{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.206 visninger | Oprettet:

Slår med hovedet, og stopper op og stejler {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg håber at nogen kan hjælpe mig med dette problem. Min hest slår med hovedet når vi skridter af, men ellers ikke. Det er dog rigtigt meget, når vi skridter en tur af.
Når vi rider på banen og på tur stopper han pludselig op, og vil intet, og begynder bare at bakke. Nogen gange stejler han lidt, når jeg presser ham til at gå videre frem.
Har ikke stramt hovedtøj eller stramme tøjler.
Kan dette skyldes han er kulret i hovedet pga. For meget sommergræs? Eller at han synes det er hårdt når vi laver hård dressur?
Han har ikke vist nogen tegn på smerter, og han får ofte massage, for ikke at spænde op.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slår med hovedet, og stopper op og stejler
  • #1   4. jun 2015 Den er ikke generet af insekter eller noget?
    Trykker trensen ham i nakken? For min har samme reaktion, bare ikke så voldsomt, hvis hun har spænder i nakken som på min rundsyede.

• #2   4. jun 2015 Der er umiddelbart ingen insekter overhovedet, så det kan ikke være derfor.
    Jeg har forsøgt at ligge lammeskin under nakkespændet, men han har samme reaktion..

• #3   4. jun 2015 Min pony gjorde præcist det samme. Det viste sig (efter mange undersøgelser) at han havde en masse arvæv fra sin kastration hvilket er virkelig smertefuldt for hesten. Jeg ville skynde mig at få dyrlægen til at tjekke det

• #4   4. jun 2015 Jeg kan heller ikke se insekterne, men min er alligevel generet af dem smiley

• #5   4. jun 2015 Hmm.. Nej okay, det kunne jo være smiley

• #6   4. jun 2015 Min begynder at kaste med hovedet når han synes det er for hårdt eller svært. Jeg forsøger (alt efter hvor længe vi har trænet) at bare "sige" det skal vi..kom så.. Nogle gange fungerer det og andre gange må jeg acceptere at jeg må gå på kompromis for hvis ikke begynder han at sige til kraftigere med buk/stejl. Men jeg afslutter altid med succes hvor jeg bestemmer og jeg kigger altid på hesten for at finde ud af hvad og hvorfor? smiley

Mvh TT

• #7   4. jun 2015 Det var også noget derhen af, jeg tænkere at det var. Min underviser siger også at det er fordi han synes det er hårdt, når han slår med hovedet smiley

• #8   4. jun 2015 Min gjorde det også når han syntes det var svært. Men han syntes kun det var svært på grund af arvævet som gjorde det hele virkelig udfordrende for ham

• #9   4. jun 2015 Hos os kom det sig af at jeg ville fortsætte der hvor vi slap.. Og han behøvede at begynde fra næsten start igen..
    Han kastede også med hovedet i går, da gjorde jeg det lidt nemmere og så var det fint, så efter at have lavet en del af det nemme så kunne jeg lave lidt af det han startede ud med at reagere på da han havde vænnet sig til det. smiley

Mvh TT

• #10   4. jun 2015 hvis jeg skulle bestemme, så skulle ALLE vallaker i danmark uden undtagelse, tjekkes for sædstrengs adherance.

men lad nu det ligge,
    jeg har selv en hoppe der slår voldsomt med hovedet når hun synes der er urimelig stort pres på hende. simpelthen når jeg beder hende gøre noget hun ikke gider, og jeg fastholder mit krav til hende.

kan det være sådan noget du er ude i her? hvor din hest så har tilføjet at rejse sig?

• #11   4. jun 2015 Janne k - ja så længe undersøgelsen er gratis så var da det en god ide smiley
    Og ja ligesom du ikke råber op om sædstrengsadherance hos din hoppe pga den adfærd så er det jo ikke usædvanligt at en vallak også kan have den adfærd smiley
    Synes bare at det har blevet en mode her inde at smide det kort på bordet så fort det er noget galt.. Ikke at det ikke kan være det men synes bare det har taget overhånd.

