{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.360 visninger | Oprettet:

Galop 2 spor {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har et problem med min ellers skønne ridehest. Hun trækker bagparten ind når jeg øger galoppen ned af langsiderne. Hvad kan det skyldes ? Og hvad kan jeg gøre for at afhjælpe det ?. Det er ikke hver gang men meget ofte og mest på højre volte.

Kan se der er et par andre emner med to spor men synes ikke det er lig mit problem.

Håber i kan hjælpe smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Galop 2 spor
  • #1   9. nov 2015 På gården hvor jeg står, havde en dressurhest samme problem, den fik behandling af en kiropraktor, som fandt låsninger i krydset. Låsningerne blev fikset af kiropraktoren og nu er der ikke noget problem.

• #2   9. nov 2015 Men burde hun så ikke gøre det hver gang ? smiley jeg ved hun har en lidt stiv skulder men det har ikke været et problem før..

• #3   9. nov 2015 Jeg ved faktisk ikke om hesten gjorde det hver dag eller forskelligt fra dag til dag, men nu ved jeg ikke om du har haft kiropraktor på din hest for nylig, men det kan hvert ikke skade smiley tværimod

• #4   9. nov 2015 Det har du ret i smiley hun er passet med massage men ikke kiropraktor. Kunne være jeg skulle få sådan en ud smiley

• #6   9. nov 2015 Kan i nævne nogen dygtige kiropraktorer ? Skal være en der kører ud smiley

• #8   9. nov 2015 Øv øv smiley

• #9   9. nov 2015 kender heller ikke nogen - men lav en ny tråd om kiropraktor i det område hvor du bor eller søg på det på nettet smiley

• #10   9. nov 2015 Det kunne også skyldes at hesten mangler styrke, bærring og smidighed til at kunne lave en øgning i galop..
    Prøv at lav øgningerne på buet spor i stedet for.
    Hvis du laver dem ned at langsiderne så kun 2-3 skridt frem og så tilbage på plads igen.

• #11   9. nov 2015 Fyn? Så ligger Tove Due jo lige for. Hun er enormt dygtig.

• #12   9. nov 2015 Kan Anbefale Theresa Schumann!
    Hun er også dyrlæge. Så hvis du har en sygedækning på din hest kan du også få betalt noget af regningen via den. smiley

• #13   9. nov 2015 Udover at få hesten tjekket, er det også en god ide at kigge lidt på dig selv.
    Måske kommer du til at sidde lidt til siden, når I øger, eller det ene ben kravler op. Mulighederne er mange.

Jeg har haft store problemer med at ride min hest helt lige i galop og i øgninger gik det helt galt. Efter koncentreret undervisning hjalp det en hel del, men jeg skal tænke over min opstilling, for ellers går det galt.

• #14   9. nov 2015 Det kan altid være en god idé at få tjekket hesten igennem, men dine problemer behøver ikke skyldes låsninger eller ømheder smiley Min dreng gør nøjagtigt det samme, når han bliver presset lidt. For et års tid siden var han i genoptræning ovenpå et længere skadesforløb, og der var det helt tosset, som han gik på to spor - ganske enkelt fordi han manglede styrke og balance. Og idet hesten altid har en svagere side, vil det som regel i højere grad komme til udtryk på den ene volte. Med tiden fik jeg bedre styr på det og kunne galoppere lige, fordi han fik opbygget noget styrke og bedre kunne bære sig selv. Så påbegyndte vi kontraarbejde, og han gjorde det samme igen. Hver gang, jeg fik ham vendt over til kontra, smuttede bagparten. Det tog også lidt tid at få rettet op på, men det fik vi også styr på. Nu er vi begyndt at arbejde i en mere samlet galop, og han gør det samme en gang til. Når det lige begynder at stramme lidt, smider han bagparten.
    Når min begyndte på det, arbejdede jeg ham ind i en versade-holdning, hvor jeg forlangte, at han tog forfatter længere ind på sporet. På den måde bliver indvendige bagben, som han gerne ville smide ud, bedre aktiveret. Det var jo det ben/område, jeg skulle have styrket. Det kan være sværere at flytte bagparten, men forparten er som regel flytbar. Min har det så samtidig med at ville charangere, så det var ikke altid den nemmeste opgave for mig og det kræver god tålmodighed.

