{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.508 visninger | Oprettet:

"Gider ikke baneridning" {{forumTopicSubject}}

Hvad tænker i når folk siger/ skriver i salgsannoncer at deres hest ikke gider dressur/baneridning, men hellere vil fx på tur?
Jeg syndes jeg støder på det utrolig mange gange, i salgsannoncer med super flotte og skønne heste.

Selv vil jeg mene at det kommer an på ens egen holdning til bane ridning og hvor 'surt' man gør det for hesten. Jeg har flere gange stødt på rideskole ponyer der knapt vil ind på banen, fordi de ved at her bliver man pisket, revet i munden og at hvad der ellers ikke er en god oplevelse for en hest. Og en tur i skoven er da helt klart mere 'befriende' og spændende for enhver hest, som ikke bliver skræmt af alting smiley

Men er det muligt at vende en hest 'der ikke gider baneridning' og hvad er jeres erfarninger og meninger om det? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Gider ikke baneridning"
  • #1   17. sep 2015 Tja, heste er så forskellige som mennesker. Nogle synes bare det er kedeligt at rende rundt i en firkant

  • #2   17. sep 2015 Jeg kunne have fundet på at skrive det, men om mig selv smiley
    Hvis jeg ikke synes det er interessant smitter det selvfølgelig af på hesten. Hvis rytteren er engageret tror jeg sagtens man kan "omvende" en hest smiley


  • #4   17. sep 2015 Ja det er muligt at vende en hest til at være glad for baneridning, hvis den ikke har for mange dårlige oplevelser i bagagen.

    Jeg købte min gamle hest Medoc, da han var 8 år, og blev solgt som spring-/skovturshest. Den gamle ejer solgte ham som "ikke-egnet" til dressur, og det kom ligefrem til at stå i vores kontrakt.
    Han var en stor selvbevidst hest, og hans gamle ejer var ikke ligefrem hverken stor eller den fødte dressurrytter. Og det interesserede hende heller ikke. Et enkelt stævne med to LC-klasser på omkring 50% , gjorde hende overbevist om, at Medoc skulle være alt andet end dressurhest smiley
    Jeg red på det tidspunkt dressur på LC-niveau, så det var fint nok for mig.

    Nu er jeg rigtig glad for dressur, og selvom jeg primært ville ride distance på ham, så skal en distancehest jo også have rygmuskler og være velreden, når de går ud i et felt af heste.
    Så 1 år efter jeg købte Medoc red vi vores første placering hjem ud af 24 starter i LA2 på klubplan smiley

    Han var bygget til at gå dressur, og jeg syntes det var sjovt at træne dressur. Så det endte med at vi blev ren dressurekvipage, og han er så grunden til at jeg i dag har to heste, som jeg har haft fra de var 1 år, og som nu begge går middelsvær dressur på C-plan smiley

    Men det gode ved Medoc og hans gamle ejer var, at hun jo ikke gad at ride på bane, så de havde nærmest aldrig været der - så han havde ingen dårlige erindringer. Hvis nu havde havde "lært" at bane/dressur betød pisk, spore og hiven i tøjlen, så havde han nok gået i baglås og været svær at arbejde med.

    Mvh Charlotte


  • #5   17. sep 2015 Det er HELT sikkert muligt. Jeg red I en periode en hest der ikke Ville ind på banen. Jeg begyndte bare at hygge hver gang jeg havde fået hende ind på banen og stille og roligt hyggelige lidt og hun havde det godt med banen bagefter jeg rider hende desværre ikke længere men håber da hun stadig kan lide banen.

  • #6   17. sep 2015 Min dreng foretrækker baneridning pt, og jeg foretrækker turridning smiley
    Men han er også meget nervøs på alting og skal lige vænne sig til sine omgivelser, så for ham er det mere beroligende og afslappende at træne på bane.
    Jeg gør også mit bedste for at variere hans træning og sørge for at han nyder både bane og tur. Vi er lige gået i gang med shenkelvigninger og han blev simpelthen så glad da han fik ros for at gøre det rigtigt den ene vej at han blev ved med at gøre det den ene vej selvom jeg bad om det til den anden. Så måtte vi jo bare lave nogle andre øvelser, så min lille tosse kunne tænke på noget andet smiley
    Nogen heste er bare til bane, nogle til dressur, nogle til spring, nogen til tur osv, men jeg mener at det klart kan præges hvis hesten får positive oplevelser og variation i ridningen. Det er ihvertfald det vi træner efter smiley


  • #7   17. sep 2015 Vel jeg vil sige både og... Tindur er en hest der har det bedst der hvor han er tryg da han er en nervøs bangebuks smiley i starten af træningen på banen var han utrolig meget oppe at køre og ville bare ikke slappe af der inde. Han var utryg og hoppede i luften og bukkede hvis bare der var nogle lyde eller blade der blafrede. Så banen var noget han ikke syntes om. På ture gik det bedre da han jo ikke var spærret inde men kunne flygte.. Noget han også gjorde nogle gange smiley men nu to år efter vi begyndte at træne (ikke kun ride men inkl longering og jordarbejde) på banen så vil han gerne derhen og træne. Og nu er turene pludselig mere farlige end banen...
    Dog er problemet med ham at han egentlig ikke gider at arbejde.. Så på banen har han ikke ret tit den drive og arbejdslyst.. I naturen er det modsatte. Her er tempoet oppe og ofte har han problemer med at slappe af medmindre det foregår i galop eller han er ved at være træt smiley han er utrolig glad for at udforske nye veje første gang vi rider der.. Men næste gang kan det være farligt smiley jeg selv synes det har blevet sjovere at ride på banen da vi udvikler os en masse, men når han ikke har det drive der inde tager det lidt af det sjove væk. Jeg elsker dog skoven og vores ture er bare de bedste medmindre han er fuldstændig oppe at køre...
    Så angående Tindur så er det både og.
    Men min venindes pony som jeg tilred gad ikke bane men elskede skoven smiley
    Så jeg vil sige det kommer an på hesten. Man kan sagtens få de til at acceptere at arbejde begge steder. Men deres drive og hjerte vil være på en sted smiley

