energi på at diskutere noget så simpelt og indlysende smiley

• Fru H
    Fru H Tilmeldt:
    feb 2017

Følger: 11 Svar: 1
    #77   3. feb 2017 Funke du fratager den jo ikke et vælg, læs hvad hun skriver -- bruges den korrekt er glidetøjlen løs og bruges dermed som hjælp, fuldstændig som en martingal

Vi tvinger jo også hesten til at gå med sadel og hovedtøj osv

Det ikke et tvangsmiddel, da det kan hjælpe en forkert reddet hest med en kæmpe underhals til at omvende den- til at kunne lære at bruge sig rigtigt

• #78   3. feb 2017 Aj, jeg giver simpelthen op smiley Kan være jeg prøver at forklare det igen når jeg har lidt mere tålmodighed. Men det dér med at tvang kun kan betyde tæsk og pisk og mishandling, det orker jeg ikke lige nu.

• #79   3. feb 2017 det er klart at hvis man kun tager hovedet ned og bagparten ikke følger med ind under hesten så duer det ikke, men pointen var at en rideskolerytter rider under meget svære betingelser, jeg kan huske da jeg selv startede, der gik meget lang tid inden jeg nogensinde fik den oplevelse at ryggen var med, det var en helt anden verden at ride i, måske har jeg været lidt tung i det smiley for at lære, men tror bare jeg er sådan " almindelig dum" smiley

• #81   3. feb 2017 Jeg har ikke teknikken til selv at ride med glidetøjle, så det ku jeg ikke drømme om at bruge. Jeg har desværre også kun oplevet andre bruge glidetøjlen som et tvangsmiddel, for derefter at se en hest der var spændt som en flitsbue. Jeg har oplevet den som et middel til at kunne holde en hest, fordi man var møgbange for at sidde på den. Så mine "erfaringer" med dem, er rent ud sagt ret elendige.

• #82   3. feb 2017 Nu fik jeg taget mig sammen til at uddybe, Fru H..

“Du fratager den ikke et valg!”

Jo, det gør du. Jeg citerer: ”Bruges en glidetøjle korrekt vil den hænge i en buge og kun taget i brug, hvis hesten skulle stikke snuden i vejret.”
    Jeps. Det vil også sige, at du fratager hesten muligheden for at gå hvor den finder behageligt. Det kan sagtens være, at det så er belastende for den at gå dér, eller at glidetøjlen har hjulpet din hest med kæmpe underhals.
    Det ændrer bare stadig ikke på, at når du fratager hesten muligheden for at “stikke snuden i vejret” så har hesten kun én mulighed og det er - selvom glidetøjlen er løs - at gå i den ramme du har fastsat.

Sagt på en ret forenklet og letforståelig måde: hvis hesten har to muligheder og du forhindrer den i at udføre det ene, så fratager du den altså valget. Det er jo princippet bag glidetøjlen.

Hvis ikke den fratager hesten valget, så kunne du lige så godt undvære glidetøjlen. Men idet du siger, at det kan “hjælpe en forkert reddet hest med en kæmpe underhals til at omvende den- til at kunne lære at bruge sig rigtigt”, så modsiger du samtidig også teorien om at du med glidetøjlen ikke skulle fratage hesten de muligheder (for at placere sit hoved hvor den vil).

Nu har jeg vist også gentaget mig selv 500 gange, men jeg håber det giver et indblik i hvad der menes, når man snakker om fratagelse af valg. Det er nemlig lige præcis hvad i selv beskriver.

• #83   3. feb 2017 Jeg tror ofte, at beridere ender med at tage glidetøjle på "problemheste" de har fået i ridning, hvor ejeren jo ønsker at "problemet" skal "fikses".

Vi kan nok i det fleste tilfælde være enige om, at det primært er rytteren, som skal lærer at ride - men før vi alle herinde pudser glorien helt i smadder - har I ALDRIG fejlet i jeres træning ?

