{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.327 visninger | Oprettet:

Tilkørsel af pony - hvordan er i startet? {{forumTopicSubject}}

Godaften kære HG'ere...

Jeg er gået i gang med lange liner med min pony - noget vi aldrig troede han ville kunne lære. Men han er hurtigt blevet ret god og den anden dag var vi ude og gå en tur i liner for første gang, hvilket gik over al forventning!... Og med en pony som er for lille til at jeg kan ride den, må jeg indrømme at et lille håb omkring tilkørsel begyndte at spire.

Jeg har STOR respekt for tilkørsel og da jeg absolut ingen erfaring har kunne jeg aldrig drømme om at begynde på noget som helst selv. Men jeg kan simpelthen ikke finde noget undervisning i det. Jo kurser, men det er jeg ikke så interesseret i. Jeg står med en pony som skal have god tid til tingene og som ikke skal have flere dårlige oplevelser med i hans bagage - derfor vil jeg hellere have en underviser som kan komme i ny og næ og give os feedback og arbejdspunkter fra gang til gang. Men er det overhovedet muligt - og hvor skal jeg lede?

Har i nogle gode ideer til hvor jeg skal "gå hen" (bøger / videoer / folk man kan følge osv) for at få et indblik i det hele. Jeg er fuldkommen grøn - kan knapt huske at have siddet i en hestevogn. Så lige nu er jeg bare nysgerrig og vil gerne få lidt mere viden om det hele smiley og forhåbentligt finde en som kan hjælpe os i et stille og roligt tempo...

Pt. træner vi i lange liner med en ganske almindelig longegjord og det er kanon træning for os begge to. Jeg har selv massere vi kan arbejde videre med hér, men jeg er simpelthen top-motiveret for at vi skal have lidt hjælp over sommeren smiley

Fortæl gerne hvordan i selv kom i gang og hvor længe i brugte på træningen. Jeg vil bare gerne høre en masse! smiley

Knus fra mig og Shrek


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilkørsel af pony - hvordan er i startet?
  • #1   26. mar 2016 Har kun erfaring som er gået galt så følger lige dit emne smiley

  • #2   26. mar 2016 Det skal du være velkommen til - håber der kommer lidt inspiration til hvor man skal gå hen smiley

    ... Kender også væsentligt flere hvor det er gået galt, så jeg skal ikke have rodet os ud i noget smiley


  • #3   26. mar 2016 Griner har det præcist som dig men ville også virkelig gerne have min pony kørt til da hun også er lidt mindre end hvad jeg bryder mig om at ride på smiley


  • #4   26. mar 2016 Hæhæ så håber vi der kommer nogle kloge hoveder med gode råd smiley !

  • #5   26. mar 2016 Jep dem er der jo heldigvis masser af derude smiley

  • #6   26. mar 2016 Altså jeg har kun hjulpet med tilkørsel af travheste. Ved ikke om det kan bruges, men konceptet er det samme? Så var det mig kunne jeg godt finde på at kontakte en professionel travtræner fx (se www.travnet.dk) eller måske et shetlænder stutteri, der bruger ponyerne til kørsel. Jeg giver også gerne referat, men det bliver langt og nok ikke lige så detaljeret som det skal være i praksis

  • #7   26. mar 2016 Ædelund shetlandsponyer på Facebook smiley Mette Hald Rasmussen er fantastisk på området og har årevis med erfaring. I tilægg er hun BBH underviser så det er et ekstra bonus smiley hun underviser hvis interesse smiley Tlf nr. Kan fås i pb.

    Mvh TT


  • #8   26. mar 2016 hmm vi smed bare udstyret på en enkelt gang gik 10-15 minutter ved stalden med det efter ponyen og så tog vi det af igen


    så gangen efter der smed vi vognen på (Ca 4-5 måneder senere)
    kørte et par runder (Ca 10 min) i skridt og i trav og så afsted på en 3 timers køre tur

    skal så siges har været efter kælk 3-4 gange før det i sit liv(strækker sig om 6 til 2 år tilbage)
    ellers ikke andet og dengang smed vi bare udstyret på og gik lidt efter kælken og så satte vi os på


  • #9   26. mar 2016 Super at du ikke bare kaster dig ud i noget, men erkender at her er noget du ikke ved så meget om og skal have hjælp til -hatten af for det smiley

    Angående en underviser der kommer til dig, så er det nemmere sagt end gjort, for kørsel er en ret lille sport i DK, så der ER ganske enkelt ikke ret mange der underviser sådan mere end bare at hjælpe lidt af og til. Det drejer sig blot om en håndfuld kuske eller så, så man må forvente at skulle køre for at få hjælp, eller være ualmindeligt heldig at have en hjælpsom, rutineret kusk lige i nærheden.
    MEN kørefolket er generelt et ganske hjælpsomt folkefærd, så mon ikke det kan lade sig gøre at finde hjælp i overkommelig afstand fra dig.

