At straffe hesten ved stop {{forumTopicSubject}}
Efter at have overværet en springlektion igår og været meget alene med mine betragtninger, er jeg nødt til at høre jeres input.
En hest begynder at stoppe. Det er ret tydeligt det er fordi rytteren bliver usikker på afstanden, mister modet og holder op med at ride. Underviseren mener så at rytteren skal skælde hesten ud når den stopper så den ved at selvom det måske ikke passer helt, så skal den altså bare springe. Gerne med et klap bagi.
I min verden er en pisk et fremadsignal der forstærker schenklen. Og den kan fint bruges hvis hesten tøver så den fortsætter alligevel.
Men hvis hesten først er stoppet er der vel ingen grund til at bede om mere frem for man ønsker jo ikke at den skal gå frem og braldre ind i springet. Derimod bliver pisken i stedet brugt som straf, hvilket jeg slet ikke ser noget formål i.
Men alle der var i hallen lod til at være enig med underviseren, så der må jo være en mening med at give hesten en i røven når den er stoppet. Jeg kan bare ikke finde meningen, så hjælp mig. Hvorfor beder man om frem når hesten har parkeret foran springet og ikke kan sætte af?
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
dec 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 12 Emner: 40 Svar: 651
mine vil da 8gså håber amok hvis de fik et ordentlig lap med en pisk. man skal jo altid være sikker når man rider en hest mærker mange ting og kan godt forstå at den ikk vil springe hvis rytteren er usikker så det jo bare rundt og på igen og være sikker i sin sag og tro på hesten hopper. min gamle hest hoppede heller ikk hvis jeg tvivlede det mindste
dec 2006
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 5 Emner: 149 Svar: 1.788
jul 2015
Følger: 36 Følgere: 4 Emner: 50 Svar: 293
Syntes virkeligt ikke det ser rart ud, når ryttere giver hesten en i bagen, for man kan jo se, at så føler hesten sig først usikker!
Ikke fordi jeg selv springer, men det er hvad jeg læser ud fra hestenes kropssprog. ikke at jeg har ret, men sådan jeg ser på det
jun 2008
Følger: 81 Følgere: 80 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.337
Heldigvis (7-9-13) har jeg aldrig haft en hest, som stoppede flere gange, min den gamle kunne stoppe, men red du hen og viste ham springet, stoppede han ikke igen.
Jeg ville forsøge at berolige hesten bedst muligt, tage den med ro, er det en okser, måske tage bagbommen af, er det en lodret, så tage den øverste bom ud af den ene kop, og hænge den ned på jorden, for at få hesten over på en god måde. Virker dette heller ikke, ville jeg gå tilbage i træningen. Jeg ville aldrig slå den i tilridningszonen (eller overhovedet bruge pisken som decideret straf), kun til hjælpemiddel hvis hesten skulle tøve, skyder skulder eller andet.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Jeg er ikke springrytter, men kan godt se når rytter laver fejl, en forvirret hest mv. Og jeg har endnu ikke set en hest stoppe bare fordi.
nov 2014
Følger: 110 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 69
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Nu straffer jeg ikke hesten for at stoppe overhovedet, jeg rider bare på igen og beroliger hvis hesten er utryg.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Så man burde lytte til hesten, den forsøger nok at sige noget..
Mvh TT
jun 2008
Følger: 81 Følgere: 80 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.337
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
dec 2008
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Tak for jeres input - selvom jeg desværre ikke er blevet så meget klogere på hvorfor en uddannet underviser mener løsningen er straf.
dec 2008
Igen det er et gæt fra min side, men det kommer ikke ud af ingen ting.
Så sent som i søndags var jeg tilskuer til et stævne, hvor en deltagers hest var tydeligt halt, vi var flere der observerede haltheden, det var tydeligst i travprogrammet men også til at se i både skridt og galop programmet, deltager var selv dressurdommer.
Jeg gik ned i sekreteriatet og sagde, undskyld, men var den sidste hest ikke noget halt?
Dommer svarer, fornærmet, det så jeg ikke.
Hvortil jeg siger at der ellers var flere der havde kommenteret på det, men hun holdte fast i sit udsagn og equipagen fik 67%
Hvis jeg mærkede at min hest var uren, så ville jeg stoppe promte, hoppe af og trække mig fra klassen, hvis man ikke selv opdager det, skal dommer stoppe equipagen.
Det er hovederystende hvor langt man kan "få lov" at gå.
Nå, det var et sidespring, undskyld! :-\
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.073
Her er teorien at man rider på hestens instinkter - hestene lukkes først ind i små bokse, hvor de ophidses, og flugtinstinktet derved aktiveres. Når lågerne åbnes løber alle heste = flokinstinktet aktiveres. Disse to ting aktiverer derved på skift hinanden.