Tror I berideren, som får en hest i træning, synes det er "lækkert" at ride med glidetøjle ?
    Nu har jeg aldrig haft pågældende udstyr i mine hænder, mennnn jeg tror faktisk de fleste beridere ville ELSKE at få veluddannede heste i træning, som de kun skal ligge og småjusterer med sædet.
    Men sjovt nok synes de færreste, at det er en ide at smide en velredet hest uden "problemer" i træning ved en berider - herinde ses ofte også, at folk anbefaler at "lærer sammen med hesten" fremfor at sende i ridning - men det er da et bådeog.

Jeg personligt har sendt/sender mine heste i ridning ved min berider - som by the Way ELSKER at få dem og ride på - de kommer nemlig aldrig med et problem, men for at lærer noget nyt. Jeg har nemlig aldrig redet mere end LA1 på tidligere heste, så jeg vælger at synes, at for at hesten lærer fx ch korrekt, så er det min berider der lærer dem det, og så lærer jeg at gøre det bagefter - hvor hesten har en reel chance for at vide hvad jeg beder om, og hvor min berider fx kan styrer os i den retning lige præsis den hest trænes bedst for at undgå at den fx løber efter ch, eller ch'er urent e.l.
    Herved har vi formentlig undgået, at vi er endt i problemer, fordi jeg som rytter også er ny og urutineret.

Og ja i den "gode verden", så gør alle enten som mig ( pudser lige min glorie) eller også gør rytterne lige som hovedparten af dem der skriver herinde ang glidetøjlens forfærdeligheder, som jo ALDRIG fejler-ALDRIG har haft et problem, fordi de har verdens bedste og mest følsomme hænder og forståelse for alt mellem himmel og jord ifht heste i træning til spring/dressur/military/you name it. ( og som alle rider på højt niveau i fx dressur på deres velredet og veluddannede unge heste, da der jo ALDRIG har været en knast i deres samarbejde med hesten )
    Ej okey nu er jeg nok lige strid nok...... smiley

Tilbage til glidetøjlen - er den et tvangsmiddel. Æhhh ja hvis den bruges stramt og uden andet mål, end at hesten lige det pågældende ridt ikke stikker af/kigger stjerner/løber på tur. Er den en hjælpetøjle, hvis der i det samme hesten gør det den bliver bedt om, slippes og giver "belønning" via denne eftergivenhed, således at målet er at den kan rides uden glidetøjlen - æhhh ja i mine øjne.

I bund og grund har jeg da bid i munden på mine heste, som gør det samme som en glidetøjle gør - med glidetøjlen har jeg bare større mulighed for at tage igennem, hvis jeg har et problem. Så vi ikke ender i et fx farligt problem, hvor hesten fx slår hovedet op i rytterens hoved, eller stikker af.

Så tvangen består i rytterens hånd, og hvad rytteren har af mål med brugen af glidetøjlen - ikke glidetøjlen i sig selv.

Og glidetøjlen skal ikke bruges som et vanligt redskab, men som et "jeg har et giga problem, og nu er vi i en dødsspiral, ellers havde jeg nok redet mig ud af det med følelse og gefuhl "

Så ja ville jeg føle mig som en "dårlig rytter", hvis jeg endte med at måtte bruge en glidetøjle - ja jeg ville føle jeg havde fejlet et sted i processen. Men det vigtigste måtte så være, at man lærte af det, og aldrig endte der igen.

Mvh Charlotte

• #84   3. feb 2017 Alt andet end, at slippe hesten løs uden indhegning, er tvang.
    Så ka man jo være så hellig, så hellig, men så længe man rider på sin hest, eller gir den alt muligt lort på, så tvinger man hesten.
    Ja, der er forskellige grader, men når diskussionen blir drejet hen på tvang, må man jo ta alle grader af tvang med.
    Jeps, meget firkantet.

Og ja, jeg tvinger min heste, selv den der er pensioneret, den skal ha dækken på og blive inde på folden, bag stødhegnet.

