{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad gør en thiedemannstøjle?
  • #1   24. feb 2016 Hej.
    Jeg har læst mig frem til, at det er en slags fast glidetøjle. Den bliver nok brugt mest til ungeheste, at lære dem at gå til bidet.


  • #2   24. feb 2016 Jeg tænker den bliver brugt i spring, så den ikke kan tage hovedet op, altså der bliver hevet ned i biddet, eller til de unge som ikke må tage hovedet helt op.

  • #3   24. feb 2016 Jeg har redet med den ganske få gange når jeg sprang på en jagthest jeg kendte og jaa havde jeg ikke den på kunne tog det mig som regel 3-4 spring og få hesten stoppet men når den var på stoppede den når jeg bad om det og skulle ikke hive i hesten men den blev dog kun brugt under kyndig vejledning af berider og hestens ejer da det er en stærk tøjle

  • #4   24. feb 2016 Det er en form for videreudvikling af glidetøjlen

  • #5   24. feb 2016 Kunne forestille mig at den fungere ligesom en glidetøjle, men uden at rytteren har mulighed for at korrigere i den under ridning..

  • #6   24. feb 2016 Okay tænkte også det var en form for en glidetøjle, men kender ikke til den, så ville gerne hører lidt erfaringer.

    Kan se nogle har brugt dem på spring heste.

    Ville det kunne være en hjælp at bruge den på en hest som pludselig bestemmer sig for den ikke vil gå et sted på banen. Feks højre volte i den ene ende.

    Hesten bliver nemlig lidt voldsom over for rytteren og små rejser sig, hopper eller løber sin vej

    Tror i den ville kunne hjælpe?


  • #7   24. feb 2016 Tænker det er Christinas du tænker på..
    Jeg forestiller mig den er rigtig god hvis rytteren har svært ved at styre 2 tøjler på en gang, så kan man stadig få en del af hjælpen fra en glidetøjle uden at man skal koncentrer sig om at styre to forskellige tøjler.
    I dit/jeres tilfælde vil jeg nok prøve med en almindelig glidetøjle først og se om det virker før jeg investerede i denne tøjle smiley


  • #8   24. feb 2016 Okay, det er nemlig fordi hun aldrig har redet med noget af det før.
    Men hun har fundet en der vil ride hende, så det kan være hun har prøvet før, elles må hun lokke en af de andre stalden smiley



  • #9   24. feb 2016 Måske hun kunne lokke Vita til at tage en tur på den med en glidetøjle og se om det kunne hjælpe...
    Ellers kan hun jo tage en løs glidetøjle på og prøve at ride med den.. Man lærer jo kun ved at prøve det smiley


  • #10   24. feb 2016 Ja det kunne være en mulighed, ellers har hun også et par veninder der er rigtig gode til at ride som måske kan prøve. Hun havde nemlig set en der solgte sådan en tøjle som den her i nærheden af hende så ellers kan hun også prøve og købe den og prøve. Hun er jo ligeglad med indspændingstøjler smiley

  • #11   24. feb 2016 Tænker nu heller ikke hesten vil reagere voldsomt på en glidetøjle eller denne tøjle.. Og hun har jo altid mulighed for bare at slippe hvis hesten reagere voldsomt.
    Og man skal faktisk være pænt stærk og vedholdende for at holde en hest nede der ikke vil, i de fleste tilfælde vil man strække hånden frem så hesten får plads.
    Jeg ville helst bruge en almindelig glidetøjle så jeg er sikker på jeg har mulighed for at slippe så meget jeg kan.. Tænker lidt at denne her stadig vil "holde fast" selvom man slipper tøjlen lidt.


  • #12   24. feb 2016 Ja måske..
    Det jeg kunne læse mig frem til på Google var det var mere som en martingal. Synes bare det ligner mere en glidetøjle smiley


  • #13   24. feb 2016 Måske.. Har aldrig selv prøvet at ride med den, men syntes det ligner lidt en blanding mellem en matingal og en glidetøjle smiley

  • #14   24. feb 2016 Hun må se hvad hun finder på smiley

  • #15   25. feb 2016 Louise: nej, jeg ville ikke bruge det på sådan en hest. Find ud af årsagen og arbejd ud fra det, hjælpemidler løser ikke problemet. smiley

  • #16   25. feb 2016 Årsagen er at den har fundet ud af at tage røven på hende smiley

  • #17   25. feb 2016 En hest kan ikke "tage røven" på andre (;

  • #18   25. feb 2016 Nej, det er ikke årsagen. Som sagt så kan en hest ikke tænke rationelt = den kan ikke tage røven på folk. Den reagere højest sandsynligt ud fra instinkter - der er noget den synes er farligt eller ubehageligt - derfor vil den gerne VÆK derfra. Flugtinstinkt.

