{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.307 visninger | Oprettet:

Sofie-amalie A
Sofie-amalie A
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

tilkørsel af min pony {{forumTopicSubject}}

hej, jeg vil gerne tilkøre min pony og jeg har fundet en vogn til den osv, men nu vil jeg til og i gang med at tilkøre hende. Nogle der har nogle ideer eller videoer til hvordan man gør det?:-) Jeg har en 10 års hoppe og hun er sød og rolig.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tilkørsel af min pony
  • #2   9. nov 2014 Du skal have fat i nogen med forstand på kørsel som kan hjælpe dig -du kan ikke læse dig til hvordan man køre. Bøger og video kan give lidt basis-viden, men det er ikke nok til at stå for uddannelsen af en kørehest.
    Man sætter jo heller ikke nybegyndere til at tilride deres egne heste, det ville simpelthen være for farligt.

Når man spænder en vogn efter hesten, så piller man voldsomt ved dens flugtinstinkt, så det er SÅ vigtigt at man ved hvad man laver og gør tingene rigtigt.

Dertil kommer at kørsel ikke bare er at lade sig fragte fra A til B -ligesom man først skal lære at ride for at kunne gøre det rigtigt, skal man osse først lære at køre -så det er ikke kun ponyen der skal tilkøres, DU skal osse have lært hvordan man kører... og spænder for/fra, tilpasser selen osv.

Der er køreselskaber rundt omkring i landet, som kan hjælpe dig med kontakt til erfarne kuske. Du kan finde en oversigt over dem på www.koereforbund.dk
    Tag kontakt til det selskab der er nærmest og hør om ikke de kan hjælpe.

• #3   9. nov 2014 jeg har ikke råd til hvis der skulle komme en og hjælpe mig med det. så derfor vil jeg selv gøre det

• #4   9. nov 2014 min far hjælper med det

• #5   9. nov 2014 Men hvad ved din far om kørsel?

Hvis ikke der er råd til at få hjælp, så var det en bedre ide at nyde ponyen som ridepony og droppe kørslen.

Kørsel er potentielt temmeligt farligt. Hvis noget går galt kan det gå rigtig galt, fordi vognen jo er spændt fast og "forfølger" ponyen hvis den bliver bange.
    Samtidig gør en pony med vogn en del mere skade end en pony uden.
    OG vælter man ved vogn, risikerer man at få vognen over sig og selv komme rigtig galt afsted.

Derfor er det SÅ vigtigt at man faktisk ved hvad det er man laver.

Kørefolk er oftest et meget hjælpsomt folkefærd. Vi ved godt sporten er meget lille, og derfor gøres der en del for at hjælpe folk igang.
    En mulighed kunne f.eks. være at tage ud til nogen af de junior-arrangementer der afholdes af køreselskaberne. Det er normalt ganske gratis at komme, og ved at nogen af køreselskaberne har afholdt nogen dage hvor man har kunnet komme og prøve at køre (de har stillet ponyer, hjælpere mm til rådighed)

Der er osse masser af kuske der gerne tager en hjælper ind, og tilgengæld for hjælpen, deler ud af deres viden og og erfaringer.

Så det behøver altså ikke være dyrt at få hjælp -men at kaste sig ud i det alene uden at have hverken viden eller erfaring vil jeg kraftigt fraråde

• #6   9. nov 2014 jeg kender et par stykker og de har selv tilkørt deres ponyer uden problemer

• #7   9. nov 2014 Inden du spænder vognen for, burde du hvertfald lære ponyen at gå for liner og trække lette ting. smiley

Er selv så småt igang med selv at lære min shetter med at trække forskellige ting (min far hjælper også en gang imellem), og har tilkørt mine fjordheste med hjælp fra familie og smed.
    (Og min familie har MEGET at gøre med kørsel!)

• #8   9. nov 2014 jeg har også gået med liner med hende massere af gange og hun tager det rigtigt flot! smiley

• #11   9. nov 2014 jeg prøver og ser hvordan hun tager det

• #14   9. nov 2014 jeg vil ikke bare sætte vognen på smiley jeg vil lige så stille vende hende til den med små trin af gangen smiley

• #15   9. nov 2014 Sofie-Amalie -ork det kender jeg skam osse folk der har gjort. Jeg var selv en af dem. Med mine forældres hjælp (hvoraf min mor er hestekyndig, min far var ikke. Ingen af os havde erfaring med kørsel), fik vi kørt min pony til, da jeg blev for stor til den.
    Og det var en sød pony, så det gik rigtig fint i lang tid. Indtil pony en dag blev forskrækket og løb. Havde jeg siddet ovenpå hende var der næppe sket noget særligt, hun var jo ikke panisk, bare forskrækket og normalt ville jeg fint have kunnet stoppe hende igen.
    Men fordi hun jo, udover at være forskrækket, osse blev "forfulgt" af en hestevogn (som hun ellers indtil da, havde været helt tryg ved i både skridt og trav), blev hun endnu mere bange, rendte med hele lortet, vognen væltede og jeg fik den henover mig. Den trak ponyen med i faldet, så hun røg ned at ligge. Heldigvis fik hun på den ene eller anden vis trukket seletøjet i stykker så hun var fri og rendte hjem til stalden.
    Hun kom heldigvis ikke noget alvorligt til, men var resten af sine dage bagsky -forsøgte man så meget som at gå med lange i liner, blev hun panisk.

