{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.228 visninger | Oprettet:

Problem med ny underviser - et godt råd? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!

Jeg havde ellers fundet mig den perfekte springtræner! Han forstod mig så godt og tog det stille og roligt, da jeg har en meget glad hest. De andre, som også fik træning af ham, havde dog ikke den samme oplevelse som jeg havde og bang... Så havde de fundet en ny træner og sparket ham ud af klubben, uden at snakke med mig. Jeg var rasende over det, men tænkte.. Selvfølgelig giver jeg den nye en chance. smiley

Jeg har nu fået træning af hende et par gange og da hun er militaryrytter, så vil hun gerne have lidt mere fart på end hvad jeg lige synes. Jeg er godt klar over, at man skal have et godt grundtempo på en springbane, men efter at jeg er begyndt at drive ham mere fremad, som hun siger at jeg skal gøre, så kan jeg ikke styre ham mere. Efter hvert spring skal jeg enten tage rigtig hårdt i ham, hvilket vi alle sammen ved, er noget af det mest forfærdelige at gøre mod dem, som også skære mig lige i hjertet hver gang og ellers rider jeg en runde i fuld galop før jeg kan stoppe ham igen.
Jeg har prøvet at snakke med hende, men hun lytter ikke til mig.

Så jeg ville egentlig høre jer, om i havde et godt råd?
Min eneste anden mulighed lige nu, er at jeg skal træne selv, men det er bare ikke det samme, da jeg gerne vil have en til at rette på mine fejl.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problem med ny underviser - et godt råd?
  • #1   18. jul 2015 Find en anden underviser hvis du kan. Man skal ikke gå på kompromis, for hun lytter tydeligvis ikke til dig. Jeg har oplevet de samme mange gange, det er bare ikke alle undervisere der forstår at heste og ryttere er forskellige, og det der fungere for den ene fungere ikke altid for den anden. Jeg synes det lyder til at du kender din hest godt, og at du har en god føling med hvad der er godt og skidt for den, det ville være ærgerligt hvis det blev ødelagt fordi hun mener noget andet, og du så ender med en hest der løber så meget væk fra signalerne at du ikke kan få den til at lytte.

• #2   18. jul 2015 Er der ikke mulighed for at du alligevel kan beholde den gamle underviser, som forstod dig og lyttede til dig - eller SKAL I alle sammen have den samme?

Hvis det ikke fungere med den nye, så ville jeg ikke fortsætte med hende. Specielt ikke når hun slet ikke vil lytte og du derfor får en mere "ustyrlig" hest..

• #3   18. jul 2015 Synes du skal hive fat i hende igen... De kan ikke være rigtigt at hun vil have du skal ride så hurtigt at du ikke længere kan styre hesten. Styring fremfor tempo!
    Man skal huske på at det er sikkerheden der er det vigtigste og det kan være halvfarligt hvis man ikke kan styre hesten :-S

• #4   18. jul 2015 Desværre ikke... De to andre, som også fik undervisning af min tidligere træner er meget glade for den nye. Så jeg er desværre i undertal. smiley

Men tak for de gode råd! smiley

• #5   18. jul 2015 Lige præcis Camilla! Min gamle træner tog det nemlig stille og roligt, hvor vi så stille og roligt, satte springene højere og højere op. Anden gang jeg sprang hos min nye træner, sprang jeg bane på 105, som jeg synes blev lige højt nok, når jeg ikke føler, at jeg har kontrol over min hest. smiley

• #6   18. jul 2015 Skal I da have samme træner? Jeg forstår ikke, hvorfor det ikke er valgfrit?

• #7   18. jul 2015 Det kommer an på lidt forskelligt. Der er to dage om ugen, hvor man må springe derude, mandag og lørdag. Om mandagen er der undervisning, hvor der er fri springning om lørdag. Hvis jeg kunne få nok med, så ville min gamle træner kunne undervise os andre om lørdagen, men desværre er vi kun to og det er ikke nok.

• #8   18. jul 2015 Er det fordi i er fælles om en træner i den stald du står i? Du har ikke mulighed for at få eneundervisning af din gamle træner i et kortere tidsinterval eller evt. Køre et sted hen med hesten hvor han underviser? Nu når det fungerede så godt med ham?

