Stærk unghest {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen,
jeg står og skal akut i gang med noget tilridning endnu en gang af min unge dreng på 5, snart 6 år. Han er Tyroler Haflinger og en stor dreng. Han blev først kastreret som 5 års, så han kan til tider godt være pænt frembrusende...
Jeg vil gerne i gang med ridningen, som ikke er kommet ordentligt i gang endnu pågrund af personlige årsager. Har været på ryggen af ham flere gange, uden problemer...
Jeg er bidløs rytter, og har altid været. Men han er simpelthen for stærk for mig i rebgrimen, og jeg bliver derfor usikker - som jo desværre smitter af på ham...
Jeg har en hackamore med sidepull 'i' til ham. Som jeg er virkelig glad for, men to tøjler er for meget for ham under tilridning, og ligeså meget for mig. Jeg vil komme til at forvirre ham mere end det vil give gavn.
Jeg overvejer derfor om jeg alligevel må give mig og smide et bid på ham, for den bedste oplevelse for os begge indtil jeg er mere tryg fra ryggen af ham? Måske virker det hele lige lidt forvirrende.... Men håber nogle har et bud på hvad jeg måske kunne gøre. Han har respekt for mig, men alt fra ryggen er jo nyt.
Hvad siger i?
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
Men har du tiden, villle jeg da arbejde fra jorden og få en som er vant til at arbejde bidløst til at hjælpe.
jul 2008
Følger: 222 Følgere: 198 Heste: 4 Emner: 195 Svar: 879
Han har fuldstændig styr på det fra jorden også længe der er nogle der guider. Det glipper for ham når han pludselig er 'Palle alene i verden' uden andre på jorden ved siden af ham.
jan 2007
Spørgsmålet er om det så er ham eller det reelt er dig, der ubevidst ændrer dig, når du ikke får hjælp fra jorden? Hvad er det der går galt?
jul 2008
Følger: 222 Følgere: 198 Heste: 4 Emner: 195 Svar: 879
Altså en måde hvor på jeg kunne 'skære det ud i pap for ham'
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.024
jan 2007
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Jeg synes altid det giver mig utrolig meget sikkerhed og ro og vide at mit grundarbejde fra jorden er på plads - har jeg gjort det godt nok fra jorden, så virker det også på ryggen.
Hvorvidt du vælger at ride med eller uden bid, finder jeg irrelevant. Men hvis ikke hesten responderer på signalerne fra ryggen må du ned på jorden og træne signalerne derfra - det giver også en masse ro til hesten
Udover det vil jeg råde dig til at få en god 'støttepædagog' til at hjælpe når du sidder deroppe. Det er ofte lidt for meget i starten hvis de både skal forholde sig til de lidt anderledes signaler fra ryggen OG rytteren der pludseligt sidder deroppe. Synes det er en stor hjælp at have en fra jorden som kan give signalerne i starten og hjælpe til hesten finder balance Nogle skal have 'støttepædagog' på flere uger - andre kun et par gange.... Men bare det at der står en på jorden som er klar til at hjælpe, synes jeg også bidrager til yderligere ro
Som der også bliver nævnt bruger jeg utroligt meget lydsignaler... Jeg har været på ryggen af min unghest to gange nu og kunne se at fremadsignaler (klik) skulle trænes lidt mere - til gengæld stoppede han promte når jeg sagde "whoo". Så ved jeg jo bare at jeg skal have styrket mit lydsignal til 'fremad' fordi han der skulle have hjælp af 'støttepædagogen'
... ved ikke helt om jeg overhovedet besvarede nogle af dine spørgsmål, forhåbentligt det kan bruges lidt!
Held og lykke med ungdyret
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
Stærk unghest