{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.171 visninger | Oprettet:

Øv øv.. Hvorfor... Brokke emne. {{forumTopicSubject}}

Tindurs tilridning gik så godt. Han travede godt fremad med hovedet frem og ned og brugte sig rigtig. smiley Så mit første "store" delmål var nået.. Troede jeg... Ligesom det gik så godt så gik det fuldstendig galt. Han har altid været MEGET nervøs for lyde.. Så begyndte han at bukke når der kom en "farlig" lyd.. Og nu har han de sidste 4 gange kun bukket og lavet "ballade" i ridehuset. Her om aftenen satte jeg mig bare ovenpå ham i boksen for at hygge og slappe af, mens han gumlede hø. Da jeg satte mig derop blev han pludselig urolig og kiggede efter farlige ting, begyndte at gå rundt flere runder før han igen kunne stille sig og slappe af og spise videre... smiley

Hans sadel er tilpasset og fejler intet...men for sikkerhedsskyld så vælger jeg at tilkalde vores Osteopat for at udelukke smerter/låsninger o.l. Men tror han bare forbinder rytter med farlige ting.. smiley Nu får min underviser lidt at bruge sit smukke hoved på og så fylder sadelmager i mere stopning til Februar. Hvis intet er ændret til den tid får han en psykisk voksepause... smiley

Gode råd/lignende erfaringer modtages gerne smiley

Mvh TT

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øv øv.. Hvorfor... Brokke emne.
  • #1   29. dec 2014 Min er lidt på samme måde. Han er meget opmærksom på andre/farlige lyde når man trækker med ham,og er endnu mere opmærksom når man først kommer i sadlen.
    Dengang han blev tilredet, lærte vi ham heldigvis ikke at skulle flygte, så nu hopper han højest til siden når ham bliver bange. smiley
    - Hos os er det meget vigtigt at vi "bare" har benene til ham konstant, så han ved at vi er der, og at vi virkelig giver så tydelige signaler som muligt, så han ikke har tid til at gå og tænke/høre efter farlige lyde. smiley

• #2   29. dec 2014 Hvad med at starte forfra?

Sadl op - stig op - skridt 1-2 runder, ros - slut.
    Så du ligesom går tilbage og gentræner den der "ridning er rart" indstilling? smiley

• #3   29. dec 2014 Hvorfor sætter du dig også oven på ham inde i boksen???????? Boksen er hestens frirum. Jeg kunne aldrig finde på "bare" at sætte mig op på min hest inde i boksen... Det er lidt ligesom eb hund og deres kurv smiley det er deres og kun deres

• #4   29. dec 2014 Min hest er også en klovn... "gammel" militaryhest og burde egentlig være kold overfor alt, men står tingene på en anden måde end de plejer eller er der dug på springene, så løber hun skrigende væk. Ja selv hvis jeg hænger hendes fleecedækken, så skal "vi" flygte, for det kommer jo og æder "os".. -.-

• #5   29. dec 2014 Det var da også noget underligt noget at sætte sig op på hesten i boksen.....
    Min så også mere spøgelser når jeg sad på ham end når jeg ikke gjorde og jeg startede forfra samt fik en dygtig underviser ud som hjalp mig med noget vægtforskydning og at min hest skulle fokusere på noget andet smiley

• #6   29. dec 2014 Men må også sige mig enig med de andre. Ville aldrig sætte mig op på min hest i boksen - eller i stalden overhoved for den sags skyld - chancen for at komme til skade, når man sidder på den der er større end når man er ude i "stort rum". Også fordi... hvis man ved, at sin hest er nervøst anlagt, hvorfor så sidde på den i boksen? smiley

• #7   29. dec 2014 Har desværre Ingen råd til dig men vel bare sige at det med at sætte sig op inde i boksen kan Være en god ting da hesten burde Være tryk der, kender et par tilridnings steder hvor de faktisk sætter sig op på hesten de første par gange inde i boksen,da den er mere tryk der også er den det også når de gør det i hallen efter følgende men der skal selvfølgelig Være loft højde til det

• #9   29. dec 2014 For at vi skulle hygge hvor rytteren ikke var farlig..fordi han ikke skulle forbinde mig der oppe med frygt! Og boksen er et trygt sted så det var meget naturligt.
    Jeg har taget mange skridt baglæns.. og min underviser er ind over... Ønsket bare at høre hvad I andre gjorde i de situationer.. I starten kunne vi ride os ud af "frygten" og så arbejdet han utrolig godt og udviklet sig rigtig meget. Det kan vi desværre ikke mere... smiley

• #10   29. dec 2014 Han kan ikke engang finde ud af at skridte rund... smiley Efter et par runder begynder "balladen" med at kaste sig rundt, løbe og bukke.. smiley

• #11   29. dec 2014 Prøv med en magnesiumkur...
    Det kan tit tage toppen af "spøgelseskuller" smiley

• #12   29. dec 2014 Hvis det først begynder efter et par runder, så skal du jo bare stoppe inden smiley . Om det så betyder at du skal skridte langsiden og noget af kortsiden og så er det der, bare en god oplevelse, masser af ros og så fri! smiley

• #13   29. dec 2014 Maria - Har tænkt tanken..