• Maria L
    Maria L Tilmeldt:
    sep 2012

#85   3. feb 2017 Charlotte M.
    Netop når heste kommer ind til beridere, er det deres opgave at løse problemerne. Og min pointe er netop, at det gør de ikke ved at stoppe en glidetøjle på. Det kommer hesten ikke til at gå korrekt af, tvært imod. Og DERFOR er jeg meget imod "hjælpemidler" eller tvangsmidler som jeg kalder det for. Og jo, jeg har dælme fejlet og jeg gør det stadig dagligt. Men min opgave som rytter er at øve mig og det gør jeg kun ved at ride uden diverse "fiks fakserier" hvor hesten får lov til at vise mig når jeg laver fejl. Hesten er en refleksion, et spejl af rytterens krop, så lykkes en schenkelvigning f.eks. ikke skal man rette problemet oppe på ryggen af hesten. Det er som sagt aldrig hestens ansvar at lære at gå dressur, det kan den fint uden os ryttere med alle vores ubalancer på ryggen. Det er rytterens ansvar at lære at ride dressur.
    Så stikker hesten næsen i vejret viser den os klart at den er i ubalance og her skal den hjælpes. Det gør man ikke ved at fiksere balancestangen, hestens hals, dette forværrer blot problemet. Hesten skal lære at gå i bæring og arbejde lige ind under sig selv, så kommer eftergivenheden fuldstændig af sig selv, så smukt hænger hestens fysiologi sammen.
    Så nej, det er ligegyldigt hvor følsom hånden er, glidetøjlen er unødvendig når hesten arbejder korrekt. Fokus skal flyttes fra at hesten skal bukke nakken og have skuldrene på plads, til at den skal arbejde korrekt i bag, så kommer det andet helt af sig selv.

• #88   3. feb 2017
    Witraver - det kommer an på hvad du mener med " vender mod/er bygget til det "forkerte" (mulen højest)? ". Min egen er araber og vil derfor gerne spænde op, en anden oldenborger jeg red, var også højt stillet af natur og hende jeg rider nu udover min egen vil også gerne vende forkert hun søger dog bedre ned af natur, men hendes venden forkert kommer sig af hun er ekstremt meget på dupperne hele tiden :o)

• #90   3. feb 2017
    Det er super svært at udtale sig om, uden at have set hesten gå, set ridningen.
    Alt efter hvordan det ser ud, ville der kunne være forskellige indput :o).

• #92   3. feb 2017
    Jeg er forvirret smiley Du skriver " what to do? " - hvilket jeg tager som at mangle idéer/råd til at gøre noget ved det ;o) Ellers forstår jeg ikke rigtigt spørgsmålet om andre der har heste der vender forkert, samt " what to do? "

• #93   4. feb 2017 WiTraver.
    Min vente forkert da jeg fik hende.
    Tror faktisk kun man ka se det er samme hest, pga aftegn.
    Hun har fået mere "overhals" og mindre underhals og har fået en stærk og muskløs overlinje.
    Så jeg har prøvet sån en.

• #94   4. feb 2017 Helt enig i, at der er et rideproblem hos rytteren, som er endt i at hesten reagerer uhensigtmæssigt/uønsket.

Nu er det så bare det ulykkelige, at HVIS der er indlært noget "forkert", så er det en billiard gange svære at aflærer end at indlærer - især fordi der er en rytterfejl involveret i indlæring. Rytteren sidder skævt, rytteren er mere højrehåndet, rytteren har troet at et givent tempo var det korrekt ect.
    Selvom rytteren kan se at der sker fejl/er indlært fejl, så er det dødsvært at rette fx skævhed op - og der kan jeg fx godt se en ide i, at man selv som rytter træner op på sine egne fejl, mens hesten fx sendes i ridning ved berider.