    Hvor i landet bor du?

    www.koereforbund.dk kan du finde en oversigt over landets køreselskaber -tag kontakt til den der er nærmest dig, de kan sikkert hjælpe dig videre.

    Nogle køreselskaber holder forspændingskurser -at det hedder kursus skal du ikke lade dig skræmme af. Det foregår typisk sådan at man møder op med sin pony og en hjælper og så kan man få hjælp til forarbejdet (og senere forspænding). Meningen er ikke at man i løbet af en kususweekend har en tilkørt hest, men derimod at man på kurset får lært de basale færdigheder og at man så går hjem og arbejder videre med dette indtil den næste kursusweekend... Så det forventes altså ikke at ponyen kan lære det hele på meget kort tid.

    Vi har enkelte kuske der tager ud og underviser, men det kræver altså at ponyen er tilkørt -her kan bl.a. nævnes Henrik Høper som pt. underviser flere steder i landet, og Thea Giversen som også kommer lidt omkring (Henrik har hjemmebase ved Haderslev og Thea på Sjælland).

    Man ja -tag fat i et køreselskab er mit bedste råd, de kan helt sikkert hjælpe dig videre smiley


  • #10   26. mar 2016 3-timers køretur med en pony der ikke har været spændt for før? Det er jo bindegalt smiley
    Dels fordi hesten på ingen måde kan have lært den helt basale dressur på den smule forarbejde (og dermed er det mere held end forstand at det ikke går galt) og dels fordi det stakkels dyr altså skal bruge nogen andre muskler til kørslen end til ridning, ikke er vandt til trykket på bringen osv... Udover risikoen for skader, er altså osse en ret stor risiko for at lave en hest der er ked af at trække og lægge sig rigtigt i selen...



  • #11   26. mar 2016 enig i det blev lige lidt for langt men kunne ikke bare lige smide vognen ude i ingenting og der var pauser undervejs

    og ingen nye steder hvor hun ikke havde været før så alt var genkendt

    og hun var så sent som idag helt frisk på at køre med ørene fremme og så afsted (Ca 30 40 minutters tur)

    hun reagere helt fint på alle signaler der blev givet så ingen problemer der

    det er en lille vogn der bliver kørt med


  • #12   26. mar 2016 Synes også det virker voldsomt at køre en tre timers tur med en pony, der har ikke engang har lært vognen eller et træk ordentligt at kende..

    Min pony er blevet tilkørt af mig (uden synderlig erfaring) og uden undervisning. Jeg gjorde det med min kæreste og en smule hjælp fra staldejer. Hvis man tager alt stille og roligt, og man husker at kigge på sin hest - så kan man sagtens selv tilkøre uden erfaring. Man skal bare lytte, og hvis den siger fra, gå et skridt tilbage. Det er ikke så meget anderledes end så meget anden træning. Du kender din pony bedre end nogen anden, det er jeg sikker på. smiley


  • #13   26. mar 2016 og ponyen var i godt humør under turen det samme slags som hvis der var blevet redet eller trukket med den

    faktisk bedre

    så syntes ikke der kan sættes en finger på om ponyen blev ked af at køre med vogn for de er ikke tilfældet nu har jeg haft den i 7 et halvt år så jeg kender til hendes humør rimelig godt og ved hvornår hun siger fra og også før hun gør det


  • #14   26. mar 2016 Madsen - korrekt mig endelig hvis jeg tager fejl (I var nemlig to der var ved at tilkøre på samme tidspunkt. Men var det ikke Madsen der røg afgårde igennem hegnet med vognen hængende efter sig på ridebanen da hun blev bange?

    Mvh TT


  • #15   26. mar 2016 Men du må jo altså nødvendigvis være kørt afsted et sted fra, og kunne derfor vende om undervejs.
    Om ponyen har været der før eller ej er i den forbindelse ret ligegyldigt.

    Vores køreheste har ikke været udsat for decideret arbejde (altså som i: noget der er hårdt og eventuelt kunne give lidt ømme muskler e.l.) det første års tid efter tilkørslen.
    Arbejdet skulle self ideelt set altid være rart/sjovt, men sådan er virkeligeden jo ikke. Men i hvert fald i opstartsfasen SKAL ubehageligheder og trælse oplevelser bare undgås, hvis hesten på sigt skal blive ved at være glad for arbejdet og også kunne tåle en lidt træls hændelse.
    Hvis hesten som udgangspunkt altid har en god oplevelse af arbejdet, kan den langt bedre tåle den ene gang imellem, hvor der sker noget træls.
    Se det som en bankkonto hvor du enten kan sætte penge ind gode oplevelser) eller hæve penge (dårlige oplevelser). Hvis der altid er plus på kontoen, så klarer hesten også hvis man en enkelt gang laver overtræk. Hvis den altid kører i minus, så stopper det altså med at være sjovt på et tidspunkt.

