{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.051 visninger | Oprettet:

Sløv trav? {{forumTopicSubject}}

Hejsa!
Jeg kom til at tænke over noget her - jeg er jo begyndt at ride Hope igen, efter vi har fået styr på vores problemer - det her er godt nok ikke et problem, men noget jeg undre mig over.

Både i longe og under rytter har hun en m e g e t sløv trav! altså sådan virkelig. Det går voldsomt langsomt, og i longe skal jeg godt nok være efter hende, for at hun ikke skal lave overgang til skridt. Min kusine kalder det tulle-trav..

Er der nogle heste der bare har så langsom en trav, eller er det pga. mangel på balance? Hvis det er pga. mangel på balance, hvad kan jeg så gøre for at få det gjort bedre?
Hun bliver ikke longeret i galop pga. vi ikke har pladsen til at jeg tør gøre det. Vi arbejder på at få lavet vores hestemark hvor at jeg også skal kunne ride.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sløv trav?
  • #1   18. maj 2016 Når en hest mangler balance vil den oftest øge tempoet, da det kræver mere bæring og styrke at gå i et langsomt tempo. Og derfor samlet skridt og mere først kommer i de højere klasser smiley

• #2   18. maj 2016 Nå da... så ved jeg ikke lige hvad jeg skal gøre, for hun traver bare voldsomt langsomt... smiley Vil gerne have at hun ligesom går godt fremad, for hun har bare SÅ pæn en trav. men det bliver bare til sådan noget sløv noget smiley

• #3   18. maj 2016 Du tror ikke det er varmen? Min har også været voldsomt sløv og from som et lam og hun plejer ellers at være i hopla smiley eller måske hun bare keder sig?

• #4   18. maj 2016 Klap den en i røven...

• #6   18. maj 2016 Det kommer an på om det bare er fordi, at den har vænnet sig til, at der ikke for alvor bliver forlangt mere eller om der er noget fysisk i vejen med den..

Bare fordi en hest er langsom behøves den ikke at fejle noget, det kan lige så godt skyldes de mennesker der håndterer den..

• #7   18. maj 2016 Der kan selvfølgelig være noget fysisk galt med hesten, men det kan også være fordi den aldrig har lært at gå frem eller har lært at den skal gå i dette tempo. Der sker typisk ubevidst fordi hesten måske går lidt langsomt, og rytteren så bliver ved med at drive og drive. Det handler om at være konsekvens og præcis, når der drives og ikke mindst gives efter.

• #8   18. maj 2016 Ville ønske min kunne finde ud af "tulle-tempo', hun japper altid af sted x3

• #9   18. maj 2016 Nogle heste er bare dovne af natur, det er min smiley Min underviser påstår, at min hest er som en person, der hellere vil se tv end motionere smiley

Her er det vigtigt at fremad-signalet sidder lige i skabet, så det første jeg ville gøre var at tjekke om hesten reagerer godt på frem-signalet.
    Gør den det ville jeg arbejde med overgange hvor man hele tiden beder hesten slappe af og så øge osv. Så er min erfaring, at de på sigt lærer at svare så pænt på signalet, så man næsten glemmer at hesten er doven smiley

• #11   18. maj 2016 Jeg tror ikke hun mangler energi, for hun spurter gerne frem og tilbage i hurtig trav og galop på folden - så snart hun er i longe eller under rytter, går det i slowmotion. Jeg har aldrig rigtig brugt pisk på hende for at jeg var sikker på at hun lytter til mig , da hun er meget stemmestyret. Men hun er ikke lige sådan at holde igang.

Søholm, hun havde regn-eksem i lang tid i efteråret sidste år. Så har hun også indenfor det år jeg har haft hende været ude for 3 flytninger mod min vilje, hvor den sidste flytning endte med at jeg ikke kunne håndtere hende, uden at hun stejlede eller bed efter mig - efter lang tillidstræning så kan jeg alt med hende igen, vi har ligesom "fundet" hinanden igen.