Aless - Jep... Det bliver jeg nok nødt til... smiley

• #14   29. dec 2014 Prøv eventuelt at se hvor meget sukker/stivelse der er i det foder du giver. Det kan nemlig også have en stor indvirkning på din hest reaktioner. smiley
    - Min kunne f.eks. ikke tåle wrap, da der simpelthen var for meget sukker/stivelse i det. Derudover går han på islænderfoder for at have så lidt som overhovedet muligt.

• #15   29. dec 2014 Han får kun wrappet hø og vit/min.. Så foderet er som det skal være smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #17   29. dec 2014 Jeg kan ikke lade hver med at tænke på om det simpelthen er dig der er for nervøs/forsigtig..

Du har tydeligt beskrevet i andre forum at du er meget forsigtig, og tager dig god tid om alt - måske endda for god tid..

Det kan sagtens have en negativ virkning på hesten..

Der ud over, så sætter man sig ikke op på hesten i en boks, boksen er hestens frirum, og for en hest er der ikke noget hyggeligt ved at rytteren kravler op på ryggen af den.

• #18   29. dec 2014
    Jeg kan heller ikke lade være med og tænke, om den forsigtige ( ind imellem overforsigtige ) tilgang til alt sætter sig i hesten/du selv har fået lært hesten tingene.

Hvor det måske hjalp hvis det var en rytter der var "ligeglad" og bare red videre.

• #20   29. dec 2014 Som tidligere skrevet har jeg fået meget ros fra min underviser over at jeg selv tør gå i gang med ham og at jeg har været god til at ride mig ud af problemerne...men hvad gør man når man ikke kan ride sig ud af det mere??
    At tage ham på tur er ikke en mulighed da han ikke er trafikvandt til andet end bile (og dette når jeg er på jorden)
    Jeg har min underviser netop til at sørge for at jeg ikke går for langsomt frem, at han ikke skal kede sig osv. Og alle de ting og øvelser hun har givet os for at han skal kunne falde ned hjælper ikke da han er for bange.... Han er ikke den første unghest jeg har arbejdet med men desværre den der har været mest bange for lyde.... Jeg har forsøgt gang på gang at blive ved at ride og bede om koncentration og gøre lette/svære ting for at holde ham i gang.. Hans bukkeri og hopperi tiltager bare i styrke og for en uge siden røg jeg af 4 gange. Jeg satte mig op hver gang og måtte til sidst afslutte med noget alt for nemt der gav succes for at slutte på en god måde... Dette gør jeg hver gang...

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#21   29. dec 2014 Team tindur: måske er din underviser bare ikke den rette?

• #22   29. dec 2014 morkaren - han har samme nervøsitet på den udendørs bane som i ridehuset. Faktisk mere på banen.. Så jeg var overlykkelig da vi begyndte i ridehuset da det gav pote... i starten... smiley

• #23   29. dec 2014 AMT - Jo hun er... smiley Er meget glad for hende da hun er dygtig og har samme syn på tingene som mig.. smiley

• Hopsi :-)
    Hopsi :-) Tilmeldt:
    nov 2014

Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 140
    #24   29. dec 2014 Kan fortælle at min tidligere unghest var sådan da vi tilred hende første gang. Bange for ting og så spøgelser og bare urolig når der var rytter på hende. Vi lod hende stå til sommeren og så kunne man sætte sig lige op og ride. Så var hun faldet til ro i hendes sind og hun var blevet mere voksen.

Så hvis jeg var dig, og ikke har travlt vil jeg lade den stå til sommer smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#25   29. dec 2014 Men hvis man lærer alle dine forum emner, så er der en rød tråd - nemlig at alt går i snegle fart..

Og måske er underviserne sød og rar, men nogle gange har man brug for at rive sig selv i nakken og få lidt mere fut på, så hesten/rytteren ikke kan nå at tænke over konsekvenser..

