Ung hest med til undervisning..? {{forumTopicSubject}}
Hej igen Hg.
Jeg har jo som måske nogle ved, søgt om nogle støtte pædagoger til min hest sådan at vi kunne komme ud på nogle ture og sådan at han kan lære af nogle andre heste. Jeg har desværre intet hørt, ingen fra den lokale rideskole har kontaktet mig så begyndte jeg at tænke på om jeg måske kunne starte med ham til undervisning med andre.. Men hvor placerer man en hest der ikke er så vandt med at ride med andre heste og som stadig er i tilridningen og ikke galopere endnu? Jeg tænker jo at rytterne omkring burde have lidt erfaring men det er jo også svært da de også laver svære øvelser.. Har ikke så meget lyst til at starte på hold men hvordan kan jeg få min hest vandt til at ride med andre heste og lære noget af disse hvis vi næsten aldrig rider med nogle..?
Mvh TT der virkelig savner nogle at ride med.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Så vidt jeg har forstået, så står hesten nær et sted med andre heste. Hvorfor ikke tage der hen og træne imens der er andre? :o)
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.024
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
sep 2007
Nu er jeg ikke mor, men tænker at børnene godt kan undvære dig i putningen/aftensmaden bare ind imellem ligesom de ville skulle hvis du skulle til et eller andet andet :o). Ikke nødvendigvis 4 gange om ugen, måske bare en eller hver anden uge.
mar 2011
mar 2011
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Find et hold på rideklubben, niveauet er underordnet - bare ikke helt nybegyndere. Start med bare at skridt rundt der inde og trav lidt, man behøver ho ikke galoppere.
maj 2004
sep 2007
Nogle gange skal man bare hoppe ud i tingene og ikke gennemtænke det for meget og analysere på kryds og tværs ;o)
mar 2011
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
Så de skal vel bare tage normal hensyn, som man gør ved alle andre
sep 2007
Lad være med at tænk for meget over det og ind imellem så lad være med at tænke på, hvad alle andre mon vil tænke og gøre og lad være med at ligge for meget i andres handlinger :o).
Bare gør det, for ofte så får du lavet en masse argumenter for at lade være ;o)
maj 2007
Jo større nummer du gør ud af det, jo dårligere en oplevelse bliver det ofte..
mar 2011
Krikken - ja ja.. Jeg gennemfører dog altid det jeg har sat mig fore medmindre min hest ikke kan kapere det men ja jeg ved godt hvad du mener
mar 2011
maj 2007
Pas på at du ikke gør alt til store problemer, det trækker ofte hestens uddannelse flere skidt tilbage end man kan frem.
Det virker altså lidt som om, at du sætter dig et mål, men egentligt helst vil undgå det - lidt som at komme med dårlige undskyldninger for ikke at gøre det
mar 2011
sep 2007
Igen; lad være med at tænk på alle andre altid, nogle gange så skal man bare gøre tingene ;o). Jeg kan da godt risikere Fleur er en gak gak spade hvis jeg tager hende med i byen, men hvis jeg skulle sidde hjemme og gruble over det så kom vi ski aldrig ud til et stævne, hvis jeg var bange for hvad hun nu kunne finde på og om de andre rytter nu ville finde det irriterende.
Tag tingene når de kommer.
mar 2011
maj 2004
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Her er min erfaring med ungheste, og det at vænne dem til at gå med andre heste i ridehuset.
Hvis rytteren er nervøs og "på vagt", så bliver hesten nervøs og på vagt. Så du skal have dine nerver under ro, dvs at du ikke presser dig selv derud, hvor du bliver urolig.
Det kan være, at du de første gange du rider med andre, bare skal skridte lidt rundt i 10-15 min - og det er så jeres succesmål, at I begge slapper af. Jeg har ofte stået i et hjørne og hyggesnakker med hesten eller andre folk, så unghesten har kunnet stå og kigge i fred og ro.
