746 visninger
|
Oprettet:
Springning af 4-årig. {{forumTopicSubject}}
Jeg har læst et sted at man skal passe på ang. spring med unghest.
Er det fordi den ikke er færdig udviklet, eller er det bare et rygte?
Jeg har selv en 4-årlige hoppe, på 1,62. Jeg elsker at springe, men hvis det kan skade hendes led og ryg, vil jeg selfølgelig vente til hun er færdig udvokset.
Er der nogle som ved om det er sandt?
Hvis ja, hvorfor?
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Det gælder naturligvis osse når der springes -jeg mener ikke der er noget galt i at indspringe en 4-års, men den skal ikke rende en masse baner, springe højt osv.
For en 4-års bør det efter min mening primært handle om at få rutine i hvad det der spring går ud på = små spring, bomarbejde o.l.
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
mener det har noget med hestens ryg og led at gøre ja.. hesten skulle jo gerne holde i mange år.
apr 2013
Følger: 21 Følgere: 18 Heste: 3 Svar: 66
Derfor bør man først starte den seriøse ridning når hesten er omkring 6-8 år gammel.
Men med den konkurrence der er i dag, bliver hestene startet så tidligt at de er pensionsklar inden de bliver 20...
Så det må være op til den enkelte hesteejers samvittighed om man vil have en hest der bliver tudsegammel eller om man vil kunne konkurrere med andre
Min egen bliver startet i tilridning når hun bliver 3, skal så stå stille i et års tid - evt med føl og så starter vi op igen, når hun er fyldt 4. Og kun løsspringning til hun er fyldt 6
mar 2011
Følger: 28 Følgere: 31 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 8
Er 40-50 cm for højt, efter jeres erfaringer?
mar 2008
Følger: 46 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 56 Svar: 646
jan 2015
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 1 Svar: 45
tænk på de 4 års heste som går championater osv. Starter LC altså 100m som 4 års.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
mar 2011
Følger: 28 Følgere: 31 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 8
Hun er ikke specialt begejstret når det kommer til springningen, kan det være tegn på at hun ikke rigtigt vil eller at hun bare er en smule doven?
Altså hun springer næsten altid når vi for undervisning, men hun er ikke ligesom Flicka, min anden hest. Flicka er 7, og hun springer som en stjerne.
Select springer gerne 30-40 cm, men når vi kommer op i 50-60 cm, løber hun enten udenom eller stopper.
Mon ikke det er tegn på at hun ikke er klar til de lidt stører spring endnu?
Igen, mange tak for jeres erfarende svar
Springning af 4-årig.