    Og min første pony blev også "tilkørt" uden nævneværdigt forarbejde (vi vidste ikke bedre dengang). Det gik også super i lang tid -indtil den dag ponyen kom i en presset situation. Det var lige netop DER vi havde behov for at signalerne og rutinerne nærmest var hjernevasket ind i ponyen, så den selv under pres, stadig reagerede. Det var de ikke, så pony reagerede ikke som ønsket -den skred med vognen, væltede med den på en mark, jeg blev kastet af vognen og ponyen fik trukket sig fri... kom aldrig for vogn igen, den var blevet bagsky. Og det er netop problemet når man gør sådan -signalerne virker når alt er roligt, men når de VIRKELIGT er nødvendige, sågår de ikke igennem.

    Tilkørsel handler ikke kun om at hesten skal lære at trække en vogn. Det handler i høj grad også om at opbygge rutiner som hesten kender og er fortrolig med, så den ved nøjagtigt hvad vi forventer af den -osse selvom hele verden ramler omkring den.

    VI kører nu med en forholdsvist ny hest (den har været kørt et par år, men har ikke oplevet ret meget). Vi har været til et par stævner her over vinter. Selvom han er sikker på han skal dø over alt det der sker omkring ham, så kender han rutinen med forspænding: der står man bomstille. SÅ kommer han måske noget hurtigt afsted når han er spændt for/fra... men alt det med vognen på, kan gøres sikkert og uden fare, for der er han tryg i de rutiner han kender... osse selvom han kan hidse sig lidt om osv.

    -sorry, det bliver nogen lange indlæg. Men tilkørsel ER mere farligt end tilridning, fordi man spænder noget fast til et flugtdyr der af natur ikke bryder sig om at "blive forfulgt" af noget, og man er meget begrænset hvad hjælpere angår deromme fra vognen... Der er SÅ mange der er startet helt som du... og som enten er så heldige at de først opdager hvor galt det kunne være gået den dag de får lært tingene rigtigt, eller som er mere uheldige, og kommer til en køreforening når det er gået helt galt... og så er det ofte for sent at lave en kørehest ud af kræet


  • #16   26. mar 2016 Det var Mini, jo, men det var ikke fordi hun var bange :b Hun smuttede mens jeg spændte for en dag på ridebanen, fordi hun havde den ide, at hun kunne komme ud og græsse. Jeg havde taget hende fra folden, netop som hende og foldkammeraten var ved at gå mod en af de andre folde for at spise græs. Det synes hun ikke var så fair :b Jeg bakkede hende ud af "hegnet" (den var ikke lukket i det hjørne) og så lukkede jeg med to cavalettier, så kunne vi fuldføre træningen. smiley

  • #17   26. mar 2016 Madsen -og det er jo så der den erfarne kusk ville sige: så har i ikke gjort det rigtigt. En hest der er klar til at få vogn på, kunne måske nok reagere anderledes end forventet på det at få vogn på... og selv KAN dette gå galt, uanset hvor dygtig og velforberedt man er.
    Men den render HELT 100% sikkert IKKE fra forspænding for at spise... for inden den spændes for, har den altså lært kunsten at stå stille... ellers er den ikke klar til forspænding.

    Og så tænker jeg i øvrigt at der har manglet en hjælper, at kusken havde fat i linerne under forspænding mm... Vær glad for du ikke har belgier eller blot en vågen varmblod, for så tror jeg ikke du havde set det som så lille og ubetydelig en hændelse som det lader til du gør.


  • #18   26. mar 2016 Michelle ponyen har haft flere juhu ting undervejs end øv ting

    og er så opmærksom på at det skal starte godt og slutte godt

    vil fx aldrig tage ud på vejen hvis hesten lige havde haft nogle hop og dårlig oplevelse ved stalden i starten af turen

    så vil jeg køre omkring stalden gøre det en god oplevelse og så stoppe om det så "kun" var 10 min hvor hun så var spændt for

    så sluttede det med en god oplevelse

    hvis der sker noget undervejs på turen der gør ponyen ked af det så vil jeg sørge for at der sker noget godt der kvikker ponyen op og gør hende glad indtil vi kommer hjem


