{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.572 visninger | Oprettet:

fodre/forbyg forfangenhed {{forumTopicSubject}}

Jeg har en faster der har to islænder som får OPLØSE grøn piller for og hjælpe på forfangenhed...

Jeg skal have paplo hjem her en gang i nov og så skal jeg have mine sviger forældres pony (som er en pony på 130 i god foder stand og har stået forfanget 3 gange i sommers) og deres ferie"barn" som er en 1 års shetter hingst..

SÅ er sprøgmålet...

De der to små heste der... hvad skal de have og spise..
Jeg tænkte mig at de skulle have opløste grøn piller og lidt tilskud fodre... for og forbyge Molly's forfangehed...
men min svigergfar mener hun bare skal have lidt hø...
men til sommer skal hun afgræsse små stykker sammen med de to andre...

Jeg mener hun skal have noget hele året i sted for lidt vinter og meget sommer...

hvad mener i?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fodre/forbyg forfangenhed
  • #1   6. okt 2010 Min dyrlæge anbefaler til vores shettere og egentlig også den unge haflinger at de bare skal have en masse hø eller wrap og så selvfølgelig vitaminer og mineraler....det fodrer hun selv med derhjemme...

Det gælder jo om at de er godt fyldt op i maven med hø/wrap så de ikke æder en masse af specielt de nye græsspirer for det er jo det de bliver forfangne af...

• #2   6. okt 2010 takker for svaret...

• #3   6. okt 2010 Det har bare været flere forskelle tidspunkter hun har været det

• #4   6. okt 2010 Græsset vokser jo også hele tiden ;o)

Jeg har altid troet at det var når de blev lukket på en mark fyldt med lækkert langt græs...men det er det faktisk ikke (siger dyrlægen i hvertfald) hun siger det er alle de små græsskud som er farlige fordi de er sprængfyldte med sukker...det er altså ikke når græsset først er blevet langt.
    Det samme gælder vist med når duggen er der om morgenen så er der også mere sukker i ....det er jeg dog ikke helt sikker på men der er bestemte tidspunkter på dagen hvor man skal være forsigtig med at lukke heste ud som har nemt ved at blive forfangne...

• #5   6. okt 2010 Oki...
    SÅ må jeg passe lidt på hende til næste år

• #6   6. okt 2010 jeg kan varmt anbefale Easy fra Horselux, det er specielt foder til heste med tendens til forfangenhed og fedme, jeg har selv 6 ponyer der får det, og så masser af hø, men med den smule Easy de skal have, er de fuldt ud dækket med vitaminer og mineraler, om sommeren går mine på folde med gammelt græs og strukturgræs med lav fuktan (staves) indhold, den ene af mine har været ved at dø for os, men med den her fodring, har han det rigtigt godt,,

• #7   6. okt 2010 Giv dem alt det hø de kan spise, vitamin og mineral...
    en shetlænder har sjældent brug for mere..

Den enden kan du så give noget federe foder ved siden af vitaminerne..
    INGEN korn anbefales smiley

• #9   6. okt 2010 regulator complete. Et super godt produkt hvor de er dækket ind med det hele, og så selvfølgelig hø!

• #10   6. okt 2010 mine forældre fodrer med tjønhøjsmølles islænder blanding eller heste musli light (:

• #11   6. okt 2010 hmm, i forhold til at forebygge forfangenhed har jeg hørt at hvis man motionere hesten godt så skulle der være mindre chance for at den bliver det...

• #12   6. okt 2010 Et rent vitamin og mineral foder, ligt lucerne og hø, mere har de ikke behov for, og det er bedst at give vitamin og mineral hele året rundt.
    TIl en hest der har tenden til forfangenhed er selv Horselux Easy for kalorieholdig, det er bedere med en håndfuld Lucerne og så vitamin og mineral, og ca 1,2 kg hø pr. 100 kg. hest

• #13   6. okt 2010 Dengie og spiller har begge foder der er godkendt af laminites fonden og har yderst lavt indhold af sukker og stivelse. Det er rigtig godt struktureret og hestene er dejlig lang tid om at spise det.
    Mht høet, så kan det også indeholde høje mængder af sukker, så vil du være helt sikker, så køb hø der er analyseret.

