3. feb 2008 Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.256
Bange hest - træningsøvelser? {{forumTopicSubject}}
Efter jeg købte min hest og hun er kommet hjem, er hun begyndt at blive bange for alt. Det skal lige siges, at hesten har gået som fold og staldhest siden den var fire år og har derfor gået i sine egne cirkler i mange år, så det er en helt forståelig adfærd.
Hun stejler, bukker og prøver at stikke af, når vi går tur. Det arbejdes der på. Vi går en masse og jeg lader hende stoppe op og kigge og så forsøger vi lige så roligt at gå forbi når jeg kan mærke at hun er lidt mere cool. Springer hun i luften holdet jeg bare fat, får hende ned igen og roser hende når hun står pænt.
Jeg ønsker at vænne hende til så meget som muligt, da det er meningen at vi skal starte stævner sammen og så nytter det jo ikke at hun springer til månen når hun ser en plastik pose (-;
Så jeg søger øvelser der involverer plastik og andet "farligt". Gerne en beskrivelse af hvordan i opsatte det hele og gjorde (:
jan 2007
Følger: 31 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 173 Svar: 1.347
Jeg træner altid mine yngre (eller bare nervøse) heste i miljøtræning inden jeg viser dem "verden udenfor matriklen".
Først skal du lære hesten at sænke hovedet på kommando (når nakken kommer under lansemærket, er det med til at fortælle kroppen, at den skal være rolig) - læg et lille pres i grimen (jeg lægger det over næseryggen, andre holder bare under grimen eller i nakken). Så snart hesten flytter hovedet nedad, skal du slippe presset - indtil da, skal du blive ved at presse til der kommer en reaktion. Når hesten kan dette på kommando, kan du øve videre med de næste øvelser.
Man kan bl.a. øve med plastikposer (det kan du gøre alle steder, der hvor hesten er mest tryg) og det skal man gøre gennem "negativ forstrækning"-metoden. Hesten skal være i grime og træktov og ikke have mulighed for at løbe væk. Du finder ud af hvornår hesten begynder at blive nervøs for posen (det kan være når den bliver holdt højt, lavt, larmer lidt, rør hesten osv.) start der hvor hesten kun lige reagerer. Giv hesten signal til at sænke hovedet (og stå stille) så snart hesten gør hvad du ønsker, skal du fjerne presset (posen). Så vil hesten lære, at når den bliver nervøs skal den tage hovedet ned og stå stille - i stedet for at flygte. Du må ikke stoppe med at presset hesten med posen, hvis den ikke gør som du ønsker - for så snart du stopper presset, vil den se det som om, at det var dens handling der udløste at posen forsvandt.
Er det til at forstå? Jeg kan komme med andre eksempler, men så snart man har fanget metoden med at fjerne presset når hesten reagerer som man ønsker og man begynder at tage hestens hovede nedad, når den stresser op - så kan man komme langt med egne ideer.
Hilsen Karoline
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.256
Beklager mit sene svar, jeg har haft en del om ørerne.
Tusind tak for svar - det kan jeg i hvert fald bruge! Det er det bedste jeg hidtil har fået. Er blevet anbefalet at komme rebgrime og diverse på, da det er stærkere, men det er jeg ikke interesseret i. Vil have at hun skal blive hos mig, fordi hun stoler på mig - og ikke fordi det gør ondt hvis hun prøver andet (:
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.256
jan 2007
Følger: 31 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 173 Svar: 1.347
Bange hest - træningsøvelser?