  • #19   26. mar 2016 er altid mindst 2 om vognen og har en til at holde spænder først en skagel så den anden

    så en stang så den anden imens jeg har en til at holde hesten


    ponyen har lært stå kommando i form af jord arbejde og kan normalt gå 15-20 meter væk hvor hun står selv
    gå en runde rundt om og så gå tilbage igen uden ponyen har flyttet sig

    har stået med diverse omgang larm og lort og haft små drenge på cros maskiner til at køre rundt hvor hesten bare skulle gøre alle de almindelige tricks også stå og gå fra hende uden at hun har reageret på andet end at kigge nysgerrig efter drengene

    har kastet knald perler efter hende hvor hun ikke har reageret andet end at glo dumt på mig og sige med øjnene kan du ikke finde noget mere farligt end det


  • #20   26. mar 2016 Ina -uanset hvor godt din hest er miljøtrænet så kan 3 timers køretur altså ikke forsvares med en pony der endnu ikke er tilkørt... sorry, men det kan det ikke... De første gang med vogn bør være noget i retning af 10-15 min. Den skal jo ikke arbejde, den skal bare prøve det og have indlært nogen gode rutiner.

    Angående forspændingen så er rækkefølgen: Stænger, skagler og så eventuelt omgangstøj. Ved fraspænding (omgangstøj), skagler, stænger. Af sikkerhedsmæssige årsager er det ALTID i den rækkefølge.
    HVIS noget sker og hesten skrider, så KAN der køres og styres uden skagler... Du kan ikke gør en fløjtende fis, hvis hesten smutter med en vogn uden stænger. (doruden at vognen jo sandsynligvis vil, skramle henover jorden hvis den er to-hjulet/potentielt kan vælte, løbe op i hesten mm. hvis den er 4-hjulet)


  • #21   26. mar 2016 Ina -det jeg skrev angående at stå var ikke til dig med til Madsen.

  • #22   26. mar 2016 Michelle
    Min pony er meget motiveret for mad. Hun havde gjort det uanset om det var med mig på ryggen, mens sadel blev spændt på, hvis hun var løs eller under longering, hvis hun bar distraheret nok. smiley
    Det er enormt vigtigt at lytte til sin hest, og i netop denne situation glemte jeg det.. Havde jeg lyttet, havde jeg ikke lavet noget med hende den dag. Hun står normalt bomstille under forspænding. Netop denne dag havde jeg for store forventninger, nemlig at vi skulle køre på ridebanen, men hun havde mad i hovedet. Det kan godt være, det ville være en anden situation, hvis jeg havde en tændt eller kraftig hest - men det har jeg ikke. Situationen var ikke sådan. smiley
    Jeg snakkede faktisk i telefon, da jeg hentede hende, og jeg sagde endda: "Hun går væk fra mig. Det gør hun aldrig." og da jeg får fat i hende, siger jeg: "Det bliver ikke en god træning i dag" - jeg var så dum, at træne alligevel. Det kan godt være, at nogle mener, de altid lytter på hesten og ikke havde endt i den her situation, men så klog var jeg ikke. Jeg var for opsat på at køre, og det var dumt. Hændelsen ændrede ikke noget - min hest blev spændt for få dage efter ned stor kørelyst. Hun havde en dårlig dag den dag, og mine forventninger var for høje. Jeg tror alle har prøvet at have for høje forventninger - og mange sikkert forsøgt at indfri dem, selvom man var klar over, at det ville gå skidt.


  • #23   26. mar 2016 Michelle når okay så lærte jeg lige noget nyt mente jeg fik afvide skagler først af en der køre vogn vist et højt plan men har måske hørt forkert så rettes det frem ad rettet

    siger heller ikke at 3 timer var helt efter bogen står der også men syntes der er taget godt med hensyn til ponyen i form af at det var steder hun havde mødt

    og vi kiggede på hendes humør og hun fik pauser

    og at hun har også trukket kælk før så hun kender til det at trække og have noget efter sig som man ikke skal løbe fra i panik


  • #24   26. mar 2016 Madsen -hvad den gør under rytter er i den forbindelse ret ligegyldigt. Under forspænding må den bare ALDRIG under nogen omstændigheder gå sin vej. Og gør den det, har den enten ikke lært rutinen godt nok (= mere forarbejde) eller man har ikke gjort sit arbejde godt nok (= ved en ny hest: hjælper ved hovedet, og med hvilken som helst hest: altid altid altid have linerne i hænderne under forspænding).

    Det ER en farlig situation, når ponyen går helt eller halvt spændt for med vogn på uden kusk... osse selvom der heldigvis intet vildt skete...


  • #25   26. mar 2016 Ina -men uanset hvad ponyen kender eller ikke kender, så er den ikke i køretræning, og har formentligt haft godt ømme muskler (og jo det kan de godt have, uden at de af den grund viser ubehag).

