Hvad ville i gøre? (sadel helved) {{forumTopicSubject}}
Står i en lidt træls situation med min besværlige hoppe, som så mange andre arabere er utrolig svær at finde sadel til..
Her i dag har vi lige været oppe og aflevere min lækre baloun sadel til sadel mager. Baloun sadlen er en enormt fleksibel sadel, med meget skulder frihed og med en ekstrem kort anlæggelsesflade.. men sagen er så den, at den bare ikke fungere til min hoppe. Baloun sadlen er ellers en sadel der kan ligge på de fleste og ses ofte som sidste udvej, hvis man har en besværlig hest med et besværligt sadeleje.. Så det er selvfølgelig rigtig øv.. Nu står jeg så tilbage med ingen sadel, andet end en distance bomløs sadel, som jeg nærmest ikke tør at ligge på ryggen af hende, da vi virkelig har døjet med ondt i ryggen pga. balounen. (det er hun selvfølgelig blevet behandlet for)
Jeg står selvfølgelig og overvejer hvad jeg så skal gøre og tænker lidt om jeg skal give bomsadler en chance igen også få en sadelmager ud til hende, når hun selvfølgelig er kommet i gang igen. Dog er hun i fol og ændrer derved form, ja nærmest hele tiden så ved ikke om jeg skal vente til efter føllet? Eller om jeg skal give min bomløse sadel en chance og ride i den, til hun har folet og fået sin oprindelig form igen, hvorefter jeg så vil tage fat i en sadelmager.
Inden sadelhelvedet startede red jeg med en ride-on-pad hvilket fungerede super godt til hende og der var aldrig problemer med det. Derfor overvejer jeg også at anskaffe mig sådan en også ride med den indtil hun har folet og kommet i form igen, altså vente måske 1 - 2 år før jeg køber en "rigtig" sadel igen (om det bliver en bomsadel eller en fleksibel sadel til dette tidspunkt, må tiden vise) .. Men forpokker hvor er jeg altså bange for at hun vil få ondt i ryggen igen, for det har vi altså prøvet lidt for mange gange nu..
Så kære Hg hvad ville i gøre hvis i stod i min situation?
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
aug 2011
Følger: 55 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 135
apr 2010
Følger: 94 Følgere: 238 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 389
maj 2008
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 8
apr 2010
Caroline det er også det jeg umiddelbart tænker ville være bedst, da hun jo kommer til at ændre drastisk form, i løbet af det næsteårstid
mar 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 68
Jeg endte med en kentaur Young dressage, som lå super godt på ham, desværre var den lige lille nok i sædet til mig.. Vi prøvede så men en kentaur elektra 16 1/2 og den lå perfekt
aug 2011
Følger: 55 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 135
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
feb 2007
Følger: 37 Følgere: 81 Heste: 6 Emner: 20 Svar: 227
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Er formålet med sadlen lige meget? Altså om det er kombi, dressur, distance osv?
Har hørt at Deuber skulle være gode, men jeg har ingen erfaring med dem Copy har kun gået med Barefoot indtil videre.
Man kan også købe nogle lammeskindssadler med bom, hvis det var noget? Jeg kan godt nok ikke huske hvad de hedder, men vores (hestes) behandler sælger dem, så jeg kan lige høre i morgen (y)
Ellers er der også Bua sadlerne! Jeg skal så meget have sådan en.. Ved ikke så meget om dem, for jeg synes informationerne har været lidt begrænset - i forhold til størrelse, bredde osv. Men du kan finde dem på google, og så har de en lille "trailer"
https://vimeo.com/123260539
Igen, har ingen erfaring med de sadler, men tænker at du godt kan bruge nogle forslag
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Derfor ville jeg ikke investere i en sadel før hun er godt igang igen efter folingen. Hvis du kan affinde dig med at ride med ride on pad, så vil det være en fin løsning. Den kan i hvert fald ikke skade hesten.
maj 2011
Følger: 19 Følgere: 74 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 383
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 33
Nu kan jeg ikke se, hvor du bor henne i landet. Men du er velkommen til at prøve den på din hoppe og se, om det kunne være noget
maj 2008
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 8
apr 2010
Jeg tror jeg har besluttet mig for hvad jeg vil. Da Amina som sagt er i fol så vil jeg ikke investere i en ny sadel lige nu, da jeg simpelthen ikke vil risikere at stå med en hest der ikke kan bruge den efter føllet. Har det helt fint med at ride i en ride on pad indtil da. Den eneste bekymring fra min side af, er om Amina kan gå med den, uden at få ondt. Vi har redet med sådan en før, og det var et kæmpe hit, så måske går det.
Christina L Det har du helt ret i, måske man evt skulle overveje sådan en, når tiden nærmer sig
Frida N. Vil helst ikke have en spring sadel, da det lige pt ikke er det vi fokusere på spring. Men regner da med at springe på hende i fremtiden Derudover er det fuldstændig underordnet hvilken type sadel det er, bare den ligger godt på Amina og jeg kan side i den
Tindur, sensation sadeler har jeg også kigget lidt på og som jeg har nævnt tidligere er jeg ret vild med de fleksible sadler, så den overvejer jeg helt bestemt
N&m, bor i viborg og ejer desværre ikke en bil, så ved ikke om det kan lade sig gøre?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Jeg ville nok undlade og anskaffe en sadel før hesten har folet. Hvis du gerne vil ride, så brug ride on pad eller alternativt en bomløs - men hvis hesten er en der let får ondt, så ville jeg klart vælge en med paneler under ( dvs. ikke en Cheyenne fra Barefoot fx ).
Jeg synes også min araber dulle er møg besværlig med det sadel noget. En sadelmager udtalte at hun ikke kunne gå med bomsadeler fordi hun var for følsom. Og jeg selv rider ikke bomløse alla Barefoot London fordi jeg gerne vil noget lidt mere seriøst dressur og spring, jeg har haft sådan en.
Og hun har lidt en yo yo vægt, så derfor er bomsadel på den anden side også møg besværligt.
Jeg så denne her Trekker tilsalg på gul og gratis og greb chancen. Den er med læderbom og bare SÅ lækker og sidde i og ligger super på min dame, lidt i bagvægt, det fikses med et pad under.
Min dame skal nok sige til hvis noget ikke er ok og der har so far intet været.
Jeg var nemlig ellers også omkring, om jeg skulle anskaffe mig en Baloun, men det er ski dyrt hvis den ikke duer. Også bryder jeg mig ikke om, at man med en sadel skal stoppe 117 pad under, for at få den til at passe som man kan risikere med Baloun.
Hvad ville i gøre? (sadel helved)