{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
849 visninger | Oprettet:

Hvordan løser jeg problemet? {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Min unghest og jeg er stødt ind i et ret heftigt problem mht. ridningen og jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal tackle det...
Nå, men sagen er den, at hun siden sidste år har stået mere eller mindre stille pga. forkert tilpasset sadel, hvilket selvfølgelig har gjort ondt på hende..

Det kan hun selvfølgelig huske, så jeg har stille prøvet at vænne hende til at det altså ikke gør ondt mere, som i øvrigt også er gået fint.
Det hele er generelt gået meget stille og roligt, og vi har kun redet lidt i skridt.

Efter sadel forløbet er hun blevet ekstrem følsom overfor schenklerne og kan slet ikke have at jeg rører hende med dem..
Hun spænder op og lægger øre.. I går gik det så rigtig galt..
Amina blev bange/frustreret? og satte i galop, jeg mistede uheldigvis min stigebøjle og uden chance for at hun ville stoppe, prøvede jeg forgæves at få den på igen, hvilket resulterede i at Amina blev meget nervøs, så hun begyndte for alvor at løbe og bukke mm.
Jeg faldt så af til sidst.. og Amina løb sin vej.. Efter jeg havde fået fat i hende igen og beroliget hende ville jeg lige hurtigt sætte mig op igen, bare lige for at få en god oplevelse.. Men jeg når nærmest nok at sætte mig i sadlen før hun var strøget i fuld firspring og fuld jord.. Hun stoppede først da jeg var røget ad pommeren til..

Tredje gang fik jeg en til at holde hende, imens jeg hurtigt satte mig op og roste hende til skyerne og derefter hoppede jeg så ned igen.

Men hvordan pokker vender jeg lige den oplevelse? Hun er ekstrem sensitiv, så jeg er ret overbevist om, at det har sat sine spor ved Amina? Men jeg vil rigtig gerne nå at tage det i opløbet så det ikke går hen og bliver direkte livsfarligt, men hvordan pokker bære jeg mig ad?
Håber virkelig der er nogen der har nogle fif og om ikke andet nogle ideer til at få hende til at forstå at schenklerne altså ikke gør ondt? Beklager hvis det er lidt rodet?

Min egen ide er at starte totalt forfra med ridningen.. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan løser jeg problemet?
  • #1   21. apr 2015
    Havde nok startet med og "tilride forfra" så og sige.
    Så hun vænner sig til at du sætter foden i stigbøjlen, lader som om du skal til og op, ligger henover, ligger over og går nogle skridt, bliver trukket lidt, skridter i longe eller tov og traver i longe eller tov.

Inkl. en masse kiks :o)

• #2   21. apr 2015 Start fuldstændig forfra som du selv siger smiley en masse godbidder når hun står stille ved at schenkelen rører hendes side smiley longer hende også medbøjlerne hængende i alle gangarter smiley start ud med longeringen. Hun vil nok hoppe rundt og bukke Osv men bare forhold dig rolig og bed hende om at fortsætte i den gangart du bad om smiley det kommer nok til at tage tid.

Mvh TT

• #3   21. apr 2015 Mange tak, det er også det jeg selv tænker, men lige præcis det med schenklerne, syntes jeg er svært, for vil jo stadig gerne have hende til at reagere på et lille pres? Men selvfølgelig går det slet ikke, at hun bliver nervøs overfor dem.. smiley

• #4   21. apr 2015 Få hende først til at acceptere presset 100% og bagefter begynd på signal indlæringen.. Hun vil nok hurtig lære at reagere for små hjælpere men først må hun lære at det ikke er farligt smiley

Mvh TT

• #5   21. apr 2015 Det giver selvfølgelig god mening smiley

• #6   21. apr 2015
    tænker; start evt. fra jorden hvor du har lettere ved at styre det? :o)

• #7   21. apr 2015 Æv sur oplevelse, men godt du ikke lader dig slå helt ud smiley

Start forfra, og tilrid uden sadel. Når hesten er fuld styrbar i skridt, lægger jeg sadel på.

• #8   21. apr 2015 Det tror jeg er en god ide, vil nødig have at hun reagere, som hun gjorde i går.. smiley
    Men det er som om at hun kun reagere så kraftigt ved schenklerne, når man sidder på hende og ikke fra jorden Eller jo reagere men slet ikke i samme kaliber (:

• #9   21. apr 2015 Mia, ja det var virkelig en træls oplevelse for os begge..og syntes snart vi har været igennem nok.. mon lykken overhovedet har tænkt sig et vende tilbage til os, tænker jeg engang i mellem? smiley

• #10   21. apr 2015 Som de andre siger, start mere eller mindre forfra smiley Dog uden godbidder vil jeg anbefale, det kan nemt gå hen og blive noget rod hvis hesten så gerne vil have dem at den fiser rundt om én, bider efter dem eller bliver total fikseret. Har jeg selv oplevet, beløn i stedet med at vise hende at det er det rigtige, altså stop med at irettesætte hende, snak til hende, nus hende, slip al form for pres smiley det er i længden også en meget bedre belønning smiley

• #11   21. apr 2015 ej det skal den nok gøre, specielt når du er tålmodig! smiley

Jeg tilred engang en meget livlig fuldblod, en dag, da jeg satte mig op, (havde kun været på ryggen af den 5-10 gange) blev der affyrret en kanonslag lige ved siden af os) hesten eksploderede! 3 gange i træk! jeg måtte starte helt forfra, da den nu forbandt rytteren med en kanonslag (ikke fedt)¨ smiley
    Efter 2 mdr hårdt arbejde, fik jeg en glad og tryg hest igen, men det var helt forfra smiley

Du kan evt arbejde med desensibilisering af schenkel området fra jorden af?
    Når du træner tilridningen med en hest som har løbet som din har, så indhegn et lille område i starten. Ex 10 x 10 m, og så øg str langsomt.

• #12   21. apr 2015
    Hesten bliver kun tiggende og andet træls, hvis man belønner den for det. Men kan man ikke styre det og hitte ud af og belønne den rigtige adfærd, på det rigtige tidspunkt, så lad være :o)

• #13   21. apr 2015 Ja belønner den for det, eller lader det være. Og kunne forestille mig at det er nok i sig selv at skulle starte det hele forfra, så også at skulle lære den at administrere godbidstræning er måske lige i overkanten smiley

• #14   21. apr 2015 Amina har lært at det ikke nytter at tigge, så det er jeg slet ikke bange for at hun kommer til, men regner også kun med at bruge godbidder i starten af forløbet, så hun lære at forbinde det, med noget godt/hyggeligt og ikke noget farligt som nu.. Ellers bruger jeg negativ forstærkning, som du også selv kommer ind på smiley

Mia B puha, det lyder heller ikke sjovt og sikke nogle idioter der affyrede kanonslaget, nogen gange vil det klæde folk at sætte hjernen til? smiley

Men det lyder fornuftigt og helt klart et forsøg værd! smiley

• #15   22. apr 2015 Jeg ville få en til at holde dig, og så ligge et lille pres med schenklerne, og så give en godbid, og i takt med hun bliver tryg ved det, vil jeg øge presset mere og mere. Det gjorde jeg med min hoppe- hun er også meget følsom, og idag kan jeg bruge schenklerne uden at have en stresset hest.

Kommentér på:
Hvordan løser jeg problemet?

Annonce