Altså - alle hestene tænker "hvis de andre løber, må der være fare på færde" = alle hestene løber = hestene løber på flokinstinkt + flugtinstinkt (faren findes ikke i virkeligheden, men det TROR de den gør, da alle hestene følger hinandens adfærd)
I den sidste strækning når hestene bliver trække får de nogle rap med pisken. Piskeslagene skal symbolisere rovdyrets kløer der får fat i røven på hesten. Dette udskiller en masse ekstra adrenalin, som får hesten til at løbe endnu hurtigere, da de nu løber for at overleve.
En rigtig smart måde de har fundet på, da de jo rider på instinkter og adrenalin, som jo er noget stærkere end træning.
Inde i hestens hoved bliver den jagtet af et rovdyr - sætter den farten ned, vil rovdyret indhente den = den løber hurtigere (flugtinstinkt)
Når den bliver træt og sætter farten ned får rovdyret fat i den (piskeslag=kløer) = den får ekstra energi og fart (adrenalin kick)
Nå lidt lang smøre - beklager
Ville bare frem til at det muligvis kan være overført til springningen, og man derfor ser samme piskeadfærd her (evt. via darby)
Altså hesten stopper foran springet =rovdyret får fat i den (piskeslag)
Hvis dette er tilfældet er det dog ikke det klogeste jeg har hørt, eftersom hesten ikke tror (og ikke skal tro!) at den jagtes rundt af et rovdyr. Derfor vil hesten ikke opfatte pisken som et rovdyrs kløer, men blot som en smerte forårsaget af dens rytter = meningen er gået tabt.
Om ikke andet så udskiller smerte adrenalin, og adrenalin gør hesten hurtigere, stærkere og modigere. Det kan også være dét der er teorien bag pisk på springbanen?
Allermest hælder jeg dog selv til d. 3. mulighed = uvidenhed og selviskhed.
"det er hestens skyld". Vi har krav til vores levende væsner, som vi forventer de skal udføre som robotter. Vi vil have rosetter, og vi vil ihvertfald ikke have at hesten stopper eller river ned. Derfor skal den straffes på samme måde man straffede mennesker i gamle dage, for så kan det jo være den ikke gør det igen?
Vi straffer og pisker i afmagt og frustration (og forhåbentlig også uvidenhed), over at det ikke går som vi vil have det, og får på den måde afløb for de tanker og følelser der går gennem os.
Frygteligt, men det er desværre hvad jeg tror.
Når det er sagt, så tror jeg bestemt også at mange ryttere stadig mener at hesten er "fræk", "dum" og "prøver af". Hvis de vidste at fejlen lå hos dem, ville de nok tælle til 3 inden de lod deres frustrationer gå ud over hesten.
okt 2012
Følger: 45 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 687
jul 2015
jul 2015
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Har engang haft en springunderviser som også mente at hesten skulle straffes hvis den stoppede. Men eftersom jeg hverken ville slå eller sparke til min hest fordi den stoppede, endte han med at sparke sand efter den. Det skulle han gøre to gange, så kunne jeg slet ikke få min hest hen i nærheden af springet igen. Han småstejlede, gik sidelænds og gjorde alt hvad han kunne for at bryde igennem mine signaler og komme væk fra springet. Han havde altså lært at når man er foran et spring, sker der noget ubehageligt. Yderst hensigtsmæssigt :) (ironi kan forekomme).
Så nej, jeg kan bestemt ikke se det rigtige i at slå hesten hvis den stopper, og da slet ikke når den sætter af, som man ser nogle gøre. Lige give den et klask på skulderen fordi den skal "løfte benene højere" eller hvilken undskyldning der nu bliver brugt...
jul 2015
dec 2008
jul 2015
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hop ind på en facebook gruppe og spørg, helst en facebook gruppe med primært børn ( folk under 18 ). Så får du nok svar på hvorfor og ser hvem der bruger det :o).
Den primære årsag er egentligt nok " hesten ved godt den skal over " så hvis den ikke gør det, så er det trods eller stædighed og derfor lappes den til for at lære at det slipper den ikke afsted med.
jan 2013
Følger: 89 Følgere: 75 Heste: 1 Emner: 263 Svar: 3.286
Min tidligere pony har jeg ALDRIG straffet for at stoppe - han gjorde det sjældent, men når han gjorde red jeg altid på igen som om "intet var sket". Hvis man begyndte at piske eller noget blev han tværtimod meget "fornærmet" og kunne finde på at stoppe på alle spring i protest.
En anden pony jeg en gang red var det dog lidt anderledes mht til straf. Hvis han stoppede på en god afstand hvor intet var ivejen fik han altid et lille klap med pisken. Ikke noget hårdt eller voldsomt - blot for at markere, da han ellers ville rende om hjørner med en.
Det skal lige siges at jeg ALDRIG kunne finde på at piske en pony hvis det var min fejl!
dec 2008
Så nej, det pjat er jeg færdig med! Det giver så meget mere hvis man tager sig tiden og lærer dem hvordan de skal agere på en springbane - både for hest og for rytter.
At straffe hesten ved stop