• #26   29. dec 2014 Har du overvejet at prøve lidt vat og en hut, så lydene bliver dæmpet? Bare et stykke tid? smiley

• #28   29. dec 2014 Jeg havde en michellino hoppe vi ikke kunne tilride, og den fik pause på døgnfold hele sommeren og så kunne jeg bare hoppe lige op og ride rundt, tit gonorre trænger de til at tænke lidt over tingene og så går det meget lettere smiley har også redet en til i sommers med lidt for meget tænding og den løb og løb og løb med mig, men så bad vi den om at blive ved med at holde tempoet og så var det pludselig ikke sjovt længere. smiley så holdet den igen smiley men jeg har oplevet med flere heste at de går ind i en face med bukkespring osv, som simpelthen bare trænger til en pause smiley

• #29   29. dec 2014 Lige i øjeblikket er der også mange der skyder krudt af. Min hest er normalt ikke opmærksom på lyde, når vi er i ridehuset. Men i går blev der skudt krudt af, da vi var i ridehuset. Dette gjorde, at det var umuligt bare at longere den.
    Så du skal måske prøve at finde tidspunkter, hvor der er så lidt larm som muligt. Eller evt ride udenfor. Og som nogle af de andre siger, starte forfra.
    For mig hjælper det, hvis min får lov at "løbe af" i longen, den krudter af, men jeg ikke sider på den, og så er den lidt mere træt og klar i hovedet. Så er den sjovere at have med at gøre smiley

• #31   29. dec 2014 Nu mere han kommer ud og oplever ting, nu roligere bliver han også. Så hvis jeg var dig ville jeg trække nogle turer med ham, eventuelt sammen med anden hest og rytter, hvis det er muligt.

Jeg trænede engang en unghest de var hunderæd for ALT, lyde, ting osv. osv.og hun bukkede helt vildt. Jeg begyndte så at trække turer med hende og i starten var hun en tikkende bombe på de turer, men efter lidt tid blev hun mere rolig og fandt det sjovt at gå på tur og derefter prøvede vi på banen igen og hun var meget roligere ved lyde og nye ting, så skal man bare huske at holde turene ved lige ellers bliver de hurtigt skræmte igen :-)).

Det samme har jeg oplevet med min hoppe. Godt nok ikke unghest, men opfører sig som en ;-).
    Hun var bange så snart man tog hende ud af folden og alle hjørner på ridebanen ville æde hende. Hun ville ikke gå ud til hegnet og hvis der var en lyd løb hun afsted. Jeg er efter vi er flyttet redet på tur hver dag og hun er blevet en helt anden hest. Helt rolig og glad og meget tafiksikker, ikke bange for lyde osv. smiley

Så turer er en god ide at prøve. Desuden er det også godt at komme tidligt igang med turene, så han ikke udvikler seperationsangst, hvilket min hoppe dsv. har så vi kan ikke ride alene ud :-).

Med hensyn til at se rytter som noget farligt/dårligt, ville jeg droppe ridning lidt og så også som du gjorde, sætte mig op på ham i boksen hver dag (før/efter en tur) og eventuelt give gulerødder mens du sidder på ham. smiley (y)

• #32   29. dec 2014 Det er ganske normalt at unghesten mister modet når den er midt i sin tilridning. Det er noget rigtig skidt at falde af når man tilrider, for mange unge bliver vanvittig forskrækkede når de taber sin rytter, måske dette kan have noget med det at gøre?
    Jeg tror at jeg ville sætte en på, som jeg ved kan holde sig i sadlen hvis han begynder at sige fra. Når han bukker ville jeg lade ham blive færdig og derefter fortsætte øvelsen. Måske han begynder igen, men ignorer det og fortsæt øvelsen. Hvis det går helt galt, så sæt baren lidt lavere. Hvis han f. eks. slet ikke kan gå frem en dag og begynder at bukke allerede her, må målet for den dag være at svare frem for signalet. Hop derefter af og træk ham rundt, eller gør noget du ved han kan lide.
    Mist ikke modet. Hvis du vil have en ridehest, så skal du nok også få lavet sådan en. Lykke til smiley

• #33   29. dec 2014 Har endnu ikke mødt en unghest som begynder at lave en eller anden form for ballade under tilridningen. Måske du har været for god til at opgive når han bukker og han derved har fået lært at buk er lig med fri?
    Og at den bliver nervøs ved du sætter dig op på ham i boksen, kan netop godt være fordi boksen er et fri- og hyggested, altså ikke et sted hvor rytter kravler rundt på ryggen. Tror selv mine heste ville reagere hvis jeg pludselig hoppede op på dem i boksen.

