{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.901 visninger | Oprettet:

Forkert attitude ? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Min veninde har en ung hest opstaldet hos mig,
Ponyen er en 5 års.
Min veninde har lånt hende i 2 måneder.
Hendes pony og min hest står sammen (min er også en 5 års)
I starten gik det super godt men en dag gik hende pony nærmest til angreb på min, ved at sparke hende, min prøvet at forsvare sig selv men kunne slet ikke hamle op med alle det spark. Den stoppede først da min havde været nede af ligge og jeg havde prøvet at stoppe den.

Efterfølgende står er på hver sin fold, men kan dog se hinanden. Hendes bliver ved med at løbe igennem hegnet, også selv om det er træ hegn.
Hun kan også finde på at masse en når man står på staldgangen og er ligeglad med end, lige meget hvor meget man skubber til hende.

Hun har en helt forkert attitude mit spørgsmål er til jer: kan man godt pille den attitude på den?
Nogle øvelse man måske kunne lave ?
Kender i noget til det ?
Hvad gør i ? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forkert attitude ?
  • #2   30. sep 2016 Det er en magtkamp og den er du nødt til at lade finde sted, ellers så bliver det aldrig anderledes. De skal have sat en indbyrdes rangorden. At skille dem ad er i mine øjne ikke en løsning. En magtkamp kan finde sted første dag eller flere måneder efter, det er meget forskelligt. Og måske trives de bare ikke sammen, hvem ved.

Hesten skal IKKE under nogen som helst omstændigheder have den adfærd overfor dig. Tag en snak med din veninde om det - jeg havde klappet den sådan én at den ikke havde forsøgt at klemme mig igen. Det er simpelthen for farligt!

• #3   30. sep 2016 Helt enig med Sandra.

Normalt er jeg ikke typen, som føler det nødvendigt at være voldsom i mit kropssprog, men når en hest maser en, og er farlig at være i nærheden af (hvilket sådan en hest er, eller i hvert fald bliver hvis man ikke tager det i opløbet), så havde jeg også klappet den en for at sige at det simpelthen ikke er okay. Vi ér meget mere skrøbelige end de kære heste.

• #4   30. sep 2016 Jeg går bestemt heller ikke ind for et voldsomt kropssprog, men eg er næsten ligeglad med hvor voldsom jeg er nødt til at være i sådan en situation, jeg vil ikke sætte mit helbred på spil. Jeg har før smækket min sådan en fordi hun maste mig op i et hjørne og hun er sgu en tung dame. Det fandt hun vist pænt ud af at hun IKKE skulle gøre igen. Hun har forsøgt, men så har det været fint med en højt nej og et skub.

• #5   30. sep 2016 "Magtkamp" eller ej, så ville jeg dælme ikke ligge hest til sådan en omgang.... smiley

Jeg havde delt dem op, og så evt. prøve at sammenføre dem igen efter et stykke tid. Dog under opsyn, og så tror jeg faktisk jeg ville sammenføre dem gradvist. Altså 5 min. af gangen og så gradvist øge intervallet.

Hvad man gør ift. en pony der løber igennem hegnet ved jeg ikke. Jeg har aldrig haft problemer med den slags. Eller jo, men den pony holdt op da den fik noget at lave. smiley

Jeg tror ponyen maser fordi den aldrig har lært andet, og måske er den ikke engang klar over hvor stor den er. Jeg ville starte med nogle øvelser der træner hesten i at være lydhør og som lære den at holde øje med hvor dens mennesker er. Nogle hest skal lære den slags.
    Men i hvert fald gør den det ikke for at være fræk, eller fordi den prøver at "dominere" jer. Eller andet i den dur smiley

• #7   30. sep 2016 Samme her Sandra, har desværre også været nødvendigt ved min unge dame. Men det bliver simpelthen for farligt hvis de finder ud af at det er "okay" at mase/løbe/what ever, når man håndterer dem S:.

• #8   30. sep 2016 Sandra: Ponyen gjorder min hest halvt i næsten 3 uger så turde ikke risiker det igen.

Jeg klappede den også en så hårdt jeg kunne men det reageret slet ikke.

• #9   30. sep 2016 Okay tusind tak alle sammen. smiley

• #10   30. sep 2016 Menaltsåprøvnuligeathørher! Vold løser aldrig de problemer man har med sin hest. Årsagen til hesten ikke reagerede er fordi den ikke anede hvorfor du smækkede den en. Det eneste man opnår ved at "klappe hesten en" er at den mister tilliden, bliver utryg og forvirret.
    Det er en helt ung pony, i er nok nød til at starte rimelig meget for fra.
    Prøv evt. "de 7 lege" og få noget undervisning.