Da min stod værst i sin forfangenhed, fik han kun vitamin/mineral tilskud og hø. Nu er han over på spillers Happy hoof sammen med hvidløg og vitamin og mineral piller og det trives han på.
    Især hvis den er overvægtig, så skal du bare passe endnu mere på. Heste bliver også nemt forfangen om vinteren som om sommeren.

• #14   6. okt 2010 Fedme og overvægt er på lige fod med afmagring dyremishandling.

• #15   6. okt 2010 altså nu har min egen været for fangen 2 gange. Derfor får hun special foder for at forbygge og undgå.

Da hun var forfangen var hendes foder plan sådan her pr dag

safe and sound
    alfalfa lucerne
    Surlimb mineral/vitamin
    lamigard (det er special pulver til forfangen heste, det er til imens og til at forbygge, det hjælper til en bedre cirkulatin i hovene og som gør at hesten beder kan tåle sukker og stivelse)

Idag bruger jeg
    Dansk Leisure mix
    Alfalfa Lucerne
    (bruger noget andet pulver halløj til forfanghed men kan ikke huske hvad det hedder)

MEN til foråret start langsomt op med at sætte hesten på græs det vil simpelthen sige start fra 5-10 på græs PR UGE når det er helt nyt græs afgræssede markere der har groet er bedst. Men ja om morgen og aften hvor duggen er der skal man ikke lade den græsse heller. Men når hesten er på toppen igen så begynd at træn den og få den i form.

Men husk det er ikke kun overspisning der giver forfangenhed, min fik det da hun var lidt tyk, MEN fik lungebetændelse i november mdr.

• #16   6. okt 2010 Jeg giver min shetlænder:
    Kwikbeet (roepiller uden sukker)
    Green power alfalfa, ligeledes uden sukker, og så får han vitaminer og mineraler.

Personligt er jeg af den holdning at min pony skal have noget foder han kan gumle på, samtidig med at de andre heste i stalden får foder. Det ville være synd for ham hvis han kun fik et par vitaminkiks eller lignende...

Du kan desuden give hø i to hønet som du kommer ind i hinanden, derved kan de ikke æde så hurtigt, og på folden kan du give mundkurv på så græsmængden ikke bliver så stor.

Desuden virker æblecidereddike "smertelindrende" ved forfangenhed, dog virker det ikke forebyggende smiley

Noget af det du skal passe på er graderne udenfor når du lukker på fold, kolde morgener med dug på græsset er ikke godt....kan dog ikke lige huske hvorfor, men sikkert noget med frukttanindholdet i græsset smiley

• #17   6. okt 2010 mange tak for alle de gode svar og råd..

• #19   6. okt 2010 og sørg for at hovene heller ikke bliver for lange. Men også få tjecket at hov benet ikke har rykket sig da det er det der sker ved forfangenhed, at hov benet kommer løs og kan gå igennem hoven

• #21   6. okt 2010 Det har faktisk utrolig meget at skulle have sagt, hvordan hovene ser ud og hvordan og hvor tit de bliver beskåret i forbindelse med forfangenhed! Den rigtige beskæring skal der til, når hovbenet er begyndt eller er roteret. Hoven beskæres efter den nye vinkel hovbenet har fået for at støtte bedst mulig. Så vuderes der om det er nødvendigt at ligge sko på og hvilken type sko. Efterfølgende skal beskæringen ske oftere end normal.

• #23   6. okt 2010 Ja det er super skønt når man kan lære noget nyt :o)

Kommentér på:
fodre/forbyg forfangenhed

Annonce