    Og de første gang bør man slet ikke forlade matriklen -igen: 10-15 min. Den skal blot prøve det, ikke arbejde... Uanset hvor god form den er i og uanset om den kender stederne man har tænkt sig at køre. Det hjælper da self at den er i form og at stederne er kendte... Men det ændrer ikke på at det er unfair krav at stille til ponyen og en potentiel sikkerhedsrisiko. For med så minimal forarbejde, kan hjælperne ganske enkelt ikke være rigtigt indlært. Er den tidligere redet/arbejde med, kender den ganske sikkert højre/venstre og stop for tøjlen... Men det er ikke det samme som at det fungerer når man sidder på vognen og det viser sig at ponyen bliver skidebange når der kommer en kæp i hjulet på vognen e.l.

    Til De'ors andet stævne var fuldstændigt oppe at ringe da han kom ud af traileren og osse særdeles vågen under kørslen. Skæbnen vil at i marathonen knækker begge hjulophæng på bagakslen af vognen. Kusken stoppe hesten omgående (fra galop, midt i en forhindring med en hest med nerverne udenpå og i øvrigt en ganske varm hest af natur)... og der stod han så til han var sikkert spændt fra... Den slags er altså guld værd -at hesten ved at hov, nu spænder vi fra, så skal jeg stå stille. Og det kommer af at gentage rutiner til hudløshed allerede fra første arbejdsdag med hesten.
    Måske din pony osse ville være 100% styrbare selv hvis sådan noget skete (det lyder som en sød og rar pony)... Men vil man sikre sig så godt som muligt, så skal man altså lægge maks. vægt på forarbejdet -hellere for meget end for lidt. Så er sandsynligheden for at det virker når man hænger med røven i vandskorpen størst.
    Og fordi potentialet for farlige situationer bare ER meget større, når det går galt i kørsel i forhold til når det gør det i ridning, så skylder man både sig selv, hesten og sine omgivelser at man sikrer sig så meget man kan (velvidende at det er levende dyr, hvor ting alligevel kan gå galt)


  • #26   26. mar 2016 Men Michelle skulle jeg være drejet ned et sted hvor hun ikke har gået før med flere stress momenter
    for mit og ponyens hoved og derved have påvirket hesten negativt med mit hoved og stadig huske på at ponyen er ny


    end at tage en længere vej hvor hun har gået 100 gange før uden at vippe et øre og hvor vi bække er afslappet

    så havde jeg valgt den sikre vej uden stress for en god tur og godt humør og en lyst til at gøre det igen


  • #27   26. mar 2016 Det har du ret i, at det er. Jeg havde ikke linerne i hånden. smiley

  • #28   26. mar 2016 er også af indstilling at hvis man laver lidt "udfordrende"og spændende for hesten så bliver det mere sjovt at lave det kedelige arbejde også

    som at stå stille og bare kun at få udstyr på og så tage det af igen

    for hvis hun ved hvad der sker af spændende ting med det udstyr på så har hun også en glad indstilling til at få det på og opføre sig pænt imens man får det på

    end hvis man kun keder sig


  • #29   26. mar 2016 Nej det skulle du ikke -du skulle slet ikke været kørt hjemmefra. Når du gjorde det alligevel, så skulle du være vendt om og kørt hjem efter 5-10 min.
    Igen: ponyen skal slet ikke ud på egentlige ture. Den skal bare prøve at have vognen på og være ok med det og så spændes fra igen. Den skulle aldrig være kommet så langt hjemmefra, at der skulle vælges imellem kendt eller ikke kendt sted.

    Men nu er det så sket og fred være med det -men skal du nogensinde tilride/tilkøre igen, så tænk over det til den tid.

    Men du bør altså blive hjemme på banen (eller som minimum sikre områder, uden andre trafikanter) og indlære grunddressuren før du begiver dig ud i egentlig turkørsel -i din tid hvor grunddressuren trænes, tilvænnes hesten så osse det at trække og får "hærdet" bringen lidt -sammenlign det med ikke at have redet i meget lang tid (hvis du har prøvet det). De frygteligt ømme sædeben man kan få, er altså hvad hesten oplever på bringen, når den ikke er vandt til at trække og så bliver sat til det i længere tid... Selen ligger jo henover skulderknoglen, som nogen steder ikke er dækket af muskler/fedtlag og derfor let kan blive ømt af sådan en ny belastning.


  • #30   26. mar 2016 Ina -men når man lærer at svømme så er man altså osse nødt til at lære de kedelige svømmetag på lavt vand, før man springer ud fra 3-metervippen et sted hvor man ikke kan bunde.
    Og hvem siger det skal være dødssygt at lære basis-færdighederne. Det KAN faktisk gøres på en hestevenlig måde.


  • #31   27. mar 2016 hvor bor I henne trådstarter?

  • #32   27. mar 2016 www.russ-park.adk/8861883

    Når det er sagt, har jeg selv tilkørt Tarzan uden meget hjælp. Det havde jeg desværre ikke mulighed for.

