390 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Optræning af Barfodshest.. Optræning af Barfodshest..

Hej igen smiley
Hvordan har I trænet jeres heste til at tåle at gå på grus Osv uden sko? Hvor mange kilometer på grus Osv red i?

Tindur har jo gået uden sko det meste af sit liv og har blevet trænet på grus og asfalt. Han havde dog 4 mnd ca med sko pga en inkompetent smed smiley han har også blevet redet på grus mange gange uden at der har været noget. Og min smed har sagt at hans hove skal trænes op. Jeg red en 6 km hvor tre af de var på grus. Det gik fint. Han har en fridag.Jeg gentog turen og det gik fint. Han har igen en fridag.Jeg tog så en længere tur hvor ca 4 km var på grus og halvvejs begyndte han at ynke sig(ikke træde rigtig igennem) smiley Han har to fridage. I går så red vi igen 6 km hvor ca 2 km var på grus, og jeg syntes det var meget blandet hans gang.. Han ynkede sig ikke rigtig men nogle steder trådte han ikke helt igennem. Og han fik selv lov til at bestemme hvor han ville gå. I aftes hvor han skulle have ordnet hove så var de varme. Jeg spulede de i koldt vand og smurte hot 'n' cold på. De var ikke varme da jeg havde spulet de...
Hvad tænker ?
Har I en slags træningsplan? Hvordan gjorde I? smiley

Mvh TT

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Mounting of curtain rod 300 kr.
  • Anlæg af græsplæne 5.000 kr.
  • Hjælp til montering af ny vaskemaskine og ny opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Hænge 3 lamper op😊 500 kr.
  • Elektriker 700 kr.
  • Afmontering og montering af opvaskemaskine (plus fix af tilkalket vandhane) 1.250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Optræning af Barfodshest..
  • #1   11. apr 2015 Hvis jeg gik barfods på asfalt hver anden dag, så blev mine fødder også slidte lidt hurtigt... ind til jeg havde vænnet mig til det. Det kan gøres som en kold tyrker eller trænes langsommere op.

Har de andet end græs/jord på folden? Det ville jo være optimalt, hvis han også "trænede" det på folden til dagligt.

Men jeg tænker også på, er der en risiko for at han reagerer på græsset? Vi har lige haft noget fantastisk godt vejr - med frost om natten.... Det giver nogle frygtelige stigninger i sukkeret i græsset.

• #2   11. apr 2015 Jeg tænker ligesom SilverFlake at du ikke nødvendigvis får det sandfærdige indtryk af hovenes kvalitet, fordi græsset pt går lige i fødderne på dem. Kan tydeligt se det hos den hest jeg hjælper med. Før foråret rigtig tog fat gik den upåvirket i grus. Har den lige været på græsfold er den super øm, og kommer den lige fra den alm. fold (yderst begrænset græs nu) er der lidt at se, men ikke alvorligt

• #3   11. apr 2015 Han har ikke andet end meget få spirer af græs på folden.. Det er nærmest en mudder fold.. Der er brun brun med brun på og enkelte små spirer af græs der ønsker at få leve men bliver spist smiley

• #4   11. apr 2015 Når jeg ved jeg skal ride på grus giver jeg min hest boots på. De heste jeg har haft har ikke kunne gå på grus upåvirket.
    Men træningsplanen er i starten 15 min skridt på asfalt hver dag og så sættes det op, da det skulle gøre hoven mere hård og stærk og derfor bedre kunne klare at gå på grus.
    Hvornår hesten vil kunne klare at gå på grus er meget forskelligt fra hest til hest.

• #5   11. apr 2015 Han har aldrig haft problemer med at gå på asfalt. Asfalt og beton er meget hårde overflader og fra plag af gik han meget på beton da løsdriftsboksen var 50% beton. Så det hårde er ikke problemet. Kun når han først har fået ondt efter grus.. Så det er kun det knudrede underlag der er en udfordring dog kun nogle gange og det undrer mig smiley

Mvh TT

• #6   11. apr 2015 I de meget våde perioder hvor hoven bliver blød samt nu hvor der er tørt hvor hoven bliver meget hård bliver hestene mere påvirket når de går på grus har jeg lagt mærke til. Hvorfor ved jeg ikke, men det må en dygtig barfodstrimmer eller smed kunne svare på.

Kommentér på:
Optræning af Barfodshest..

Annonce