{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
981 visninger | Oprettet:

Ungheste - normal adfærd? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere,
jeg sidder desværre og er meget rystet og øm efter en meget uheldig oplevelse i dag, og jeg håber derfor, at i kan klare lidt op i nogle af mine mange grubler smiley

Jeg har i dag været ude og prøve en hest, en 6-årig hoppe som kun har været redet i en halvt års tid. Jeg fik af vide, at hesten kunne rides af alle, og generelt bare har det bedst tænkelige temperament.
Jeg kommer så ud og prøver hesten. Den går faktisk ganske pænt, men pludselig og helt uden varsel slår den så over i en serie af bukkespring. Jeg ender så i barrieren, og ønsker selvfølgelig ikke at sætte mig op på hesten igen.

Jeg sidder nu med hovedpine, en halvt ødelagt hjelm og ude af stand til at gå korrekt pga. en forvredet lænd.

Mit spørgsmål er: Er det normalt at ungheste bukker en af helt uden advarsler?
Jeg har flere gange passet besværlige ungheste, men disse har altid lagt op til det inden - stivet sig op eller lignende.

Det skal måske nævnes at sælger ikke virkede særligt troværdig eller i hvert fald lidt spøjs. Hesten blev opvarmet i rollkur (og jeg er ellers meget forsigtig med at bruge dette ord om andres ridning), men da jeg red den, var ejer meget efter mig, hvis hesten gik bare det mindste bag lod - hvilket den selv havde tendens til - formegentlig pga. ejers ridning.
Derudover var jeg blevet lovet en hest med et fantastisk temperament, men noget af det første ejer sagde i dag var, at den ofte puster sig meget op samt ikke kan klare at stå alene i stalden.
Derudover fandt jeg ud af at ejer kun har haft hesten i meget kort tid cirka 1/2 eller 3/4 af et år.

Er det en lidt lusket ejer/ustabil hest, eller kan jeg generelt forvente dette, når jeg for fremtiden skal ud og prøve lidt yngre heste?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ungheste - normal adfærd?
  • #1   8. feb 2015 Det ville jeg ikke umiddelbart finde "normalt". Alle heste kan finde på at bukke uden varsel, så normalt ja, men ville ikke gide en hest der var utilregnelig på den måde.

• #2   8. feb 2015 nej det du har oplevet er ikke normalt. måske normalt for en hest som ikke er behandlet ordenligt

håber da ikke at du overveje at købe sådan en hest

• #3   8. feb 2015 Anja: Jeg kan roligt garantere dig at jeg ikke køber sådan en hest, jeg ville jo ende som ét stort nervevrag!

• #4   8. feb 2015 det var jo det smiley
    man behøver ikke at købe problemer

• #5   8. feb 2015 Anja: Det er det klogeste jeg har købt hele dagen! smiley

• #6   8. feb 2015 Det er ganske normalt at en hest der ikke er redet meget søger ned og putter sig - ved "korrekt ridning" vil dette langsomt rette sig efterhånden som hesten bedre han tippes bagover

Nu vil jeg ikke betegne en 6 års som unghest og jeg ville da spørge ind til hvorfor den ikke er redet mere. Personligt synes jeg at heste tilredet sent som man efterfølgende skal overtage kan være lidt mere vanskelige end dem man får i hænderne rå - men igen, det kommer an på den håndtering der ligger forud.

I det hele taget er en ukompliceret hest i min verden en, der ikke kommer med en masse forbehold - ellers er det en "almindelig hest" idet de fleste har en eller anden særhed som man sagtens kan leve med hvis resten af pakken ellers er ok

Vedr buk er det svært at vurdere. Heste der ikke er redet meget reagerer ofte hurtigt på anden vægtfordeling - hvis rytter sidder skævt, man lige får ramt den med et ben, kommer ud af takt når man rider eller andet... De kan være "super sensitive" i et stykke tid.

Men ser du efter en 6 års er det ikke en unghest længere - og derfor bør ovenstående ikke være er issue - mange 6 års går jo LA / påbegyndt MB dressur (hvis de følger DRF) og det er næppe at betegne som en urutineret hest ...

• #7   8. feb 2015 Angelika: Jeg er helt enig i at man normalt ikke kan kalde en 6-års for en unghest, men denne har kun været i hænder i et halvt år - så mentalt er den langt bagud, og derfor vælger jeg at kalde den en unghest.

Hvad angår holdning så kan jeg sagtens forstå at mange putter sig - men denne gik egentlig fint fremme, det var blot ejer som red den voldsomt under lod, hvilket jeg ikke forstod (eller havde mulighed for at spørge om dsv,).

