Øv øv.. Hvorfor... Brokke emne. {{forumTopicSubject}}
Tindurs tilridning gik så godt. Han travede godt fremad med hovedet frem og ned og brugte sig rigtig. Så mit første "store" delmål var nået.. Troede jeg... Ligesom det gik så godt så gik det fuldstendig galt. Han har altid været MEGET nervøs for lyde.. Så begyndte han at bukke når der kom en "farlig" lyd.. Og nu har han de sidste 4 gange kun bukket og lavet "ballade" i ridehuset. Her om aftenen satte jeg mig bare ovenpå ham i boksen for at hygge og slappe af, mens han gumlede hø. Da jeg satte mig derop blev han pludselig urolig og kiggede efter farlige ting, begyndte at gå rundt flere runder før han igen kunne stille sig og slappe af og spise videre...
Hans sadel er tilpasset og fejler intet...men for sikkerhedsskyld så vælger jeg at tilkalde vores Osteopat for at udelukke smerter/låsninger o.l. Men tror han bare forbinder rytter med farlige ting.. Nu får min underviser lidt at bruge sit smukke hoved på og så fylder sadelmager i mere stopning til Februar. Hvis intet er ændret til den tid får han en psykisk voksepause...
Gode råd/lignende erfaringer modtages gerne
Mvh TT
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 9 Heste: 3 Svar: 141
Dengang han blev tilredet, lærte vi ham heldigvis ikke at skulle flygte, så nu hopper han højest til siden når ham bliver bange.
- Hos os er det meget vigtigt at vi "bare" har benene til ham konstant, så han ved at vi er der, og at vi virkelig giver så tydelige signaler som muligt, så han ikke har tid til at gå og tænke/høre efter farlige lyde.
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.245
Sadl op - stig op - skridt 1-2 runder, ros - slut.
Så du ligesom går tilbage og gentræner den der "ridning er rart" indstilling?
sep 2006
Følger: 37 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 316
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
jan 2011
Følger: 93 Følgere: 147 Heste: 10 Emner: 13 Svar: 513
Min så også mere spøgelser når jeg sad på ham end når jeg ikke gjorde og jeg startede forfra samt fik en dygtig underviser ud som hjalp mig med noget vægtforskydning og at min hest skulle fokusere på noget andet
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
dec 2004
Følger: 64 Følgere: 61 Heste: 4 Emner: 45 Svar: 751
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Jeg har taget mange skridt baglæns.. og min underviser er ind over... Ønsket bare at høre hvad I andre gjorde i de situationer.. I starten kunne vi ride os ud af "frygten" og så arbejdet han utrolig godt og udviklet sig rigtig meget. Det kan vi desværre ikke mere...
mar 2011
feb 2012
Følger: 63 Følgere: 66 Heste: 13 Emner: 92 Svar: 784
Det kan tit tage toppen af "spøgelseskuller"
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.245
mar 2011
Aless - Jep... Det bliver jeg nok nødt til...
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 9 Heste: 3 Svar: 141
- Min kunne f.eks. ikke tåle wrap, da der simpelthen var for meget sukker/stivelse i det. Derudover går han på islænderfoder for at have så lidt som overhovedet muligt.
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Du har tydeligt beskrevet i andre forum at du er meget forsigtig, og tager dig god tid om alt - måske endda for god tid..
Det kan sagtens have en negativ virkning på hesten..
Der ud over, så sætter man sig ikke op på hesten i en boks, boksen er hestens frirum, og for en hest er der ikke noget hyggeligt ved at rytteren kravler op på ryggen af den.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Jeg kan heller ikke lade være med og tænke, om den forsigtige ( ind imellem overforsigtige ) tilgang til alt sætter sig i hesten/du selv har fået lært hesten tingene.
Hvor det måske hjalp hvis det var en rytter der var "ligeglad" og bare red videre.
mar 2011
At tage ham på tur er ikke en mulighed da han ikke er trafikvandt til andet end bile (og dette når jeg er på jorden)
Jeg har min underviser netop til at sørge for at jeg ikke går for langsomt frem, at han ikke skal kede sig osv. Og alle de ting og øvelser hun har givet os for at han skal kunne falde ned hjælper ikke da han er for bange.... Han er ikke den første unghest jeg har arbejdet med men desværre den der har været mest bange for lyde.... Jeg har forsøgt gang på gang at blive ved at ride og bede om koncentration og gøre lette/svære ting for at holde ham i gang.. Hans bukkeri og hopperi tiltager bare i styrke og for en uge siden røg jeg af 4 gange. Jeg satte mig op hver gang og måtte til sidst afslutte med noget alt for nemt der gav succes for at slutte på en god måde... Dette gør jeg hver gang...
maj 2007
mar 2011
mar 2011
nov 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 140
Så hvis jeg var dig, og ikke har travlt vil jeg lade den stå til sommer
maj 2007
Og måske er underviserne sød og rar, men nogle gange har man brug for at rive sig selv i nakken og få lidt mere fut på, så hesten/rytteren ikke kan nå at tænke over konsekvenser..
