{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
810 visninger | Oprettet:

Hest mangler lyst til at samarbejde... {{forumTopicSubject}}

Hej HG. Jeg har kendt min nuværende part i 2 måneder nu og det gik rigtig godt i starten (det kan skyldes at jeg altid havde RIGTIG mange godbidder), men er langsomt begyndt at gå ned ad bakke. I de sidste 8 dage har jeg kun været ude hos hende én gang (jeg har mulighed for at være hos hende alle dage i ugen), fordi at jeg den ene gang blev rigtig sur og ked af det. Halla er en 25 årig hoppe som let bliver stresset eller keder sig og andet i den stil, hvis ikke der er godbidder. Jeg holdt op med at have godbidder med i stalden fordi hun får dårlige vaner med hele tiden at stikke hovedet ind foran mig og gå væk fra mig lige så snart det går op for hende at hun ikke får noget. Det gør mig rigtig trist når hun går væk fra mig hele tiden. Det er IKKE hendes skyld at jeg blev sur og jeg blev også mest sur på mig selv, fordi jeg ikke kan finde på noget til at gøre mig mere interessant for hende og finde på ting som gir hende lyst til at være sammen med mig (udover godbidder). Mit spørgsmål til jer er så om i har nogen ideer til hvad jeg kan gøre? Skal jeg bare fortsætte bruge godbidder selvom hun for uvaner?

Det skal lige siges at jeg går ind for Natural Horsemanship, jordtræning og bidløs ridening, selvom vi ikke rider særligt meget.

Håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe!!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest mangler lyst til at samarbejde...
  • #1   14. dec 2015
    Heste der får uvaner i forbindelse med godbidder, får det fordi de bliver belønnet for det. Uanset om man gør det bevidst eller ej.

Hvis hesten er fodermotiveret, men ikke motiveret af fx nus og klø, så er det svært og motivere den med nus og klø.

Hvornår er det, du ser manglende lyst til at samarbejde? Hvad gør hesten?

• #2   14. dec 2015 Det er de fleste ting, men specielt ved jordarbejde og når vi går tur. Hendes reaktion er at gå eller hvis hun kan, løbe, væk fra mig.

• #3   14. dec 2015
    Det ville jeg mere tage som manglende opdragelse/tillært adfærd :o)

Jeg synes desværre ofte, der er en tendens til at folk der går op i "horsemanship" ( som alle egentligt laver uanset hvad vi laver med hesten ). Overfortolker, hvad signaler hesten udsender og hvad de betyder.

Alt for ofte så bliver en adfærd tolket til " den vil mig ikke, den vil ikke være sammen med mig, den har ikke lyst " - hvor jeg fx som her ser manglende opdragelse/en tillært adfærd.

• #4   14. dec 2015 Men hvad synes du så at jeg skal gøre ved det?

• #5   14. dec 2015
    Well det er svært uden og kende problemet nærmere.
    Kan du beskrive situationen og hvad der sker?

• #6   14. dec 2015 Undervisning. Og ja overfortolk ikke. Heste tænker ikke vi, og bortset fra det, så det ofte nemmere at arbejde med en hest, som elsker godbidder du får meget forærende på den front. Hvis den begynder at tigge, så skal du tæne det modsatte ros for netop ikke at gøre det den gør. Var det 25 år du kan ikke komme nogle dage om ugen i en måned eller to, og så forvente den kommer når du fløjter smiley det kræver træning, og gentagelser opbyggelse af tillid. Og ja så arbejder man med dyr, min kommer normalt luntende og vrinskende når jeg kalder mega fedt, men ja det kom efter en lang hygge periode med foder når jeg kom og intet arb. Og kommer han 4 dage i træk, så der pludselig 5 dag en hest, som nærmest skal hentes i den ende af folden. Før han går med, og sådan er det smiley ingen dage er ens, og det må man acceptere når man er sammen med dyr.

Men klart undervisning så du kan få selvtillid og få nogle ting i kan arbejde på. God træning.

• #7   14. dec 2015 Jeg ved at hun har det rigtig godt på sin fold og helst vil stå der hele tiden, så når jeg så tager hende ud for at gå en tur med hende følger hun selvfølgelig med fordi at jeg på en eller anden måde har fat i hende, men hun går så hurtigt at jeg knap nok kan følge med og ignorer mine signaler. Det jeg egentlig godt kun tænke mig var et råd til at hun får lyst til at følges med mig og samarbejde. Ikke bare vade der ud af indtil vi er hjemme igen.

• #8   14. dec 2015
    Det at hesten bare vader der ud af er "bare" manglende opdragelse når den ignorer dine signaler, det har intet og gøre med at hesten ikke har lyst til at følges med dig.