• #11   30. sep 2016 Nej okay, så en hest på 500 kg skal bare have lov til at stå og mase mig op af en væg og smadre mig så jeg bliver slemt skadet? ELLERS TAK! Det har intet med vold at gøre og er ikke værre end at hestene losser hinanden én på folden for at signalere at den anden part skal smutte. Min har har tillid til mig og det er uforandret. Hun er hverken utryg eller forvirret. Sandt at man skal arbejde på det, men det er lidt for sent når man STÅR i situationen, så nytter det altså ikke at stå og lege den søde dame der beder musse om at flytte sig.

• #12   30. sep 2016 Anna: jeg mener bestemt heller ikke at vold er løsningen. Men når den masser mig og ikke reagere når jeg skubber til den og bare masser igennem og jeg ved at det er farligt, men det var det eneste valg jeg havde.

• #13   30. sep 2016 Nogen gange så ér den eneste måde at gøre det på altså ved at smække hesten en!
    Min hoppe har losset mig sådan en på låret da jeg ville rense hendes baghov. Hun fik et klask lige i sekundet så hun ikke var det mindste i tvivl om at det var dét som hun gjorde forkert, for hvis timingen er korrekt, så forstår hesten det godt!
    Og min hest mistede så sandelig ikke tilliden til mig, blev utryg eller forvirret. Det gør hun til gengæld, hvis jeg kommer til at straffe hende uberettiget (forkert signal fx).

• #14   30. sep 2016 Det er bare ikke altid at "nååårh lille hest det må du altså ikke gøre igen vel da?" virker, især ikke ved store heste på 500+kg

• #15   30. sep 2016 Er Anna mig?
    Men nu ved du at den kan gøre det, så må du undgå situationer hvor du kan risikere at blive mast. Og ja, det er besværligt og det kræver man er på forkant, men ind til ponyen har lært ikke at mase, så må det være det der skal til. smiley

• #16   30. sep 2016 Hov... ja ups mente Anne.
    Ja okay. smiley

• #17   30. sep 2016 Kan det virkelig passe at man skal lave alle mulige disclaimere inden man poster et indlæg? smiley Og hvorfor er det lige at det bliver til at man er "Nåår lillemuzzenuzzer det har vi talt om", bare fordi man synes at en given situation ikke bør håndteres med vold....?

Disclaimer : Hvis hesten bider en må man gerne sige "Nej".
    Hvis hesten sparker en må man gerne sige "nej".
    Hvis hesten prøver at overtage verdensherredømmet må man gerne sige "nej".
    Hvis den pludselig har fået vinger og prøver at flyve væk må man gerne sige "Nej".
    "Nej" kan også være en kraftigere signal.

• #18   30. sep 2016 Og hvad vil du gøre ved en 500 kg hest der er ved at mase dig til smadder som IKKE reagere på det?

• #19   30. sep 2016 Men nu blev TS jo ikke mast i smadder vel.... smiley Hun har lært at den kan ske, så nu kan hun undgå det.

• #20   30. sep 2016 Nej, men det kunne hun lige så godt være blevet. Men derfor kan du vel stadigvæk godt svare på mit spørgsmål?

• #21   30. sep 2016 Nu er det bestemt ikke fordi jeg går ind for at slå og bruge vold! Men prøv lige at se på hestene og se hvordan de reagerer overfor hinanden. De advarer en gang og så kommer reaktionen og de puffer altså ikke bare til hinanden. Nogengange er det nødvendigt at være hård for det er de også overfor hinanden og det er der eneste de virkelig forstår.

• #22   30. sep 2016 Jeg har aldrig prøvet at blive mast, for fremmede hest binder jeg ikke steder hvor de kan komme til at mase mig. Og så holder jeg i øvrigt øje med hvordan de bevæger sig, fordeler vægten osv.

• #23   30. sep 2016 Jeg har prøvet at blive mast, flere gange, både af heste som ikke var bundet, og af heste som var bundet. Det er IKKE sjovt, og det er livsfarligt.

• #24   30. sep 2016 Men mennesker er nu engang ikke heste, vi kan ikke tumle dem fysisk. Derfor giver det ikke meget mening for mig at prøve. Sådan konsekvent.

• #25   30. sep 2016 Du svarer ikke på mit spørgsmål. Hvad ville du gøre, hvis hesten maste dig og ikke reagere på dine signaler? Jeg spurgte ikke hvordan du ville ligge mærke til det og forsøge at undgå det, for det har jeg fundet ud af at du godt ved.