Har du så en hest, med et problem, som er sendt i ridning, så kan ikke hidse mig op over, at en berider der kan finde ud at bruge en glidetøjle korrekt, bruger den til at "hurtigt" fortælle hesten, når du gør det her sker der det her, men gør du sådan så sker der sådan. For målet er jo, at hesten hurtigst muligt kan gå UDEN glidetøjlen - jeg har i hvert fald til gode, at se en hest sendt i ridning med ønske om at "lærer" at gå med en indstammet glidetøjle smiley

Kan man så ikke træne sig ud af problemer uden glidetøjle - jo da det kan man sikkert. Man må så håbe i mellemtiden at hesten ikke slider sig til en skade, og at rytteren heller ikke kommer til skade - men det kan da sikkert lade sig gøre.. Omend jeg reelt tror hesten måske foretrækker lad os sige korrektion med glidetøjle over 1-2 uger, før den går korrekt og giver efter, samt arbejder over ryggen. End at den skal korrigeres med alm tøjler og en rytter som fx trækkes ud af balance over 1/2 år eller længere tid.

Nu er vi jo enige om, at det hele starter med "rytterfejl" - så humlen er jo at rytteren skal lærer at træne korrekt, ellers ender hesten jo retur i "rides forkert, for et problem" igen.
    Så at sende en hest i ridning er ikke et "kvik-fiks", hvis ikke også rytteren ændre sig.
    MEN det er godt nok MEGET nemmere at ændre sig og lærer på noget som går korrekt over ryggen, end at lærer på en hest som fx har lært at spænde op og spæne afsted. Derfor at lærerheste er fantastiske smiley

Jeg er helt med på, at nogle rytterfejl sker fordi vi har for travlt - er hesten ikke stærk nok til at ch, ja så beder du jo om at få problemer. Men det er vel ikke glidetøjlens skyld smiley
    Og ja jeg har set enkelte ryttere, som rider med glidetøjle, hvor jeg har tænkt hmmmm det var så ikke det valg jeg havde taget, hvis hesten var min, da jeg ikke mener den bruges til korrektion med et mål, men til "overlevelse på denne tur rundt i ridehuset".
    Og jeg kan fx slet ikke se ideen i at udstyre en hel rideskole med glidetøjlen, så er jeg da helt sikker på jeg ville fravælge den på stedet.

Men glidetøjle i sig selv brugt korrekt, hvis du ER endt i et problem, er i min verden i sig selv et udemærket redskab.
    Så kan man så sige, at den som har skabt problemer, måske næppe er den som skal bruge glidetøjlen til at rette op på problemet.... smiley I hvert fald ikke uden hjælp af meget velkvalificeret underviser på sidelinien som det mindste.

Mht hesten som er "bygget uhensigtmæssig", så er vi selvfølgelig ude i, at det tager tid at fx vende en hest, som af natur træner sig selv i at gå med hul ryg, og kigger stjerner.
    Her ville jeg nok arbejde rigtig meget fra jorden af i starten - bomøvelser, gåtur i bakket terræn, belønne med små guffer at strække sig ned/frem. For at hestens muskler har bare en anelse om at kunne klare at holde til, at gøre det samme med rytter på ryggen.
    Er det når hesten bliver "bange" at den spænder op og svejser forkert, så ville jeg fx vælge at det første års tid den går som ridehest, så skal den "skærmes" mod at blive bange - dvs ride et fast sted, så den bliver tryg på den bane, ikke ride hvis fx det er rigtigt dårligt vejr, og hesten reagerer på dette. Alt for at give hesten de bedste betingelser for at lærer korrekt at slappe af og give efter.

Fx min den brune er en sensible herre - og der gik min berider og jeg frem efter, at han skulle lærer at være tryg og slappe af i ridning. Han spænder op og reagere ufattelig hurtigt, hvis han ser noget "farligt". Så i et år red jeg ham kun i den ene ridehal, så han var tryg og afslappet, når han "gik til ridning". Efterfølgende begyndte vi så at kører andre steder hen, men nu var han så indkodet i hvad korrekt ridning gik ud på, at han hurtigt faldet tilbage i korrekt ridning, hvis han blev spændt og stram af noget farligt et fremmed sted.
    Det gør så fx også, at da det første års ridning reelt gik ud på, at han skulle lærer at slappe af, ligge sig til og arbejde over ryggen, så er vi ALDRIG endt ud i protester fra hestens side - dvs han hverken bukker eller stejler eller løber, hvis han føler sig presset, bliver bange e.l.