Og det er faktisk normen -at hvis de først for alvor bliver bange for vognen, så bliver de IKKE køreheste igen.
    Så er det bare at håbe at de ikke i den forbindelse skader sig selv, kusken eller tilfældige forbipasserende.

Min historie er på ingen måde enestående -der findes adskillige tilfælde hvor urutinerede kuske giver sig i kast med selv at tilkøre og ender med en i bedste fald dårlig oplevelse... i værste fald alvorlige skader.

Havde min pony været tilkørt af nogen der vidste hvad de lavede, så havde bl.a. sådan noget som at lære hende at vognen ikke er farlig selv i højere tempo og ujævnt terræn været med på planen.
    Jeg havde samtidig via køreundervisning lært hvad jeg stiller op når pony render ad helvede til.
    Og vi begge havde sikkert været den kedelige oplevelse foruden.

Jeg forstår simpelthen ikke at praktisk talt ALLE er enige i at man ikke skal tilride heste, hvis man aldrig har redet før.
    Men stort set alle der ikke selv er kuske, mener sig fuldt ud i stand til at tilkøre heste... jeg kommer aldrig til at forstå det...

• #18   10. nov 2014 at man er en habil rytter gør altså ikke en til dygtig kusk, Og 13 år gammel uden viden om kørsel mener jeg absolut ikke man skal tilkøre heste

• #20   10. nov 2014 Bettemus -jeg vil så sætte spørgsmål ved om den person rent faktisk kan uddanne hesten fornuftigt. Teoretisk viden kan ikke erstatte praktisk erfaring. Jeg ved da helt præcist hvordan jeg ØNSKER at sidde på hesten, indvirke på den osv... Men jeg skal gerne indrømme at i praksis kan jeg altså ikke gøre det 100% sådan som jeg ved det optimalt set skulle gøres... Det er der ingen der kan, men da endnu mindre hvis man aldrig har prøvet det før.

Naturligvis er det en hjælp, hvis man trods alt kan læse hesten og har en ide om hvordan de lærer, ingen tvivl om det... men du kan ikke f.eks. læse dig til en blød hånd, til en god opstilling osv... det er ting man skal lære ved at øve sig... Det gavner hvis man ved hvordan man BØR sidde, hvordan man BØR indvirke osv... men at man ved hvordan det bør se ud, betyder ikke at man ikke skal øve for at få det til det...

Og igen -13 år gammel, ingen viden om kørsel... det er bare for farligt...

• #22   10. nov 2014 Bettemus -nu er tricks og ridning/kørsel ikke heeelt det samme. Hvis hesten bliver bange under indlæring af et trick er skaderne vidst ret begrænsede. Ok, du kunne self blive sparket e..l. men i store træk er den største risiko vidst at kræet stikker af... og starter man i indhegning, kan det vidst ikke gå helt galt.

Skrider hesten med vognen efter sig, så ser det altså noget anderledes ud.

Fejlindlæring af et trick -ok, hesten bukker ikke helt som ønsket, eller man kan måske ikke få kommandoen helt til at virke... det er næppe noget der går helt galt, og man kan jo prøve igen.

Fejlindlæring under tilkørslen, kan betyde at hesten aldrig igen kommer for vogn, enten fordi den ganske enkelt er for bange, eller fordi den bliver for farlig at køre med.

Det ER ikke det samme...

Og så er der altså forskel på at tilride/tilkøre som uerfaren men med rutineret hjælper, og på at gøre det uden en eneste der ved hvad de foretager sig...

dertil kommer "småting" som at man jo altså osse skal sikre sig at selen sidder som den skal (men du går måske osse ind for at man selv forsøger sig med sadeltilpasning og bare håber på det bedste?), og at hesten spændes korrekt for... begge dele noget man godt nok kan få en god ide om udfra bøger -men finjusteringen kræver at man ved næjagtigt hvordan det skal være.

det er lige så skadeligt for hesten at gå med et forkert træk, som at gå med en sadel der ikke passer...

• #23   10. nov 2014 Og et dårligt træk ser man i øvrigt i stakkevis blandt folk der mener tilkørsel er så simpelt at det kan de selv klare
    -et kig i albummer herinde, viser masser af hesten der bærer tohjulede vogne i ryggen fremfor at trække dem, heste der er spændt aaaalt for langt for, heste der trækker i stængerne istedet for i skaglerne, seler der sidder så langt nede på bringen at de forhindrer fri bevægelse af skulderen, seler der sidder så højt på bringen at de trykker på luftrøret, skæve træk, træk med "knæk" osv...