    Jeg har en del tips jeg gerne deler ud af, men lad mig først vide hvor du er fra i Østjylland. Hvis det er umiddelbart i nærheden (jeg er fra Hadsten) kan vi måske stikke hovederne sammen en dag, det er jo altid lettere end på skrift.

    Jeg pønser på om jeg har energi til en blog eller lignende, men overvejer stadig.

    Jeg er på ingen måde proff. Det er rent selvlært og med de mange råd jeg har kunne samle op undervejs. Først nu her, har jeg fundet en garvet makker, der hjælper mig med at lære endnu mere og som svarer tålmodigt på alle mine spørgsmål. Heldigvis har Tarzan, gjort et godt stykke arbejde med mig, så vi har lært hinanden godt op.

    Ummidelbart ser det jo ud til, på dit billede at du godt kan begynde at spare op til vogn og seletøj. Regn med ca. 6-7000 kr for nyt. Brugt er meget svært at finde i en god kvalitet/stand og med vogn i noget som ikke er for tungt.
    - Eftersom der ligger en masse super sjovt arbejde i vente, er der tid til at spare noget op, og ventetiden går som reglen hurtigt.

    Lige nu behøver du:

    - Hovedtøj (evt uden næsebånd) og bid som passer hesten.

    Som med ved bid til ridning som ved kørsel skal det passe og ligge i en hestemund som er passet og holdt, uanset hestens størrelse.

    - Gode lange liner (men ikke så du sejler i liner smiley
    - En kørepisk, Kan evt vente, men det er godt at lære at have den i hånden sammen med linerne.
    - Dressurpisk med en stump plastic på,
    - køregjord, eller longegjord, sadel eller ligende som kan styre linerne fra biddet og bagud i en højde hvor, hesten ikke kan træde i linerne. Din gjord er fin til formålet.

    Gode ting at have, men behøves ikke er: træplade, presenning, sten eller bomme til at holde presenningen.
    (en kørehest skal kunne gå på forskellige elementer. Det nytter ikke noget den hopper ud på vejbanen, fordi der er et dæksel til vandet, skøre farlige hvide hajtænder eller lignende. Nogle af disse ting kan simuleres hjemme, ligesom plasticposer m.m..

    På Billedet kører du din hest i ramme, hvilket vil sige at linerne ikke ligger ovenpå rumpen men på hver side af hesten. Det er også sådan jeg har startet og det er en rigtig god måde at starte på, for du har en ramme at styre hesten i og hesten lærer berøringer på bagbenene.

    Nogle af tingene på min liste er der nok nogle som studser over... Dressurpisken med plastic.

    Jeg bruger den til at træne hesten i IKKE at flytte sig fra det press. De fleste heste reager på pisken et eller andet sted på kroppen. Oftest på bagbenene, og kan en rolig ført pisk med en stump plastic, få hesten til at panikke i mere eller mindre grad, forestil da, hvad den ville gøre med en skagler der havner forkert. Så pisken bruges til stille at tjekke, om/hvor hesten flytter sig fra tingene. Mit kropssprog er roligt, signalere stå, ro og presser ikke hesten. Pisken nærmer sig hesten. Hvis hesten flytter sig, flytter pisken med i samme afstand som den, pisken havde, når hesten rykkede. Når hesten stor stille, flytter jeg pisken væk.
    Over tid vil jeg kunne berøre min hest alle steder med pisken og med forskellige bevægelser og lyde. Nogle heste er nemmere end andre. Da du har linerne på siden af din hest, bliver dette nok ikke det sværeste for jer. Du vil gerne kunne røre den mellem benene også.
    Min datters pony er også under tilkøring, eller indledning til dette, og den har meget svært ved denne opgave, så når kæresten kommer hjem fra Tyskland og har tømt videokameraerne for data, kan jeg måske lave en video med netop hende som eksempel. Hendes reaktioner, får mig næsten til at overveje om hun bliver køre pony, men hun reager ellers normalt ved at stivne når hun bliver bange, så vi tager os tiden og ser om denne arbejdsgang kan give hende det hun mangler.
    Denne øvelse gør det selvfølgelig ikke alene...
    Min ridehest Rumba er eminent til denne øvelse, men aldrig om jeg ville bruge tid på at tilkøre ham, da han simpelhen ikke egner sig som kørehest. Phuha bare tanken smiley

    nu er jeg kørt lidt surt i mit skriveri og har lige tabt tråden (klokken taget i betragtningen (04:20) er det vel fair nok), så jeg slutter for nu.

    Håber I sover godt derude.


  • #33   27. mar 2016 Tusind tak for alle jeres besvarelser og links, det sætter jeg stor pris på! smiley

    Ponyen står i Randers SØ ved Assentoft smiley ...


