{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.002 visninger | Oprettet:

stress og panik hos hesten.. {{forumTopicSubject}}

Jeg rider og træner i øjeblikket en hest som viser en panisk/stresset adfærd. Ligeså snart jeg sætter mig op på ham og tager i tøjlen, begynder han at spænde i halsen og nakken, bliver meget hurtigt, og hvis jeg ”slipper” ham og nærmest bare sidder, begynder han at løbe/galoppere, og er svær at stoppe (fuldstændig døv overfor ben og læg signaler) med mindre man tager hårdt i bidet.. han vender det hvide ud af øjnene og ser meget skræmt og stresset ud.
Det utrolig ærgeligt, og jeg synes det svært at få ham til at slappe af..
Jeg har så prøvet at lave noget jordarbejde, hvilket han er meget god til, han går på en volte og søger ned og frem og slapper af.
men den er gal når jeg sidder på ham?

Han har tidligere været ude for en voldsom behandling og han har derfor nemt ved at stresse under rytter.

Hvordan ville i tackle denne situation? Jeg tænker selv, at det måske var en ide at evt. skridte 20 minutter hver dag, og faktisk bare prøve at slappe rigtig meget af når man rider ham rundt. Og blive ved med det indtil, at han begynder at strække sin hals og søger ned og frem og slapper af under skridt?
Men ved ikke om i har andre ideer?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stress og panik hos hesten..
  • #1   2. jan 2015 måske nogle tillids øvelser fra jorden? hvis den lære at stole på dig fra jorden kan det være den vil slappe af når du rider.
    prøv evt de 7 lege eller læs om horsemanship og tillidsøvelser:)

• #2   2. jan 2015
    Sådan en hest kan der være alverdens ting med :s.

Ville sørge for hans foder ikke hjalp på at han var over vågen - dvs. lavt stivelse i foderet, lang foldtid med heste han trives med ( og ikke jages rundt, bliver spist o.l ).
    Evt. en kur med microvital - så burde det være væk hvis han er i underskud med magnesium.

Hvordan reagere hesten bidløst? Er det biddet han forbinder med noget dårligt eller er det i det hele taget tøjlekontakt?
    Tænker det kunne være en idé og træne fx stopsignalet fra jorden med tøjlerne ( lidt som at gentilride fra jorden ), så du måske bedre kan styre det :o).

Og ja, ville ikke andet end skridte på sådan en med ingen tøjle kontakt undtagen ved drej eller stop.

• #3   2. jan 2015 Jeg har prøvet at træne ham fra jorden af, men det er det der er mig en gåde, for han slapper af under træning fra jorden, han er super god der. Men tror også jeg vil prøve at lave nogle tillids øvelser. Hvad er de 7 lege, dem kender jeg ikke? smiley

• #4   2. jan 2015 Han får wrap og halm. Han går på løsdrift med 9 andre heste og er ikke nederst hierarkiet. Jeg kunne evt. forstille mig at han evt. forbinder bidet med noget dårligt eller i det hele taget tøjlekontakten.. Har også tænkt at prøve ham bidløst.

Fra jorden er han god til at stoppe, bakke og gå. Der er ingen problemer. Men det som om han er angst når man rider ham, som om han bare prøver at løbe væk fra det som er ubehageligt…

• #5   2. jan 2015
    Også bakke, stoppe og dreje for tøjlesignal fra jorden?

• #6   2. jan 2015 Ja det er han. Problemet er når man tager i tøjlen, når han er under rytter.

• #7   2. jan 2015 Hvad med krydset og ryggen, er det tjekket? For selvom det virker som et "tøjle-problem" kan det sagtens stamme andre steder fra, og alle heste reagere forskelligt. Du siger han spænder op i nakken, hvilket sagtens kunne være fra ryggen! Jeg ville nok udelukke alt hvad det kunne være smerte først, og så arbejde videre derfra. Og når den fint acceptere biddet fra jorden, når du træner derfra, så kunne det godt tyde på, at det er smerte smiley

• #8   2. jan 2015
    Kan heller ikke lade være med og tænke om der sidder noget et sted, men jeg er også sådan en overtjekkende en, der får min tjekket hele tiden - hun får så også spændinger som andre skifter underbukser smiley

• #9   2. jan 2015 Jeg har også tænkt om det kunne være fordi at han ondt i ryggen.
    Det må jeg få tjekket op på. smiley

• #10   3. jan 2015 det er ikke sikkert at der er noget galt. han forbinder sikkert det dårlige med fx sadlen eller trensen/bidet

jeg har en vallak som spændte over alt efter at han havde smidt en af i forbindelse med tilridningen. efter at jeg fik en lammeskindssadel ja så er han holdt op.

hvad siger han til udstyret når I træner fra jorden?

• #11   3. jan 2015 Hvad med tænderne??

• #12   3. jan 2015 Du kan også prøve at tilride ham igen? Starte helt forfra i hans tempo og massere af ros. Så vil han finde ud af at det er altså helt ok med dig på ryggen?

• #13   3. jan 2015 Ja jeg tror det er belastningen fra rytter der gør at den går i panik. Det gør ondt og den forsøger at løbe fra det onde... Hvis det ikke var rytter, men biddet, ville den jo ikke reagere når tøjlen var løs. Og den ville reagere MEGET negativt når hovedtøjet kom på. Og ud fra det du skriver så virker det ikke til at være det. Håber du får den tjekket, og giv gerne besked her inde bagefter smiley

Mvh TT

• #14   3. jan 2015 Team Tindur, tror du han kan have rygsmerter? smiley

• #15   3. jan 2015 Ville slet ikke skridte hvis hesten blir så stresset af at få rytter op så det vigtigt at gøre hesten ok med dette inden man begynder at bede den skridte med rytter. Som du selv skriver så begyndte den at løbe og for at stoppe måtte den tvinges til det. Øv på øv oplevelse. Smerter kunne sagtens tænkes men kan også være mentalt. Før man ved om det fysisk smerte ville klart blive på jorden. Få den kigget godt igennem. Fys / kiropraktor osteopath tjek op på sadel tænder osv. Og så ja start helt forfra op og side når den er ok med det så ros af og gentag dagen efter. Hvis muligt hold træningen på 10-15 min held og lykke

• #16   3. jan 2015 http://www.brogaarden.eu/Alle-produkter--%28old%29.483/Blue-Hors-Relax-Amino-500gr.30518.aspx#.VKgdiyuG8rV

lyder som noget du kan bruge kender selv nogle der bruger det og det hjælper!!!!!!

du får lige noget af teksten:
    Til NERVØSE heste og heste der let lader sig OPHIDSE. Blue Hors Relax-Amino er et fodertilskud, specielt udviklet til NERVØSE heste og heste, der har tendens til at HIDSE sig op. Indeholder ernæringsmæssigt signifikante mængder af næringsstoffer, der hjælper hesten til at opretholde en AFSLAPPET/AFBALANCERET tilstand allerede kort tid efter fodring

• #17   3. jan 2015 Ja det tror jeg umiddelbart ud fra det du siger, om det er sadel eller noget fysisk ved jeg ikke smiley

Mvh TT

• #18   3. jan 2015 Jeg ville ikke forsøge at kamuflere det fysiske problem med tilskud. Kun hvis hesten er tjekket igennem i hoved og røv + sadel.

Mvh TT

Kommentér på:
stress og panik hos hesten..

Annonce