{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
838 visninger | Oprettet:

Anja R
Anja R
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 6

Min fuldblods hoppe løber med mig {{forumTopicSubject}}

Halløj, håber jeg kan få lidt råd herinde, jeg har en dejlig fuldblods hoppe som tidligere er galop hest, mig problem er at hun ind i mellem løber med mig i traven og er svær at stoppe igen. Det sker hver anden dag ca, rider hver dag. Hun føles meget hård i munden, hun hiver i tøjlerne, gumler på bidet og åbner munden og rækker tunge, hun har fået tjekket tænder, så er der nogle der ved hvad jeg kan gøre? Evt skifte bidet? Hun har pt 3 delt alm bid ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min fuldblods hoppe løber med mig
  • #1   7. jan 2017 Muligvis et andet bid, og så indlære den stopsignalet på ny.

Dens svar på din reaktion kommer nok af at du trækker den i munden. For at "fjerne" ubehaget ved presset for biddet. smiley

• #3   7. jan 2017 Min fuldblodsblanding kan også finde på at løbe i traven. Her fungere det at ride 8-taller eller slangegange og give efter i tøjlen i dét hun sænker hovedet og slapper mere af. Af og til er det nødvendigt at bremse rimeligt hårdt, men så give efter i dét hun sænker farten.
    Hun ved desuden at en 'dyb udånding' er lig brems eller stop, så jeg bruger også vejrtrækningen en del.

Hun går desuden med et stangbid af plastik med tungefrihed og gummiringe, så hun har ro i munden. Det nederste næsebånd er kasseret og det øverste meget løst, så hun kan åbne munden, alt det hun vil. smiley

• #4   7. jan 2017 min gamle fuldblod aday, stak også af med mig, jeg kunne hive og flå, han ville bare ikke stoppe!
    da jeg begyndte at ride bidløs stoppede det med det samme! og vi kunne pludselig alt smiley
    måske det er et forsøg værd?

• #5   7. jan 2017 Mange væddeløbsheste er trænet til, træk = løb hurtigere..
    Du skal have lært signalet fra ny, evt. med et andet slags bid, eller uden bid.. Det tager tid at omskole en hest, men det er nu en gang valget man tager når man køber en gammel væddeløber, om det er galophest eller travhest..

• #6   7. jan 2017 Få din hest tjekket igennem i kroppen som det første og forsøg enten med et roligt stangbid eller bidløst. Når du har disse ting på plads og begynder at ride, så hver gang din hest begynder at løbe, set den ned i skridt igen og start først med traven igen når den er rolig og afslappet. Det kan tage lidt tid men det vil give pote. Og husk at give efter når hesten stopper eller bremser op, selv det mindste temposkift smiley

Mvh TT

• #7   7. jan 2017 Du skriver at hun åbner munden.......jeg går derfor udfra at du ikke rider med kryds næsebånd? Det ville jeg lægge på hende, så kan hun ikke åbne munden og bliver dermed mere styrbar. Korter du tøjlerne når du rider hende er det et signal til galophesten om at "nu skal der fart på".

• #8   8. jan 2017 Havde samme problem med min unge dreng, han åbnede bare ikke munden.
    Det hjalp at lægge et stang bid på som på billedet under, det hjalp helt vildt på min.
    Han stressede over for meget bevægelse i munden, fordi det var todelt, det var for uroligt.
    Og det der med at tøjlerne sidder neden under gør det nemmere at stoppe ham, fordi det er svære for dem at løbe med hovedet nede (;
    Nogle mene det er et voldsomt skift fra et todel unghestebid/træningsbid, men det fungerer fint og han er ikke over sensitiv, så det er jo ikke fordi det er for hårdt.
    Og så giver kæden den ekstra effekt (;

profilbillede
  • #9   8. jan 2017 Hvem har tjekket tænderne???.. Det er nemlig ikke alle, der tjekker dem ordentligt.. Da vi købte én af vores, fik vi at vide at der var blevet ordnet tænder hvert halve år, på grund af overbid.. Da vi så fik den hjem, og fik tjekket tænder af vores egen hestetand-uddannede dyrlæge, viste det sig at de bagerste tænder slet ikke havde været ordnet, og der derfor kom forkert tandstilling. Hun ordnede så tænderne, og vupti, intet overbid længere..

Jeg ville prøve et ekstra tjek af tænderne, og af en, der er uddannet i det. smiley

• Anja R
    Anja R Tilmeldt:
    okt 2014

#10   8. jan 2017 Hej, tusind tak for alle de gode råd. Hun har fået indlært stop signalerne og diverse, fra tidligere ejer, sadel, tænder og krop er tjekket at uddannede. Og der var heller ikke noget der.
    ?

• #11   8. jan 2017 Men startede hun løb hos tidligere ejer? Det kan jo være du ikke gør det på samme måde, så derfor skal DU træne stopsignalet..

Som tidligere nævnt, så trækker man i tøjlerne på væddeløbsheste, både trav og galop, når det skal gå ekstra stærkt..

• Anja R
    Anja R Tilmeldt:
    okt 2014

#12   8. jan 2017 Nej hun gik galop løs hos opdrætter, hun har gået det i 2 år og stoppede for 1 år siden hun er 6 år ? trækker ikke jeg bruger mine ben og vægt self trækker lidt tilbage men ikke trækker trækker ?

• #13   8. jan 2017 Få dig en dygtig underviser, som kan hjælpe dig på vej smiley Oftest ses det, at jo stærkere bid du putter på, jo værre bliver problemet. Det bliver en lappeløsning.

Min egen pony løb ikke med mig, men hun trippede rigtigt meget og var svær at stoppe, når vi red tur. Min løsning? Jeg stoppede selvfølgelig et stangbid på, og det var da helt fantastisk. Indtil hun begyndte at blive så stærk, hun heller ikke reagerede på et stangbid.

Jeg fik råddet herinde, at jeg skulle stoppe det blideste bid på, jeg kunne finde, og begynde at træne stopsignalet konstant. Det gjorde jeg så ..... Og nu rider jeg bidløst på ture, og kan stoppe med en enkel, lille kontakt til tøjlen og et "rolig" smiley Tro mig, det giver pote i sidste ende!

Kommentér på:
Min fuldblods hoppe løber med mig

Annonce