  • #34   27. mar 2016 Kilden - finder du det ikke uhensigtsmæssigt at bruge pisk til at lære hesten ikke at vige, når man så senere netop VIL have at hesten viger for pisken. For mig virker det som dobbelt arbejde.
    Vi har tilvænnet den slags ved at smide sele på og så netop svinge skaglerne om benene på hesten osv.

    F & F - så har du ikke langt til birken, hvor jeg er sikker på du kan få hjælp og vejledning, eller alternativt østjysk køreselskab som i hvert fald tidligere havde træning på gl. Estrup.

    Og så har jeg jo helt glemt at henvise til at der er en gruppe for kørefolket på fb. der ville jeg da prøve at søge hjælper


  • #35   27. mar 2016 Michelle: tak jeg vil kigge på de to - gammel estrup ligger i hvert fald rigtig tæt på os smiley

  • #36   27. mar 2016 Jeg forstår godt dit spørgsmål Michelle og det er super relevant. -Tak for det.

    Jeg vil dog svare dig, at det jo ikke er pisken den ikke viger for. Det er det fremmede plastic eller hvad man har bundet på pisken som hesten lærer ikke at vige for. Det kunne være en pind, presenning eller alt muligt andet, en pisk har som reglen bare rette fasthed og er 100% lige og til at styre. Samtidig sikre den en afstand til heste og sikkerhed jeg ikke kan få, hvis jeg fra start af skal pakke min hest ind i presenninger eller hvad man nu kunne vælge. En plasticpose er langt sværere at styre for slet ikke at sige umulig af følge med hesten og time det rigtigt med.

    Skaglerne ville jeg ikke svinge med, før denne øvelse er på plads. For panikker hesten og render fra mig, ville jeg være bange for skaglerne (og selvfølgelig hesten) lider last. Jeg forstår dog godt jeres metode og den kombinere jo flere faser på en gang, men den går også hurtigere frem. Det ville virke fint på min Ludvig, og han har vist heller ikke mødt min plastikpose-pisk andet en en gang uden reaktioner, men på min datters pony Cassiopeia ville skaglerne være alt for meget på en gang.

    Min heste viger fint på pisk uden plastic, men der er mit kropssprog og stemme kommandoer jo også noget helt andet.

    Skulle jeg ride klassisk dressur ville jeg måske ikke arbejde på samme måde med at af-sentiesiver hesten (mangler et dansk ord for at gøre en hest mindre sentisiv?) , men ved kørsel forlanger man andet af hesten. Hesten skal jo i stor grad være så langt væk fra sit naturlige flugtinstinkt som vi kan lære den det.

    En god pointe ville selvfølgelig være at koble stemme komando på denne øvelse, med pruuuh eller ståååe eller hvad man ønsker at sige til sin hest senere hen.
    I starten af denne øvelse er det super vigtigt at træneren er rolig og signalere ro, for mig er det lettest at lave øvelsen uden kommando i starten, da min krop er bedre til rolige signaler end min lyse pigestemme, og jeg kan bedre trække vejret når jeg ikke giver kommandoer, men det er jo mit "handikap".

    Giver det mening ellers må jeg prøve at omforklare mine tanker?
    -ellers bare udfordre dem igen. Det er jo en god læringsprocess for mig også.


  • #37   27. mar 2016 Da vi tilkørte Lucky (min pony) i sin tid, tror jeg bare vi øvede i lange liner, gav ham seletøj på og stod og trænede pres på staldgangen. Altså er sted han i forvejen følte sig sikker. Det er en 10-11 år siden, så der var tingene en smule anderledes end i dag smiley
    Vi trænede ham i at når vi trak tilbage i seletøjet, skulle han stå imod. Det gjorde vi på staldgangen , og af den årsag at han så lærte at han skulle trække i stedet for at bakke. Jeg var ikke rigtigt med til det dengang, så jeg husker ikke alle detaljerne, for jeg var kun 7. Men efter lidt træning på staldgangen var han faktisk okay med at få vogn på. Vi gik ved siden af ham det første stykke tid, og så satte jeg mig op bagefter mens min mor trak ham. Så var han tilkørt xD
    Det er som sagt en 10 år siden, og han har været solgt i mellemtiden hvor det ikke har været øvet, så det skal trænes igen.
    Jeg har dog tænkt mig at være noget mere omhyggelig denne gang!
    Så selvom vi ikke er startet endnu ved jeg præcis hvordan jeg vil gøre det smiley
    Han kan allerede gå i lange liner, så jeg skal bare have skaffet et seletøj til ham. Så har jeg tænkt mig at gå lange liner med ham mens jeg trækker noget efter mig, fx et dæk. I starten vil jeg ikke spænde det fast, hvis nu der sker noget så han bliver bange. Først når han er helt tryk i dét scenarie, vil jeg sætte snoren til dækket (eller hvad jeg nu vil bruge) fast i seletøjet så han trækker det. Her vil jeg også begynde at miljøtræne når han er klar, fx. slå på dækket med en pisk mens han går osv, så han bliver noget nær bombesikker smiley
    Når han klarer det til ug vil jeg enten sætte noget tungere på, eller også vognen. Tror det kommer an på ham. Her vil jeg gå lange liner med ham igen og gå ture med ham osv inden(!) jeg sætter mig i vognen. Så når jeg sætter mig i, kan han gå alle steder uden at frygte noger smiley
    Det hele skal selvfølgelig foregå i hans tempo og til fordel for ham. Jeg har ikke som sådan noget erfaring med at køre til, men som der også bliver sagt, hvis man bare sørger for at lytte til hesten, så kan det ikke gå helt galt smiley


