{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
746 visninger | Oprettet:

Springning af 4-årig. {{forumTopicSubject}}

Jeg har læst et sted at man skal passe på ang. spring med unghest.
Er det fordi den ikke er færdig udviklet, eller er det bare et rygte?
Jeg har selv en 4-årlige hoppe, på 1,62. Jeg elsker at springe, men hvis det kan skade hendes led og ryg, vil jeg selfølgelig vente til hun er færdig udvokset.
Er der nogle som ved om det er sandt?
Hvis ja, hvorfor? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Springning af 4-årig.
  • #1   4. feb 2015 som ved al unghesteridning, skal man tage højde for dels at hesten ikke er voksen, og dels hestens træningstilstand (der er trods alt grænser for hvor stærk en hest kan nå at blive på ca et års ridning)

Det gælder naturligvis osse når der springes -jeg mener ikke der er noget galt i at indspringe en 4-års, men den skal ikke rende en masse baner, springe højt osv.
    For en 4-års bør det efter min mening primært handle om at få rutine i hvad det der spring går ud på = små spring, bomarbejde o.l.

• #2   4. feb 2015 ved stævner må en 4 års kun starte en sværhedsgrad 0, det svare vist til en LC..

mener det har noget med hestens ryg og led at gøre ja.. hesten skulle jo gerne holde i mange år.

• #3   4. feb 2015 Flere undersøgelser viser at heste først er færdigudvoksede når de er 6 år og nogle racer først senere.

Derfor bør man først starte den seriøse ridning når hesten er omkring 6-8 år gammel.

Men med den konkurrence der er i dag, bliver hestene startet så tidligt at de er pensionsklar inden de bliver 20...

Så det må være op til den enkelte hesteejers samvittighed om man vil have en hest der bliver tudsegammel eller om man vil kunne konkurrere med andre smiley

Min egen bliver startet i tilridning når hun bliver 3, skal så stå stille i et års tid - evt med føl og så starter vi op igen, når hun er fyldt 4. Og kun løsspringning til hun er fyldt 6 smiley

• #4   4. feb 2015 1000 tak for jeres svar smiley
    Er 40-50 cm for højt, efter jeres erfaringer?

• #5   4. feb 2015 da min var 4 sprang vi mellem 50-60 i starten nu er hun snart 6 og nu springer vi ca en meter når vi springer ca 1 gang om måneden (hun er dressurhest smiley ) men mærk efter om hesten er klar til højere spring og har lysten ellers så følg mave fornemmelsen og din træner hvis du har en smiley

• #6   4. feb 2015 Jeg vil sige 40-50 cm er helt fint. Grundridningen skal være iorden først.
    tænk på de 4 års heste som går championater osv. Starter LC altså 100m som 4 års.

• #7   4. feb 2015 Jeg ville aldrig begynde at springe på en hest, før den var minimum 5 år gammel ^^'

• #8   4. feb 2015 Tak for alle jeres svar smiley
    Hun er ikke specialt begejstret når det kommer til springningen, kan det være tegn på at hun ikke rigtigt vil eller at hun bare er en smule doven?
    Altså hun springer næsten altid når vi for undervisning, men hun er ikke ligesom Flicka, min anden hest. Flicka er 7, og hun springer som en stjerne.
    Select springer gerne 30-40 cm, men når vi kommer op i 50-60 cm, løber hun enten udenom eller stopper.
    Mon ikke det er tegn på at hun ikke er klar til de lidt stører spring endnu?
    Igen, mange tak for jeres erfarende svar smiley

Kommentér på:
Springning af 4-årig.

Annonce