Det, du egentlig skal være opmærksom på, er mønstret. Du siger, han gør det, når du vil øge galoppen, men har han altid gjort det? Eller er han begyndt på det? Eller har du lavet nogle andre ændringer for nyligt? Presser ham lidt mere eller forlanger mere øgning af ham?

• #15   9. nov 2015 Tusind tak for svarene! De er brugbare alle sammen !:) og giver stof til eftertanke !

Tove due er super dygtig men kører ikke længere ud...

Hvis jeg kigget mønsteret igennem så ja så er træningen intensiveret med underviser det sidste stykke tid.. og hun er begyndt at gøre det inden for det sidste stykke tid så ja det er kun når jeg præsser hende. Men er jo også bange for at præsse hende hvis hun er låst. Skal dog siges hun er typen der siger fra smiley driller tingene så bukker hun smiley mrn det har hun ikke gjort. Tvert i mod ser det ud som om hun synes det er fedt smiley

Min massør til hende har foreslået mig tidligere idet hun er lidt stiv i det at jeg galoperer et par runder hver volte inden jeg laver travarbejdet så hun er nok lidt stiv i betrækket og jeg er heller ikke fejlfri i min opstilling - langt fra! Så ja et ben der kravler op er ikke utænkeligt smiley det prøver jeg at tænke over næste gang smiley
    jeg får dyrlæge ud i morgen så prøver at spørge til råds hos ham også. Han har vidst nogle kurser inden for sådan noget med led osv. smiley

• #16   9. nov 2015 Jo da - Tove kører skam meget rundt i landet. Kig på hendes hjemmeside under "behandlinger", så kan du se hvor hun kommer.

• #17   9. nov 2015 Nå for søren smiley har ladet mig fortælle hun ikke kører ud længere.. smiley tak for svar !

• #18   9. nov 2015 Typisk for heste der går på to spor er manglende balance og bæring smiley
    Jeg ville starte med at stille hesten lidt til indvendig, for at presse bagparten ud, og så måske kun øge på små strækninger så man bevare kontrollen hele vejen smiley

• #19   10. nov 2015 Jeg vil da håbe din hest går på to spor, ellers er der da noget helt galt smiley

Tænker du mener at hesten går på tre spor?
    Det behøver bestemt ikke at betyde at du straks skal smide penge efter kiropraktor og andre former for "quick fix". Det kan selvfølgelig skyldes din egen opstilling, hvis du sidder skævt, så det må du være opmærksom på og gerne få din underviser til at hjælpe dig med.
    Men det er også et kendt symptom på for tidlig samling.
    Når den gør det i dine øgninger, så vær opmærksom på at dit udvendige ben ikke ligger for langt tilbage og er for aktivt, så du selv kommer til at skubbe bagparten ind. Rid ligeud med en ganske let udadstilling (du skal ikke kunne se kontur af udv. øje) og flyt skulderen ind med en eftergivende indvendig hånd som du flytter indad. Så får du rettet forparten ind på bagparten. Pas som sagt på at din udvendige schenkel ikke ligger for langt tilbage og slæk lidt på samlingsgraden og fokuser i stedet på fremadsøgningen. Kommer hesten til at gå lidt skævt af det, behøver du ikke at blive bekymret. Det er ganske let at rette når bare kroppen er lige.
    Hvis du begynder at stille eller bøje hesten indad ved dette problem, forstærker du bare problemet. Det handler ganske enkelt om ligeudretning af hesten.
    God arbejdslyst smiley

• #20   10. nov 2015 Hub bliver redet lang og ned så hun er ikke samlet smiley men det kan sagtens være min opstilling -uden tvivl smiley

Hun får ordnet bisser i dag og får fri og så begynder vi igen og så må vi se smiley

Tusind tak for svarene ! smiley

• #21   10. nov 2015 Uanset at det ikke skyldes for høj samlinsgrad, kan du stadig bruge ovennævnte teknik til at rette hesten ligeud. Hvis du så samtidig selv sidder helt lige, skulle problemet meget gerne løse sig. Rigtig mange ting kan løses gennem korrekt ridning, men der er ingen "quick fix".
    Hvis det ikke gør, ville jeg også kontakte dyrlæge/kiropraktor/osteopat eller hvad man bruger (min dyrlæge er lidt af det hele) og måske evt. sadelmager - Men ikke før!

Kommentér på:
Galop 2 spor

Annonce