  • #38   27. mar 2016 Frida: det er jo meget de samme tanker jeg gør mig, men tør simpelthen ikke springe ud i det selv. Jo alt arbejdet op til - men vil være helt sikker på at udstyret sidder rigtigt (min søsters pony har fået konstateret gigt i det meste af kroppen - dyrlægen mener at det skyldes forkert tilpasset sele fra hestens køretid). Dertil står jeg med en pony som bare har alt for mange dårlige oplevelser i bagagen i forvejen, så jeg har ikke behov for at tilføje med flere af dén slags smiley

    Men indtil vi finder hjælp går vi jo bare videre med de lange liner og udfordrer arbejdet der lidt mere smiley


  • #39   27. mar 2016 Årh det forstår jeg godt så!
    Har du egen trailer? For så kunne du evt læsse pony og køre til den nærmeste væddeløbsbane smiley Ved ikke om det er Århus, Skive eller Billund for dig, men der ligger en travbane alle steder smiley De har i hvertfald styr på det!


  • #40   28. mar 2016 Nej har desværre ikke trailer - men han er ufatteligt nem at læsse, så det er mere økonomien i at skulle leje trailer og bøvlet med at finde en som kan (og gider) køre hesten.

    Åh jeg glæder mig til at tjene rigtige penge frem for det her su-pjat, haha smiley men det er da ikke umuligt at komme på et kursus eller to, så bliver det bare først senere smiley


  • #41   28. mar 2016 Åh ja, det kender jeg alt for godt! smiley
    Fandt denne side med kuske, der er måske én i nærheden som vil køre ud? smiley http://www.koereforbund.dk/images/FANE-AKTIVITETER/KON_AKTIVITET/REGLEMENTER_PDF/Instruktrer_godkendt_af_Dansk_Kre_Forbund.pdf
    Ellers er der altid alle travkuskene, men ved ikke hvor meget de beskæftiger sig med begyndere smiley


  • #42   29. mar 2016 Har været inde og kigge på den oversigt men der er ingen tæt på os smiley

    Men jeg leder videre - tænker at jeg kan prøve på facebook smiley


  • #43   29. mar 2016 Følger lige med. smiley

  • #44   29. mar 2016 F & F -må jeg anbefale at du kigger forbi, når der er kørearrangementer i nogenlunde nærhed. Få set hvad der laves, hilst på nogle folk osv. så finder du sikkert også nogen der kan hjælpe dig med projektet.
    Dem på listen, er dem der sådan helt officielt gør det i undervisning. Men derudover findes jo masser af frivillige og folk der "bare" er køreentusiaster med mange år på bagen, og langt de fleste er ganske hjælpsomme.
    -og så kan man jo i øvrigt lære rigtigt meget ved bare at kigge når der køres smiley

    Henrik Høper underviser i øvrigt efter hvad jeg lige på stående fod kan huske, i Herning, Ålestrup og Horsens... måske et af de steder var en mulighed at tage ud til som tilskuer.

    Birken ligger ved Skals -er det ikke sådan nogenlunde overkommelig afstand fra Randers? Der kan du nemlig helt sikkert osse finde nogen hjælpsomme kørefolk og få et kig på sporten og hvordan de gør det smiley

    Nå ja, og så har jeg slet ikke nævnt Dansk Koldblod. Nu går jeg ikke udfra det er en koldblod du har, men de holder også forspændingskurser, og jeg vil næsten tro, at er der ikke helt fyldt op med koldblods, så kan man også få lov at være med med en varmblod -og hvis ikke, så er der jo i hvert fald også kørefolk der. Og måske en som måske bor i nogenlunde nærhed og har lyst til at hjælpe smiley


  • #45   29. mar 2016 Det er da en rigtig god ide at tage ud og kigge smiley ! Der er helt sikkert også læring at hente på den måde smiley

Kommentér på:
Tilkørsel af pony - hvordan er i startet?

Annonce