  • #19   25. feb 2016 Nu kender jeg historien om hesten.. Og vil sige at Louise har ret.
    Den har fundet ud af at hvis den hopper lidt for meget så slipper den for at arbejde.


  • #20   25. feb 2016 Hestens hjerne er ikke stor nok til, at hesten kan have disse former for tanker. Jeg tænker (ud fra den information der er her), at hesten måske har fået ubevidst ros for at hoppe, i form af at den ikke skulle arbejde så. Det kan fx være, at rytteren har bedt den om noget, og hesten har givet et hop - dette kan være i kådhed, fordi den er blevet bange for noget og 100 andre muligheder. Rytter har så måske løsnet tøjlerne, hoppet af eller andet. Hesten ser måske dette som ros, fordi den blev "fri for pres". Hesten ved ikke bedre, og tænker måske, at det er dét den skal gøre, fordi alt pres blev sluppet da den udførte denne adfærd, og gentager derfor adfæren, når rytter beder om det samme eller noget lign.

    Det er lidt samme princip, som hvis man har en hest, der ikke vil stå stille under opsidningen. Jeg vil personligt have, at hesten skal kunne stå for løse tøjler til jeg beder den om at skridte/bakke eller hvad jeg nu beder den om.
    Men hvis hesten ikke kan dette, så vil hesten gå frem - rytter strammer tøjlen, hesten stopper. Men hvis presset fortsættes, så ved hesten ikke, at dette var korrekt. Hesten prøver at gå til den ene side, men trækkes tilbage. Presset fastholdes, så den prøver nu den anden side, men her er der samme reaktion. Derfor prøver den nu at bakke, men så får den lige et klap i numsen med en pisk. Hesten går nu i vejret/stejler. Alt pres forsvinder, fordi rytter ikke forventer dette. Hestens hjerne siger: Tjek! Jeg skal stejle når jeg møder denne form for pres.
    Ubevidst har man nu lært hesten at stejle (Dette er bare et indlæringsmæssigt eksempel - ofte tager det gentagelser mm.)

    Vi skal huske på, at hestens 5 motivationsfaktorer (de 5 f'er) er:
    - foder
    - fri for pres
    - flok
    - flugt
    - formering

    Der kan selvfølgelig være mange forskellige muligheder for hvorfor hesten reagerer som den gør, og det kan kun fastslåes 100% ved, at man ser hesten når den gør det, men én ting er 100% sikkert: hesten er ikke klog nok til at tage røen på folk (:


  • #21   25. feb 2016 Det må i gerne mene, jeg ved godt den ikke kan tænke "nu tager jeg røven på hende" men den har stadig fundet ud af at lave de ting med hende. Jeg mener bestemt ikke hestene er så "dumme" som mange andre mener. Men det kan blive en lang diskusion som vist ikke er nødvendigt at tage her smiley

    Hun har ikke hoppet af, lade den slippe eller noget, den er derimod blevet bedt om at arbejde. Men jeg mener stadig den har fundet ud af at tage røven på hende. Som regel er det samme sted den er "bange" men lige pludselig er det ikke i hjørnet men midt på, eller på vej ud af hjørnet i den modsatte ende. Og den er næsten altid højre volte og ikke hver gang.

    Men opslaget var egentlig også bare hvad tøjlen var for en og hvad folk har a erfaringer. Hesten står et sted med dygtige ryttere som kan hjælpe og vejlede i tilfælde af brug af hjælpetøjle af den ene eller anden art. smiley


  • #22   25. feb 2016 Hesten kan ikke tage røven på hende. Det er ikke noget vi mener, det er videnskabeligt bevist, at hesten mangler pandelappen som gør at den kan tænke rationelt.

  • #23   25. feb 2016 Det er slet ikke det opslaget skulle handle om hvor vidt hesten kan tænke eller ej.

    Det er bare pis med den. Hvis hun trækker, longserer og som regel i skridt så er det ikke noget.


  • #24   25. feb 2016 Jeg tror aldrig vi bliver 100% enige, men fred være med det, vi er alle forskellige.

    Selve hjælpemidlet du henviser til kender jeg ikke, men det ligner en form for glidetøjle. Om det vil hjælpe tvivler jeg stærkt på, men man skal aldrig sige aldrig.
    Held og lykke med det hele - jeg håber det kommer til at forløbe stille og roligt fremover - uanset hvilken "løsning" I vælger (:


  • #25   25. feb 2016 Opslaget var også bare for at få noget viden om tøjlen, vis der nu var nogle som havde erfaring med den, og egentlig ikke med henblik på den skulle bruges på hesten. Så var det bare for at hører dem der havde brugt den og de tror den kunne hjælpe på denne situtation smiley

Kommentér på:
Hvad gør en thiedemannstøjle?

Annonce