Og så er vi lidt retur til, hvad er det "dressur" går ud på - i min verden er det at skole hesten til at den er samarbejdsvillig lige meget hvad jeg beder den.
    Dvs min berider og jeg lagde en plan da Caspian var 4 år og nytilredet at han skulle gå GP - dejlig langsigtet plan, dvs vi har ikke travlt, for om han går GP som 10-12-14-16-18 års er ligegyldig for mig.
    Så at bruge et år på, at lære hesten at slappe af, var jo lige pludselig et "hurtigt" mål - og i min verden logisk for at de næste 20-25 år sammen vil blive gode.
    Da Caspian fx var bange for porten i ridehallen, så kunne jeg jo selvfølgelig have tvunget ham forbi, eller evt lagt glidetøjle på for at kunne mase ham forbi porten - men det mindsker jo ikke hans angst for porten eller for at blive voldet i ridningen - så det var ikke vejen frem i min logik.
    Så jeg endte med at trave ridehuset rundt, og med det samme han spændte op når han nærmede porten, så ned i skridt og skridte hen til porten. Om han ville stå og fnyse e.l var ok, så smed jeg bare tøjlen og begyndte at sidde og snakke eller synge = give udtryk for total ro og tillid. Så måtte vi jo står der i måske 5 min, men så begyndte han jo at blive lidt nysgerrig og gå der hen af sig selv. Og i løbet af vel 14 dage, så havde han lært at det eneste sted man måtte skridte og evt stå og slappe af - det var ved den dejlige port smiley

Så lav nogle nemme mål for dig og hesten at udfører - er det at slappe af, sænke halsen og strække overlinien, når den er naturlig stram, ja så tager det tid, så sæt en lang tidshorisont, for hellere være i mål før tid, end at prøve at haste noget igennem. Og finde ud af hvornår din hest bedst byder til med at strække sig og slappe af - er det indendørs, udendørs, på tur, i trav, i skridt... Så gør det nemt for den at gøre det rigtig, og gør det nemt for dig selv at bede om noget som højest sandsynlig bliver en succes smiley

Mvh Charlotte

• #95   4. feb 2017 Har prøvet at læse det meste af debatten (der er nok noget jeg har misset undervejs eller har glemt). smiley

Jeg studser lidt over at den brug som nævnes af glidetøjlen altid er ned og ind, hvor jeg tænker der er da også en anden mulig brug af den?
    Netop den der henvises til hvor glidetøjlen hænger løst når hesten går i den ønskede naturlige holdning. Men hvis hesten nu løfter hovedet voldsomt så vil glidetøjlen markere en grænse for her op til og så ikke højere. Det er jo så rytterens opgave at sætte denne grænse et realistisk og ordentligtsted.

Derudover så fokuseres der meget på at glidetøjlen er et hjælpemiddel/tvangsmiddel og det vi enige op den sætter en grænse for her til og ikke længere. Men det er der jo også mange andre ting der gør og derfor mener jeg det er lidt malplaceret at sige det er at bruge hjælpemiddel/tvangsmiddel som er skrækkeligt men måske mere måden folk bruger det enkelte middel på?