• #26   30. sep 2016 Nej, vi er ikke heste, men derfor kan vi stadig godt kommunikere. Nej vi bliver aldrig heste og de vil aldrig se os som heste, men når hesten ikke reagerer på et konsekvent NEJ og man skubber til dem når man er ved at blive mast, så bliver man ganske enkelt NØDT til at klaske dem en, så de FORSTÅR at det altså var NU at den skulle flytte sig og at det ikke er i orden

• #27   30. sep 2016 Jeg ved ikke hvordan jeg ville reagere, for jeg har aldrig stået i situationen. Og det sker forhåbentlig aldrig.

Og gu er det da farligt at blive mast, hvorfor tror i jeg har brugt så meget tid på at lære at undgå det?!

• #28   30. sep 2016 Det er fint at lære at undgå det, men det kan man altså bare ikke altid. Jeg kan sagtens finde ud af at læse min hest, men lige pludselig så står man der altså bare.

• #29   30. sep 2016 # 26. Men så er vi tilbage til det der med at ponyen i dette tilfælde ikke reagerede. Sikkert fordi den ikke anede hvordan den skulle reagere.

• #30   30. sep 2016 # 28. Jo, det kan det nu altså godt. Som sagt er jeg aldrig blevet mast.

• #31   30. sep 2016 Hvis det er en hest som aldrig har lært ikke at måtte mase, så nej, så vidste den ikke hvordan den skulle reagere, og så er det fejl fra ejers/træners side, at man ikke har lært den det. For jeg er helt enig i, at man KAN godt lære dem det uden virkelig kraftige signaler.
    Men tager vi en af mine situationer.
    Det første sted jeg stod med min pony, var der en lille hest. Den var ikke vant til at blive håndteret eller noget, så jeg fik lov til at træne med den som jeg ville. Den lærte hurtigt det at blive trukket og stå bundet mens man striglede etc., men en dag jeg skulle trække den ind i boksen begyndte den at ase og mase, og jeg blev klemt mellem en 600kg tung hest (den var voldfed) og en jernboks. Her blev jeg nødt til at smække hende sådan en, for ellers havde hun kvalt mig, eller brækket mine ribben.

• #32   30. sep 2016 Jamen, dejligt for dig - men nu er alle altså ikke ens og nej, det kan man ikke altid.

Jeg stod og striglede en dag og troede at hun trådte til siden, hun viste ingen tegn på noget som helst og træder tit et skridt til siden.. Bortset fra at inden jeg fik set mig om, så tog hun flere skridt og så stod jeg mellem en betonmur og en hest på 500 kg.

Vi kan jo også tage udgangspunkt i en hest man ikke har kendt særlig længe og at man ikke har kendskab til dens signaler.

• #33   30. sep 2016 Vi kan godt skiftes til at dele rædselshistorier. Men er det særlig relevant ift. TS problem...?

• #34   30. sep 2016 Det kan da godt være at det ikke hjælper TS, men det er en del af vores debat og kan ikke se at det er irrelevant.

• #35   30. sep 2016 Min er da ganske relevant? Jeg forsøger at forklare dig, hvorfor det KAN blive nødvendigt at klaske hesten en, hvis den ikke har lært at den ikke må, og man står i en farlig situation. Hvis du lagde mærke til det, skrev jeg faktisk også at selvfølgelig KAN man træne det uden, men står man i situationen og er ved at blive kvalt, så må man ligesom vælge mellem sig selv eller hesten. Og her vælger jeg altså til hver en tid mig selv, hvis jeg står i en livsfarlig situation.

• #36   30. sep 2016 # 35 Ehm.. Undskyld mig. Men jeg er altså jeg er engang ikke helt grøn. Jeg er udmærket klar over hvor pissefarlige heste kan være, og at man i visse helt specifikke situationer kan være nødsaget til at gøre noget der normalt går en imod. Men jeg kan ikke se hvordan det er relevant for TS...? Hun ved også godt at heste kan være pissefarlige.

Anyway. Kan i have en god nat. Jeg vender tilbage, hvis jeg kommer i tanke om et eller andet der kan være relevant for TS. smiley

• #37   30. sep 2016 Hvor har jeg sagt at du er grøn i det her?
    Det er da ganske relevant, hun siger selv at hesten kan finde på at mase på staldgangen, og at den IKKE reagerer på at hun skubber til den.

