Er det virkelig så forkert? {{forumTopicSubject}}
Jeg fik har for en måneds tid siden min 3 års hoppe Escape hjem fra løsdrift hvor hun har gået det sidste års tid. Jeg er så langsomt begyndt hendes tilridning og har absolut ikke travlt. Hun er super nem, og har aldrig sagt noget til rytter. Hun bliver ikke redet i longe, og er aldrig blevet det, derimod lære hun signalerne sammen med en ældre pony, der går foran og stopper/går frem samtidig med at jeg giver signal. Det har virket super godt og hun kan nu også skridtes væk fra ponyen og fx tage en langside på egen hånd.
Men taget i betragtning at hun kun har været skridtet under rytter 5 gange, så er hun altså ikke styrbar, hvilket jeg synes er forståeligt nok. Jeg har så desuden valgt at tilride i rebgrime, da jeg ikke bryder mig om at putte bid i så ung en mund fordi jeg er bange for at give hende et negativt billede af bidet hvis der sker noget og mine reflekser får mig til at rive.
Det er så her alle omkring mig står af. Kan se folk ryster på hovedet af mig når jeg tuller rundt i rebgrime. Altså var forberedt på at folk ikke ville kunne forstå at jeg tilrider så langsomt og ikke har tænkt mig at trave rigtigt før tidligst om en måned, men at de synes det er dybt forkert og uansvarligt at tilride uden bid forstår jeg ikke.
De mener hun ville være mere styrbar i bid, jeg ville have større sikkerhed hvis hun stak af, at jeg er uansvarlig overfor de andre på banen og at hun aldrig bliver til noget før hun får bidet i munden. Prøver bare roligt at forklare dem at rebgrimen har hun kendt siden hun var 1 år, og derfor føler jeg mig faktisk mere tryg med den og ikke et bid hun ikke aner hvad betyder, men det får man bare at vide er noget pjat og så går/rider de væk med en nedladende og bedervidende attitude.
Så HG? er jeg bare en dybt uansvarlig rytter fordi jeg tilrider i rebgrime? Og endnu ikke har redet i vejen for nogen, og hesten ikke så meget som har lignet en der kunne finde på at stikke af..
okt 2009
Følger: 40 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 465
Skal lige siges at jeg selv rider med bid, så det er ikk ondt mod biddet, bare hvorfor jeg tror de andre er nedladende
okt 2007
Følger: 46 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 96 Svar: 1.509
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 1.164
jeg synes det er rigtig godt at du bruger noget hun er vant til. altså hvis hun er tre og ikke har haft bid i munden, synes jeg det ville være synd at vænne hende til det, lige nu hvor hun skifter tænder.
Min har altid (siden 2 års eller sådan noget) været trænet med bid, dog fordi han er hingst og gamle ejer var bange for han ville hoppe på de andre
- men keep on going!
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 97 Svar: 893
Da jeg startede med at ride Mary som jeg rider nu, var hun meget besværlig - tilredet og rutineret nok, men ikke vant til noget som helst. Og selvom jeg har redet hende i ½ år nu, så tager jeg det stadig bare stille og roligt - jeg synes din hyp lyder fantastisk heldig fordi du giver den lov til at blive fortrolig med div. ting inden du 'pacer' den frem d:
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.374
håber du er godt udstyret ellers, med sikkerhedsvest og ridehjelm.
mar 2009
Følger: 33 Følgere: 29 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 77
sep 2008
Følger: 50 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 447
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
og ja igen, man skal jo føle det man laver er rigtigt.. Man kan sagtens lytte efter råd andre steder, men man skal selvfølgelig også selv have en god mavefornemmelse over det man laver med sin hest..
aug 2007
Følger: 57 Følgere: 53 Heste: 4 Emner: 49 Svar: 1.787
der er mange måder at tilride på og man skal jo vælge den det passer bedst til hest og rytter
ps min er altså os rimelig ustyrbar og hun bliver tilredet med bid
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
men gør hvad der virker for dig.
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
Nande blev tilredet i læderkapsun og der var overhovedet ingen problemer. Som du selv siger - hvis hesten er vant til det, du tilrider i, er det jo meget sikkert end at prøve at styre den fra ryggen med et bid den kun har kendt i et par måneder.
jul 2007
Følger: 107 Følgere: 104 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 343
kan man ride sin hest bidløst, så kan man efter min mening meget mere end dem der bruger et bid. Dette er ikke ens betydende med at jeg har noget imod ryttere med bid, mener bare at det er bedre for hesten, og man har en anden kontrol over sin hest ...
Bare klø på, syntes det lyder flot, og fornuftigt det du har gang i
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Heste: 3 Emner: 38 Svar: 500
Så luk du ørerne for disse tydeligt uvidende mennesker og fortsæt din yderst hestevenlige tilridning! Dejligt med et hestevenligt menneske som dig... -flere af dem!!!
jan 2007
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 6 Emner: 76 Svar: 656
Dermed er det ikke sagt at det er forkert at ride med bid, (er selv bidryter)men en hest der har fået den gode og langvarigende tilridning kommer oftest også lægerer på konnurance plan end de dårligt tilredede heste gør (:
jun 2007
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 1 Svar: 438
- Kunne ikke være mere enig
Jeg syntes på INGEN måde at det uansvarligt at tilride i rebgrime!
En af de ting der tit høre med til at gøre noget bidløst , er de ord man får smidt i hovedet.. fx at man er uansvarlig, sindsyg, at det er helt forkert, og at sådan rider man bare ikke !
Men man har hver sin måde at gøre tingene på, og ingen hest er ens, hvis rebgrimen fungere godt for jer, og det er det i vil.
Så forsæt, og overse deres modstand.
Kigger de mærkeligt, så kig enten dobbelt så mærkeligt tilbage eller tænk - misundelse er en grim ting
Thumps up til dig !!
jan 2006
Følger: 45 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 93 Svar: 2.746
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Du skal gøre det, som dig og din hest har det bedst med. Og jeg vil give både dig og de andre ret i at, kan hesten signalerne i grimen, og kan samle sig der - er du SÅ meget længere end de andre højr***** derude. For du får den korrekte samling, og ikke biddets samling
Bare fortsæt
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.642
- Jeg synes det er super fedt at du tænker på din hest, og at du tilrider den så langsomt, så den får det godt med det! (:
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
nov 2008
Følger: 157 Følgere: 162 Heste: 2 Emner: 23 Svar: 807
dig og din hest må have et fantastisk bånd, og stoler på hinanden :o)
- Så synes bare du skal ørene for hvad andre siger om at du tilrider i rebgrime, de er bare misundelige
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Jeg havde dog nok lært hesten basissignalerne i rebgrime fra jorden lang tid før jeg satte mig op.
jan 2007
Men ja, Escape er en engel i rebgrimen, og hun lystre den fint, selvfølgelig stopper hun endnu ikke promte hvis en anden går foran og fortsætter, men hun stopper efter et par skridt, hvilket jo bare skal forbedres.
Hun er jo også kun 3½, men det er åbenbart også mærkeligt at vi ikke er længere eller for dens sags skyld har travlt som bare pokker. Kender personligt 2 der er født senere på året end hende, som begge går dressur og spring allerede, den ene skal sågar gå stævne i weekenden Stakkels Escape hun bliver aldrig til noget, med den rytter hun har
Caro: Kan ikke se hvorfor jeg skulle have brug for at den knækker? Jeg rider med træktove, og ved af erfaring at deres karabinhager knækker ganske nemt, hvis du er bekymret for at hun skulle træde på tøjlen..
Er det virkelig så forkert?