Så du skal have trænet et stop signal. Træn det et sted hvor hesten er ok rolig og styrbar. I går afsted, så lægger du et pres i grimen og holder det til hesten stopper - samt øger presset hvis den ikke reagere. Når den reagere, så slipper du presset og giver en godbid. Du skal ikke forlange at den skal stå stille i evigheder i starten, bare 1-2 sekunder, des bedre hesten bliver til at reagere, des længere tid kan du forlange.

Hvis den står uroligt, så bakker du den tilbage ved siden af dig - men husk på ikke at forlange at den skal stå stille i evigheder i starten.

• #9   14. dec 2015 Husk at HVER gang du lader hesten ignorere dine signaler så lærer du den at den ikke behøver at lytte til dig. Så HVER gang den gør, bak den 3-5 skridt og bed om fremadsignalet og så stop igen. Jeg går desværre tit med uopdragene plager og ungheste, og de gør ofte det samme smiley jeg bliver SÅ irriteret over at jeg så bliver nødt til at træne de, da det ikke er en acceptabel adfærd.
    Så lyt til de gode råd du får fra de andre også smiley og få opdraget din hest smiley

Mvh TT

• #10   14. dec 2015 Herkules min ven, er typen der kommer vrinskende i gallop, men alligevel gik han også med et KÆMPE tempo i starten. Jeg har lavet over 1000 parader med ham fra hånden, og det har taget min flere måneder at få ham lært, at han altså skal vente på mig. Det havde intet at gøre med, at han ikke ville følges med mig, han havde bare aldrig lært at vente på chaufføren.
    Så lav en masse stop med den, men som krikken siger så lad dem i starten bare være 1-2 sek. og så byg efterhånden mere på. og ja står den ikke stille, så bak den og så fremad igen.
    det kræver meget tålmodighed, og du skal ikke forvente, det er noget der kommer lige med det samme, men det er rigtig dejligt på sigt, når det bare fungerer smiley

• #11   14. dec 2015 Jeg har også trænet min egen i at blive bagved mig. Jeg går først og han følger efter. Hvis han er utålmodig e.l. Og forsøger at komme op på siden, for tæt på eller vade forbi så går jeg og vifter rundt med træktovet så det rammer han hvis han ikke holder sig på passende afstand. Men sørg først for at I kan gå sammen og at han reagerer på start og stopsignalet samt bakker når du siger det. smiley

Mvh TT

• #12   15. dec 2015 Jeg brugte også godbidder i træningen til at starte med og Jeg kom ud for det samme problem som du. Jeg løste det ved at holde op med at have godbidder med. Hvis hesten så maste sig på for at få maden så gjorde jeg som de andre siger. Jeg fik hende til at gå baglæns væk fra mig med det samme. Heste viser respekt for hinanden i naturen ved at gå bakke væk smiley

• #13   15. dec 2015 Der er en vigtig grundlæggende forudsætning for at få et godt forhold til en ny hest. Og det er tid, mere tid og så lige lidt mere tid. Jo mere tid du kan tilbringe sammen med den, des bedre.

Heste keder sig ikke, men de bliver stressede og utilpasse hvis de ikke kan tolke vores signaler. Hun opfører sig meget "hesteklogt" ved at søge væk fra det der stresser hende.

Min erfaring er, at der går næsten et år før man får et rigtigt tæt forhold til en hest. Heste og mennesker har vidt forskellige behov og jo bedre du er til at møde hestens behov, des bedre. Tænk lidt på hvad der skal få hesten til at synes om at følges med dig. Kig på hestene når de er flok. Hvordan omgåes de hinanden? (meget lidt lyd eksempelvis, men masser af kropssprog, find ud af hvor god hesten er til at læse dit kropssprog, kontra hvor god den er til at høre og forstå hvad du siger)

Mht til overdreven tiggeadfærd ved godbidder, så kan det i mange tilfælde minimeres ved at indøve en eller anden lille ting som hesten skal gøre for at få godbidden. eks at vende hovedet væk og stå stille. Lad være med at træne i timevis. 2 - 5 gentagelser maks, og så bare gå videre (hvis i er på gåtur f.eks.)

De fleste heste er lidt Autistiske i deres adfærd. Dvs. at de stortrives med rutiner. Jo mere du kan gøre de samme ting på de samme måder, des hurtigere vil hesten lære at du er til at stole på. Når tilliden så er skabt kan du gå videre med lidt mere variation i din omgang med hende.

Så afsted igen - ud og gå så ofte som muligt, drop ambitionerne, men læg mærke til, og nyd, de små fremskridt der kommer.. Hun er en gammel og sikkert også meget klog dame, og hun har med garanti ligeså meget at lære dig, som du har at lære hende smiley

• #14   15. dec 2015 Tusind tak for de gode svar! Det jeg har forstået som det grundlæggende er masser af tid og tålmodighed smiley

Kommentér på:
Hest mangler lyst til at samarbejde...

Annonce