Mvh TT smiley

• #12   4. jun 2015 ja, det er virkelig blevet "det nye sort" det er vi helt enige om. og bare fordi det er en vallak er det ikke givet at sagen er sådan fat. der kan ligge et hav af andre årsager til grund for det der.

jeg har svært ved at se for mig hvem der vil ofre sig og undersøge alle landets vallaker gratis. men tanken er fin. smiley
    det kunne jo være super fantastisk hvis alle dyrlæger lige gjorde i forbindelse med næste vaccination. smiley

så ville der jo ikke gå længe før det nye sort, var vasket hvid smiley

• #13   4. jun 2015 Det var da en fantastisk ting at gøre i forbindelse med den årlige vaccination smiley super god ide smiley nu ved jeg jo intet om hvordan de udfører den undersøgelse og hvor tidskrævende den er men det kan måske nogen fortælle mig? smiley

Mvh TT

• #14   4. jun 2015 Jeg smider kortet fordi 4 ud af 5 vallakker som viste lignende tegn måtte gennemgå en operation. Det er en virkelig overset lidelse.

• #15   4. jun 2015 Undersøgelsen kan være meget simpel. Hos de fleste kan man vist mærke det med hænderne, og nogengange kan gentagende (daglig) massage fjerne meget milde udgaver. Operationen er nogen mere kompliceret.
    Dog bliver det svært hvis hesten (som vores) har så store smerter at den under ingen omstændigheder vil røres - så skal der pludselig 4-5 stykker til at holde en pony på 115 centimeter

• #16   4. jun 2015 det er en hestekirupraktor vi har til at undersøge for den slags.

det tager hende et sted mellem 10 og 20 sekunder.
    hun sætter fingeren på og så er der omgående respons hvis der sidder en adherance. jeg er ikke vidende om at hun har fundet det, uden det faktisk var problemet.

men det man skal huske, er at sådan en operation ikke er magisk trylle-magi. eventuel dårlig adfærd skal stadig trænes væk. der skal trænes en masse muskulatur, de skal lære at "gå" på deres bagben igen. og en hel masse andet.

det fjerner smerter og gener. men det kan ikke stå alene. det kræver en vis indsats fra rytteren også.

• #17   4. jun 2015 Hos os blev de 'mistænkte' tjekket af en fysioterapeut og som sagt var det 4 ud af 5 som led af det.

• #18   4. jun 2015 Ja jeg kan i hvert fald røre Tindur rundt omkring der nede/oppe uden at han løfter et ben.. Og han blev jo også kastreret liggende som meget ung og som jeg har fået at vide så er chancen mindre ved liggende og jo yngre de er smiley

Mvh TT

• #19   4. jun 2015 der ER rigtig mange der har det. og her hjemme tør vi ikke købe en vallak igen uden den kan gå igennem nåleøjet hos hestekiropraktoren.

MEN. det er ikke al skidt adfærd der kan forklares med SA. det skal vi også huske på.

• #20   4. jun 2015 det er også hvad jeg har hørt.

at jo yngre de er, jo mere sterilt det er foregået og helst liggende. det skulle minimere risikoen markant.

• #21   5. jun 2015 Den primære årsag for at heste stejler er at de vil fremad og føler at de bliver holdt tilbage. De kan selvfølgelig også stejle pga. Irritation, smerte etc.

Prøv når du rider at være opmærksom på ikke at drive ham/holde ham igang, at ride med helt løse tøjler og hvis han stadig stopper op, så i stedet for at bede ham om at gå frem, kan du bede ham gå baglæns til du kan mærke han ikke gider gå mere baglæns, og så bed ham med det samme at gå frem. På den måde kæmper du ikke mod ham, men lader ham selv få idéen til at gå frem. smiley

• #22   5. jun 2015 Min kan finde på det når den blir svedig og den synes det klør under trensen. Han er hingst så ikke pga SA men simpelhen bar kløe ingen tvivl så snart trense eller grime er væk og han får lov a klø sig holder han op. Gælder os vis jeg trækker tur og den synes det klør så her er det bar en dårlig tillært vane den har fået lov til fra før af. Som din gør den det kun i skridt.

Har tilgengæld en anden der har haft SA og været opereret flere gange som både i trav og galop kan stivne og stoppe brat op som regel kun vis han har haft fri flere dage i træk han blir grundet oprationer og arvæv derfra meget hurtig stram i kroppen.

Kommentér på:
Slår med hovedet, og stopper op og stejler

Annonce