746 visninger
|
Oprettet:
****Christina og Sunna****
9. jul 2010 Følger: 62 Følgere: 51 Heste: 7 Emner: 139 Svar: 983
9. jul 2010 Følger: 62 Følgere: 51 Heste: 7 Emner: 139 Svar: 983
Løslongering? Tips og tricks? :) {{forumTopicSubject}}
Hej alle dejlige mennesker. :)
Sagen er den at jeg måske skal ud til min part i morgen. Pg de har en roundpen, hvor jeg plejer at longere hende. (rider hende ikke, da hun er rideskolehest. og kunne godt tænke mig at prøve at løslongere hende. Men er der noget jeg skal være opmærksom på? Jeg er ikke så erfaren på det punkt, da jeg altid kun har redet, men ikke har lavet så meget jordarbejde. Det er kun nu her inden for det sidste halve år, at det rigtig har taget til.
I får lige et billede af hende.
jul 2010
Følger: 62 Følgere: 51 Heste: 7 Emner: 139 Svar: 983
feb 2014
Følger: 10 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 493
Det handler meget om din placering iforhold til hestens skulder, ved fremaddrift skal du altid være bag ved skulderen (altså din brystkasse) en vinkel på 45 grader er ideel. Når du skal stoppe hesten skal du foran skulderen på hesten, altså ud fra dens hoved. Her hjælp en hånd i vejret og en skarp høj lyd når den skal stoppe. Jeg bruger selv 'HO'. Jeg bruger meget stemmen og kropssproget. Skyd brystkassen frem for at udvise selvsikkerhed. Pisken bruger jeg til at drive med, ved at holde den ud fra hestens numse. Når hesten skal vendes stopper jeg hesten som beskrevet ovenfor, og placerer pisken foran den og vifter lidt, så hesten er nød til at gå den anden vej.
Husk at ros meget og give godbidder når den gør det rigtigt, og hvis den fx ikke reagere på dit stop signal, så driv den frem i høj fart fx galop et par omgange og prøv igen. Stopper den ikke efter andet forsøg så driv videre. Når den stopper ros den rigtig meget og giv den en godbid så den forstår hvad du vil.
Jeg kan løslongere min hest på en 20x40 ridebane med en kørepisk, med brug af denne metode!
jul 2010
feb 2014
En anden ting, hvis hun pludselig stopper op, så lad vær med at slå med pisken efter hende med det samme (mener ikke fysisk slå men markering), men prøv at træde et skridt bag hendes skulder, da det kan være at du kom foran skulderen og hun troede hun skulle stoppe. Hvis du uden at vide det har givet stopsignal og samtidig driver hende bliver hun signalforvirret og så kan du ikke komme til at stoppe hend. Hvis hun så ikke går frem igen efter du har taget et skridt markerer du med pisken så hun går frem igen, så hun forstår din hensigt.
jul 2010
feb 2014
jul 2010
Jeg har lagt en video herind hvis det er.
feb 2014
jul 2010
Løslongering? Tips og tricks? :)