Hvordan løser jeg problemet? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Min unghest og jeg er stødt ind i et ret heftigt problem mht. ridningen og jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal tackle det...
Nå, men sagen er den, at hun siden sidste år har stået mere eller mindre stille pga. forkert tilpasset sadel, hvilket selvfølgelig har gjort ondt på hende..
Det kan hun selvfølgelig huske, så jeg har stille prøvet at vænne hende til at det altså ikke gør ondt mere, som i øvrigt også er gået fint.
Det hele er generelt gået meget stille og roligt, og vi har kun redet lidt i skridt.
Efter sadel forløbet er hun blevet ekstrem følsom overfor schenklerne og kan slet ikke have at jeg rører hende med dem..
Hun spænder op og lægger øre.. I går gik det så rigtig galt..
Amina blev bange/frustreret? og satte i galop, jeg mistede uheldigvis min stigebøjle og uden chance for at hun ville stoppe, prøvede jeg forgæves at få den på igen, hvilket resulterede i at Amina blev meget nervøs, så hun begyndte for alvor at løbe og bukke mm.
Jeg faldt så af til sidst.. og Amina løb sin vej.. Efter jeg havde fået fat i hende igen og beroliget hende ville jeg lige hurtigt sætte mig op igen, bare lige for at få en god oplevelse.. Men jeg når nærmest nok at sætte mig i sadlen før hun var strøget i fuld firspring og fuld jord.. Hun stoppede først da jeg var røget ad pommeren til..
Tredje gang fik jeg en til at holde hende, imens jeg hurtigt satte mig op og roste hende til skyerne og derefter hoppede jeg så ned igen.
Men hvordan pokker vender jeg lige den oplevelse? Hun er ekstrem sensitiv, så jeg er ret overbevist om, at det har sat sine spor ved Amina? Men jeg vil rigtig gerne nå at tage det i opløbet så det ikke går hen og bliver direkte livsfarligt, men hvordan pokker bære jeg mig ad?
Håber virkelig der er nogen der har nogle fif og om ikke andet nogle ideer til at få hende til at forstå at schenklerne altså ikke gør ondt? Beklager hvis det er lidt rodet?
Min egen ide er at starte totalt forfra med ridningen..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Havde nok startet med og "tilride forfra" så og sige.
Så hun vænner sig til at du sætter foden i stigbøjlen, lader som om du skal til og op, ligger henover, ligger over og går nogle skridt, bliver trukket lidt, skridter i longe eller tov og traver i longe eller tov.
Inkl. en masse kiks :o)
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
apr 2010
Følger: 94 Følgere: 238 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 389
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
apr 2010
sep 2007
tænker; start evt. fra jorden hvor du har lettere ved at styre det? :o)
nov 2013
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 243
Start forfra, og tilrid uden sadel. Når hesten er fuld styrbar i skridt, lægger jeg sadel på.
apr 2010
Men det er som om at hun kun reagere så kraftigt ved schenklerne, når man sidder på hende og ikke fra jorden Eller jo reagere men slet ikke i samme kaliber (:
apr 2010
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
nov 2013
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 243
Jeg tilred engang en meget livlig fuldblod, en dag, da jeg satte mig op, (havde kun været på ryggen af den 5-10 gange) blev der affyrret en kanonslag lige ved siden af os) hesten eksploderede! 3 gange i træk! jeg måtte starte helt forfra, da den nu forbandt rytteren med en kanonslag (ikke fedt)¨
Efter 2 mdr hårdt arbejde, fik jeg en glad og tryg hest igen, men det var helt forfra
Du kan evt arbejde med desensibilisering af schenkel området fra jorden af?
Når du træner tilridningen med en hest som har løbet som din har, så indhegn et lille område i starten. Ex 10 x 10 m, og så øg str langsomt.
sep 2007
Hesten bliver kun tiggende og andet træls, hvis man belønner den for det. Men kan man ikke styre det og hitte ud af og belønne den rigtige adfærd, på det rigtige tidspunkt, så lad være :o)
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
apr 2010
Mia B puha, det lyder heller ikke sjovt og sikke nogle idioter der affyrede kanonslaget, nogen gange vil det klæde folk at sætte hjernen til?
Men det lyder fornuftigt og helt klart et forsøg værd!
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.419
Hvordan løser jeg problemet?