838 visninger
|
Oprettet:
Min fuldblods hoppe løber med mig {{forumTopicSubject}}
Halløj, håber jeg kan få lidt råd herinde, jeg har en dejlig fuldblods hoppe som tidligere er galop hest, mig problem er at hun ind i mellem løber med mig i traven og er svær at stoppe igen. Det sker hver anden dag ca, rider hver dag. Hun føles meget hård i munden, hun hiver i tøjlerne, gumler på bidet og åbner munden og rækker tunge, hun har fået tjekket tænder, så er der nogle der ved hvad jeg kan gøre? Evt skifte bidet? Hun har pt 3 delt alm bid ?
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
Dens svar på din reaktion kommer nok af at du trækker den i munden. For at "fjerne" ubehaget ved presset for biddet.
feb 2011
Følger: 26 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 95
Hun ved desuden at en 'dyb udånding' er lig brems eller stop, så jeg bruger også vejrtrækningen en del.
Hun går desuden med et stangbid af plastik med tungefrihed og gummiringe, så hun har ro i munden. Det nederste næsebånd er kasseret og det øverste meget løst, så hun kan åbne munden, alt det hun vil.
jul 2010
Følger: 30 Følgere: 23 Heste: 11 Emner: 18 Svar: 212
da jeg begyndte at ride bidløs stoppede det med det samme! og vi kunne pludselig alt
måske det er et forsøg værd?
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2127 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Du skal have lært signalet fra ny, evt. med et andet slags bid, eller uden bid.. Det tager tid at omskole en hest, men det er nu en gang valget man tager når man køber en gammel væddeløber, om det er galophest eller travhest..
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
jul 2015
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 276
feb 2015
Følger: 50 Følgere: 18 Heste: 12 Emner: 59 Svar: 457
Det hjalp at lægge et stang bid på som på billedet under, det hjalp helt vildt på min.
Han stressede over for meget bevægelse i munden, fordi det var todelt, det var for uroligt.
Og det der med at tøjlerne sidder neden under gør det nemmere at stoppe ham, fordi det er svære for dem at løbe med hovedet nede (;
Nogle mene det er et voldsomt skift fra et todel unghestebid/træningsbid, men det fungerer fint og han er ikke over sensitiv, så det er jo ikke fordi det er for hårdt.
Og så giver kæden den ekstra effekt (;
jan 2004
Følger: 32 Følgere: 36 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.507
Jeg ville prøve et ekstra tjek af tænderne, og af en, der er uddannet i det.
okt 2014
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 6
?
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2127 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Som tidligere nævnt, så trækker man i tøjlerne på væddeløbsheste, både trav og galop, når det skal gå ekstra stærkt..
okt 2014
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 6
nov 2009
Følger: 60 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 1.346
Min egen pony løb ikke med mig, men hun trippede rigtigt meget og var svær at stoppe, når vi red tur. Min løsning? Jeg stoppede selvfølgelig et stangbid på, og det var da helt fantastisk. Indtil hun begyndte at blive så stærk, hun heller ikke reagerede på et stangbid.
Jeg fik råddet herinde, at jeg skulle stoppe det blideste bid på, jeg kunne finde, og begynde at træne stopsignalet konstant. Det gjorde jeg så ..... Og nu rider jeg bidløst på ture, og kan stoppe med en enkel, lille kontakt til tøjlen og et "rolig" Tro mig, det giver pote i sidste ende!
Min fuldblods hoppe løber med mig