{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.864 visninger | Oprettet:

Tølt træning {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley

Jeg står med en ismule på 5 år som jeg gerne snart vil igang med og finde tølten på. Jeg har selv redet rigtig meget islænder igennem årene men har aldrig lært en islænder det helt fra bunden af, så jeg ville høre hvordan gør i det? Han tølter ind i mellem på folden men ikke under rytter.. Jeg har snakket med nogle som synes jeg skal smide nogle vægtklokker el.l. på ham, er det noget i kender for og ind til? Hvad er jeres erfaring?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tølt træning
  • #1   11. sep 2015 Jeg ville få fat på en dygtig underviser smiley

• #2   11. sep 2015 Jeg kan bare desværre ikke lige umiddelbart finde nogle som kommer ud i mit område (Hjortshøj, Århus N)

• #3   11. sep 2015 Det vigtigste er at vente med at starte til hesten er klar. En god og holdbar tølt kræver balance og styrke, specielt hvis det ikke er et bevægelsesmønster der falder hesten naturligt under rytter.
    Næste trin er at at drive hesten til maksimal skridttempo uden at den taber bagparten. På et tidspunkt presser du den så meget i tempo at den vil skifte gangart. Hvis den fortsat er under sig med bagparten, samlet i ryggen og løsgjort fortil, giver det hesten de bedste forudsætninger for at vælge tølten.
    Jeg plejer at stille mig tilfreds med 3-10 skridt ad gangen til at starte med og efterhånden som hesten finder takten og balancen i tølten kan den gå en længere distance. Jeg bestræber mig altid på at det er mig der tager hesten ned, fremfor at presse den maksimalt og ride til den selv falder i en anden gangart.
    Som start fokuserer jeg slet ikke på hoved og hals. Hos mig får hesten lov til at placere hals og hoved hvor den finder det lettest ift det jeg ønsker af den. Andet har jeg erfaring for giver uro og unødige taktforstyrrelser. Holdning og løft kommer med muskler, træning, rutine og balance.
    Hvor meget tøjlekontakt du skal bruge er forskelligt fra hest til hest. Nogle kræver en stor grad af støtte fra tøjlen i starten og andre reagerer med modvilje og stiver sig ved tøjlekontakt. Så her er du næsten nødt til at prøve dig frem.
    Du skal til at lære din hest noget der gjort korrekt, i sværhedsgrad svarer til en relativt svær dressurøvelse. Giv din hest de bedste læringsbetingelser ved at lytte til den og give den den hjælp den beder om. Så er jeg sikker på at det nok skal lykkes smiley

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 788
    #4   12. sep 2015 Jeg fik også det råd af min underviser ikke at pille ved hovedholdningen før jeg følte den kunne tølte til verdens ende jeg valgte at få noget undervisning og hold da op hvor vi rykkede på kort tid ting som jeg selv kunne arbejde med hjemme
    Der er også godt at løsne den godt op inden du begynder med versader volter slangegang O.S.V

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 788
    #5   12. sep 2015 På Joras kan du også prøve at søge om der er nogen i dit område der tager ud det bedste sted er nok FB under islænder heste

Kommentér på:
Tølt træning

Annonce