Jeg er selv modstander af glidetøjle i den daglige træning og den i høj grad ikke skal bruges på at sætte en hest i "holdning" eller andet.
    Har været meget imod og argumentere hårdnakket på den er forkert på alle måder. Men måtte krybe til korset at den måske havde en brugbar funktion og har selv brugt en nogle gange i løbet af de sidste par år. Primært i forbindelse med genoptræning af en hest, da hesten kun måtte træne ligeud så trænede vi på lange vejstrækninger og da den havde travet korte intervaller i et par uger så var den jævnt utilfreds og begyndte at prøve og løbe for at galopere og trave mere. Dette gjorde den ved at løfte hovedet så den kunne skubbe den nedre hals- og bringemuskulatur frem og rykke trykpunktet for bidet i munden så den kunne ignorere signalerne jeg gav i bidet og alt sæde og vægt var ignoreret når den nåede dertil. Her valgte jeg at gøre brug af en glidetøjle så jeg kunne fange hesten inden den var i en stilling hvor jeg ikke kunne styre den. Glidetøjlen hang løst og slaskede når hesten gik i hvad stilling den nu ville men var kontrollerbar og ville hesten strække sig yderligere kunne jeg nemt løsne glidetøjlen i hånden så der var plads. Men glidetøjlen blev stram når hesten løftede hovedet så højt og det gjorde jeg havde mulighed for at styre den og kontrollere genoptræningen og være sikker på vejen.

• Maria L
    Maria L Tilmeldt:
    sep 2012

#97   5. feb 2017 I misser hele min pointe når I taler for brug af glidetøjle. I fratager hesten muligheden for at bruge sin balancestang når den kommer i ubalance, det kan de både med og uden rytter. Så at hesten direkte vil få en skade af at gå uden glidetøjle er da ganske misforstået. Uden glidetøjlen vil den kompensere for sin skævhed ved bl.a. at genfinde balancen med halsen, her taler vi uden rytter. Det svarer til, at I får bundet hænderne om bag ryggen og bliver bedt om at balancere over en bom, svært ikke.
    Så går hesten med halsen højt og ryggen sænket er det en indikator vi skal læse og bruge til at påvirke hesten til at gå korrekt bagfra.
    Og mht. at ride ligeud under genoptræning, så har det altid undret mig. Her vil hesten fortsætte med at gå i den skævhed den arbejder i bagfra og vil med tiden få en skade igen. Du skal være ualmindeligt dygtig og følsom for at kunne mærke og rette skævheden, jeg tænker, at det kan tælles på en hånd hvor mange i DK der kan det. Jeg ville få hesten til at arbejde lige bagfra gennem longering på volter, hvor du nemmere kan påvirke bagbenenes funktion. Og dette uden "hjælpemidler" idet det vil sløre det sande billede som hesten viser med sin krop, og i øvrigt føre til skader. Går den i frihed, så kommer skaderne ikke.
    Skal hesten have muligheden for at arbejde korrekt, så skal den have frihed i fronten til at komme op under sit tyngdepunkt, sænke bagparten og løfte fronten og det kommer den aldrig til at kunne ved at være fikseret.

• #98   5. feb 2017 Vil ikke mener jeg direkte taler for at man skal bruge en glidetøjle og synes altid man skal prøve og undgå det. Men der kan altså godt være en funktion hvor det ikke er et voldsomt tvangsmiddel der direkte øger stor skade på hesten.

Jeg er bestemt enig, men synes nu ikke glidetøjlen er værre end så mange andre hjælpemidler/tvangsmidler. Faktisk foretrækker jeg langt hen af vejen fremfor faste hjælpemidler, da glidetøjlen kan justeres direkte så man altid kan løsne på den i situationen.

I den her situation havde ikke så meget at gøre med en skævhed men at passe på skæv belastning af en bagkode som havde fået en ledbehandling.

Jeg er desuden enig i at den ikke skal fiksere hesten således den ikke har mulighed for at finde sin naturlige balance. Men hvis hesten har den naturlige balance men løfter hovedet og bruger dette udelukkende til at undgå rytterens signaler, så kan det være rart at sætte en øvre grænse for hvor højt det altså er tilladt at løfte i den situation. - Hesten var tjekket i hoved og røv af flere behandlere og intet at finde der.

• #99   5. feb 2017 hej Peter.

det andet opslag er slettet så jeg sender dig lige et link her angående det med bedøvelse og tænder ?

