øvelser til utålmodig hest fra jorden {{forumTopicSubject}}
sagen er at jeg har en islænderhoppe på 4, snart 5 år. Hun er verdens dygtigste unghest, som tager alt slags træning i stiv arm. Hun er tilredet uden problemer, er kanon dygtig i longe hvor hun kan de fleste kommandoer uden at blinke, også har vi lavet en masse tricks og miljøtræning. Hun kan tricks som smile, spanske skridt og neje. miljøtræning har vi gjort i en masse plastik, bomme, spande der bliver trukket bagefter hende i grus, paraplyer osv
hun har også Været med på flere ture, og hun hverken kigger, eller er bange for trafik.
mit "problem" er vel egentlig at alt det jeg udsætter hende for er for nemt, og efter ganske få gange keder hun sig. Hun elsker at bruge kroppen meget (dette må hun dog ikke det næste stykke tid) og jeg har problemer med at få hende til at holde fokus, og ja egentlig blive ved med at finde på nye ting.
Jeg kunne godt tænke mig at træne noget med at stå stille, at hun skal vente på mine kommandoer i stedet for bare at gå ud fra at hun ved hvad jeg vil bede hende om osv, men ligegyldigt hvor mange gange jeg bakker hende på plads og roser når hun Gør det rigtigt, så kan man bare mærke at det keder hende, og så går der to sekunder også skal hun bare Gøre et eller andet.
Hun er også en hest der ikke kan tåle godbidder, hun bliver overivrig, laver alle de kommandoer hun kender på en gang, skubber og napper i lommer.
Hun er ekstrem arbejdsglad, kommer selv hen og putter hovedet i grimen, og kan blive frustreret hvis jeg tager en anden ud og træner med.
Så er der ikke nogen der kender nogle øvelser der kan få lidt ro på hendes hjerne? hun kan meget mere end hendes alder allerede, og jeg kan slet ikke følge med i træningen efterhånden.
(vi har forresten også igennem vandtræning og trailertræning som hun bare går i uden problemer. Hun kører også trailer alene, og er på tur alene)
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Hun lyder som en dejlig unghest, som er fin sensitiv, men hvor I/du er ved at få nogle frustrationer i træningen. Og tro mig, er du frustreret, så er hun forvirret.
Hun er ung, og de kan simpelthen ikke fokuserer særlig længe i den alder. Har hun lavet øvelsen godt et par gange, så stop. Fortsætter du, så beder du jo om at hun på et tidspunkt fejler - og så bliver du frustreret, bakker hende tilbage, hun går frem, hun virker "som hun keder sig" hvilket jeg hos ungheste tolker "jeg er forvirret - hvad vil du? "
Med unghestene der er det super vigtig at holde dem arbejdsglade og ivrige. Og det gør så at fx ridning i 20 min er rigeligt. 3 gange direkte op i traileren - super, ros og slut for i dag. Pak hende i plastik en gang, ros og slut. Forvent at fokus er kortvarig, måske kun 5 min ad gangen - så giv hende en break, og så arbejd 5 min mere - og så er det det for dagen.
Aldrig aldrig "skæld ud/straf" en unghest, som forsøger at give dig "et svar" - det er dig som træner, der skal se, hvorfor hesten "fejltolker dig". Og "fejltolkningen" er jo helt normal for de unge heste, især dem som er så kvikke, at de rent faktisk tolker på selv små nuancer. Du vil elske hende, når hun bliver ældre, og hvor dine signaler er bedre installeret hos hende, for så får du en ridehest, som med bitte små signaler kan lave en hel masse - de er guld værd de ungheste. Men så længe de er unge, så kan de være lidt "vel levende".
Mvh Charlotte
jun 2005
Følger: 187 Følgere: 237 Heste: 22 Emner: 178 Svar: 3.801
jeg er endda begyndt med hende igen da hun den anden dag blev så frustreret da jeg trænede en af føllene på staldgangen, at hun fik fandt i mig og gav mig et nap i hånden der resulterede i et blåt mærke, noget hun aldrig har gjort før. det hele går væk med det samme hun får lov til at arbejde
hun virker nærmest som et dampbarn
jun 2005
Følger: 187 Følgere: 237 Heste: 22 Emner: 178 Svar: 3.801
og her søger jeg øvelser der måske ville Gøre det sjovere for hende at lave det "kedelige"
øvelser til utålmodig hest fra jorden