• #38   30. sep 2016 Jeg havde problemer med min 9 års da jeg fik den. Hun stejledeunder rytter og fra jorden. Stak af eller galoperede rundt en, når hun skulle til og fra fold.
    Hun havde mangel på respekt. Jeg fik af vide at jeg skulle være mere bestemmende. I dag har jeg en hest min kæreste kan trække ind og ud fra fold (og han kan ikke lide heste) hun stejler ikke og jeg gøre hvad jeg vil. Hun går efter mig når hun er løs, og kan syres for stemmen. Så det er mangel på respekt. Og heste er ikke lavede af glas man må vise dem hvem der bestemmer. smiley

• #39   30. sep 2016 Okay tak for hjælpen

• #40   1. okt 2016 Jeg ville sige at når din veninde kun har lånt hesten i 2 måneder, er der ingen grund til at løbe mere risiko ved at prøve at få dem til at enes på folden. Når du har flere folde, er der ingen grund til at du skal risikere din hests helbred for så kort et bekendtskab.
    Når den løber gennem hegnet må du sikre dig at der er smæk på strømmen. Evt. kan man lære hesten at der er strøm i hegnet ved at lukke den på fold med våd pels. Vandet leder strømmen bedre og så vil de fleste heste mærke det og respektere hegnet.

Hvis den maser kan du sørge for at have f.eks. en hovrenser el. strigle i hånden når du omgås den. Når den så maser kan du bruge hovrenseren (ikke den skarpe ende), eller enden af striglen til at trykke ind mellem dens ribben. Gerne på en måde så hesten selv oplever det som den selv maser sig ind i den. Det forbinder handlingen med noget ubehageligt, og så vil den hurtigt holde op. Husk gerne på at hvis hesten har hoved og hals stillet i din retning, kan den aldrig komme til at mase dig.

Endelig ville jeg overveje ganske alvorligt om det er umagen/pengene/besværet værd at have sådan en hest opstaldet...

• #42   1. okt 2016 Ej, drop nu lige det der med "man må vise hvem der bestemmer" - "du skal vise at DU har magten" - "se hvad de selv gør på folden" osv osv. Du opnår intet ved at begynde at opføre dig som en eller anden førerhest på folden... smiley

Jeg ville altså ikke sætte de heste sammen når der er risiko for så alvorlige skader. Selvfølgelig er man ikke "nødt til" at lade hestene kæmpe så voldsomt at den ene bliver halt i 3 uger...... At sætte dem sammen og vende ryggen til mens man mener de "bare skal kæmpe det ud", det er bare ikke i orden at byde hesten. Overhovedet.

Ja, hvis jeg er i alvorlig fare og ved at blive mast af en hest så gør jeg af instinkt hvad der skal til for at komme ud af den situation. Det tror jeg alle vi gør, hvis vi pludselig er i fare.
    Men det er altså, for mig, lidt noget andet end at vide at hesten reagerer på en bestemt måde i bestemte situationer. Det er jo ikke fordi man lige pludselig befinder sig i en livsfarlig situation - du VED hvornår problemet opstår.

Jeg ville bede din veninde om at få noget hjælp til hesten hvis hun ikke selv har tid og energi til at arbejde med det her alene. Og så måtte hun stå for håndteringen af den, det gad jeg ikke smiley

• #43   1. okt 2016 Fünke:

Hvis man dropper det, hvad skal man så gøre i stedet?
    Hvem skal så bestemme?
    Hvad ville DU gøre???

• #44   1. okt 2016 Jeg siger ikke, at man skal droppe at handle på det her. Det jeg anfægter er holdningen til at man bare skal lade hestene smadre hinanden, hele idéen om at man skal "vise hvem der har magten" for "det gør de andre på folden" osv smiley
    Og som jeg har skrevet i mit indlæg... jeg ville som du heller ikke risikere hestens helbred for at få dem til at enes på folden. Jeg ville bede veninden om at få hjælp til at arbejde med problemet og så måtte hun selv stå for håndteringen af hesten.

• #45   1. okt 2016 OK, jeg læser det som at du mener man skal droppe at tage føringen?
    Herunder at klappe til hesten når den opføre sig på en måde der bringer rytteren i fare...
    Og derfor spørger jeg: "hvem skal så bestemme?"
    Hvad ville DU gøre?

Mht til fold kan vi hurtigt blive enige smiley

• #46   1. okt 2016 Funke - hvis du hentyder til mig, så er det overhovedet ikke det jeg siger! Der står intet om i opslaget hvor længe det har stået på og andet og det lyder til, at hun har stoppet det med det samme - ergo hentyder jeg til, at det er en magtkamp der skal tages, det skal ikke stoppes og udsættes af mennesker. Er det så vildt at hestene er i gang med at voldsmadre hinanden, så skal det jo - men ellers skal det ikke.

• #47   1. okt 2016 Nu bruger heste jo også relativ kontant afregning over for hinanden. Har i hvert fald aldrig set en hest, gå til den anden og sige "nej Bo! Det er min bunke wrab. Nej blev der sagt!" og den så efterfølgende går væk..
    Heste forstår ikke ordet nej alligevel.. De ved ikke hvad det betyder.

