804 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Hjælp til at få hest til at bruge ryggen lidt mere Hjælp til at få hest til at bruge ryggen lidt mere

Hej alle hestemennesker. smiley

Jeg har jo fået mig sådan en dejlig jyde basse hun er super dejlig og er rigtig glad for hende.
Jeg rider lidt bane ridning med hende bare på hyggeplan. Og jeg lagde mærke til at hun ikke bruger sin ryg ret meget. Altså hun hendes hoved er helt i vejret og tænkte det kunne da vel ikke være godt for hendes ryg. Altså jeg er ikke selv meget inde i det med hvordan det skal gøres og hvordan det skal se ud men tænker bare tilbage til da jeg havde min oldenborg som heller ikke brugte ryggen rigtig(fik hjælp til at ride hende dengang) eller er det mig der er helt forkert på den???

Hun bliver selvfølgelig ikke nogen dressur hest der skal gå helt til biddet eller noget men det kunne være nogen af jer kunne komme med nogle gode og råd og tips hvordan man kunne gøre det bedre.

Og lad nu værd med at komme med negative kommentare. Hvis jeg er helt forkert på den med min mening så sig det endelig.

Jeg gør det kun for at hjælpe hesten. smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • plæneklipper knivslibning 500 kr.
  • Afmontering af induktionskogeplade og installation af ny induktionskogeplade samt opsætning af kontakt på væg til samme. 1.000 kr.
  • Flytte kommoder mm. 2.293 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til at få hest til at bruge ryggen lidt mere
  • #1   16. okt 2015 Følger

• #2   16. okt 2015 Ride frem og ned, eller trave over bomme smiley

Er ikke ekspert, men det er hvad jeg har hørt er godt smiley

• #3   16. okt 2015 Jeg ville droppe ridningen i et lille stykke tid, evt. 14/21 dage kun med longering. Et lidt kedeligt, men intens forløb. Derefter ville jeg fortsætte med at supplere med longeringen i den ugentlige træning.

Jeg har KUN god erfaring med dette!

Prøv at træne sidebevægelser fra jorden. Det er ligemeget hvilken position hestens hoved/hals/nakke er i, dens ben skal blot overtræde, for når hesten overtræder/laver en sidebevægelse, "tvinges" hesten til at bruge musklen i hoften, skubbe bagbenene ind under sig og løfte ryggen.

Hvis din hest kigger på skyer i longen også, kan du supplere lidt med et pessoasystem (skal ikke side stramt og tvinge hesten i holdning, blot vejlede)

Bomtræning kan også være godt - i et hvis omfang. Ved bomtræning "tvinges" bagben til at komme ind under sig og ryggen bliver løftet, dog kan det også give hesten endnu flere spændinger.

Jeg har lige været igennem et 6 ugers longeringsforløb, i samråd med dyrlæge, kiropraktor og sadelmager, hvor vi longerede i hhv. Kapsun/løslongering & med trense med pessoasystem hver anden dag.

Derefter vil en god underviser kunne hjælpe dig på vej.
    Hvis din underviser er god og kompetent, vil han/hun også kunne fortælle dig ift. Hestens bevægelsesmønster og sadlens stopning, om den skal have et kiropraktor og/eller et sadelmagerbesøg.

De fleste heste søger villigt frem og ned, hvis ikke der er noget galt med hesten. Derfor kunne det også godt tyde lidt på at sadlen måske ikke er helt op 2 date med omstopningen, at hesten måske er lidt låst et sted, eller at tandlægen måske lige skal forbi smiley

Der er mange faktorer der kan spille ind kan du se smiley

Får jeg heste i ridning der ikke søger villigt frem og ned under rytter, bliver de altid tjekket af dyrlæge, og vi finder altid et eller andet, som har været årsagen til alt dette. smiley

