Når hesten løber løbsk... :-/ {{forumTopicSubject}}
Hej igen
Nogle der har nogle GODE ideer til hvordan man kan stoppe en løbsk hest når man ikke kan dreje den så den stopper?
Var ude at ride og kunne se at foran os var skraldebilen.. Godt tænker jeg for så rider vi bare efter den. Det gør vi så.. Men så kan jeg se at den kører ned ad grusvejen hvor vi skal ride ind for at komme i skoven. Og vejen er blind så jeg ved at vi vil komme til at møde den langs grusvejen, at vi ikke kan nå at komme til skovstien.. Så jeg vælger at følge vejen i stedet og håber vi kan nå at komme ind på skovstien længere oppe.. Jeg ser så en smutvej hvor vi kan ride of road og komme ind på skovstien. Så jeg bliver glad for så slipper vi for skraldebilen i dag.. jeg rider så ind på denne "traktorvej" og for enden af den ligger der en bunke stene. Tindur krummer nakken og ser skræmt på stenbunken og jeg snakker om at han er fjollet og at han har set mange af slagsen før og at den ikke spiser heste. Tindur er så forsigtig på vej over imod bunken hvor der hopper en hare ud af skovkanten.. Tindur kaster sig rundt og løber for livet.. Han er lukket fuldstændig ned og jeg har ikke kræfter til at dreje ham i flugten. Han stormer ud over marken, over vejen og ud på den anden mark hvor han sætter tempoet op og jeg må give op.. Der kommer en nedad bakke og jeg tænker pis..hvordan tager han den med rytter på i galop... Vi klarer bakken men kan se at skraldebilen kommer i mod os.. Tindur drejer og lige foran os er der læhegn.. Han drejer igen skarpt og jeg mister balancen og ryger af.. Tindur stopper op og tripper nervøst rundt i mens jeg er kommet på benene..
INGEN STOPPER FOR AT HØRE OM JEG ER OKAY Det er jeg jo, men skraldebilen har set jeg stod på hovedet i marken og jeg stod lænet op ad en hoppende Tindur da jeg jo slog mig lidt...
Jeg kommer mig så ud af marken og op på dyret igen og videre afsted... Men da jeg var lige ved at være hjemme( 15-20 meter til indkørslen) så kommer endnu en skraldebil og Tindur er på vej rundt igen.. Jeg brøler højt "nej for helvede, satan sku, lort og pis, og fik heldigvis drejet Tindur rundt manden i skraldebilen hørte mig nok da hans vindu stod åbent og han bakkede pænt så vi kunne komme forbi.. der kunne jeg bare mærke at nu var det nok action for i dag
Mvh TT der tager i mod gode råd med kyshånd
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 91 Heste: 14 Emner: 569 Svar: 3.175
mar 2004
https://www.youtube.com/watch?v=OdxzuBnTvFs
fandt en med lidt mere forklaring
https://www.youtube.com/watch?v=so1vPA1dDkk
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.602
har prøvet min hest løb løbsk kun med grime og træktorv hen mod en meget meget meget stejl bakke nedad, eneste jeg kunne gøre var at tage alle kræfter i brug og rive i den ene "tøjle" og så stoppede han..
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Thomine - det virker men på en hest der ikke har fået taget huld på galoppen med rytter og som ikke har lært signalet, og pga området det skete i så så jeg ikke det som en mulighed.. det har ellers virket på tidligere heste
Mvh TT
mar 2004
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 51 Emner: 100 Svar: 592
Da vi så red der kom der en skovarbejder i bil, som kørte mod os mens han råbte ud ad vinduet om vi havde tilladelse til at ride der.. Inden vi nåede at svare dyttede han så og gassede op og vores heste gik i panik og løb.. Det resulterede i at idioten kørte efter os mens han dyttede og gassede op og så løb hestene jo kun hurtigere.. Jeg kunne ikke dreje min hest fordi han lå lige i røven af os og der var træer på begge sider, så jeg lod hende løbe og prøvede drive så hun troede det var mig der satte farten og efter lidt tid kunne jeg så stoppe hende langsomt..
Så hoppede jeg af og gav min veninde tøjlen og løb hen og råbte af den idiot i bilen..
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Min hest bliver nogle gange bange, når jeg skal hente hende på folden eller hvis hun er løs på ridebanen. Når hun gør det, kan hun finde på at tro, at det er min skyld, at hun blev bange - og så vil hun ikke fanges, fordi det jo - selvfølgelig - var mig, der kom med "det farlige".