Nej, man skal ikke tæve sin hest. Det tror jeg vi alle er enige om. Men nogle heste kræver en lidt mere kontant opdragelse end andre. Og helt ærligt? De er ikke lavet af glas.. Så rolig nu. Den dør ikke fordi du får en røvfuld med en flad hånd. Det er vist mere smeldet en smerten de fleste reagerer på. smiley

• #48   1. okt 2016 Gitte: hmm bum bum, som sagt så reagerer jeg pr. instinkt hvis jeg pludselig og uforudset er i en farlig situation, fx. ved at blive alvorligt mast af en hest.
    Men nu hvor der er relativt "kontrol" over situation - i og med at du kan forudsige, hvornår hesten reagerer og hvordan den reagerer - så synes jeg man bør sætte sig ud over sin umiddelbare instinktive reaktion fordi vi netop her har muligheden for at være på forkant (og reagere fx. som du skriver med hovrenseren INDEN den når at mase dig og derefter rose for at blive stående), i stedet for bare at smaske den sådan én at det runger når den allerede er i færd med det smiley

Og lige til Line - nu forholder det sig jo bare sådan, at vi ikke er heste - og hestene ved også godt, at vi ikke er det - og derfor ikke kan indtage en rolle som og opføre os som heste. Argumentet med hvordan de behandler hinanden er derfor fuldkommen irrelevant for det bygger på en misforstået teori om at vi kan indgå i et hierarki med hestene.

Vi kan sagtens blive enige om, at heste ikke er lavet af glas smiley Men jeg synes vi bør sætte os lidt udover den der instinktive "giv-den-en-røvfuld" nu når du HAR muligheden for at forudsige reaktionen og kontrollere det til en vis grad. Ja jeg ved ikke med andre men havde jeg andre muligheder end at give hesten en røvfuld så er det da den løsning, jeg foretrækker...

• #49   1. okt 2016 Fünke jeg nævner intet om at vi skal indgå i et hirski eller se os på lige fod med heste.
    Min pointe var at vores kære venner behandler hinanden med større kraft og irettesættelse end vi gør mod dem. Erko er der ingen grund til at man bliver hysterisk over at man har klappet hesten med en flad hånd, i en uhensigtmæssigt situation. Som sagt reagerer den nok mere på "forskrækkelsen over lyden" end smerten det måtte medføre.
    Vores kære venner er ikke lavet af glas. Og nogle gange skal der altså mere end et "nej" som hesten ikke aner hvad betyder til at trænge igennem. smiley

• #50   1. okt 2016 Jeg bliver heller ikke hysterisk over at man har klappet hesten. Som sagt ville jeg gøre det samme i en pludseligt opstået farlig situation. Men det her er ikke en pludseligt opstået, uforudset situation... jeg forstår slet ikke, at man ikke prøver på at undgå situationen smiley du har muligheden for at forudsige reaktionen, du VED at den kommer… og alligevel vælger du at lade hesten mase dig og så give den en røvfuld? Er det virkelig så vigtigt? Hvorfor ikke være på forkant nu når du rent faktisk KAN forudsige det, i stedet for at tilspidse situationen? Hvorfor ikke undgå at give hesten en røvfuld?

• #51   1. okt 2016 Nu ved jeg ikke, om min tekst kan misforstås eller om jeg bare ikke har fået det med. Men jeg klapper kun en, hvis den IKKE reagerer på at man skubber til den med større og større kraft. Jeg smækker ikke første gang at den maser mig.
    - Til gengæld hvis den sparker, så er der ingen kære mor. Heldigvis har jeg kun været ude for det en gang at min unghest sparkede mig, nu kan jeg nøjes med et meget bestemt nej eller et øv.

• #52   2. okt 2016 Funke det handler jo ikke om at vi skal sidestille os med hestene eller være en del af flokken men derimod bruge et "sprog" som hesten forstår istedet for ord og tålmodig snak. Jeg selv træner efter Will Rogers metoder og det er 100% noget der har givet min hest en meget mindre stressende hverdag! smiley

• #53   2. okt 2016 Nu fik jeg aldrig svaret i går.. Men jeg tror et eller andet sted at vi er inde på noget af det samme.

Selvfølgelig skal man ikke opsøge situationen. Og for så viste muligt forsøge at undgå den.

Men nu arbejder jeg til dagligt med heste. Dvs. Jeg fodrer vores kære opstaldernes heste.. Giver dem dækken på og af. Lukker dem ind og ud osv...
    Nogle af disse heste er pisse uopdragne. Og min hverdag er simpelthen for travl til at jeg skal rende og opdrage deres heste fra bunden.
    Så når jeg trækker ud fx. Så går man pænt. Der er ingen kære mor.. Bare fordi man er ivrig efter at komme ud.

