Hesteadfærd Hesteadfærd
Jeg har et par gange observeret min fjordhests adfærd når jeg har ham løs på banen, hvor han bare får lov at drøne rundt og hygge sig. Idag var ingen undtagelse. Jeg ønsker at blive klogere på den adfærd han udviser, da jeg ikke altid forstår den, samt jeg ikke har kunne finde noget teori om lige netop det.
Han er en vallak på 9 år, og har et lidt vågent temperament, specielt om vinteren. Idag udviste han nærmest hingsteadfærd, idet han efter at have løbet lidt rundt, løb ind til mig og nærmest ville have mig med på legen. Han puffer til mig og napper (ikke ondskabsfuldt) og svinger rundt med hovedet. Han har hele tiden øjnene på mig, og hvis jeg i sjov laver en hurtig bevægelse hopper han i vejret og bukker rundt.
Ørerne er fremme hele tiden. Da jeg til sidst ville tage fat i ham for at skridte af, er han også legesyg på en måde og napper lidt i min jakke og hopper rundt ved min mindste bevægelse. Sådan nærmest overfølsomt :b
Jeg ved hvor vigtigt det er, at hesten skal have respekt for en, og derfor kan jeg ikke helt tolke om han ser mig som "leder" eller som en ligeværdig legekammerat? Og er det godt, eller skidt?
Er der nogen der er kloge på det? :b Han følger mig fint uden tov, bakker på kommando og gumler hurtigt når vi laver jordtræning..
Glæder mig til at høre jeres svar, for jeg undres og vil meget gerne forstå min hest bedre
apr 2014
Følger: 4 Følgere: 215 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 486
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.112
Personligt har jeg meget respekt for de skader man kan få af en legesyg 500 kg's hest - de gør jo ondt selvom det ikke er med vilje.
Når mine vallakker bliver lidt indebrændte her om vinteren, så kan jeg se de har travlt med at lege på fold, grimer og dækker får tur, og en Tom vandspande får tæv. Alt indenfor rækkevidde bliver bidt i, slæbt rundt og "hidset sig op i leg".
Jeg vælger IKKE at lege med dem - når hestene og jeg er sammen, så er det under sikre forhold. Dvs skal de have lov til at løbe fri i ridehallen,fordi folden er bundfrossen, så ligger jeg ikke op til leg. Hvis de kommer ind til mig, så er det fordi de er færdige, ikke fordi de skal ind og skubbe til mig.
Jeg arbejder meget med at have et roligt udtryk, at få ro over vores samværd - dvs ingen hurtige bevægelser, ingen nulrend rundt på hesten som ligger op til napperi.
Til gengæld holder jeg dem i gang arbejdsmæssigt - ikke nødvendigvis med ridning hver dag, men fx også jordarbejde, hvor de skal koncentrere sig og arbejde.
Så han lyder bare som enlegesyg vallak, som rent faktisk godt kan lide at være sammen med dig, og som (ind til videre) ikke er blevet voldsom.
Mvh Charlotte
mar 2005
Følger: 129 Følgere: 129 Heste: 5 Emner: 188 Svar: 759
mar 2005
Følger: 129 Følgere: 129 Heste: 5 Emner: 188 Svar: 759
Og ja, burde nok passe lidt mere på, så det ikke bliver for voldsomt - men synes jo også selv det er sjovt, man bliver i godt humør når hesten er i godt humør
Men dejligt at I også "bare" tolker det som en glad hest, og ikke som en respektløs hest eller noget andet
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.112
Og respektløs slet ikke - tværtimod.
Mine synes for tiden det er sjovt, at slæbe rundt på min pisk, og min møgplastikgreb bliver der også hygget med. Vandslangen bliver der skubbet med - bide i den ville man godt, men det må's man ikke....
Man må godt nusse med læberne, men man må's ikke bruge tænder - og de er ekstrem forsigtige
Smeden ELSKER mine heste, og især den brune ELSKER smeden, så han nusser smedens hår incl våde slik...
Min gamle hest var ekspert i at binde snørebånd op,og lyne lynlåse - og mon ikke de unge en dag opdager ene fantastiske "verden"
Mvh Charlotte
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
Ud fra mine erfaringer og hvad jeg har læst, hørt osv, er deres slåen med hovedet fordi de gerne vil have en anden hest (eller dig) med på hvad de nu er i gang med. Jeg kan tage fejl, men det er især det jeg oplever med mine når vi leger
Min store (som ikke er så stor igen
Den lille jeg har skal jeg være lidt mere forsigtig med, eftersom han hurtigt bliver usikker i den sammenhæng og godt kan føle sig truet. Men indtil han når dértil, går han helt amok når jeg går hen til ham, og så går ned i knæ og sætter af i et hop. Ved ikke om du kan forestille dig det.. xD Men så springer han frem i fuld galop og bukker!
Ved ikke hvor meget du indtil videre har været med på hans leg, men prøv næste gang enten at løbe med ham eller efter ham, alt efter hvad han synes er sjovest. Elsker at se dem udfolde sig i leg, og leg kan faktisk også føre til nogle seriøst øvelser hen ad vejen
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Mvh TT
Hesteadfærd