623 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Usikker unghest - kort tid Usikker unghest - kort tid

Hej folkens

*langt indlæg - råd søges

Jeg står lige nu i den situation at vi (min mor og jeg) skal have vores nye hest hjem hurtigst muligt, senest juni/juli da nuværende ejer skal flytte.
Hun bliver 4 i næste måned, og er en hest på lige de 160+.
Hun har et super fint temperament og er en rigtig nussetrold, desværre har nuværende ejer ikke haft tiden til træning af alle hestene så hun har ikke oplevet noget i de 2 år han har haft hende.

Hun kan pt. få grime på, trækkes med, stå bundet (hvis hun kan se flokken), strigles og løfte ben nogenlunde (dog har hun måtte bedøves ved smed).
Hun er meget følsom og reagerer på det mindste tryk og lyde, og hendes usikkerhed skinner selvfølgelig meget igennem ved nye ting.
Ved for meget pres ligger hun hurtigt op til stejl eller sætter i løb.

Jeg har før arbejdet med ungheste, men jeg har altid haft ro og masser af tid så det hele har kunne blive taget i et roligt tempo.
Dette har jeg ikke mulighed for denne gang i hvert fald ikke på samme måde, hvilket jeg kan mærke stresser træningen når vi kommer i gang. Mine tanker kører og jeg kan ikke helt blive enig med mig selv med hvad jeg skal ligge mest FOKUS på i træningen. Alt er nyt for hende, så bare det at skulle lidt væk fra flokken mere end 20 m. er en stor udfordring for hende der bliver taget i små skridt som i et par ekstra meter pr. gang.

Hun er ikke trailervant og kørte sidst i trailer for 2 år siden.
Hun havde for nogle måneder siden en dårlig oplevelse med at skulle op i trailer, da der blev brugt en del tvang så hun til sidst gik i panik. Dette skal derfor også regnes med at skulle øves en del, og nuværende ejer snakker allerede om at hun skal have beroligende inden kørsel hvilket jeg aldrig har prøvet før så ved ikke helt hvordan det fungere.

Da hun bor et stykke fra os har vi kun mulighed for at komme derop 2 gange om ugen, og vi har indtil videre kun været deroppe 4-5 gange. De første par gange blev brugt på at få grime på, og stå bundet da hun ikke var tryg ved at få grimen af og på, og endte med at springe tovet da hun stod bundet da ejer viste hende frem.

Jeg beklager hvis teksten bliver rodet og forvirrende, men det jeg søger råd for er hvad jeg skal ligge fokus på i træningen.
Hvad ville i gøre? Ro på til at lære hinanden at kende? Trailertræning? ...

Jeg vil så gerne skabe et bånd til hende, så hun for første gang kan finde ordentlig tryghed ved en, men jeg er simpelthen også bange for at hun ikke kan finde den nødvendige tryghed ved mig hvis det bliver udfordring på udfordring hver gang jeg kommer forbi, men samtidig vil jeg også gerne have at hun oplever lidt inden hendes hverdag ændres når hun skal hjem til os.

Jeg er lidt i konflikt med mig selv, og har brug for lidt friske øjne så vi kan finde et fokus i træningen som vi kan arbejde udfra den næste tid.

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spots 400 kr.
  • Fjernet glasvæg 2.500 kr.
  • Opsætning af 3 svæve hylder 950 kr.
  • Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Fix electricity issue 1.000 kr.
  • Samling og montering af garderobeskab 1.191 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Usikker unghest - kort tid
  • #1   7. apr 2016 Hvis det var mig ville jeg bruge tiden indtil hun kommer hjem på bare at nusse og hygge så i lærer hinanden at kende.. Jeg vil skide højt og helligt på trailertræning da du på ingen måde kan nå at gøre et godt stykke arbejde inden du skal have hende hjem.

Når hun så skal flyttes viljeg give noget beroligende og lade tidligere ejer klarer det med at læsse den så den ikke får dårlige oplevelser sammen med dig og trailer. Den får sikkert en rigtig dårlig oplevelse med det under alle omstændigheder men det er så noget du kan bruge tid på at træne senere.. Måske først om nogle år når du får behov for at køre med den, og så har den sikkert lagt det lidt bag sig.