Så du tænker, at jeg godt kan risikere, at opleve flere heste som uden advarsel bare begynder at bukke? Jeg er helt med på, at jeg sagtens kunne have trykket en smule forkert, men det kan ikke have været meget (er utroligt opmærksom på min holdning), så det overrasker mig alligevel, at den virkelig kunne reagere så voldsomt?
    - jeg prøver forresten absolut ikke at modargumentere, men jeg stiller bare de undringer op som lige dukker op smiley

• #8   8. feb 2015 Jeg håber du er helt okay . Der er altid en masse spørgsmål hvorfor ???
    Næste gang vil jeg ( dig ) , se hvordan er hesten sammen med ejeren , og hvordan er den , når Ejeren (sælgeren ) , skal sadle hesten op , og når ejeren sidder op . samt skal ride på den . Og lav gerne en seddel med en masse spørgmål , du vil stille omkring hesten .
    Her skulle ejeren jo have fortalt dig , at man kun har ejet den i så lang tid . Og den godt kan finde på og bukke . osv .
    Jeg vil nok lige holde øje med hvordan du har det imorgen , både med hovedpine , og det andet . For så skal du lige en tur forbi lægen . Pas på dig selv . smiley

• #9   8. feb 2015 Tak for rådene Winnie, jeg vil helt klart skrive en lille seddel til næste gang! smiley
    Tja hvad angår læge så venter jeg lige til i morgen, og ser hvordan det gør, forhåbentligt er det bare slaget og intet alvorligt smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #10   8. feb 2015 Ja det er meget normalt at en hest der har været redet kort tid reagere sådan ved nye ryttere, da du som rytter højst sandsynligt har lagt ben eller lign til forkert, og det måske har kildet, generet eller andet smiley

• #11   8. feb 2015 Jeg er selv igang med en salgshest(tabasco på min profil) som jeg har været igang med et halvt år ca nu og han har 1 gang lavet et lille krumspring men da havde han også holdt pause på 1-2uger han gik i en rimelig mudret løsdrift og havde ikke rigtig mulighed for at komme af med alt krudtet på folden, så det var jo klart han lige kom med et, det lyder som en meget utroværdig sælger hvis du spørg mig, min første tanke er rygspændinger

• #12   8. feb 2015 Ville også lade ejer ride den først, så slipper man oftest for de helt store ture smiley

• #13   8. feb 2015 Hippie: Ejer red den som nævnt først. Desuden sagde hun, at den var noget mere træt end normalt, da den er blevet redet hyppigere her den seneste uge.

• #14   8. feb 2015 Ja okay så har du taget alle forholdsregler smiley

• #15   8. feb 2015 Jeg tænker at grunden til den blev redet underlod af rytteren, er fordi rytter ved at hesten kan finde på at bukke, og derfor vil have den ekstra under hjælperen - bare ikke spor fair overfor dig.

• #16   8. feb 2015 JustADreamer: Hm.. Det ville nu undre mig. For imens hun red den, så blev hun filmet af en hjælper. Filmen var til en interesseret fra Jylland, så mon ikke hun ville ride den bedst muligt så? - men det gør det selvfølgelig også bare endnu mere underligt, at hun så nærmest ridder rollkur på den. Det er jo ikke ligefrem noget som sælger godt ... smiley

• #17   8. feb 2015 Hvis det nu var den måde hun følte hun bedst kunne ride den på, uden unoderne, så giver det jo mening. smiley

Jeg kender fra mig selv, at hvis jeg bliver nervøs, så pakker jeg heste pr. automatik, ikke fordi jeg synes det er pænt, men en dårlig vane fra min side af..

• #18   8. feb 2015 Personligt ville jeg aldrig sælge en hest før den var klar dvs trykprøve den på andre ryttere inden. Alternativt har man sq pligt til at være ærlig omkring de ting der er...

De kan være super pirlige men altså - det bør jo være pillet af dem efter måske 3 måneder med fast ridning i en 6 års kan immervæk holde til at gå lidt mere end en 3 års så man kan få flere (gode) ture da de er mere udviklet i deres skelet mv

Omvendt - nogle heste er bare længere om at blive tamme ridedyr, især ved sen tilridning eller ingen/dårlig føl/unghestehåndtering. Men så skal de sælges som en sådan og ukompliceret er ikke en beskrivelse der er passende ...

• #19   8. feb 2015 Tja det kan måske godt være, det skal jeg ikke kunne gøre mig klog på smiley

• #20   8. feb 2015 selvfølgelig kan du risikere at blive smidt af. Jeg ville intet forvente hvis jeg var ude og prøve hest. især urutinede heste tilpasser sig den daglige rytter. hvis hesten er vant til denne. kan en nu rytter skabe utrykhed og give voldsomme hændelser. Dette er at forvente. dog er det svært at sige noget i præcis denne hændelse. held og lykke fremover.

Kommentér på:
Ungheste - normal adfærd?

Annonce