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1603808066313830&id=202280603133257

• #100   5. feb 2017 Tak for det smiley

Men jeg vil nu alligevel mene jeg har ret med min hest og pony, dyrlægen der fokusere jo meget på at de står uroligt det gjorde mine ikke, de stod fuldstændig roligt, og blev også tjekker for om der var nogle kroge, hesten havde begyndende tandspidser og fik raspet tænder, der var ikke noget på ponyen ,så den slap.
    Inden jeg fik tjekket tænder havde jeg selv gået og trænet dem lidt med at åbne munde, så det var de vant til.
    Der er også stor forskel i pris, den store omgang kosker vel 1500 kr. og det simple måske 350 kr. jeg har ikke fået regningen endnu.
    Man skal bare ikke glemme at det er en forretning dyrlægerne drive.
    jeg ser jo også om de spiser ordentlig op Horsemix og valset havre og en enkelt gulerod ind imellem, det går meget godt smiley
    men tak for linket, jeg syntes bare ikke den udtalelse om at hvis ikke man bedøver skal man finde en anden til det, han kunne nøjes med at sige ellers kan han ikke finde ud af det. smiley
    Jeg kører et hestehold hvor jeg skal passe lidt på skillingerne, sådan lidt simpel living smiley men nyder det, bor på en dejlig lille ejendom, men har ikke meget mere end min folkepension, hvis du kan få dem til at sætte ældrechecken lidt op kan vi se på det smiley

• #101   5. feb 2017 Har ikke lige fulgt med i debatten om tænder & bedøvelse. smiley

Men Peter havde din mundspærre på og blev ordnet med motorrasp?

For hvis ikke det så kan man sagtens gøre det uden bedøvelse, man kan sagtens lige tage små tingene med håndrasp og uden bedøvelse.
    Problemet er det bare sjældent er nok i længden.

• #102   5. feb 2017 Den havde en kile i siden, så må vi se hvordan det går smiley

Det er også blevet en lang debat, det er nok meget sundt smiley

• #103   5. feb 2017 jeg kan sagtens følge din logik.. Men jeg kan tage min egen som eksempel.

3 år gammel.
    fodret med strå hele livet ad libitum og kvalitets foder der dækker ham korrekt ind.
    han er vant til alt og finder sig i det hele.
    Men..
    så snart hun prøvede at åbne munden på ham nikkede han dyrlægen en skalle. så bedøvede hun ham første gang. fik lov at kigge.
    så brugte hun spejlet og fandt ikke mindre end 3 foderpakninger hvoraf den ene var rigtig stor. da hun vil begynde at rense den store svinger han hele hovedet med mundspærrer på fra side til side så den skarpe tandrenser nær havde flået hele kinden op på ham indvendigt men heldigvis nåede jeg at "gribe" hans hoved så dyrlægen kunne få den ud af hans mund. så fik en han en sjus mere og selvom han havde dobbelt bedøvelse stod han stadig og kastede hovedet fra side til side når hun blot rørte ved den tand med fingrene.. han skulle have været lagt i fuld narkose for at undgå den fare vi begge blev udsat for. jeg har nu et stort blå mærke på min skulder og er hævet på højre side af halsen efter han ramte mig.. den undersøgelse kunne ALDRIG have været foretaget uden bedøvelse da han havde så mange smerter i den foderlomme. Under selve tandraspningen stod han bomstille. Men den foderlomme var årsag til at min hest har tabt sig knap 50 kg på 3 uger, havde låst tungeben, hævede bihuler og voldsom hovedpine... så for mig er det meget vigtigt at de kan komme ordentligt til og helst uden at de, hesten eller jeg kommer til skade... hun brugte i alt godt 1,5 time på at ordne hans tænder ..

• #104   9. feb 2017 Sikke en god - og lang - debat smiley

Jeg synes, der er 3 ting, som er vigtigt at huske, når det kommer til træning med glidetøjlen.

