748 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

hestevogns træning!?! hestevogns træning!?!

hey smiley
Jeg har et lille fjordheste føl på godt et halvt år og det har længe været en drøm for mig at lære en hest at gå for vogn, og nu har jeg ladet mig fortælle, at man får en mere stabil vognhest, hvis man allerede begynder træningen, når de er omkring 1 år gamle, hvilket jo ville være oplagt for mig... Men... det skal lige siges, at dette er første gang jeg selv skal opdrage et føl, og selvom jeg synes det går rigtig godt, vil jeg nødig gabe over noget jeg ikke kan håndtere af hensyn til føllet, og hestevogne, ville være noget helt nyt for mig... jeg mener ikke selv at denne drøm er fuldstændig umulig, men derfor er det jo alligevel altid godt med et second opinion...
jeg har også nogle flere spørgsmål i forhold til dette...

Hvilken indflydelse har vogntræning på tilridning og ridning på en hest?

Kan det ændre noget i forhold til trick træning af hesten?

og er der nogen, der kender nogle gode bøger eller videoer på youtube, man kan bruge til træningen?

Jeg håber virkelig at i ikke siger at det er dumt og umuligt, selvom i selvfølgelig skal være ærlige... Det absolut vigtigste for mig er føllets velbefindende, men jeg vil bare så gerne udnytte det store potentiale hun har...

derud over har jeg også nogle flere spørgsmål i forhold til udstyr og vogne, men det kan vi måske tage senere smiley

og til sidst skal det lige siges, at jeg ikke er ude efter det helt store, hvor hun skal til alle mulige opvisninger eller stævner... det er 100 % for hyggens skyld smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 700 kr.
  • Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hestevogns træning!?!
  • #2   31. dec 2014 Tak smiley blev også selv rigtig overrasket da jeg hørte det smiley

• #4   31. dec 2014 du må først begynde når den er to år, der må den få sele på og prøve at trække let, som paller eller en let sulky, men har aldrig hørt om at man kan starte som et års.

men ellers god fornøjelse med det, det er den fedeste følelse at køre.
    og når nu det er ret nyt for jer ville jeg, hvis ikke du allerede er det melde mig ind i en køreforening, så du får lidt føling med det, samt kan skabe et netværk af forhåbentlig garvede kuske som senere vil kunne hjælpe. smiley

- godt nytår

• #6   31. dec 2014 Tak for de gode råd smiley det betyder meget for mig smiley ej hvor fedt Sine smiley kan du ikke sende nogle billeder og oplevelser løbende, så jeg kan se forløbet?? smiley

• #7   31. dec 2014 Der er absolut ingen grund til at tilkøre hesten så tidligt (tværtimod). Der er SÅ mange ting et føl skal lære såsom almindelig håndtering, blive rørt over det hele, kunne stå stille, være bundet osv, koncentrer dig om dem, så bliver tilkørslen (og tilridningen) lettere når den engang nærmer sig de 3.

Nogen sværger til at tilkøre når de er 2 -jeg kan ikke rigtigt finde et godt argument for det, men er det det man vælger, så mener jeg man skal lade den løbe med i et to-spand, fremfor køre den alene (så den ikke skal arbejde hårdt i så ung en alder).
    Dem vi selv har haft fra unge, er tilkørt som 3-års (som enspændere). I den alder kan de bedre tåle at arbejde kontinuerligt (omend stadig kun let arbejde) og kan komme ind i en god rutine, fremfor at skulle have lang(e) pause(r) undervejs.

Tiden fra nu og til det bliver tid til tilkørsel, kan du jo bruge på at få lært noget om kørsel. Meld dig ind i det nærmeste køreselskab, tilbyd dig som groom til en kusk, tag ud at kigge når der er træningsaftener/arrangementer eller hvad du nu har mulighed for. Det kan lære dig en masse og du kan samtidig få lært nogen kørefolk at kende der kan hjælpe dig når du engang skal til at køre.
    Får du mulighed for at prøve at køre lidt med en rutineret hest, kan det absolut anbefales. Det er på ingen måde ideelt som helt nybegynder selv at tilkøre og uddanne sin kørehest (ligesom vi jo heller ikke sætter helt nybegyndere til at tilride heste).

Flere af køreselskaberne afholder forspændingskurser hvor man selv kan tilkøre sin hest med hjælp fra dygtige kuske både til selve tilkørslen, men osse til basal køreteori, valg og tilpasning af sele, korrekt forspænding osv.

I forhold til ridning, så kan tilkørslen gøre tilridningen nemmere. Hesten får bygget lidt muskler og kondition, uden at skulle have nogen på ryggen, den får lært tøjlehjælpen at kende (og stemmekommandoer er osse ganske handy under tilridning) osv.
    Derudover får man ved kørsel fat på nogle muskler man ikke får fat på under ridning, så kørsel og ridning komplimenterer hinanden godt HVIS man altså får lært at køre hesten korrekt -ligesom ved ridning er den basale grunddressur vigtig, så hesten får lært at bruge sig korrekt

• #8   31. dec 2014 suuper godt råd!! tusind tak smiley det vil jeg helt sikkert huske smiley

• #9   31. dec 2014 har fundet denne hjemmeside: http://www.koereforbund.dk/find-et-koreselskab-koreforening/koreselskaber-under-dansk-kore-forbund og den viser et kort over køreselskaber... men de er alle ret langt væk fra hvor jeg bor... ved i hvor man kan finde noget i nordsjælland..??

• #10   31. dec 2014 Har du kigget her? http://www.koereforbund.dk/find-et-koreselskab-koreforening/andre-koreforeninger-i-danmark

Kørsel er en ret lille sport, så man må forvente lidt kørsel for at komme til undervisning o.l. Vi må selv køre knapt 1½ time for undervisning, så synes egentligt sjællænderne er ganske heldige med SÅ meget kørsel fordelt på så "lidt" plads som Sjælland jo trods alt er smiley

• #11   31. dec 2014 Det har du jo ret i smiley hehe

• #12   31. dec 2014 Og ellers prøv at forhør dig i denne gruppe, om der måske er nogen der kunne være interesseret i at lære fra sig, mangler en groom e.l. det er en god måde at komme ind i køresporten på smiley

https://www.facebook.com/groups/hestogvogn/

• #13   31. dec 2014 Tusind tak smiley virkelig! Jeg sætter så stor pris på det! smiley

• #16   31. dec 2014 Det giver god mening smiley

• #17   1. jan 2015 Hej,
    Det du kan gøre allerede nu, er at vænne den til trafik og nye oplevelser. Det vil blive meget brugbart senere hen for vogn.
    Som to års kan du begynde at vænne den til hovedtøjet, og gå bag den i lange liner og lære den at blive styret på den måde. Samtidig med er longering godt, så den lærer at lystre på stemmen.
    Når du så får en vogn kan du spænde den for et par gange, og lade den holde pause vinteren over, omkring 2-3 år gammel.
    Du vil kunne køre med den når den er 3-4 år, men forud for dette ligger en masse arbejde.
    Alt dit arbejde vil bestemt kun gavne den når den skal tilrides, så er den jo vant til at lære nye ting og ved at du har styr på det og så kommer det mere eller mindre af sig selv.
    Sådan gjorde jeg i hvert fald med min lille pony smiley

• #18   1. jan 2015 Tusind tak smiley jeg glæder mig ret meget til at begynde træningen nu! smiley

Kommentér på:
hestevogns træning!?!

Annonce