• Mathilde M
    Mathilde M Tilmeldt:
    maj 2016

Følger: 12 Heste: 1 Svar: 2
    #12   18. maj 2016 Det kan være at den er langsom i trav pga. At den måske er lidt øm. Hvis det ikke er det så prøv med en pisk smiley

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #13   18. maj 2016 Hvis den ellers reagerer som den skal for dine kommandoer, så er de nok blevet udvandet, forstået på den måde at hvis du i længere tid giver signal til at øge tempoet og den ikke gør det så har det ikke nogen konsekvens, den fortsætter som intet er hændt, jeg longerer altid med pisk, ikke for at slå hesten men for at have en ramme der er longen er den forreste ramme og pisken er den bagerste, pisken er et hjælpemiddel der understøtter fremad.

Når man longer er det vigtigt at du placerer dig korrekt, du må ikke være foran hesten da du så virker stoppende, du skal heller ikke være for langt tilbage, jeg går rundt så jeg hele tiden har hesten i kontakt med longen og kan arbejde med den ligesom når jeg rider, det er ikke let at longere smiley

Men summa summarum tag en longepisk med som fremdrift, hvis du vifter lidt med den lange snert så skal den nok finde fremad gearet god fornøjelse smiley

• #15   18. maj 2016 Lad endelig vær med at klap den en i røven! Det bliver kun en ond cirkel!

Det kan være en del ting som påvirker hende - det kan også være at hun keder sig? hvorfor yde noget hvis det alligevel ikke er sjovt?

MEN hvis du begynder at bruge hårdere metoder bliver det, som jeg nævne før, kun en ond cirkel, også skal din hest nok for alvor miste lysten til at lave noget. Er der noget hun er glad for at lave? tur? spring?

Det kan også være fodret, det kan være en del ting. Når du nu starter op igen, så lav en kreativ træningsplan for hende, så det ikke bare hedder: tre dage dressur og tre dage longe og en enkel fridag.
    Nu ved jeg ikke hvad du plejer, så, men hvis du tager hende ud på tur, noget bomarbejde, hygge, ja, ting der "kvikker" hende op, så skulle det ikke undre mig, hvis hun gerne vil yde noget mere på banen - det kan jo også bare være hun ikke er en banehest - de findes jo også.

Men læs hende, men lad nu endelig vær med at begynde på den onde cirkel!!! Pisk og spore er støtte, ikke ment som til tæsk!

• #16   19. maj 2016 Jeg longerede hende igår og havde denne gang en pisk med - dog uden at bruge den, andet end at den blev svunget lidt bag hende - desværre er det også en kort dressurpisk men det gav sin virkning. Hun gik allerede der meget mere frem, og hun fik selvfølgelig ros i det øjeblik hun øgede fart, hvor at jeg også stoppede med at svinge med pisken. Jeg havde på intet tidspunkt behov for at give hende en i røven, da hun reagerede allerede da jeg svang med pisken bag hende smiley Det irritere mig dog hvis jeg skal have pisk med hver gang da jeg har det nemmest uden smiley

Siw, da hun ikke er ældre, bliver hun ikke brugt mere end maks 3 dage i ugen - og jeg forsøger mit bedste at variere. Det er der dog ikke så store muligheder for endnu, da jeg mangler en mark at ride på - så vi rider rundt på gården, og så rider vi tur - og så longering. Mentalt prøver jeg også at udfordre hende for at hun ikke skal kede sig.
    Jeg har endnu ikke prøvet spring da jeg ikke helt ved hvordan jeg skal komme igang med det, når jeg har mangel på plads smiley

• #18   19. maj 2016 Hope: ah, godt så, nu har jeg ikke lige tjekket hvor gammel eller lignende, men jeg vil give Søholms ret, der er heller ikke grund til at jage med hende! Du risikere bare at hun løber sig selv i stykker.

Folk har så travlt nu om dage med at alt ting skal gå i en pokkers fart, men din hest holder langt bedre og længere hvis du kun begynder at ride tempoet op, når den er i form og kun få momenter i træningen, når den er varmet op.
    Man rider benene af hesten hvis den hele tiden skal være i hurtigt tempo, så kommer alle skaderne også.

Men det lyder fint det du laver med hende - og hvis hun ikke er så gammel og ikke van til at springe, så vent lidt, evt. kun noget bomarbejde - spring belaster også benene langt mere smiley alt med måde ^^

Jeg vil sige, hellere nyd at hun er så rolig, fremfor at jagte på hende, hun skal vel også lige i form smiley så skal det hele nok komme ^^

Kommentér på:
Sløv trav?

Annonce