• #9   18. jul 2015 Vil mene at kontrol over hesten er noget af det første man skal have styr på når man springer.. ellers så bliver det for farligt

Du må sige til hende at du ikke kan styre hesten når du går så stærkt og at du ikke bryder dig om tempoet.. Og så må du sige at du overvejer at springe af holdet, hvis det stadig skal gå så stærkt. Og så argumenterer at det ikke er helt ufarligt det hun har gang i ...

• #10   18. jul 2015 Synes også det kunne være en god ide at snakke med din nye underviser, og spørger hende hvad hun har af argumenter for at den skal gå i så højt et tempo, og om hun kan forklare dig ordentligt hvad argumentet er for at få en hest der ikke kan styres fordi den skal jages over springet. Hvis hun ikke kan begrunde sine metoder ordentligt (hvilket jeg tvivler på hun kan) så ville jeg forklare hende at det ikke fungere for dig og din hest, og at du ikke vil have en hest du ikke har kontrol over. Det er både farligt og kan være svært at få en hest der går afslappet og kontrolleret på springbanen igen, når først den har lært at den skal jages afsted (og derved har fået en dårlig oplevelse). Hvis hun ikke lytter og ikke kan undervise dig på en ordentlig måde så synes jeg ikke du skal bruge dine penge på hende, det ville være at gøre dig selv og din hest en bjørnetjeneste. Håber du finder en god løsning

• #11   18. jul 2015 Selvfølgelig vil din hest ikke lytte til dine signaler, flugtinstinktet sætter ind hos den i det tempo da han bliver stresset og bange. smiley jeg ville bestemt ikke springe på en hest der får det således da du ødelægger hans spring glæde og erstatter den med frygt og stress smiley stop med spring undervisning og spring kun selv, eller få ene undervisning af din gamle underviser.

Mvh TT

• #12   19. jul 2015 Jeg vil lige give dig et kæmpe skulderklap for at lytte til dig selv og din hest, i stedet for at lytte til de andre rytter og underviseren. Tit og ofte er vi alt for autoritetstro overfor andre ryttere og undervisere der virker til at have styr på det hele, i stedt for at være kritiske og søge belæg for den viden undervisere pådutter os. Jeg har selv været igennem hele møllen med min gamle pony, som nu er i himlen. Hun løb meget hen mod springene og var meget svær at stoppe og umulig at styre tempoet på. Dengang viste jeg ikke bedre og lyttede jo til min underviser der bla. Foreslog glidetøjle og skarpere og skarpere bid (det hjalp ingenting, og hvis det gjorde var det kun for en kort periode hvorefter det forværrede sig, da hun jo så fik vænnet sig til de skarpere signaler og forsøgte endnu mere at flygte fra dem (undskyld min stakkels lady <3) havde jeg bare vidst bedre, eller indset at det ikke fungerede og været klar over hvad en glidetøjle gør ved hestens anatomi, så havde jeg gjort det meget anderledes. Gid jeg kunne gøre det om :s
    Det er egentlig interessant at tænke over at de færreste af os ville have lyst til at køre i en bil hvor bremsen ikke virkede og vi ville nok være meget kritiske hvis kørelærer så sagde at vi bare skulle trykke speederen helt i bund. Men når det er en hest der af den ene eller anden grund er svær at styre eller stoppe så er det helt okay at den skal da bare jages fremad ??

• #14   19. jul 2015 Du skal ikke gå på kompromis. Find en anden træner eller træn alene, ellers ødelægger du det for dig selv i længden. Det er vigtig at der er god kemi imellem træner og elev og at træneren har flere løsningen, hvis en ikke virker. Som sagt er heste forskellige og det er din træners job at guide dig til at få det optimale ud af den. Du smider penge ud af vinduet og ender i frustration.

• #15   19. jul 2015 Som gammel springrytter får jeg lidt flerp hver gang jeg hører "et godt grundtempo" NEJ! Takt og bæring! Hesten skal have en god takt og en god bæring. Tempoet har ikke så stor en betydning, som takt og bæring. Hvad hjælper det at du blæser rundt med 90 km i timen, hvis den ikke sætter bagparten ordentligt ind under sig? Jo jo, man skal nok ikke skridte, men altså. Ingen bagpart = intet afsæt! Og så er det altså heller ikke fedt at ride en hest som ikke er styrbar.

Jeg ville finde en anden underviser. Hverken du eller hesten er tjent med det der.

Kommentér på:
Problem med ny underviser - et godt råd?

Annonce