Adademisk/klassisk dressur Adademisk/klassisk dressur
Hej HG!
Efter nytår flytter min hest til Odense, hvor jeg også selv bor. Når nu jeg får hende tættere på, har jeg et spinkelt håb om at starte op på ny træning.
Den akademiske/klassiske dressur fascinerer mig meget, og jeg er endelig kommet frem til, at vi skal begive os ud i det.
Jeg har aldrig rigtig prøvet det før, og umiddelbart står en underviser ikke øverst på listen. Derfor kunne jeg gost tænke mig, at høre hvordan I har startet ud?
Har I nogle bøger, der er værd at anbefale, som beskriver, hvordan man starter op med det?
Hvornår er I startet på det, og hvor langt er I? Har I et billede af jeres træning?
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.719
maj 2013
Følger: 29 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 252
jul 2016
Følger: 36 Følgere: 34 Heste: 1 Svar: 25
maj 2013
Følger: 29 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 252
sep 2014
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 203
Jeg følger også Norah Kohle på instagram hun er utrolig dygtig og inspirerende
jun 2007
Følger: 143 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
Min tidligere underviser Maja Caspersen (som jeg vil have undervisning af igen nu jeg er flyttet til et sted med gode faciliteter) har en GRATIS ebog om akademisk ridekunst. Maja er godkendt BB trainer.
http://livsridekunst.dk/
Jeg kan varmt anbefale dig at deltage som tilskuer på diverse kurser og undervisningsdage
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.069
Jeg er typen, der slet ikke kan finde ud af at læse en bog og lære af det, så får mig har undervisning været det eneste rigtige.
Videoer er gode til inspiration, men der er ikke så mange, der fortæller dig teorien bag og hvilke rettelser netop du og din hest har brug for.
Så jeg er startet med at være praktikant hos Michelle Wolf (undervisning 5x om ugen) og nu modtager jeg undervisning ca 2 gange om måneden ved en dygtig underviser, som også får undervisning af Branderup og Christofer Dahlgren
Det har været en super start, men også rigtig hårdt, og nu er jeg så glad for at være kommet en del videre og arbejde selv.
Jeg deltager i så mange kurser jeg kan og det kan man få rigtig meget ud af, selvom man ikke har hest med.
Billedet er mig og min gamle part til kursus ved min underviser. Der er flere billeder under "Heila Halsnæs" i min profil, hvor jeg rider
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.069
Har været igennem 4 og kunne kun lide 2, så hvis det ikke føles rigtigt, så find en anden
Jeg vil anbefale dig at finde en underviser, der har fokus på afslappethed og forståelse hos hesten. Ikke en der presser dig eller hesten ud i noget, som i ikke føler i er parate til
Det er nemlig ret kedeligt at have en helt spændt, stresset hest, der ikke er helt sikker på hvad du vil
Lige et billede mere af prinsen, selvom det er gammelt (1,5 år)
mar 2009
Følger: 2 Svar: 1
Jeg startede min akademiske rejse for 10 år siden ved, at jeg tog med som teorideltager på akademiske kurser.
De ligger ca. i snit på mellem 6-800 kr. for 2 dages teori, og man får set en masse andre heste og ryttere, og en masse teori. Det er billige penge ift. al den teori og indtryk/input, man får, synes jeg.
Og man kan få en masse viden ved at læse og se klip på Utube, film fra Bent osv., men det er noget helt helt andet at være med selv i virkeligheden på clinics - helt virkeligt, levende selvfølgelig og spændende, både med eller uden hest. Så det vil jeg anbefale på det kraftigste. Kom ud og se, hvad andre gør, hvad udfordringer andre har, hvad sker der, hvad ser jeg, hvad foregår der :). Kom kom kom :).
Derefter fandt jeg mig en underviser, og fik i starten kun undervisning hver 2. måned.
På det tidspunkt var jeg alene i min stald om min træning, men det varede ikke længe, før de andre blev interesserede i min træning :).
Jeg begyndte at spare op til at komme med på clinics med hest, årerne gik, hvor jeg både læste Bent Branderups bøger, så hans videoer, og var på clinics med og uden hest.
Muligheden kom, hvor jeg i en alder af 40+ kunne tage 3 måneder til Gotland med hest som intern hos Hanna Engstrøm, som havde Celina Harich som staldchef på det tidspunkt. Begge nuværende og opdaterede undervisere af Bent. Det er hårdt at være intern med med 3 x undervisning pr. uge, er det ren luxusuddannelse set fra den akademiske træningsvinkel :).
Det er dog ikke alle, der underviser akademisk, som har et opdateret undervisningscertifikat fra Bent Branderup.
Så er du ny eller ikke er helt inde i, hvem der egentlig berettiget kan kalde sig Bent Branderup undervisere, så er der altså opkvalificeringer og krav, man skal opfylde kontinuerligt for at kunne undervise i hans navn.
For mig er det alfa og omega, både at min underviser har disse krav i orden - jeg er tilhænger af Bent Branderups nuværende træningsprincip, og at min underviser selv får undervisning - samt selvfølgelig kemi med underviser.
Som alle andre har jeg heller ikke mange penge som hestepige, og derfor vil jeg, at mine sparepenge bliver brugt på den bedste kvalitetsundervisning, når jeg nu har valgt at få det :).
Fra Fyn vil jeg anbefale Unni Rungstrøm, hun har i år bestået ground- og longeprøve ved Bent, og er på vej mod væbnerprøven, og udøver således nuværende træningsprincippper af Bent Branderup.
Der er sket en del med prøverne de sidste 5 år, og ikke alle tidligere prøvebesiddere har opkvalificeret sig.
Tillige har hun modtaget og modtager selv undervisning af Bent selv, Hanna Engstrøm og Celina Harich (begge opdaterede og nuværende godkendt trænere under Bent).
Jeg modtager selv undervisning af Celina Harich (clinic på Fyn til august 2017).
Fra Sjælland kan jeg anbefale Michelle Wolf, ridder indenfor Bent Branderups nuværende træning
For mig er det et kvalitetsstempel af Bent selv på disse ryttere/trænere, og garanti for, at det er opdateret Bent Branderup-undervisning, man får.
Rigtig god træning, det er balsam for krop og sjæl for både menneske og dyr
Wicki
Mit vedhæftede foto er fra en træningsssesion på Gotland (2013) ved Celina Harich, hvor jeg træner primært mit sæde i trav, at følge hestens rytme, og ikke hænge i eller bruge tøjlerne som støtteben, at huske ikke at hænge på udvendig side, at synke ned i indvendig side, at dreje min udvendige skulder med rundt i cirklen, at trække vejret, at mærke mine hofter, at mærke hestens og puste puste..... :), der er jo rigeligt at gå i gang med
Adademisk/klassisk dressur