Optræning af Barfodshest.. Optræning af Barfodshest..
Hej igen
Hvordan har I trænet jeres heste til at tåle at gå på grus Osv uden sko? Hvor mange kilometer på grus Osv red i?
Tindur har jo gået uden sko det meste af sit liv og har blevet trænet på grus og asfalt. Han havde dog 4 mnd ca med sko pga en inkompetent smed han har også blevet redet på grus mange gange uden at der har været noget. Og min smed har sagt at hans hove skal trænes op. Jeg red en 6 km hvor tre af de var på grus. Det gik fint. Han har en fridag.Jeg gentog turen og det gik fint. Han har igen en fridag.Jeg tog så en længere tur hvor ca 4 km var på grus og halvvejs begyndte han at ynke sig(ikke træde rigtig igennem)
Han har to fridage. I går så red vi igen 6 km hvor ca 2 km var på grus, og jeg syntes det var meget blandet hans gang.. Han ynkede sig ikke rigtig men nogle steder trådte han ikke helt igennem. Og han fik selv lov til at bestemme hvor han ville gå. I aftes hvor han skulle have ordnet hove så var de varme. Jeg spulede de i koldt vand og smurte hot 'n' cold på. De var ikke varme da jeg havde spulet de...
Hvad tænker ?
Har I en slags træningsplan? Hvordan gjorde I?
Mvh TT
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.770
Har de andet end græs/jord på folden? Det ville jo være optimalt, hvis han også "trænede" det på folden til dagligt.
Men jeg tænker også på, er der en risiko for at han reagerer på græsset? Vi har lige haft noget fantastisk godt vejr - med frost om natten.... Det giver nogle frygtelige stigninger i sukkeret i græsset.
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.069
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.007
Men træningsplanen er i starten 15 min skridt på asfalt hver dag og så sættes det op, da det skulle gøre hoven mere hård og stærk og derfor bedre kunne klare at gå på grus.
Hvornår hesten vil kunne klare at gå på grus er meget forskelligt fra hest til hest.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Mvh TT
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.007
Optræning af Barfodshest..