Først når den kommer hjem vil jeg gå i gang med den egentlige træning når den har fået lidt tid til at vænne sig til de nye omgivelser..

• #2   7. apr 2016 Jeg ville ikke begynde på trailer træningen inden den er rimelig håndterbar og kender dig og signaler, ellers er der ikke rigtig et grundlag at bygge trailertræningen på... Så jeg ville nok bare tage en masse dagligdagsting med en masse positiv ros og godbidder smiley

• #3   7. apr 2016 Hvis hesten får passende mængde bedøvelse, er min erfaring at trailerturen kan lægge en god bund for videre træning, især hvis man har mulighed for at have en garvet hest med ved siden af.
    Men kan ikke forstå hvorfor du skulle have mere travlt med hende end du plejer? Er det pga trailerturen?
    For du skriver at hun giver meget klart udtryk for, hvad hun har brug for; hvis 20 m væk fra de andre er overvældende for hende, så er det jo dér I starter!?!
    Ro på, tålmodighed, god kontakt, små sejre. Det vil give jer så meget mere på den lange bane. Og så lad trailertur være trailertur. Når du får hende hjem, har du masser af tid til at træne det rigtigt.
    God fornøjelse smiley

• Maria V
    Maria V Tilmeldt:
    feb 2011

Svar: 19
    #4   7. apr 2016 Jeg taget hesten hjem nu, så jeg kunne tage det hele stille og roligt derhjemme. I kan alligevel ikke nå at trailertræne den, når den er så rå, som den er. Få en dyrlæge ud og bedøve den og så hjem med den.

• #5   7. apr 2016 Stop træningen af hende med det samme! Brug tiden på at lære hende at kende således at hun kan lide jer og synes at I er rare at være sammen med. Få hende bedøvet og fragtet hjem til jer og I skal INTET have med traileren og læsning af hende at gøre. Bare vær der hjemme til at tage imod hende. Så kan I starte træningen der hjemme. Sådan undgår du at hesten forbinder dig med noget negativt!
    Jeg var desværre nødt til at hente Tindur selv da han var 7mnd. Jeg havde ingen til at rejse som følge med ham. Og avler havde intet trailer trænet med ham selv om jeg bad pænt om det. Da jeg skulle til at læsse ham kom der en traktor.. Han blev bange for den og vi kunne ikke få ham op. Vi flyttede traileren i laden og måtte tvinge ham op smiley i dag har jeg problemer både med traileren og traktorer smiley selv om vi har trænet i flere år smiley så jeg tror at pga. Den hændelse hvor jeg tog ham væk fra hans mor + farlig traktor, og lang ubehagelig og ensom trailertur har gjort at han i de to situationer har svært ved at stole på mig. Ellers følger han mig i tykt og tyndt. Så spar jer selv og hesten for dette!

Mvh TT

• #6   7. apr 2016 Nu har vi fået snakket lidt herhjemme og kommet frem til at vi den næste tid bare vil nyde selskabet med hende uden de store udfordringer, vi har trods alt kun set hende 4-5 gange.
    selve "træningen" bliver lagt på hylden til hun kommer hjem og stå, og er faldet ordentligt til.

Hvis i stod i denne situation ville i så sørge for at få hesten hurtigst muligt hjem? altså få snakket med nuværende ejer om bedøvelse og fragt af hende, og så bare få det gjort nu? eller hvad?

jeg vil selvfølgelig gerne helst sørge for at det hele ikke blive en alt for stor mundfuld for hende, men er det overhovedet muligt med den korte tid?

• #7   7. apr 2016 Var den ikke kun knap 4 måneder?
    Jeg ville ikke tage den fra moren før den er mindst 5 måneder.. Men så ville jeg også tage den hjem der.

• #8   7. apr 2016 Undskyld.. Havde læst forkert! smiley

Jeg ville da bare hente hesten hjem hurtigst muligt.. Hvorfor vente?

Kommentér på:
Usikker unghest - kort tid

Annonce