At starte helt forfra.. {{forumTopicSubject}}
Jeg har en meget energisk hest, som løber en del i springning. Jeg har redet med 3-rings bid på ham, dog for det meste i 2-ring, men har tit stadig ikke kunne styre ham, fordi han har så meget energi.
Efter en masser overvejelser har jeg endelig taget den beslutning at starte forfra med ham i springning.
Andre ville måske smide et stærkere bid på ham, men for mig at se, bliver det lidt en ond cirkel, samt den nemme løsning.
Men ja, jeg har tænkt mig at starte helt forfra og dermed springe med et normalt bid på ham. Jeg skal have lært ham stopsignalerne på ny, så jeg nemmere kan kontrollere ham i springning, da han nemt kan springe 120, men det går hen og bliver farligt, når jeg ikke har kontrol over ham.
Jeg har tænkt mig at starte ud med en masse bom træning, evt. små kryds og så langsomt sætte dem højere op efter nogle måneder.
Har i andre øvelser, som ville være gode, både for at træne hestens stopsignaler og kontrol, men også nogle, som kan være gode for både hest og rytter?
jun 2011
Følger: 99 Følgere: 94 Heste: 2 Emner: 335 Svar: 636
apr 2014
Følger: 45 Følgere: 46 Heste: 7 Emner: 3 Svar: 27
Så da jeg fik hende, øvede jeg rigtig at skridte mellem to bogstaver og så trave mellem to bogstaver, og ved hvert 6 bogstav lavede jeg en parade med benene. Så hun lærte at stoppe med benene
Jeg har redet med normal bid på hende lige siden jeg fik hende både i dressur og spring : D
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
dressur mellem hver spring, en masse overgange, temposkift, halve parader, parader, volter.
er du sikker på at hesten ikke stresser under springning, og derfor løber?
apr 2007
Følger: 136 Følgere: 128 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 176
Tjek blueberryhill s hjemmeside om springheste der løber og alt andet der giver dig en forståelse for din hest
Held og lykke med træningen!
jun 2011
Følger: 99 Følgere: 94 Heste: 2 Emner: 335 Svar: 636
Den bliver helt sikkert også stresset og derfor løber med mig.
nov 2011
Følger: 59 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 57 Svar: 224
Men ja, bring dressur med ind i springningen, og en god ting (synes jeg) er at lave volter foran et spring, hvis du styre mod et spring, og han begynder at løbe, så rider du ham på en volte. Og det fortsætter du med til at han ligesom har fundet ud af "nåh, jeg får ikke lov til at springe) så giver du ham lov til springe over, og så laver du også en volte bagefter, og rider lidt dressur osv. Det hjalp på logbog Kimse
Håber det går godt med jer, og held og lykke!
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hold dig fra at springe baner. Start med bomme på jorden hvor du skal kunne ride over i alle tempi, stoppe foran og bagefter. Lad være med at gå videre til den næste gangart før der er styr på den før.
Så kan du sætte en cavaletti ind, igen stop før, efter og rundt på banen - selvfølgelig ikke altid det det samme mønster. Og ikke gå videre til næste gangart før hesten lytter i den før.
Derefter kan du sætte et spring op, der så kan øges i fart. Så en springbane - men stadigvæk ride dressur ind imellem, stoppe ,overgange osv. osv.
Der udover er det super vigtigt, at huske og give efter. Gerne tydeligt. Ved nogle heste kan man også med fordel bruge godbidder. Samt huske ikke og sidde konstant og holde tilbage i hesten.
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.570
Mange af de ting jeg ville forslå har de andre nævnt. Dog vil jeg ikke anbefale metoden hvor man stopper hesten op før og efter springet/bommen. Min oplevelse med det er at hvis du har en stresset hest som måske begynder at panikke, bliver forvirret over at blive stoppet og kæmper voldsom imod at skulle stoppe op. En tempoændring før og efter kan jeg bedre se mening i end et fuldt stop.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Nu er det jo meningen man tilpasser tingene til hesten og føler sig frem også - det gætter jeg på de fleste gør ;o).
Min egen er en spasser til stop når hun stresser op, men det motivere hende ekstra hvis hun får en godbid - så er det noget andet og hun er mere til at snakke med og slapper af bagefter. Hvilket fx kunne være en mulighed.
Eller tempo ændring - men jeg ville få styr på stop først, hvis hesten spænder op og gerne vil løbe, er det tit man skal have meget fat i dem og de ikke rigtigt hører, samt bare løber videre når man løsner "halv parade" signalet.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Jeg tager hatten af for dig og synes du er så sej og dygtig som vælger at starte forfra, i stedet for at smide stærkere bid på. Din hest vil takke dig og jeg takker for at du går foran med et godt eksempel Fortæl alle i din omkreds om dit valg og vær stolt af det!
Mvh TT der klapper i sine hænder af glæde
At starte helt forfra..