Skift fra bidløs til bid Skift fra bidløs til bid
Hej alle
Jeg ville lige høre om nogen herinde har haft skiftet fra bidløs til bid på deres hest (eller fra bid til bidløs til bid igen).
Hvorfor skiftede I? Og hvilken effekt havde det?
Og jer der rider med begge dele må også gerne svare, hvorfor I nogle gange rider med bid
NB: Vær nu søde ikke at gøre dette emne til noget andet end jeg spørger om ikke. Tak
apr 2008
Følger: 36 Følgere: 32 Heste: 8 Emner: 30 Svar: 376
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
nov 2013
Følger: 8 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 121
sep 2014
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 7 Emner: 21 Svar: 78
Men når jeg springer på ham, eller rider tur/hyggeridning rider jeg for det meste bidløs og det fungere bare super godt
sep 2008
Følger: 96 Følgere: 105 Heste: 8 Emner: 50 Svar: 657
Har også skiftet fra bid til bidløs og nu tilbage til bid igen på min hest. Dette er udelukkende fordi jeg skridter tur, og min mor ikke er så glad for at jeg der rider uden bid.
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.738
mar 2011
Følger: 24 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 39
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 218 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
apr 2008
Følger: 36 Følgere: 32 Heste: 8 Emner: 30 Svar: 376
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.892
Dog ved jeg at hun HADER det bid! Hun vender altid hoved væk når jeg sadler op. Men med bidløst vender hun ikke hoved
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
Jeg bruger det vi lige føler for
Jeg er ganske tilfreds med at ride en tur i skoven i grime og tøjler, hvis jeg ved at vi bare føler for en tulledag, men omvendt så har grimen nu ikke forhindret os i at hoppe over en træstamme eller lignede hvis det nu lige lå til højrebenet.
Tilsvarende så generer det mig heller ikke at smide trensen på selvom vi bare skal tulle
Det er meget humørbaseret om jeg rider med bid eller om jeg nøjes med tøjler i grimen.. Pt er den brune basse lige lidt på tæerne efter flytningen og seperationsFanden er kommet på besøg og så er jeg altså fan af at have et bid på ham, hvis nu det skulle blive nødvendigt med et nødstop i en presset situation..
Hvilket egentligt er ret tåbeligt for kræet bremser fint i grimen, men mit kontrolmonster har det bare bedst med et bid HVIS det nu skulle blive lidt "levende"..
Mht bid så veksler jeg i mellem et myler og mit Rocking S snaffle.. Rocking S er skide godt når vi træner fx drej i forbindelse med spring osv. Myler er genialt når vi rider dressur fordi det giver mig mulighed for at arbejde med skulderflyt og inddirekte drej på en måde som jeg ikke kan på Rocking pga "vingerne"..
Hej Hej Cadomor, fra Luffemor
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.493
På tur rider jeg altid med bid, som en slags "falsk tryghed." Specielt efter jeg har været decideret bange for at ride udenfor banen, rider jeg med bid på tur. Simpelthen for, at min angst ikke skal løbe af med mig. For jeg kan sagtens holde min hest i kapsun, og hun er slet ikke typen der stikker af. Hun stopper hellere op og hopper - men biddet giver bare den dér falske tryghedsfornemmelse, som jeg, specielt lige nu mens jeg træner at kunne ride tur uden angst "anfald" igen, har brug for.
feb 2006
Følger: 47 Følgere: 221 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 3.191
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.637
Der er egentlig ikke nogle speciel grund til at vi skiftede, og nu hopper rundt.. Jeg kan godt lide at eksperimentere, og finde ud af hvad er fungerer bedst for os i den givne situation. Og så er jeg bare heldig, at have en hest der tillader mig at gøre alverdens åndssvage ting
nov 2013
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 26
lige nu rider jeg som sagt uden bid fordi det føles som det vi begge bedst kan lide;-)
Min mening er helt klart at hvis hesten fungere uden bid, så lad være at give den bid i munden. Selvfølgelig kommer det an på hvilken ride-disciplin man rider, jeg overvejer at ride western så det kan være biddet snart kommer op igen. Der er mangen der undre sig over min hest, hvis jeg rider med bid i skoven så stikker den af og bukker og er bare ikke samarbejdsvillig, men når jeg rider bidløst så gør hun ingen ting. Det er modsat med de fleste heste, men man kan tydligt mærke når der er noget Stella(hesten) kan lide
sep 2014
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 203
Skift fra bidløs til bid