    Mvh TT


  • #8   17. sep 2015 Jeg har skrevet det flere gange om min hoppe. Hun vil bare ikke ride på ridebanen, uanset hvem rytteren er. Jeg ville ønske, at det kunne laves om, men det tvivler jeg meget på.

  • #9   17. sep 2015 Jeg har også altid tænkt det kom an på rytterens indstilling og måden der trænes på, men der findes få heste der aldrig kommer til at nyde det eller som er kørt træt i det..
    Min nuværende part fx, han gider ikke, han skaber sig ikke og gør ingen modstand men der er ingen glæde og lyst og det kræver alt rytterens energi bare at holde ham igang.. Han kan ellers sagtens gå pænt, men selv om jeg elsker at ride dressur, så går det sjove af når hesten ikke nyder det..
    Men han er 19 år og har lidt gigt (dog ikke smerter) så kan ikke rigtig betale sig at begynde at se om det kan ændres


  • #10   17. sep 2015 Min umiddelbare tanke er at så har det gjort det forkert, hvis den decideret ikke gider.

  • #11   17. sep 2015 Min nye hest har været rideskolehest i 1 år, før vi fik hende. Hun har lært, at hvis hun stiller sig på midten og ikke rykker sig, vil folk lade hende bestemme. Jeg er begyndt at lave det sjovt at være på banen igen (forskellige ting på banen). På den måde koncentrerer hun sig om tingende og ikke selve det at være på en bane.
    Hun vil selvfølgelig stadig helst ud på tur, men nu er vi kommet fra at stå på midten, til at så småt at kunne trave en smule rundt smiley


  • #12   17. sep 2015 hvis hesten er låst eller har andre smerter, er bane riding nok heller ikke det fedeste. så er en tur nok mindre smertefuld. smiley
    men tror bare der er mange ryttere der opgiver for let og ikke ved hvad de skal gøre, hvis hesten syntes skidt om banen.


  • #13   17. sep 2015
    Jeg har oplevet flere heste, der var max umotiveret af at være på banen.
    Og det var uanset hvad pokker man lavede eller hvordan - så var energien lig nul på banen, så snart man skridtede ud så var der godt fart på.

    Og jeg har endnu ikke mødt nogen, der kunne komme med forslag som kunne løse sådan et problem - jeg prøvede A L T fordi jeg også tænkte at det da ikke kunne passe.


  • #14   17. sep 2015 Jeg mener, at det kommer an på flere ting... En ting er, at det kommer an på hvordan den her "ugidelighed" viser sig. Er den doven? Nægter den at gå ind på banen? Eller hvorfor mener man, at hesten ikke "gider"?
    Det kan sagtens være rytterens egen indstilling, der smitter af, eller fordi rytteren ikke formår at gøre det til en oplevelse. Uinspirerende og umotiverende ridning kan sagtens være skyld i, at hesten synes det er kedeligt.
    Det kan også være opdragelse. Har hesten bare ikke lært at gå frem, så kan det godt forveksles med, at hesten ikke gider. Det, der i virkeligheden sker, er, at hesten bare ikke har lært sine basics.
    Nogle heste er bare heller ikke lige arbejdsvillige. Nogen siger mere fra, hvis man vil lære den nye ting eller presse den lidt, hvilket også kan fortolkes som "ugidelighed".
    En anden ting er, at der sker en del mere på tur. Så hvis man forventer, at ens hest er ligeså meget på dupperne, på en ridebane, kan man også sagtens tro, at hesten ikke gider være der.
    Eller rider man udelukkende på en bane, kan hesten også sagtens finde det umotiverende og ikke "gide".

    Som sagt kan der være rigtig mange ting, der spiller ind, men i bund og grund tror jeg, det bunder i rytteren... Det er også værd at huske, at hesten ikke har evnen til at tænke "årh, ikke igen! Jeg vil meget hellere på skovtur i dag!". Det er rytterens opgave at holde hesten motiveret og klar på opgaven! Nogle heste er nemmere at motivere end andre, men det er stadig rytterens opgave. Har rytteren ikke lysten til at holde hesten motiveret på en ridebane, er det også det nemmeste at afskrive hesten, som om den ikke "gider", selvom det i virkeligheden er rytteren selv, der ikke gider smiley


  • #15   17. sep 2015 Min er enormt glad for at være på banen, men han har også være gammel rideskolehest, og i starten vvar han både sløv og stortset umulig at få noget fornuftigt ud af. Vi startede med at ride alt muligt spøjst på banen, spring, bueskydning, TREC, og ganske langsomt begyndte han at vågne op. Nu elsker han banen, selvom han til tider ryger lidt tilbage i de gamle nøkker.
    Han er dog forholdsvis let at vække, ved at aktivere på lidt alternative måder. Sliding stop, hurtige veninger, små volter, oggalopanspring fra parade. Alt hvor han for alvor kan få lov til at vise mullerne, så er han frisk smiley


Kommentér på:
"Gider ikke baneridning"

Annonce