• #34   29. dec 2014 Min var begyndt at opføre sig ligesom din, jeg fandt ud af at hun simpelthen skulle krudtes af. Jeg sad på en sprængfarlig bombe. Hun kunne ikke rides, fordi alting var farligt, lys i ridehuset, tæppet på barrieren, folk der sad i stolene, hvad som helst. Jeg kunne heller ikke longere hende, fordi hun blev ved med at vende om på den ene volte og så løbe mig ned.
    Min ridelærer tog hende i longe og sendte hende afsted, og hver gang hun vendte om fik hun meget hårdt fortalt, at det skulle hun altså ikke.
    Så jeg tænker, kan du slippe ham løs i ridehuset og så simpelthen køre ham træt?

• Kirsten Karla J
    Kirsten Karla J Tilmeldt:
    mar 2014

Svar: 9
    #35   29. dec 2014 Nogle unge heste ( også ældre heste ) bliver lidt mere friske når der bliver koldt, og er hesten lidt opmærksom på omgivelserne, ja så har hesten brug for at løbe/bukke energien ud af kroppen ! ,, det skal naturligvis ikke ske med rytter på ryggen, så en tur løs i ridehallen, og longering hvor hesten arbejder afslappet og taktfast i alle gangarter med temposkift og overgange , skridt , trav , galop , skridt , galop , parade , o s v ! ,, smiley held og lykke smiley og pas godt dig selv smiley også for dine børn`s skyld smiley !

• #36   30. dec 2014 En blanding af "frost på hjernen" og "ungheste-kuller", måske?

• #37   30. dec 2014 Vi har gået mange ture før jeg begyndte tilridningen smiley Han er glad for at komme i skoven smiley Så måske skulle jeg forsøge at alliere mig med min underviser så hun er støtten på jorden i mens jeg rider på tur?? smiley
    Tindur får ALDRIG fri når han skaber sig..Det er skide dumt at gøre. Og jeg bliver i sadelen 4 ud af 5 tilfælde. Han bukkede og sprang rundt 5 gange i dag, jeg faldt ikke af. Han bliver ikke bange når jeg har røget af... Kunne ALDRIG finde på at give min hest fri når jeg røg af medmindre noget var brukket. Har sadt mig op på heste igen med hjernerystelse og blødende næse netop fordi rytter af, er ikke lige med fri i min verden...

Sørine - Løse heste er forbudt i ridehuset. smiley Ellers høres Tindur ud som den hest..

Emilie - Jeg beder ham fortsætte lidt til efter bukkeriet og så laver noget nemt. Nogle gange forsøger jeg med lidt sværere igen(samme om igen hvis det ikke lykkedes) andre gange stopper jeg efter det nemme og så går vi de 5 minutter tilbage til stalden. (har 5 min på gåben til ridehuset)

Kirsten - Ja han blev friskere og startede med at arbejde rigtig godt med tilpas energi. Pludselig mistede han energien, så kom den tilbage bare i fejl form.... Hmm.. Måske problemet ligger der.... smiley smiley ?

Ada - Vi begyndte småt på ture da han var 8 mdr. Og det sidste år op til tilridningen gik vi lange ture hver uge smiley

Bumle - Har overvejet det men ved ikke helt... Føler det er som at bare camouflere problemet.. men måske..

AMT - Hvordan forklarer du det at vi efter to gange (to træninger) hvor han kan finde ud af at rides på hovslaget godt frem og ned og bruge sig rigtigt nogle runder i ridehuset til pludselig ikke kunne det, fordi han er bange for alt, blive til at jeg tager det i sneglefart? smiley

Hvad tænker I om nedenstående?

Nu frem til sadelmager har været hos mig for at fylde mere stopning i sadelen i midt februar, så forsøger jeg at få nogle til at ride ture med/trække. (skal/burde der være en på jorden eller tror I han kan nøjes med en anden hest?) Har ikke mulighed lige pt. for at ride i skoven så det må blive på små veje. Så får jeg Osteopat til at tjekke ham igennem igen. For at være 100% sikker. Når hun har været der og ordnet sadelen får han så pause indtil Maj. Hvad tænker I om det?

Mvh TT

• Hanne B
    Hanne B Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 1 Emner: 10 Svar: 63
    #38   30. dec 2014 Er jeg den eneste der tænker på den måde at hesten ikke kan være dum, lave ballade eller hvad man ellers kunne finde på at sige, men altså at den prøve at fortælle der er noget helt galt? Altså ligefra smerter, ridningen eller noget helt tredje?