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
maj 2006
Følger: 125 Følgere: 122 Heste: 12 Emner: 66 Svar: 1.714
jun 2010
Følger: 31 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 86 Svar: 475
Så du skal måske prøve at finde tidspunkter, hvor der er så lidt larm som muligt. Eller evt ride udenfor. Og som nogle af de andre siger, starte forfra.
For mig hjælper det, hvis min får lov at "løbe af" i longen, den krudter af, men jeg ikke sider på den, og så er den lidt mere træt og klar i hovedet. Så er den sjovere at have med at gøre
jan 2014
Følger: 55 Følgere: 43 Emner: 41 Svar: 385
Jeg trænede engang en unghest de var hunderæd for ALT, lyde, ting osv. osv.og hun bukkede helt vildt. Jeg begyndte så at trække turer med hende og i starten var hun en tikkende bombe på de turer, men efter lidt tid blev hun mere rolig og fandt det sjovt at gå på tur og derefter prøvede vi på banen igen og hun var meget roligere ved lyde og nye ting, så skal man bare huske at holde turene ved lige ellers bliver de hurtigt skræmte igen :-)).
Det samme har jeg oplevet med min hoppe. Godt nok ikke unghest, men opfører sig som en ;-).
Hun var bange så snart man tog hende ud af folden og alle hjørner på ridebanen ville æde hende. Hun ville ikke gå ud til hegnet og hvis der var en lyd løb hun afsted. Jeg er efter vi er flyttet redet på tur hver dag og hun er blevet en helt anden hest. Helt rolig og glad og meget tafiksikker, ikke bange for lyde osv.
Så turer er en god ide at prøve. Desuden er det også godt at komme tidligt igang med turene, så han ikke udvikler seperationsangst, hvilket min hoppe dsv. har så vi kan ikke ride alene ud :-).
Med hensyn til at se rytter som noget farligt/dårligt, ville jeg droppe ridning lidt og så også som du gjorde, sætte mig op på ham i boksen hver dag (før/efter en tur) og eventuelt give gulerødder mens du sidder på ham. (y)
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
Jeg tror at jeg ville sætte en på, som jeg ved kan holde sig i sadlen hvis han begynder at sige fra. Når han bukker ville jeg lade ham blive færdig og derefter fortsætte øvelsen. Måske han begynder igen, men ignorer det og fortsæt øvelsen. Hvis det går helt galt, så sæt baren lidt lavere. Hvis han f. eks. slet ikke kan gå frem en dag og begynder at bukke allerede her, må målet for den dag være at svare frem for signalet. Hop derefter af og træk ham rundt, eller gør noget du ved han kan lide.
Mist ikke modet. Hvis du vil have en ridehest, så skal du nok også få lavet sådan en. Lykke til
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Og at den bliver nervøs ved du sætter dig op på ham i boksen, kan netop godt være fordi boksen er et fri- og hyggested, altså ikke et sted hvor rytter kravler rundt på ryggen. Tror selv mine heste ville reagere hvis jeg pludselig hoppede op på dem i boksen.
apr 2008
Følger: 26 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 568
Min ridelærer tog hende i longe og sendte hende afsted, og hver gang hun vendte om fik hun meget hårdt fortalt, at det skulle hun altså ikke.
Så jeg tænker, kan du slippe ham løs i ridehuset og så simpelthen køre ham træt?
mar 2014
Svar: 9
okt 2007
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 2 Emner: 177 Svar: 2.059
mar 2011
Tindur får ALDRIG fri når han skaber sig..Det er skide dumt at gøre. Og jeg bliver i sadelen 4 ud af 5 tilfælde. Han bukkede og sprang rundt 5 gange i dag, jeg faldt ikke af. Han bliver ikke bange når jeg har røget af... Kunne ALDRIG finde på at give min hest fri når jeg røg af medmindre noget var brukket. Har sadt mig op på heste igen med hjernerystelse og blødende næse netop fordi rytter af, er ikke lige med fri i min verden...
Sørine - Løse heste er forbudt i ridehuset. Ellers høres Tindur ud som den hest..
