Fra nytilredet til etter changementer - uddannelse af dressurhest {{forumTopicSubject}}
Kære HG'er
Jeg har en stille lørdag aften, og sidder her på youtube og kigger gamle og nye videoer med mine heste.
Og jeg tænkte så jeg ville lave en inspirationsserie af videoer med mine ene hest Pinot Noir, og hans uddannelse fra nytilredet til nu at han begynder at gå etter-changmenter i træning.
Pinot købte jeg billigt som 1 års, da jeg manglede en selskabsplag til min anden plag hjemme på gården. Han er uden afstamning, men jeg syntes han havde et kønt hoved og bevægede sig udmærket.
Da han blev 4 år i 2011 var han desværre ikke så stor - vel 159 cm i stang på en god dag og i medvind og solskin. Da jeg selv er 180 høj, så var det jo alt for bette, så jeg planlagde at tilride ham, og så sælge ham. Han er så den første hest jeg har fået som ung, alle mine andre heste er købt som mindst 9 årige.
Her er så min første video med Pinot, lige da han var nytilredet :
https://www.youtube.com/watch?v=aU6d1Bj85sM
Han var en forfærdelig sød og nem hest - så at sælge ham.....nja...... det blev ikke rigtig til noget
Her er en video taget knap et år efter den første video, dvs nu er vi i 2012 - bær over med at formatet på videoen er forkert, så vi ser begge to noget brede ud over bagen
https://www.youtube.com/watch?v=6vl8CGhFHnk
Dejlig det var han - og lærernem det har han altid været - min berider elsker ham for hans arbejdslyst. Så i 2014 da han var 6.5 år gik han sin første MB0 på C-plan med min berider i sadlen:
https://www.youtube.com/watch?v=D7hTrtkVqDY
Det var hårdt for Pinot at lærer især changement, fordi jeg har aldrig redet det, så jeg kunne ikke træne det. Så min berider red ham ca 3 gange om måneden, hvor han så skulle lærer at changerer.
Og så kom der en foldskade, som satte en brat stopper for alt arbejdet. Vi brugte et år før han var oppe at gå igen på MB0-niveau, hvor han gik sit første stævne igen i foråret 2015.
Så fik min berider ham i træning i et par uger i sommeren 2015 - og så skete der ting og sager Lige pludselig var de begyndt på galoppiuretter, changementer for hver 4, zigzag travers med changement - og jeg var stolt af det bette pus, selvom man kan se hvor hårdt det er for ham at changerer på den måde han svinger og svejer og på de fejl som kommer :
https://www.youtube.com/watch?v=aWKjX8rjncM
I efteråret 2015 går han så sin første MA1-klasse med min berider på ryggen.
Og i oktober 2015 siger min berider, at nu er han så stabil i changementerne, at nu kan jeg begynde at øve mig og lærer det af Pinot. Jeg havde ALDRIG troet at den bette hest skulle lærer mig at ride middelsvær
Jeg har nu været ude at starte MB0 og MB1 på C-plan, og er passeret de magiske +60%, og håber på at jeg med noget rutine hos mig måske kan blive B-rytter i løbet af et års tid
Her er den måde jeg træner Pinot på i hverdagen - videoen står på barrieren, så derfor zoomes der desværre ikke ind/ud - men jeg håber I kan se udviklingen:
https://www.youtube.com/watch?v=3v0LYjOphrM
Nu har min berider så lige haft Pinot i træning i en uge - og se hvad de to nu kan
https://www.youtube.com/watch?v=O1B9WQGlPvs
Det er sjovt at se, hvor meget mere sikker i ch'erne han er blevet - han slingre ikke, og springer meget bedre igennem. Og så er jeg pavestolt af at han nu som knap 9 årig har lavet sine første "etter-serie", om end det er en meget lille serie bestående af 3 ettere
Så hvem ved om jeg om nogle år kan lave en video, hvor Pinot og jeg forsøger os ud i Grand prix
Og så synes jeg det er dejligt, at selvom man ikke er en langbenet langlemmet rødpasset hest, men bare en helt almindelig sød rar ollebolleblanding, så kan man altså godt have et hjerte for at træne trods manglen på gangarter. Og med det skønne hjerte han har, så er han en FANTASTISK lærerhest at have fået
Så hvis man ønsker at ride høj dressur, så kan det altså lade sig gøre på noget som ikke har kostet en halv billiard.
MVH Charlotte
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 743 Heste: 11 Svar: 346
Et godt tip er at ride mere fremad og et lidt højere tempo ind i ettere i starten så hesten får sprunget mere bagfra. Så er det nemmere for hesten at balancere sig selv ind og derved kan man nemmere tilføje flere og flere. Når det så er på plads og hesten bevare bæringen og balancen så kan man begynde at finpudse og korte mere ned til samlet galop igen
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Når han så først lige som har forstået hvad øvelsen går ud på, så kan man ride bedre ind i øvelsen og finpudse på sagerne.
Så reelt forventer jeg, at han nok synes det er "mystisk" med ettere det næste 1/2 års tid, fordi jeg næppe kommer til at træne andet end maks 1-2, og så er det op til Lene at træne lidt længere serier, de perioder hun evt får ham ned til sig i træning.
Vi har jo heldigvis tid nok - og forventningerne/planerne er PSG eller evt INT I i år, hvis alt går vel.
MVH Charlotte
apr 2008
Følger: 26 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 568
Apropos ettere, så siges det at det er de første 3-5 der er sværest, når de kan dem så kan man bare blive ved
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
mar 2007
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 27 Svar: 754
jan 2015
Mht at "liste øvelser ind", så er jeg så heldig, at Lene er helt med på, at vi ikke har travlt, og heldig at Lene har været med hele vejen igennem Pinot's uddannelse. Man må ALDRIG korrigerer Pinot på en "hård måde", hverken med en løftet vred stemme, et klem med schenklen eller et klask bagi - han bliver SÅ bange og utryg for selv ganske små korrektioner. Han gør altid sit bedste, og derfor er det bedste at lade han lige så stille finde ud af, at en ny øvelse ikke er "en fejl", men "helt i orden". Og når han så får selvtilliden til at det er det der bliver bedt om, ja så kan man bede ham om mere og finpudse øvelsen.
Selv i stalden på boks, skal jeg passe på med stemmen, når jeg korrigere fx Caspian, som godt nogle gange kan bruge en "hej hallo nu lytter du " stemmeføring, men jeg skal passe på, at Pinot ikke bliver bange inde i sin boks - fordi han så tydeligt reagerer på korrektioner.
Og det sjove er, at han altså aldrig har været udsat for noget grim afrettelse - han er bare en meget sensitiv type i en stor ollebollekrop
Formentlig er det så denne sensitivitet, som gør han er så kvik og lydhør i dressurtræningen - han lytter og føler hele tiden efter i træningen, hvad nu, hvad skal jeg gøre.
Fantastisk hest som aldrig skal væk fra min gård
Mvh Charlotte
apr 2013
Følger: 62 Følgere: 52 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.567
Ej, Pinot er en skøn hest, og det fantastisk at se jer ride
jan 2015
Mvh Charlotte
apr 2013
Jeg kommer nok også til at se dig ride en MA1 på Caspian en dag
jan 2015
Men nogle gange glemmer jeg næsten også, at han stadigvæk er et år yngre end Pinot
Mvh Charlotte
apr 2013
mar 2007
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 27 Svar: 754
Fra nytilredet til etter changementer - uddannelse af dressurhest