Så har vi fx. En 4 års der pludselig er blevet bange for leddet. Jeg "straffer" ham naturligvis ikke for dette. For fair nok at han fandt ud af at det gjorde av.
    Men han kører sig selv ret meget op, og er en ok stor hest når han gør dette. Så han springer rundt når man tager ham ud. Eller gjorde i meget voldsom grad og lettede med alle 4 ben fra jorden flere gange.
    Nu tænker jeg på min sikkerhed først. Og dernæst på alle rideskolen elever vi har rendende på dette tidspunkt. En løs hest af hans kaliber er næppe nogen god kombi med dette.
    Og det er simpelthen for farligt at han finder ud af at han kan slippe afsted med at "køre sig op på den måde".
    Så der har jeg måtte være yderst konsekvent og bestemt over for ham. Og det hjælper så stille og roligt nu. Han hopper da i hvert fald ikke rundt mere.. smiley
    Så har vi en hoppe som hesten blotter tænderne eller stikker mig et bagben når den skal have dækken på.
    Jeg har ærlig talt ikke lyst til at blive trumfet af den på dem måde.. Så der har også været ret konsekvent over for den flere gange. Og ejeren er helt med på dette, skal det lige siges.
    Der var også en dag dem forsøgte at jage mig op i hjørnet. Og der bandt jeg den så helt stramt i bokse. Og så var det der tosseri ellers overstået.
    -meget specielt hest. Og hoppe med kæmpe H..

Jeg kan sagtens komme med flere eksempler på fra hverdag. Hvor man ligesom bliver nødt til ret bestemt at sige "hertil og ikke længere du!".
    Men tænker at min pointe kommet klart igennem. smiley

• #54   2. okt 2016 Lisa: Hvad mener du med "ord og tålmodig snak" ? Jeg kan godt forstå hvad du mener. Men det er ikke noget jeg har skrevet om, ej heller sagt at man bare skal stå og snakke til hesten smiley

• #55   3. okt 2016 Jeg fik bare ud af din besked at det ikke handler om kropssprog osv og så er jeg ikke helt med på hvordan du mener at vi skal håndtere hesten hvis vi hverken skal bruge kropssprog eller tale? smiley

• #56   3. okt 2016 Du kan jo sagtens bruge kropssprog - og tale - uden det nødvendigvis skal være enten en røvfuld eller tålmodig babysnak smiley Jeg ville ikke bare stå og snakke til hesten, jeg ville flytte på den inden den begyndte at mase, men det udelukker jo ikke hverken at flytte på hesten eller tale til den; jeg ville bare ikke gå til en instinktiv røvfuld nu vi har muligheden for at forudsige hestens adfærd

• #57   3. okt 2016 Opdragelse.. Opdragelse.. Opdragelse..

Du skal gå med den og lave øvelser:
    gå med den...stop op...bryd den grænse ved at gå om foran den og under halsen på den.
    fortsæt sådan..

hvis den er dum på staldgange så ville jeg skrue bissen på og skub igen og nok også slå den en gang hårdt og kontant så den finder ud af at det er dig der bestemmer og at den skal stå ordenligt... ja det er måske lidt ondt men en hest der er begyndt på det SKAL rettes med det samme ellers bliver det en vane.
    det vigtigt den ved hvad der er ros og hvad der er "straf"

Det med den anden hest er en magtkamp og den kan du ikke stoppe med mindre, den ikke kan se den anden hest eller ved at lade dem slås indtil det er ovre (den sidste vil jeg dog ikke anbefale)

• #58   3. okt 2016 Det lyder som et voldsomt sammenstød jeres ponyer har haft. Jeg ville heller ikke være tryg ved at lukke dem sammen igen.