• #39   30. dec 2014 Jeg var også skeptisk omkring vat i ørerne, men brugte det på min i en måned eller sådan, gik så over kun til hut og nu ingenting og hun reagerer slet ikke så meget på lyde mere smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#40   30. dec 2014 Tindur: fordi at hvis man går for langsomt frem - og er meget forsigtig (som du tydeligt beskriver i dine tidligere forums), så kan det sagtens påvirke hesten, så den tror det er farligt det hele.

Nogle gange har en hest også brug for at blive taget i ørene også bare afsted, uden en mase pusse nussen..

Som nogle skriver, afsted en lang tur i skoven, hav en med ved siden, også ellers bare skridt der ud af.. Lad hver med at nøjes med kun at rid 5 min ned af vejen også tilbage igen

• #42   30. dec 2014 Da min fik vat i ørene og Hut på, blev hun endnu mere vågen og bange, da hun jo ikke kunne hører lydene og derfor ikke flygte, hvis der kom et rovdyr. Men det er nok bare hende der er underlig :P.
    Men ellers som Bumle siger er det faktisk en god ide, hvis han ikke reagere som min gjorde :-).

Og så synes jeg da helt klart du skal fortsætte turene. Lange turer, steder hvor i ikke har været, ud i budskadset mellem træerne så han for andet jord under fødderne, op og ned af bakker, ved vej med biler osv osv. Bare ud og opleve så meget som muligt, til sidst bliver turene barnemad og når han er bange for særligt meget på turene, og du føler dig tryg ved bare at håber ud med ham, kan du begynde på arbejdet i ridehuset. (y)

Min egen der var bange for ALLE lyde på tur, hopper kun nogle gange til siden på tur nu og ridebanen er næsten kedelig med så få indtryk der er.

Men på tur er det vigtigt, at man ikke bliver nervøs når hesten er nervøs. Her er det en god ting bare at grine over hans numre og få ham frem igen, hvilket det egentlig også er i ridehuset.

Jeg tror helt sikkert godt, at han kan blive ridehest!

Hilsen Ada

• #43   30. dec 2014 *nåd han ikke er bange for særligt meget

Og

*når du føler dig tryg ved bare at gå ud med ham

• #44   30. dec 2014 Hanne: Det er korrekt at heste ikke kan tænke "Nu vil jeg lige tage røven på min rytter for sjov skyld", men de kan sagtens have overskuds energi og derfor blive lidt mere livlige, dette kalder jeg så stadig at lave ballade. Og f.eks min den ene hest har som ganske ung lært at "vær bange og hop lidt" er lig med at få fri, denne adfærd sidder tungt i ham, så ja han er tit vandskelig uden at have ondt smiley

• #45   30. dec 2014 AMT - Du læser vidst ikke hvad jeg skriver...
    Hvor skriver jeg at jeg kun går 5 min ture? smiley

Tina J - Jeg roser min hest når han har den ønskede opførsel (står stille/går pænt når der kommer køretøjer) Hvis han skal over til farlige ting går jeg foran/stiller mig foran de farlige ting og lokker med gulerod. Når han kommer frem og snuser på det farlige får han klik og godbidden. Så står han og undersøger det farlige.. Jeg roser ham ikke i disse situationer men snakker "se her, den var jo ikke farlig, det var det jeg sagde".. I den stil. Jeg bruger klikker træning da jeg har opdaget at det giver mere ro på ift. godbidder og at han ved nøjagtig hvornår han lavede det jeg ønsket. smiley

Hanne B - Hvis du læser mine indlæg kan du se at jeg vælger at kontakte vores Osteopat for at være 100% sikker. Dog er jeg 90% sikker på at det skyldes at han er bange. I starten af tilridningen var der intet før han pludselig blev bange en dag hvor han begyndte at løbe og bukke. Så kom vi i ridehus og gjorde store fremskridt. Han kunne somme tider også blive lidt bange her og da kom der små buk men vi kunne ride os ud af det. Men pludselig forandret han sig hvor han blev ekstremt bange for alt og så kom der mange buk og han ikke kunne koncentrere sig om at arbejde og at ride os ud af det gik ikke.
    Han har altid været ekstremt bange for lyde og er en meget vågen hest.

Bumle - Måske jeg skulle gøre et forsøg med hut og bomuld...

Mvh TT

• #47   30. dec 2014 Det er en rideskole hvor jeg har lejet mig ind i ridehuset.. Det må jeg desværre ikke.. Har snakket med hende om det tidligere da han de første gange kom der ind og skulle blive tryg ved at være der... smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#48   30. dec 2014 Team: det var sådan set bare for at understrege at 5 min ikke var nok smiley

Kommentér på:
Øv øv.. Hvorfor... Brokke emne.

Annonce