Når hun gør det, så jager jeg hende rundt..... ikke meget, men jeg har lært hende et "stop"-signal i longen, (rækker armen i luften), så når hun lige er blevet jaget rundt to-tre runder, så rækker jeg armen i vejret, og så vil hun hellere stoppe - for hun vil dog ikke løbe rundt der hele dagen, og nu har jeg jo pludselig taget kontrol over situationen.
Det kommer nok lidt an på, om man tør føre det op på hestens ryg. For måske jager man hesten op i rigtig høj fart.....
maj 2009
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 51 Emner: 100 Svar: 592
mar 2011
Mvh TT
maj 2009
Går ud fra, at når du skriver Luna, så må det være til mig Bettemus er, så vidt jeg kan se, ikke i tråden her, men vi er måske lidt lette at forveksle!
Jeg kan godt se, at det måske nok ikke var hensigtsmæssigt at sætte farten op netop i denne situation! Nu har eg også en lidt mindre hest, men jeg har før sprunget af i galop, fordi hesten løb løbsk. Holdt fast i tøjlerne, da jeg sprang, og så håbede jeg på at lande på benene. Af en eller anden grund, har jeg endnu ikke oplevet, at hesten løb videre, når jeg hoppede af. Om det skyldes, at hun er utrolig styrbar fra jorden, føler sig tryggere når jeg står ed siden af, eller om hun bare er blevet så forbavset, at hun er stoppet, det ved jeg ikke! Hvis ikke hesten stopper, når man springer af, så er det jo nok rigtig farligt, for så har man først en løbsk og ustyrlig hest! Men omvendt, hvis den virkelig, virkelig ikke kan styres, så er det bedre, at man ikke selv kommer til skade på den også.
mar 2011
Mvh TT
maj 2009
Hm, ja, det har nok igen noget at gøre med størrelsen på dyret. Min lille pony løber jo slet ikke så stærkt! Altså, generelt skal der meget til, før hun gider flytte røven - man skulle jo nødig overanstrenge sig! Det har måske noget at sige?
Måske du kan prøve at lære din flere stopsignaler, så du har mulighed for noget forskelligt, hvis sådan noget sker gen?
mar 2011
mar 2011
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Alternativet (hvis det er en gentagende adfærd) kan være en glidetøjle, som man så kan tage fat i og "tvinge" hesten hovede i en bestemt retning. Men igen dette er en nød løsning og kun noget man bør gøre hvis hesten gentagende gange løber løbsk.
Selv har jeg prøvet at måtte smide ringbid på Grafik samtidig med hans hackamore. Han havde nemlig fundet ud af at låse hackamoren (strække hovedet frem) så mine anholdninger slet ikke gik i gennem, også løb han ellers bare.
Derfor ringbidet under med en helt løs tøjle, da han så forsøgte at løbe hev jeg i den tøjle ned til ringbidet. Og han stoppede så med det samme. Det var kun nødvendigt at gøre dette en gang men igen syntes ikke man kan bruge denne teknik når hesten er blevet bange og derfor løbet løbsk
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
plejede at ride galop på det stykke men ville bare skridte en dag på Sonny. Sonny troede vi skulle gallopere, men det jeg ikke vidste var at han simpelthen bare farede afsted og han ville bare ikke stoppe! Som om jeg sad på en helt anden hest, for det lignede ikke ham! Men inden vi nådede ud til stien igen fik jeg ham stoppet og i frustration slog jeg ham Men da jeg aldrig sådan har slået ham udover hvis det var et uheld så blev han rigtig chokeret over min handling så han har ikke gjort det siden det er snart 2 år siden det skete
mar 2011
En lille opdatering vi red ud på 6km tur i blæsevejret i dag han var ret frisk men bedre end forventet han blev dog over halvvejs på turen bange for en sten og hoppede rundt og løb, jeg valgte til trods for asfalten at nu var det nok så jeg jagede på ham. Han blev noget så overrasket og jeg kunne hente ham ind efter lidt. han blev hundset lidt med og vi red tilbage hvor vi kom fra hvor halvvejs på tilbage vejen forsøgte han at hoppe rundt og løbe igen.. Her nåede jeg at hive hans hoved rundt så det lykkedes ham ikke. vi kom forbi den forhindring og han var rigtig hopla. Da vi kom til turens udfordring (hvor han har haft det svært mange gange) så stoppede jeg ham og hoppede af og trak ham forbi de to gårde med hunde, heste og alle de andre meget farlige ting hvor vi øvede stopsignal og havde stor succes, før jeg igen hoppede op på en ret rolig hest dette så indtil vi nåede byen med farlige både, blafrende flag, containere der pludselig stod hvor der intet var før Osv. Men jeg hoppede ikke af og vi kom godt hjem
Mvh TT
maj 2009
mar 2011
Mvh TT
Når hesten løber løbsk... :-/