1) Glidetøjlen påvirker et symptom og ikke en årsag.
    Halsen er hestens balancestang og den bruger sin hals til at kompensere/justere den balance kroppen er i. Man nemt bruge glidetøjlen til at lære hesten, at den ikke må tage hovedet op, men hvis den nu tog hovedet op for, at finde sin balance, og den nu ikke længere kan gøre det, er der stor sandsynlighed for, at den vil kompensere et andet sted i sin krop i stedet for.
    På den måde kan man risikere at overse en overbelastnings-skade i sin opstart, når man fjerner hestens mulighed for at udtrykke sig og balancere sig med halsen..

2) Hesten bruger ændringer i sin hals og hovedposition til at indstille sit øje og fokusere på ting. Hestens øje kan ikke akkomodere (afstandsindstille/fokusere) ligesom menneskets kan. Hestens øje er mere elipseformet og derfor er den nødt til, at ændre sin hoved/hals position, hvis den skal stille skarpt på noget der er længere væk/tættere på. Det er årsagen til at man kan opleve det som om hesten ikke længere er bange for ting, dækkenet på barrieren, lyspletter, stenene langs stien osv osv, når man træner den med glidetøjlen, fordi man fratager den muligheden for at se tingene.. Det kan så i en del tilfælde bevirke, at hesten så begynder at reagere voldsommere på ting, den får øje på, når den ikke har glidetøjlen på, fordi den ikke er trænet til at deale med omgivelserne, men "bare" er trænet til ikke at kunne se omgivelserne.

3) Glidetøjlen virker som en "talje" når den er ført igennem biddet og det forøger dens trækkraft væsentligt. (Altså ligesom hvis man skal løfte noget tungt og man kører tovet igennem en talje, så kan man lettere løfte det end hvis man skulle trække direkte i tovet.) Det betyder, at den anholdning i tøjlen, som rytteren opfatter som værende lettere end den almindelige tøjleanholdning, hos hesten føles langt kraftigere. Man kan også sige det med almindelige ord,- den gør mere ondt. Yderligere, så er vinklen af det pres glidetøjlen lægger anderledes end den almindelige tøjle, som alt afhængigt af placeringen af rytterens hånd, indvirker lidt opad i mundvigen, som er det mindst sårbare sted for de fleste heste, mens glidetøjleanholdningen presser biddet ned over hestens tunge og trykker på hestens meget følsomme lader, hvor knoglen ligger lige under huden.
    På den måde, giver glidetøjlen rytteren mulighed for en endog meget kraftfuld påvirkning af hesten, uden den store "ulejlighed for rytteren" og det tror jeg er en medvirkende årsag til at mange ryttere oplever det som om det "hjælper hesten", hvis deres alternativ er at bruge mange kraftige anholdninger på den almindelige tøjle.

Jeg synes det er allermest vigtigt at fokusere på kroppens funktion i træningen, fremfor en visuel form. Jeg har også oplevet heste som er klikket/rost for en bestemt lav halsholdning og det er også skidt for deres krop, fordi de risikerer at holde halsen i en alt for lav position i forhold til balancen i deres krop i håbet om at få en kiks...

Heste er bygget forskelligt og derfor vil det se forskelligt ud, når de bruger deres krop med den samme funktion. God træning, er for mig, dynamisk og her synes jeg, at fiksering modarbejder mit ønske om flow og dynamik.
    Derfor kommer jeg aldrig mere igen, til at bruge glidetøjlen som et træningsredskab.

• #105   9. feb 2017 De der heste der nærmest går og kigger stjerner med hovedet helt i vejret, tror da ikke de er ved at falde forover smiley

• #106   9. feb 2017 Det kan være netop fordi de bruger deres hals til at undgå at vælte forover, hvis deres bagpart afskubber med mere kraft end deres forpart har styrke til at løfte sig for... Det kan også være fordi de protesterer mod smerten fra en for hård anholdning ( som rytteren bruger, fordi hesten er for stresset til at "høre" en let anholdning).

• #107   9. feb 2017 Nu har jeg fået regningen på den billige tandraspning, bare til orientering 156 kr. 25 øre smiley

Kommentér på:
Glidetøjlen - tvangsmiddel eller hjælpemiddel?

Annonce