Ang. dens opførsel over for jer, så er det formegentlig fordi, at hesten har lært, at den kan komme ud af ubehagelige situationer på den måde. Jeg ville forsøge at undgå de situationer og forsøge at lære hesten en anden strategi.
    Jeg behandler heste med massage og andre kropsteknikker og oplever relativt tit, at heste forsøger at mase mig.
    For det første, så er jeg blevet virkelig god til at aflæse vægtændring på hesten og få mig selv af vejen i tide. Desuden kan det anbefales, at hvis man kan se det komme, men ikke nå at flytte sig - enten som en foreslår prikke hesten hurtigt og hårdt i ribbenene, fx. med en tommelfinger.
    Eller min foretrukne afværge teknik, som klart er den mest effektive: Lægge en eller begge hænder på hoftehjørnet. Hvis man står solidt, dvs. med spredte ben eller blot lidt afstand til hesten, og så en eller begge hænder på hoftehjørnet, så er det noget nær umuligt for hesten at mase en. Hvis man istedet står ved skulderen, kan man tage fat i hestens hoved og dreje det mod sig selv, så kan hesten ikke mase dig med skulderen.
    Tro mig, jeg har prøvet at slå en hest, der maste mig, fordi jeg gik i panik. Den reagerede ikke. Den reagerede først, da jeg prikkede den, samtidig med at jeg fik fat i hovedet på den. Nogle heste vil måske flytte sig, men andre vil ikke og nogle vil, hvis de i forvejen er pressede, måske endda mase yderligere eller forsøge at sparke.
    Nå, men når jeg så har oplevet med en given hest, at den reagerer ved at mase, når den vil ud af et ubehag, som jeg påfører den, så prøver jeg dels, at undgå at situationen opstår, ved at tilpasse trykket til et tryk, som hesten kan acceptere og dels så forsøger jeg at lære hesten en anden strategi til at komme væk fra ubehaget.
    Eks. hvis hesten begynder at mase, når jeg massere dens lænd. Så vil jeg starte med at massere lænden kort og så vil jeg, inden hesten begynder at mase, istedet bede den med den anden hånd om at træde et skridt væk eller tilbage og så vil jeg fjerne den hånd, der massere og rose. Efter få gentagelser lærer hesten, at den kan komme ud af situationen ved at træde væk eller bakke. Det er langt mere sikkert for mit vedkommende. smiley

Så det handler altså ikke om at lære hesten, hvem der bestemmer, men snarer om at lære den, hvordan den så i stedet skal reagere.

• #59   3. okt 2016 Jeg har vidst ikke været nok her inde på det sidste da jeg har gået glip af denne smiley

Ikke alle heste kan sammen, og hvis man kan se at det bliver en decideret døds jagt (en jagt hvor den ene bliver ved i længere tid at løbe efter en anden uden at pause, altså at vende tilbage til feks høet) så skal de heste bare ikke gå sammen da de ikke vil kunne enes.

Ikke alle heste har lært respekt for det personlige rum. Det kan de lære, men det kræver træning og konsekvens. Tindur har i normale situationer (efter at han lærte det) respekt for mit personlige rum. Men ikke for andre.. Og hvis han er oppe at køre, har han heller ikke respekt for mit. Her er jeg nødt til at først forsøge at afværge de situationer hvor han kører sig så meget op, hvis dette ikke hjælper og han begynder at skubbe ind i mig er det kontant afregning ved kasse 1. Han tager sig så lidt sammen, og så forsøger jeg at roe ham ned, og fortsætter hvor jeg slap. Gentager det sig så samme omgang igen. Han lærer at det er rart at være rolig sammen med mig, og ubehagelig at opføre sig "respektløst" (bemærk mine ""!!!) omkring mig smiley ungheste skal have konsekvens da det skaber tryghed. smiley

Mvh TT

• Karin M
    Karin M Tilmeldt:
    maj 2013

Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 2
    #60   6. okt 2016 Jeg har, mod alle regler, trukket min plag alt hvad jeg ku trække af en gevaldig lussing lige på mulen da hun bed mig i skulderen! Det gjorde sk ondt og jeg handlede bare. Hun var godt klar over hvorfor hun fik den og har ikke på noget tidspunkt været hovedsky hvilket jeg frygtede. Første og eneste gang! Jeg er overbevist om at falder straffen prompte så lærer de af den med det mener jeg også at der skal ikke bankes løs med flere slag for det hjælper ikke.
    Så sandt at vi skal passe på os selv og være realistiske.

• #61   7. okt 2016 Haha Sandra, du er altid i problemer...

• #62   7. okt 2016 Esther - synes jeg gjorde det rimelig klart efter du har tilsvinet mig at du skulle holde dig væk fra mig!!!! Og NEJ, det er jeg ikke. Vi diskutere, det har intet med problemer at gøre. Så fis af, NU, tak!

• #63   10. okt 2016 Jeg har lov til at være her smiley Og jeg har ytringsfrihed smiley

• #64   10. okt 2016 Esther - ja, du har ret til at være der, men venligst accepter at jeg ikke gider have du kommenterer som du gør på mine ting! Du er så nedladende og grim i munden at det gør helt ondt og jeg finder mig simpelthen i det! Det kan godt være at du ikke er enig i hvad jeg skriver, men det giver dig ikke ret til at svine mig til og da SLET ikke når der ikke er skrevet noget som helst til dig. Den kommentar jeg skrev dengang havde intet med dig at gøre og det er flere år siden. Hvis du har bare den mindste snert af modenhed i dig, så forstår du også at jeg beder dig om at lade mig være og jeg gider ikke høre mere fra dig fra nu af, tak!