Og folk opdager ikke selv den er gal, fordi de ikke ved nok om det og ikke vil søge hjælp, for ponyen går jo, altså må det de gør være rigtigt...

• #25   10. nov 2014 Jeg synes os at man bør få hjælp. Når man lærer at ride, så lærer man jo også at sadle op korrekt. Det er ligeså vigtigt at seletøjet er indstillet rigtigt, af hensyn til sikkerheden og hestens velbefindende smiley indrømmer gerne at jeg ik hat erfaring med kørsel, men ka nu godt se det fornuftige ved at få hjælp.

Har fået fortalt af en der kører at bringeseler er skidt, da de er svære at tilpasse ordentligt og de er meget generende for hesten, hvis de ik sidder rigtigt.

Til sidst, en sulky er udmærket, men brug den ik på en ridebane eller lav for snævre sving, for den vælter nemt. En væltede ved dyrskuet odense i år. I sulky. Snæver bane, for meget fart på og wupti, så væltede de.pony blev bange og løb af sted lige midt mellem ryttere til hest.

Så det er altså ik bare lige at smække vogn bsgefter og sige hyp
    ( piger var uskadte, pony fik en lille flænge der blev syet)

• #26   11. nov 2014 Bettemus -problemet med "det kan jeg finde på nettet" er jo at folk åbenbart ikke kan anvende det fundne uden vejledning smiley

Ligesom når en sadel skal tilpasses, så skal selen være helt nøjagtigt indstillet til netop DEN hest. Og det er ikke altid at alle dele af en sele skal have samme størrelse, ligesom der er variationer af udformingen af enkelt-dele indenfor samme størrelse (altså f.eks. hvordan rygstykket er udformet og dermed hvordan det passer på en bred/smal hest osv)

bruger man kumte/fransk kumte kan man komme ud for at en omstopning er nødvendig -begge er osse ret sværere at tilpasse/se om de passer for en ukyndig.

Der findes en masse tommelfingerregler for tilpasningen. Ligesom man ved sadler har guidelines som at sadlen ikke må komme bagved bagerste ribben, skal ligge fri af rygsøjlen osv.
    Men det er helt overordnede guidelines, det er ikke en præcis tilpasning/finjustering -sådan en kræver en sadelmager eller i det mindste meget kyndig person.
    Og sådan er det altså osse med selen (omend sadelmageren kan springes over hvis man da ikke står med en kumte der skal have ændret på stopningen e.l.). Den skal passe HELT præcist, og det kan man altså ikke læse sig til.

Jeg foreslår jo ikke at man skal modtage 10 års undervisning før man overhovedet sætter sig på en vogn uden hjælp -men at få lært de basale ting, mener jeg altså er et must før man kaster sig ud i en tilkørsel... Om ikke andet, så af hensyn til det stakkels kræ der skal slæbe rundt på vognen.

• #27   11. nov 2014 ang væltede sulkyer, så skyldes det nu priært at miniature-kuskene kører alt for vildt til skuerne. De sidste 2 år har der osse været væltede mini'er til Landsskuet i Herning.
    Det har ikke så meget at gøre med vogntype, men skyldes simpelthen dårlig kørsel

• #29   11. nov 2014 Bettemus -sjovt nok er det altid folk der ikke kan køre (der er forskel på at køre og at lade sig transportere vil jeg her indskyde) der mener at det er en super ide. Jeg har endnu til gode at møde en rutineret kusk der synes det er en super plan -og det uanset om vi snakker folk der pløjer, køre konkurrencer eller "bare" hyggekører...

• #31   11. nov 2014 Bettemus -at lære den et trick og at tilkøre, er altså ikke det samme...

hvis alle eksperter er enige om at himlen er blå, så ville jeg jo nok umiddelbart ikke vælge at lytte til de 2 der påstår den er grøn på trods af de aldrig har været udenfor og set den...

Det giver mening for mig, at lytte til de folk der ved noget om emnet... og når de eneste der synes det er en super ide, er folk uden viden om emnet, så viser det da for mig netop at ja... de ved ikke hvad de snakker om...

Hvad du gør, kan jeg jo ikke bestemme... og at tage en risiko på egne vejne, er du jo i din gode ret til.. men jeg synes det er grænsende til tåbeligt at sidde og opfordre et BARN til at løbe en reel risiko, fordi du er villig til at gøre det selv..

Og så har jeg bare uendeligt svært ved at forstå hvorfor folk er så meget imod at trække på andres erfaringer... der er kørefolk nok, det behøver ikke koste en formue (faktisk hjælper mange gerne ganske gratis) -hvorfor ikke benytte sig af det og komme godt fra start?

Kommentér på:
tilkørsel af min pony

Annonce