Råd angående genoptræning {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Min hoppe skal genoptrænings efter vinterpause og host sygdom...
Det hun har fejlet ikke er ikke slet, men noget muk, som gav et meget hævet ben i 4 dage. Det er heldigvis væk nu.
Derudover har vi været igennem et "retning"- og sadelforløb, så nu skulle vi gerne være klar til at starte...
Jeg har fundet en skabelon til genoptræning:
http://www.netdyredoktor.dk/hest/tema/ghi/genoptræning/
Men der står at det skal forgå med ligeud arbejde og sådan og her kommer så mit problem.
Dyrlægen siger skidt 1-2 uger (ikke noget om øvelser)
Den fysologiske teaput siger Skidt 1-2 uger med en masse bomarbejde, store volter, og generalt dyb ridning, men også smidiggørende øvelser så som schenkelvigninger, da hun har mange spændinger i hendes hals, som vi skal prøve at få løsnet.
Så hvordan ville i lige gribe det an? Kan jeg sagtens lave skridtperioden med de anbefaldede øvelser?
NB: ud over ridning så laver jeg også strækøvelser med hende for halsens skyld. Med hensyn til træning er tur ikke en mulig grundet manglende omgivelser.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
sep 2012
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 100 Svar: 386
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Medmindre jeg har haft en hest der har stået halt og/eller meget syg så følger jeg ikke nogen genoptræningsplan, men tager det på mavefornemmelsen.
Jeg genoptrænede ikke på nogen bestemt måde da min stod en månedstid med hoste, jeg tog det på mavefornemmelsen og forlangte selvfølgelig ikke samme holdning og ting af hesten som før, men gik lige et skridt eller to tilbage.
Jeg synes tit, at man kan mærke på sin hest, hvis man kender den hvornår nok er nok og hvad den skal/ikke skal.
Men uanset hvad, så er lige ud mindre belastende end volter. Longering på en 20 meter volte er ikke noget man skal gøre meget i, flere dage om ugen i halve og hele timer.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Har hesten stået en uge, så vil jeg ikke genoptræne.
Netdyredoktorens program har jeg brugt med succes flere gang - her har hestene stået mellem 1 år og 4 måneder kun med fold.
Til en seneskadet hest brugte jeg så til gengæld 5 måneder med trækketure fra jorden ligeudrettet.
Mvh Charlotte
sep 2012
TT: Jeg ved det godt, men jeg kan ikke få en trailer og køre så meget med hende, det er økonomien ikke til Jeg har mulighed for grusvej og måske asfalt 1 gang om ugen
Tak for svar alle sammen
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 1.164
10 minutter som start, og på læg 2 minutter pr. dag indtil 45 minutters skridt.
Sammen med de nu 45 minutters skridt, nu 2 minutters trav på hver volte, øges 1 minut pr. volte pr. dag i 4 uger! max en hel time pr. dag.
Ved galop, skulle jeg bare lytte til min hest, når han ikke ville mere, så stoppede vi.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Så brug du bare grusvejen.
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
Når den reelt ikke har fejlet noget i benene, så ville jeg fokusere mere på de svagheder den har andre steder. Jeg ville nok tage 2 uger hvor du trapper op i tid med skridt, hvis det er en fast mark eller en god bane ville jeg bare ride der, på så store bløde buer som du kan. Efter 2 uger ville jeg så begynde med bomme, stadig skridt og herefter begynde at ligge lidt trav på men holde mig fra bommene i trav i starten, lige giv den noget tid til at få lidt styrke og kondi, bomarbejde er hårdt for hestens core
sep 2012
Tinne og Møffe efter genovervejelser, så var det også noget i den stil, som jeg havde forstillet mig
Råd angående genoptræning