• #66   10. okt 2016 Nu kan det simpelthen være nok! Skriver til en HA igen, det er bare ikke i orden det der. Jeg behøver ikke kende dig for at bede dig om at lade mig være i fred, det er ren høflighed at man gør det når folk beder om det!

• #68   10. okt 2016 Du ved ikke hvor moden jeg smiley Men dig selv virker ikke mere moden end jeg, fordi hvis du er så utilfreds med mig, ville en "moden" og voksen person bare ignorere mig. For børn ville blive ved med mudderkastning. En "moden" person ville lade være med at svare! smiley Din babysmølf smiley

• #70   10. okt 2016 Cassiopia: Lige mine ord......

• #73   10. okt 2016 Esther: jeg har læst hvad du skrev og jeg gider ikke mere, du er uden for pædagogisk rækkevidde.

• #75   10. okt 2016 Må jeg lige minde dig om din egen sætning: ''fordi hvis du er så utilfreds med mig, ville en "moden" og voksen person bare ignorere mig. For børn ville blive ved med mudderkastning'' - DU MUDDERKASTER, jeg gør ingenting - DU er barnlig og det har du lige kaldt dig selv. Så hav det godt, håber der kommer nogen konsekvenser for din opførsel og at du bliver klogere med alderen, ellers ender det galt. Sådan der opfører man sig ikke og var jeg din mor var jeg blev møghamrende gal på dig. Behandl andre som du selv vil behandles. Jeg vil så også bare lige minde dig om at jeg er meget ældre end dig og derfor giver det ikke mening at kalde mig for babysmølf og hvad for noget fis du ellers kan finde på. I'm out for good.

• #81   10. okt 2016 Esther hvorfor er det at du bliver bed med at genere sandra? Du får det svært senere i livet hvis du fortsætter sådan der. smiley

• #84   10. okt 2016 Esther

Hvis du ikke tåler at folk blander sig, skulle du jo netop tage den privat og ikke med resten af hesteverden..

Man har ikke meget privatliv i det offentlige forum.
    Og hvorfor skulle folk respektere det du skriver. Når du selv fortsat generer en anden bruge og skider højt og helligt på at hun beder dig om at lade hende være?

• #85   10. okt 2016 Men nu er det jo i er helt andet forum og her er det nu godt nok dig der genere. Uanset hvor træls folk kan være er det ikke ok med den her hetz du har gang i! Tag den privat med sandra hvis i har et problem og så snak pænt for det her kommer du ikke langt med! Og at kommentere at hendes næse ligner en kartoffel tangerer lidt hen imod mobning og det er slet heller ikke i orden!
    Hvor er forældre for deres børn på nettet nu om dage!!!??

• #86   10. okt 2016 Jeg skal glædeligt fortælle dem hvordan det startede. Jeg skrev på en video omkring en rytter og hendes hest for 3-4 år siden og ingenting var rettet mod hende eller omhandlede hende - altså Esther. 3-4 år efter vælger hun at tage det utroligt personligt og svine mig groft til over en privat besked. Beskeder ligger jeg ikke ind her, da jeg ikke ønsker at synke så lavt og ikke er foretaler for udhængning. Jeg bad hende - flere gange, pænt - om at lade mig være i fred og tænke over sit sprog. Det gjorde hun ikke, så jeg blokerede hende. Jeg kontaktede en HA, men de mente ikke at det var groft nok og der var ikke nok til at fryse hende. Hun fik dog en advarsel omkring sit sprog - sagde de, om det blev gjort, det skal jeg ikke kunne sige. Nu har hun så fundet frem til dette emne og så er det så her hun vælger at fortsætte. Jeg må sige at jeg er meget rystet over hendes opførsel og at det er så svært at respektere et andet menneskes ønske om at blive ladet være i fred. Jeg håber inderligt at hendes opførsel får en konsekvens denne gang, ellers må jeg jo finde hende og FB og evt. gå til hendes forældre, for det er simpelthen ikke acceptabelt det der! Jeg tager det ikke så tungt igen, for jeg ved at det er mig der opfører mig ordentligt her og har rent mel i posen. Mobning og hetz over nettet er aldrig okay. Jeg håber evt. at der er andre der kunne ønske at bidrage og give en udstemme, så jeg forhåbentligt slipper for den slags en anden gang.

• #88   10. okt 2016 Og Esther - nu beder jeg dig, en sidste gang, om at lade mig være i fred, tak.

Kommentér på:
Forkert attitude ?

Annonce