{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.039 visninger | Oprettet:

Islænder - forfangenhed {{forumTopicSubject}}

Jeg har en rigtig dejlig islænder i pleje, som går sammen med min blandingshoppe som selskab. Hun er den dejligste lille pony, og har det super godt sammen med min hest.
Desværre har hun lidt sommereksem, men det kan holdes nede med lidt forebyggelse.
Da hun kom var hendes hove forfærdelig lange, hun havde slem surstråle og var urent gående deraf. Det er dog helt væk nu, og hun har haft smeden ude og ligner nu en 'normal' hest igen. Hun har heller ikke været halt af at blive beskåret.

En dyrlæge jeg havde ude, sagde at hun syntes det godt kunne ligne hun havde været forfangen engang.
Min veninde siger at hun er helt sikker på at hun har været forfangen.
Smeden sagde at han ikke var sikker på om hun havde været forfangen, eller om det simpelthen bare var pga den meget dårlige hovpleje.

Jeg er selv meget i tvivl om det. Ejer siger at hun ikke har været forfangen mens hun har haft hende, og hun har fået hende importeret hertil fra Island for omkring 10 år siden. Snilld er 17 år nu. Men det kan jeg selvfølgelig ikke vide mig sikker på om hun taler sandt, eller at hun har været mildt forfangen uden hun har vidst det.
Nu er det så at jeg undrer mig over om det er synd at ride hende, uden at få hende undersøgt først? Hun har ikke vist tegn på halthed eller været øm når hun er blevet longeret eller har løbet frit på marken. Hun 'kaster' heller ikke med forbenene i trav, som andre forfangne heste jeg har set. For mig at se går hun helt normalt. Hun har også gået på græs, og har ikke vist nogen som helst tegn på ikke at kunne tåle det, eller haft varme hove.

Inden hun kom til mig gik hun bare med en flok ungheste, og var ærlig talt ret tynd. Hun har ikke været redet i en del år, udover et par hyggeture et par gange om året.

Min plan var med hende, at have hende som selskab til min hoppe, og så måske ride nogle hyggeture i det fri engang imellem. Men ikke til hverdag, da jeg jo rider min egen hoppe.

Så kære HG, hvad ville I gøre?
Har I selv en hest der har været forfangen, og rider I den?

Mvh. Christina

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Islænder - forfangenhed
  • #1   15. sep 2010 har haft part på en hest, der var forfangen nogle år tidligere. Jeg red den på små skovture, og helst i blødt underlag, hvor det var muligt.

• #2   15. sep 2010 Hvad har dyrlægen sagt til det? Er de fået taget ryntgenbilleder af hovbenet, eller hvordan?

• #3   15. sep 2010 Hvis ikke den halter eller virker øm så burde der ikke være noget problem i at hygge ride på den.

• #4   15. sep 2010 Min egen Islænder har været forfangen 2 gange før. Men problemet ligger i når det engang har været der kommer det let igen. Så hvis du vil være sikker så kan en røngent checke det. For at se om hovbenet har rykket sig. På min egen er det rykket en lille bitte smule, men det har rykket sig smiley

Men der er et sted på benet du kan checke om den er forfangen, jeg fik det afvide anden gang min var forfangen men jeg kan ikke huske hvor det sider smiley

Men ellers hvis du har mistanke for det så foder den efter det. og du kan få niget pulver som gør den kan gå på græs og ikke blive forfangen.

Men det væreste græs er nyt forårs græs så det græs der er nu vil ikke påvirke det meget.

Kommentér på:
Islænder - forfangenhed

Annonce