"straffe" ... hvordan? {{forumTopicSubject}}
Jeg har i et stykke tid nu beskæftiget med med to små dejlige ponyer, - mine søde ferie-hyppere - og de er rent ud sagt meget besværlige, da de ikke bliver redet permanent. De er begge to bidløse & bliver kun redet uden sadel, på folden og lign. Intet seriøst.
Det kræver selvfølgelig meget træning, som ridning jo gør, især meget fra jorden. ( Da de jo er lige lovlig små til mig.)
Der er masser af huller i deres træning, og de finder begge to på at bukke, bare gå - og de stopper altså ikke - lige hen hvor de vil ... (tit ind i brændnælder) og det eneste jeg kan gøre ved det er at hoppe af og sætte dem på plads. Så er det så her, hvor jeg hører MAAANGE steder at folk siger: "Jeg kan aldrig finde på at straffe hesten fysisk!"
Jeg søger så svaret på hvordan man 'straffer' hesten uden at det gør ondt på den.
Jeg vil ALDRIG straffe de to så det gør ondt, men ved egentlig ikke hvordan jeg skal 'straffe dem'... så jeg gør intet ved det.
Så nu spørger jeg jer, og håber på et klogt svar...
- Hvordan 'straffer' jeg hesten på en måde at den forstår det, og uden at det skal handle om piske osv. da det jo er HELT forkert!
- Olga!
Håber i forstår min komplicerede forklaring:)
jan 2008
Følger: 64 Følgere: 65 Heste: 9 Emner: 169 Svar: 391
okt 2010
Følger: 104 Følgere: 101 Heste: 1 Emner: 45 Svar: 370
jun 2007
Følger: 95 Følgere: 87 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 1.890
For det andet bør folden være hestens fristed og ikke et sted den skal rides/trænes med.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
For at komme med en "straf" så kræver det jeg kender situationen nærmere, altså at du beskriver den bedre
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 29 Svar: 165
Som du selv skriver, lyder det til at der er store huller i den grundlæggende træning.
Vil derfor foreslå dig at starte helt fra bunden, med den forudsætning at ponyerne intet kan. Derved undgår du konflikter, hvor du regner med at ponyen kan det, men måske er den i forvejen forvirret over signalet og kan derfor ikke udføre det som du ønsker.
Øvelser som stop, fremad, dreje og vige med bagparten er de mest grundlæggende ting, som vi bruger i hverdagen når vi omgåes hesten og vi tager ofte for givet at hesten kan det. Det er langt fra alle heste der har lært signalerne ordentligt.
Når man har med heste at gøre skal man huske at tænke på at de ikke forstår hvad det er du laver med dem. De vil blot slippe for det pres vi lægger på dem fx med schenklerne når de skal starte i skridt eller i trækket i biddet når de skal standse.
Derfor vil hesten aldrig kunne forstå at den har gjort noget forkert.
Kan varmt anbefale Andrew Macleans bog: Træning af heste - på hestens præmisser.
Den giver virkelig god forståelse for hvordan heste lærer.
jul 2008
Nemlig Den har status som bibelen herhjemme !
apr 2010
Følger: 163 Følgere: 152 Heste: 4 Emner: 41 Svar: 1.305
Jeg hopper skam heller ikke af den med fri vilje.. Men med mit temperament kan jeg simpelthen ikke gøre andet når den gør som den gør.. Jeg ved det ikke hjælper at hoppe af... men gør det alligelvel. Dog trækker jeg den heller ikke den anden vej, men sætter mig op igen og prøver forfra..;)
- Og der bliver skam heller ikke trænet på folden, det er kun ren hygge dér... træningen er på en ridebane;)
apr 2010
Interassant! Og det forstår den?
Det må jeg prøve!
Ordet "straf" er kun benyttet fordi jeg simpelthen ikke ved hvad jeg ellers skal bruge for et ord. Jeg mener ikke straf som sådan, det er også derfor det er i gåseøjne;)
sep 2007
Hvis hesten bare går - så har den intet stopsignal, så træn det først
Evt. prop bid på i starten så dyret kan styres.
apr 2010
Ka ik rigtig forklare det bedre.. men tak ellers:) (Jeg stinker til at forklare!)
* Stald Bjerregaard *
Okok:)
Tak for enbefalning af den bog:)
Det kan godt tyde på noget med utrænet stopsignal.. har også selv tænkt på det:)
Nix.. intet bid!
De to skal ikke have bid i munden.. det er der mange der prøver dem som siger noget i retning af: "Put dog et bid i munden på dyret, det er ustyrligt!?"
Men de skal ikke rides med bid. Jeg ved godt det ikke tager skade hvis bare man bruger det korrekt, men nej.. Bidet accepterer jeg ikke lige i denne situation. De har aldrig haft bid og skal ikke have det:)
Det må jo kunne læres uden:)
feb 2009
Følger: 68 Følgere: 68 Heste: 4 Emner: 15 Svar: 76
jul 2008
Det kan sagtens læres i grimen, det gælder bare om at være præcis i sine signaler.
sep 2007
Hvis hesten ikke er til at stoppe uden bid, så må du have noget der KAN stoppe den, indtil de lære at stoppe også kan det overføres til bidløs.
Det duer ikke at ponyen luller rundt og gør som det passer den bare fordi du ikke vil proppe bid i munden på dem.
Hvis hestene først har lært at de kan slippe væk med det ved at stivne i halsen og er ret ligeglade med at man tager hårdt fast, så må der andre midler i brug. Noget der kan sætte igennem og lære det.
Ellers så ender du inde i brændenællerne resten af ferien
sep 2007
Ja, der forvolder mere smerte - hesten reagere, den får ros. Det fiser hurtigt ind ved hesten også kan man gå over til bidløs nu - evt. kombinere en grime og et bid så man kan tage i bidet hvis grimen ikke virker.
Hvordan vil du da lære en pony at stoppe, bidløs, hvis de har lært at den bare kan stivne sig i halsen og tulle afsted der ud af og være ligeglad med rytteren?
apr 2010
Jeg vil nu altså hellere ende i nælderne end at putte vid i munden på dem:)
Men tak;)
jul 2008
Fordi man dominerer hesten ved at bakke den
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
jun 2008
Følger: 90 Følgere: 82 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 878
apr 2010
"straffe" ... hvordan?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside