{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
926 visninger | Oprettet:

Hvilket bid? {{forumTopicSubject}}

Hejsa,
Jeg har en arabervallak på godt 14 år. Han har en tildens til, at hugge utroligt meget på sit bid. Han har lige fået ordnet tænder, er blevet tjekket for diverse smerter, og der var ingenting.
Vi rider med et almindeligt 3-delt, og har også redet med et æblebid, og ingen af dem har set ud til, at fungere. Han er blevet redet med stangbid hos tidligere ejer, men har været lidt imod at bruge det, da han gerne skulle fungere på et helt almindigt bid også..

Har i nogle gode erfaringer med dette, eller er der et bid i vil anbefale?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket bid?
  • #2   21. sep 2015 Har overvejet en del, og regner også med, at købe et og prøve det på ham smiley

• Sara M
    Sara M Tilmeldt:
    jan 2015

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 21
    #3   21. sep 2015 Tygger han meget på det? På bidet? smiley

• #4   21. sep 2015 Neu schule

• #5   21. sep 2015 Udelt bid burde "do the trick".

• #6   21. sep 2015 Du kan prøve en periode med udelt bid, og hvis det virker, så kan du prøve et almindeligt 2-delt bid - det ligger gerne mere roligt end det 3-delte.

• #7   21. sep 2015 jeg har haft samme problem rider med 2 delt bid jeg spændte hans hovedetøj et hul ned og så gik han til biddet og lavede ikke mere vrøvl med hans hovede har selv en araber

• #8   21. sep 2015 Hvis den tygger på biddet er det for stort smiley

• #9   21. sep 2015 Jeg vil prøve at købe mig et udelt bid smiley
    tusind tak for svar smiley

• #10   21. sep 2015 Stangbid er da lig med et udelt bid???

Det er svært at vurdere når man ikke selv har set hvad den gør..

Hvis du med stangbid mener udelt bid. Så er det ikke stærkere/hårdere end andre alm bid, det ligger bare presset anderledes, det er hånden der bestemmer hvor hårdt det er.

Nogle heste fungere bare ik med andet end udelt, de bryder sig simpelthen ikke om at det bevæger sig.

Ellers vil jeg sige du skal kigge på om bidet passer korrekt, både i længen og i tykkelse, det kan være ret ubehageligt hvis hvis det ikke passer i munden, og det kan løse mange problemer, hvis man løser det.

Bidet skal passe præcist i længen mål evt med en bid måler eller en tommelstok.
    Er bidet for langt vil det blive for bevægeligt, et todelt vil spidse sig for meget og trykke op i ganen.

Bidet må ikke være for tykt, mange rider med alt for tykke bid, mærk efter hvor meget plads din hest har i ganen, nu mindre blød gane den har, jo tyndere bid skal du ha.

Er der andre problemer? Åbner den munden (hvis du ikke har næsebånd på) , eller andet??
    Forstår ik het hugger i bidet? Altså mener du den trækker hovedet frem alt så den trækker i tøjlerne, eller tygger den på bidet??

• #13   21. sep 2015
    Mål munden og prøv med et ganske alm. udelt bid.

Der udover; heste fx min egen hugger på biddet når hun spænder op/er spændt. Så lig mærke til om det fx er når du kræver ekstra samling, tager i tøjlen, får hesten til biddet e.l at den hugger i det.

• #14   21. sep 2015 Kræver for det meste ikke samling, da han slet ikke har musklerne endnu. Men bare man tager stille i tøjlen og søger kontakt, "ryster" han på hovedet og åbner sommetider munden. Han er dog blevet bedre.
    Tror jeg rider med et for tykt bid, og derfor vil jeg prøve først med et udelt, og hvis han går fint på det så vil jeg efter noget tid ligge et helt almindeligt todelt på ham.

• #15   21. sep 2015 JG G, har du evt. link til dit bid?

• #16   21. sep 2015
    Hvorfor ligge et to delt på, hvis hesten skulle gå bedst på et udelt? :o)
    Hvis det er den røde på din profil, så er det for langt til den, det den har på det ene hoved billed.

Men det kunne også lyde til, at hesten forbinder pres i biddet med ubehag - hvis den gør det ved tag i tøjlen.

• #17   21. sep 2015 Den har slet ikke det hoved eller det bid i mere:-) Det fungerede slet ikke, og desuden er hovedtøjet for stort på det billede. Dengang var en af de første dage jeg havde ham, hvor jeg endnu var uvidende om hvad der passede ham smiley

• #18   21. sep 2015 Jeg har det sådan, at jeg også synes at han skal gå på et normalt todelt, nogenlunde. smiley og det sagde dyrlægen også ville være det bedste smiley

• #19   21. sep 2015
    Men hvorfor? Hvorfor skal hesten gå med to delt hvis den trives bedst med roen på et udelt ( som ikke er hårdt, men ganske alm. trensebid )? Jeg kan ikke helt se logikken i, at det er fordi rytteren synes et bestemt bid er bedst, så skal hesten gå med et bid og basta - istedet for at lytte til hesten :o).

• #20   21. sep 2015 Jeg vil først og fremmest ride med udelt. Når (og hvis) det virker, vil jeg prøve med enten et myler eller et andet almindeligt todelt. Så vidt jeg ved må man heller ikke starte stævner med udelte bid smiley

• #21   21. sep 2015 Og det er egentlig ikke noget jeg vil diskutere, det er både spild af din og også min tid smiley

• #22   21. sep 2015
    Det må du helt bestemt gerne starte stævner med :o)
    Rider selv med et udelt muffe bid i dressur. I spring må du nærmest starte med alt.

• #23   22. sep 2015 Vil også sige at det lyder som om den forbinder tag i tøjlen med ubehag.

Ved du hvordan den er blevet redet før?? Om det er med hård hånd??

Hvis den har været vandt til en hård hånd, og dermed været vandt til at det gør ondt hver gang der bliver taget i tøjlen. Så vil den automatisk forberede sig på smerten så snart du røre tøjlen, for den med det samme tænker at det kommer til at gøre ond!

Det er det samme som hvis du er lige ved at slå dig, og så siger AV! Men uden at det egentlig gjorde ondt.. Din hjerne havde bare allerede foreberedt sig på smerte. smiley det er det samme der sker for hesten, den siger av inden det egentlig gør ondt.

At den åbner munden er altid tegn på ubehag/smerte. Men som sagt hvis den gør det selvom du tager meget blidt så siger den av inden det gør ondt.

Hvordan du måske kan afhjælpe det:

Det kan tage lang tid og kræver tålmodighed.
    Men en måde kunne være at ride bidløs i en periode, så den vænner sig til at det ikke gør ond når du tager i tøjlen, og den ikke når at få den reaktion, som om det vil gøre ondt.

Derefter kan du sætte bid i, men stadig ha en bidløs trense ud over, så den finder ud af at det ikke gør ond at ha bid i munden, samtidig med du tager i tøjlerne.

Så bagefter rider du med to tøjler, en i bidet og en i bidløs, og så tager tøjlen i bidet mere og mere over. Men hold øje med at den ikke begynder at åbne munden for så skal du tage mindre ved.

Håber måske det kunne hjælpe smiley og undskyld det blev så langt smiley

• #25   23. sep 2015 Du kan sagtens rider seriøst med udelt bid smiley nogle heste fungere bare bedre på det.
    Man kan jo evt bruge tungefrihed, så kommer der noget mindre pres på tungen.

Et todelt kan også være meget ubehageligt, da det spidser sig og maser sig op i ganen..

Jeg rider selv med 2delt, det fungere min bedst på. Engang brugte jeg 3delt på tidl. Hest, men den jeg har nu fungere overhovedet ik på 3delt, den kan ik li bevægligheden smiley

• #27   23. sep 2015 Jeg mener du kan sagtens ride dressur med udelt, kender en der har en hest der går la5 og har også selv redet på den den går fint med et udelt bid smiley

Jo hvis det 2delte bid ikke passer rigtigt, fx er for langt. Og så meget skal der nu heller ik til, bidet ligger altså ikke fuldstændigt fladt på tungen, og derfor vil det ramme ganen når du trækker hårdt i normal retning.
    Og hvis hesten bare går lidt til bidet, så trækker du jo sådan set heller ik et lige træk langs tungen, så vi der jo nettop være vinkel smiley

• #29   23. sep 2015
    Ja jeg er vildt useriøst når jeg træner dressur og rider stævner! Vildt useriøs!
    Et to delt trykker ned i tungen - så tungen er netop med et to delt udsat for mest pres. Hvor det med udelt ligger på laderne og tungen.

Min trives bedst med udelt, med max ro - så selvfølgelig rider jeg med det, at andre skulle mene at man er useriøs fordi jeg rider med et udelt og sætter hvad hesten trives med højest synes jeg siger mest om dem :o)

• #33   24. sep 2015 Jeg vil nu sige, at man sagtens kan være seriøs på et udelt bid. Jeg ligger og tuller rundt i de sidste La klasser på min hest, med overkommelig udsigt til at starte på middelsvær smiley
    Hesten skal primært rides for ben og sæde, så biddet bør ikke være den primære årsag til at kunne øvelser. Hesten kan være afslappet og tilpas med biddet, og så skal den ellers rides rundt for sæde og ben og lette korrektioner for biddet smiley

• #35   25. sep 2015 Et muffe bid

Kommentér på:
Hvilket bid?

Annonce