Nu du er så utryg ved at skulke ride sammen med andre, så er en mulighed for at gøre det kontrolleret, at få eneundervisning. Du skal fortælle underviseren om hvad du gerne vil træne - nemlig at ikke være så nervøs, og at kunne passerer andre ryttere i ridehuset. Jeg er vant til, at den som får undervisning, er den som ALLE skal tage hensyn til. Min underviser råber glad og gerne ud i ridehuset, at hovslaget skal holdes frit til fx galop på de urutinerede heste, og så rider vi andre indenfor hovslaget eller skridter. Som en bonus er det GULD værd at ride undervisning på de urutinerede heste, det er faktisk der man har mest brug for hjælp - ikke når de først er gående i alle tre gangarter og bare skal styrkes og få rutine
Da jeg selv har redet ungheste de sidste par år, så er jeg meget OB's på, hvis der kommer urutinerede heste ind i ridehuset. Men det er ikke alle som er så opmærksomme - så det kan være en god ide, fx når du skal til at galoppere, at bede om du fx må få hovslaget en runde rundt - de vil de fleste synes er ok, du spærre jo ikke ridehallen på den måde.
Snak med de andre rytter - start med at rose deres hest, et fedt underlag e.l. - med det samme man snakker, så kan man hører lidt om deres heste, og du kan fortælle om din unghest, evt bede om råd. Folk vil normalt gerne hjælpe andre de kender.
Og så vil du komme ud for, at hesten og dig bliver presset og overrasket - man kan jo ikke pakke hesten ind i vat hele livet. Og selv med en rutineret hest kan man komme til at den skyder skulderen og render ud mod barrieren/en anden hest, eller at begge parter laver samme volte og ender "mod hinanden" ect.
Havde du boet i nærheden af mig, så havde jeg gerne hjulpet nogle gange - men du bor på Fyn ik?
Mvh Charlotte
mar 2011
Jeg er ikke nervøs på nogen måde jeg ønsker bare ikke at være til gene for andre jeg har redet i ridehuset med andre flere gange men føler bare at de ser mig som et irritationsmoment. Jeg får også eneundervisning men ikke i ridehuset da udefra kommende undervisere ikke er velkomne
Jeg har sat mig fore at jeg skal skide på hvad de andre tænker og bare ride
Mvh TT
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Almindelig høflighed i et ridehus er fx, at tage hensyn til ungheste indenfor rimelighedens grænser. Men også at man fx ikke rider ind foran en erfaren ekvipage, hvor de er i gang med en specifik øvelse fx galoptravers. Hvis alle kigger efter hvad alle andre har gang i, så er det næsten som om at bevæge sig rundt på et dansegulv, hvor man jo heller ikke banker sammen tit og tæt.
Til gengæld har alle ret til at være et sted, hvor de betaler for at være. Rutineret eller urutineret. Og alle skal tage almindelig høflig hensyn til hinanden.
Personligt har jeg det sådan, at føler jeg, at andre bliver generet af mig, så bliver jeg mere optaget af at undgå at genere andre, end selv at træne - fokus er total væk fra egen læring. Og på den måde virker og agerer jeg nervøst overfor hesten, fordi fokus er på hvad alle andre måske tænker, og ikke på samværet med hesten.
Ofte det som gør, at folk underpræsterer til stævner, hvor der er publikum For hvad siger de nu ude på barrieren, og hvad tænker dommeren mon...
Men bare i kommer i gang med at ride med andre, så skal det hurtigt nok blive bedre - de unge heste skal jo bare lige vænne sig til, at man som rytter har total kontrol over hele situationen, er afslappet og konstruktiv i sin ridning, således at hesten kan fokuserer på at trænes, og ikke hopper bange afsted ect.
Har du slet ikke nogen du kan ride sammen med hvor din hest står opstaldet ? Eller står den hjemme hos dig selv ? For så kunne du evt begynde at tilbyde hjælp i rideklubben til stævner e.l., så du på den måde kan lærer nogle at kende derovre. Det gør det meget sjovere at ride et sted, hvor man kan hygge sammen med folk.
Mvh Charlotte
mar 2011
Og ja selvfølgelig mente jeg ikke skide på som i uhøflighed men bare ikke at bekymre mig om hvad andre tænker
Mvh TT
Ung hest med til undervisning..?