• #4   16. okt 2015 Jeg tror lige jeg vil kigge efter en underviser. selvom jeg godt forstår det du skriver men for at være 100% sikker på at jeg gør det rigtige ville det helt sikkert være godt med en underviser der har forstand på det. for som sagt er jeg ikke ekspert inden for det område. smiley

• #5   16. okt 2015 Jolly har heller ikke så mange muskler i ryggen, men vi er kommet et stykke. Vi har haft en masse Bomtræning! Og samtidig gjort det lidt sjovt, med uventede måder at ligge bommene på, og bakke over dem osv. Jolly syntes det var helt vildt fedt.
    Derudover, når vi rider, om det er tur eller hvad det er, så roser jeg hende helt overdrevet når hun tager hovedet ned, hvilket hun nu gør meget ofte. smiley
    Men en god ide ville være at få en underviser ud. - det behøver jo ikke være en du holder ved i, det kan bare være til at hjælpe med dette.

• #6   16. okt 2015 Du kan også gå ture med den, evt. Bare på ridebane inden i rider, og så tage lidt i træktovet, så den tager hovedet ned og så rose. - ikke noget med at hive, bare lige så stille.

• #7   16. okt 2015 hehe det er jo lige det. for jeg er absolut ikke ekspert på dette område og vil kun min basse det Aller bedste. Jeg har ikke været så glad for hest som jeg er for hende. Så passer rigtig godt på hende. smiley

• #8   16. okt 2015 Hvis det samtidig gerne må være lidt spændende og du måske har mulighed for at tage på tur, så har jeg erfaring med at det kommer af sig selv efter nogle gode skridt/trav/galop ture for løse tøjler.. Startede med at ride en 8 årige der lige var startet op, det gjorde jeg for cirka 6 måneder siden og det begynde stille og rolig at komme nu, intet pres, men har bare skabt et behov for hesten fordi der er blevet opbygget muskler smiley

• #9   16. okt 2015 Årrrh okay jamen der er rigtig gode tur muligheder her ude. Så det kunne da være jeg skulle prøve det. Jeg sad også og tænkte på om hest kan blive for gammel til at lære sådan noget? Men så læste jeg lige din kommentar Ditte at din er 8 år så mon ikke det kan lade sig gøre. Min er nemlig også 8. smiley

• #10   16. okt 2015 Løse tøjler. Så er der mange heste der selv tager hovedet ned og får løftet ryggen op. Hvis din ikke gør det så ville jeg bruge hoved til jord træning. Det kan du gøre ved at ligge et let tryk bag ørene imens dy leder hestens mule med en tom hånd eller med en godbid.

• #11   16. okt 2015 Gå op ad bakker skulle også være godt.
    Jeg er pt selv i gang med at træne rygmuskler på en halvgammel hoppe som intet har lavet de sidste par år og som er blevet ret skarp over ryggen pga manglende muskelmasse. Så vi træner at hun skal gå over bomme, longerer let i grimen og laver øvelser hvor hun går skråt/sidelæns.

• #12   16. okt 2015 Er ret sikker på heste kan lærer uanset alder, somregel har de 'ældre' heste mere livserfaring og er mere nede på jorden. Jeg synes derudover også det er super vigtigt at skabe et behov for hesten at komme til at bruge ryggen især sådan en kraftig hest som en jyde der jo oftes har en lidt kraftigere hals og dermed har svære ved det knæk der jo opstår når de begynde at arbejde med biddet og selv søger ned.. Ting tager tid, men det har helt sikkert været tiden værd for mig og den hest jeg rider, det er fedt med en arbejdsvillig hest der faktisk selv laver arbejdet smiley
    Held og lykke med det hele!

• #13   16. okt 2015
    Jeg vil stærkt råde dig til at få undervisning. Der er mange, mange måder og metoder at gøre det på. Så folk herinde vil komme med 117 forskellige meninger og måder.

Kommentér på:
Hjælp til at få hest til at bruge ryggen lidt mere

Annonce