1.634 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Tung, doven, og træt pony Tung, doven, og træt pony

Hej HG
Min pony Bob er blevet værkelig doven og tung og alt det der.
Ved ikke rigtig hvorfor og hvad der hjælper med at få mere energi. Han har dog fornyeligt haft et ordenligt sår over øjet, men dyrlægen sagde at øjet ikke var skadet. Så jeg havde ikke redet ham i ca. En uge. Bagefter var han selfølgelig ude af form, men ikke doven. Har dog redet uden sadel hvor han var lidt frisk, men ikke særlig meget. Og da jeg så tog sadlen på igen havde han bare slet ikke lyst til at gå frem.
Jeg håber at der er nogle der ved hvorfor, og hvordan jeg kan jeg hjælpe ham.
K.H. Julia og Bob

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Moving out cleaning 800 kr.
  • Break a lock of storage as I have lost the key for it. 350 kr.
  • Hanging curtains 800 kr.
  • Vi har køb en Elektrisk bil til vores barn- bilen hedder Toyota FJ Cruiser til 3 år og vi vil gerne have den komplet samlet til idag 350 kr.
  • Etablere udendørs stikkontakt 1.500 kr.
  • Samle børnemøbler 550 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tung, doven, og træt pony
  • #1   15. sep 2015 Har du overvejet at sadlen ikke passer, eller at han har ondt? smiley

• #2   15. sep 2015 Kan være mange ting. Hvor mange timer går han på fold vejret skifter det bliver koldere er han tjekket for orm, er tænder tjekkede. Nu skriver du selv han blev modvillig da du tog sadel på. Hvornår bum tjekket, at den ikke klemmer og omstoppet at den ikke trykker, har buler ? Ikke mindst pga vejret sætter de nu vinterpels og bruger energi til pelskifte så ekstra b vitamin er i disse dage vigtigt, hvis hesten virker som om den blir træt. Ekstra foder med mere energi kan også være en mulighed. Rigtig mange forklaringer, hvis den stadig har et sår, kan den have en infektion i kroppen, hvis der betændelse så hold øje med den ikke får feber. Og ja dette er blot nogle af mulighederne smiley

• #3   15. sep 2015 Hvor gammel er han? Ældre ponyer (ca. over 15) er nemlig i risikogruppen for at få en sygdom kaldet cushing/PPID. I starten viser sygdommen sig ofte ved nedsat energi som kan gøre at hesten virker doven smiley

• #4   15. sep 2015 Louise H han er faktisk 18 år

• #5   15. sep 2015 Men er det en alvorlig sygdom? Kan man hjælpe?

• #6   15. sep 2015 Du kan få piller imod det som hesten så skal have en gang om dagen resten af livet for at holde sygdommen i skak. Min gamle pony fik en kvart pille om dagen, mens min mors hest kun får en halv

• #7   15. sep 2015 Men denne sygdom (ppid) gør jo også at pelsen bliver mærkelig og krøllet, men det har Bob slet ikke haft problemer med.

• #10   15. sep 2015 Hvad får den at spise ? Er det skiftet foder på den for nylig ?

• #11   15. sep 2015 Det kan være pga sygdom, forkert foder, han kan have ondt. Det kan også være hans personlighed og det kan trænes.

• #12   15. sep 2015 hvornår er sadlen sidst blevet tilset af sadelmager?

• #13   15. sep 2015 Julia, at pelsen bliver krøllet og de mærkelige fedtdepoter kommer viser sig nogen gange først langt senere. Min egen pony lignede en på maks 10, så begyndte han at blive træt i det og vi fandt ud af at han led af PPID - intet med mærkelige fedtdepoter eller krøllet pels

• #14   16. sep 2015 Louise ret tydelige tegn på utrivsel når man læser om sygdommen. Hovene viser det med ringe, ja krøllede pels fedt depoter ekstra tørst rod i deres hormoner som gør deres krop arbejder over. Pels der vokser ujævnt stritter eksem ligende, og muskeltab, hestene kan blive blind Og det kan nu ses på heste ned til en alder af 5. Så at hesten/ ponyen pt er træt umotiveret i en fældnings periode, tænker jeg der skal flere symptomer på, før jeg ville begynde at frygte den lider af en sygdom. Men ja jo fint lige at tjekke hove pels osv om der noget der skiller sig ud.

• #15   16. sep 2015 Tina, jeg skriver det blot eftersom de eneste tegn min egen pony udviste var træthed og en lille smule forsinkelse i fældningen af vinterpelsen som altid havde været der. Men testen viste sig at være positiv og efter vi startede på medicinen var han betydeligt friskere

• #16   16. sep 2015 Pels skifte, måske orme, sadel der klemmer..
    Der kan være flere ting.. Start med at ride uden sadel og så med og så uden og så med.. Er det sadlen så får du svaret der.. Er det ikke sadel så få taget en gødningsprøve smiley og giv bagefter b-ekspress fra Blue Horse smiley

Mvh TT

• #17   16. sep 2015 Giv den havre det hjælper

• #18   16. sep 2015 Bare lige så alle ved det, så er han også begyndt at "skide" som en sindsyg! Og vi gir ham biotin pga. Hans Hove, men det er ikke noget han gider at spise, men han spiser lidt af det, ved ikke om det er derfor?

• #19   16. sep 2015 Lærke Stausbøll hvorfor hjælper havre??

• #22   16. sep 2015 Nej han har ikke tynd mave, hans lort er mere grøn græs agtig anette

• #23   16. sep 2015 Men han fælder overhoved ikke, og jeg er lidt bange for at det bliver en dyr omgang da vi lige har betalt en masse penge til dyrlægen efter det med øjet

• #25   16. sep 2015 Ok, jeg prøver B-Express, men hvordan gir man ham, det er jo ikke pulver, vel?

• #28   17. sep 2015 Ok tak anette smiley

Kommentér på:
Tung, doven, og træt pony

Annonce