Hjælp til at få hest til at bruge ryggen lidt mere Hjælp til at få hest til at bruge ryggen lidt mere
Hej alle hestemennesker.
Jeg har jo fået mig sådan en dejlig jyde basse hun er super dejlig og er rigtig glad for hende.
Jeg rider lidt bane ridning med hende bare på hyggeplan. Og jeg lagde mærke til at hun ikke bruger sin ryg ret meget. Altså hun hendes hoved er helt i vejret og tænkte det kunne da vel ikke være godt for hendes ryg. Altså jeg er ikke selv meget inde i det med hvordan det skal gøres og hvordan det skal se ud men tænker bare tilbage til da jeg havde min oldenborg som heller ikke brugte ryggen rigtig(fik hjælp til at ride hende dengang) eller er det mig der er helt forkert på den???
Hun bliver selvfølgelig ikke nogen dressur hest der skal gå helt til biddet eller noget men det kunne være nogen af jer kunne komme med nogle gode og råd og tips hvordan man kunne gøre det bedre.
Og lad nu værd med at komme med negative kommentare. Hvis jeg er helt forkert på den med min mening så sig det endelig.
Jeg gør det kun for at hjælpe hesten.
okt 2013
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 62 Svar: 213
jun 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 181
Er ikke ekspert, men det er hvad jeg har hørt er godt
jul 2011
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 636
Jeg har KUN god erfaring med dette!
Prøv at træne sidebevægelser fra jorden. Det er ligemeget hvilken position hestens hoved/hals/nakke er i, dens ben skal blot overtræde, for når hesten overtræder/laver en sidebevægelse, "tvinges" hesten til at bruge musklen i hoften, skubbe bagbenene ind under sig og løfte ryggen.
Hvis din hest kigger på skyer i longen også, kan du supplere lidt med et pessoasystem (skal ikke side stramt og tvinge hesten i holdning, blot vejlede)
Bomtræning kan også være godt - i et hvis omfang. Ved bomtræning "tvinges" bagben til at komme ind under sig og ryggen bliver løftet, dog kan det også give hesten endnu flere spændinger.
Jeg har lige været igennem et 6 ugers longeringsforløb, i samråd med dyrlæge, kiropraktor og sadelmager, hvor vi longerede i hhv. Kapsun/løslongering & med trense med pessoasystem hver anden dag.
Derefter vil en god underviser kunne hjælpe dig på vej.
Hvis din underviser er god og kompetent, vil han/hun også kunne fortælle dig ift. Hestens bevægelsesmønster og sadlens stopning, om den skal have et kiropraktor og/eller et sadelmagerbesøg.
De fleste heste søger villigt frem og ned, hvis ikke der er noget galt med hesten. Derfor kunne det også godt tyde lidt på at sadlen måske ikke er helt op 2 date med omstopningen, at hesten måske er lidt låst et sted, eller at tandlægen måske lige skal forbi
Der er mange faktorer der kan spille ind kan du se
Får jeg heste i ridning der ikke søger villigt frem og ned under rytter, bliver de altid tjekket af dyrlæge, og vi finder altid et eller andet, som har været årsagen til alt dette.
dec 2012
Følger: 53 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 105 Svar: 464
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 210 Heste: 7 Emner: 130 Svar: 689
Derudover, når vi rider, om det er tur eller hvad det er, så roser jeg hende helt overdrevet når hun tager hovedet ned, hvilket hun nu gør meget ofte.
Men en god ide ville være at få en underviser ud. - det behøver jo ikke være en du holder ved i, det kan bare være til at hjælpe med dette.
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 210 Heste: 7 Emner: 130 Svar: 689
dec 2012
mar 2008
Følger: 43 Følgere: 47 Heste: 7 Emner: 563 Svar: 1.588
dec 2012
dec 2014
Følger: 42 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 15 Svar: 293
feb 2004
Følger: 16 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 118
Jeg er pt selv i gang med at træne rygmuskler på en halvgammel hoppe som intet har lavet de sidste par år og som er blevet ret skarp over ryggen pga manglende muskelmasse. Så vi træner at hun skal gå over bomme, longerer let i grimen og laver øvelser hvor hun går skråt/sidelæns.
mar 2008
Følger: 43 Følgere: 47 Heste: 7 Emner: 563 Svar: 1.588
Held og lykke med det hele!
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Jeg vil stærkt råde dig til at få undervisning. Der er mange, mange måder og metoder at gøre det på. Så folk herinde vil komme med 117 forskellige meninger og måder.
Hjælp til at få hest til at bruge ryggen lidt mere