Emilie - Jeg beder ham fortsætte lidt til efter bukkeriet og så laver noget nemt. Nogle gange forsøger jeg med lidt sværere igen(samme om igen hvis det ikke lykkedes) andre gange stopper jeg efter det nemme og så går vi de 5 minutter tilbage til stalden. (har 5 min på gåben til ridehuset)
Kirsten - Ja han blev friskere og startede med at arbejde rigtig godt med tilpas energi. Pludselig mistede han energien, så kom den tilbage bare i fejl form.... Hmm.. Måske problemet ligger der.... ?
Ada - Vi begyndte småt på ture da han var 8 mdr. Og det sidste år op til tilridningen gik vi lange ture hver uge
Bumle - Har overvejet det men ved ikke helt... Føler det er som at bare camouflere problemet.. men måske..
AMT - Hvordan forklarer du det at vi efter to gange (to træninger) hvor han kan finde ud af at rides på hovslaget godt frem og ned og bruge sig rigtigt nogle runder i ridehuset til pludselig ikke kunne det, fordi han er bange for alt, blive til at jeg tager det i sneglefart?
Hvad tænker I om nedenstående?
Nu frem til sadelmager har været hos mig for at fylde mere stopning i sadelen i midt februar, så forsøger jeg at få nogle til at ride ture med/trække. (skal/burde der være en på jorden eller tror I han kan nøjes med en anden hest?) Har ikke mulighed lige pt. for at ride i skoven så det må blive på små veje. Så får jeg Osteopat til at tjekke ham igennem igen. For at være 100% sikker. Når hun har været der og ordnet sadelen får han så pause indtil Maj. Hvad tænker I om det?
Mvh TT
sep 2014
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 63
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
maj 2007
Nogle gange har en hest også brug for at blive taget i ørene også bare afsted, uden en mase pusse nussen..
Som nogle skriver, afsted en lang tur i skoven, hav en med ved siden, også ellers bare skridt der ud af.. Lad hver med at nøjes med kun at rid 5 min ned af vejen også tilbage igen
jan 2014
Men ellers som Bumle siger er det faktisk en god ide, hvis han ikke reagere som min gjorde :-).
Og så synes jeg da helt klart du skal fortsætte turene. Lange turer, steder hvor i ikke har været, ud i budskadset mellem træerne så han for andet jord under fødderne, op og ned af bakker, ved vej med biler osv osv. Bare ud og opleve så meget som muligt, til sidst bliver turene barnemad og når han er bange for særligt meget på turene, og du føler dig tryg ved bare at håber ud med ham, kan du begynde på arbejdet i ridehuset. (y)
Min egen der var bange for ALLE lyde på tur, hopper kun nogle gange til siden på tur nu og ridebanen er næsten kedelig med så få indtryk der er.
Men på tur er det vigtigt, at man ikke bliver nervøs når hesten er nervøs. Her er det en god ting bare at grine over hans numre og få ham frem igen, hvilket det egentlig også er i ridehuset.
Jeg tror helt sikkert godt, at han kan blive ridehest!
Hilsen Ada
jan 2014
Og
*når du føler dig tryg ved bare at gå ud med ham
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
mar 2011
Hvor skriver jeg at jeg kun går 5 min ture?
Tina J - Jeg roser min hest når han har den ønskede opførsel (står stille/går pænt når der kommer køretøjer) Hvis han skal over til farlige ting går jeg foran/stiller mig foran de farlige ting og lokker med gulerod. Når han kommer frem og snuser på det farlige får han klik og godbidden. Så står han og undersøger det farlige.. Jeg roser ham ikke i disse situationer men snakker "se her, den var jo ikke farlig, det var det jeg sagde".. I den stil. Jeg bruger klikker træning da jeg har opdaget at det giver mere ro på ift. godbidder og at han ved nøjagtig hvornår han lavede det jeg ønsket.
Hanne B - Hvis du læser mine indlæg kan du se at jeg vælger at kontakte vores Osteopat for at være 100% sikker. Dog er jeg 90% sikker på at det skyldes at han er bange. I starten af tilridningen var der intet før han pludselig blev bange en dag hvor han begyndte at løbe og bukke. Så kom vi i ridehus og gjorde store fremskridt. Han kunne somme tider også blive lidt bange her og da kom der små buk men vi kunne ride os ud af det. Men pludselig forandret han sig hvor han blev ekstremt bange for alt og så kom der mange buk og han ikke kunne koncentrere sig om at arbejde og at ride os ud af det gik ikke.
Han har altid været ekstremt bange for lyde og er en meget vågen hest.
Bumle - Måske jeg skulle gøre et forsøg med hut og bomuld...
Mvh TT
mar 2011
maj 2007
Øv øv.. Hvorfor... Brokke emne.